رفتن به مطلب

مفاهیم صنعت و تولید


ارسال های توصیه شده

معنی لغوی کلمه صنعت عبارت از" کار و پیشه توام با هنر و مهارت جهت ساختن " است. تولید نیز به معنای " چیزی را از چیز دیگر به وجود آوردن" و"حاصل کردن چیزی از طریق زراعت و یا صناعت" آمده است.در صورتیکه در معنی وسیع و کلی به تعریف های فوق توجه کنیم ،عملیات صنعتی و تولیدی در برگیرنده هر نوع " ساختن " و یا به وجود آوردن خواهد بود.کار و پیشه توام با مهارت یک نویسنده باعث بوجود آوردن یک اثر ادبی شده و نوعی تولید محسوب میشود.مجموعه فعالیتها و اقداماتی که توسط یک موسسه حمل و نقل صورت میگیرد ،به وجود اورنده خدمات ترابری بوده و عملیات و و فعالیتهای یک موسسه مالی نظیر یک بانک،بوجود آورنده خدمات مالی برای استفاده جامعه است . نوع دیگر تولید ،عبارت از ساخت کالاها از کالاهای دیگر می باشدعملیات تولیدی ،چه در زمینه تولید خدمات و چه در زمینه تولید کالاهای فیزیکی ،همواره با پشتیبانی یک ترکیب منظم از چند عامل اصلی به اجرا در می آیند. این عوامل که به عنوان چهار مولفه فن آوری نیز از آنها نام برده میشود ،عبارتند از :

  • نیروی انسانی
  • امکانات و تجهیزات فیزیکی(سخت افزارها)
  • دانشهای مدیریتی و فرایندی یا دانش سازمانی
  • سیستمهای اطلاع رسانی

قابل توجه است که عوامل نامبرده شده تنها مربوط به زمانهای اخیر و حتی دوره های انقلاب صنعتی نمیباشد.می توان گفت که از ابتدای تاریخ تمدن بشر،و از آن موقع که قسمت اعظم وقت و نیروی انسان اولیه صرف تولید جهت برآورد نیازهای شخصی و فردی میشده است ،همواره این چهار عامل در امر تولیدحضور داشته اند.

عامل مشترک ،در اغلب موارد بوجود امدن و تکمیل شدن یک صنعت ،خواستها و نیازمندیها ی انسان بوده است . در مراحل ابتدایی ،قسمت عمده فعالیتهای صنعتی و تولیدی بصورت منفرد انجام میگرفته است.با پیشرفت تمدن و گسترش احتیاجات و خواسته ها انجام این فعالیتها در گروه های خانوادگی و قبیله ای ادامه یافت در مراحل بعد تقسیم فعالیتها و تمرکز هر نوع فعالیت خدماتی و یا تولیدی به گرو ههای خاص مورد توجه قرار گرفت . بدین ترتیب موضوع اکتساب مهارت و تخصص در هر زمینه توسط گروه های خاص معمول گردید.

کلمه "سازمان "در فرهنگ لغات به معنای " مجموعه کارکنان و تجهیزات یک اداره و یا بنگاه که تحت قوانین و نظم و ترتیب کارهای خود را انجام میدهند " آمده است . یک سازمان صنعتی و تولیدی یا خدماتی عبارت است از یک سیستم و یا مجموعه ای از افراد و تجهیزات که تحت شرایط و روشهای تعیین شده ای برای پیشبرد اهداف آن سازمان کار میکنند.

هر سازمان یک ورودی دارد یک خروجی و یک بازخور اطلاعات.از سمت ورودی سازمان کالاها و خدمات اولیه به سازمان وارد شده و آنگاه در درون سازمان در چارچوب و با کاربرد عوامل چهارگانه فن آوری ،کالا ها و خدمات وارد شده ،به خدمات یا محصول (فرآورده)نهایی تبدیل میشود.بازخور بطور عموم در هر سازمان و سیستم صنعتی وجود خواهد داشت .با تغییرات عوامل محیطی حاکم بر سازمان ،لازم خواهد بود که عملکرد سازمانها مرتبا مورد ارزیابی قرار گیرد و در جهت تطبیق با عوامل محیطی حاکم و به منظور دستیابی به اهداف مورد نظر ،در روشها و عملکردهای سازمان بهبود حاصل شود. بازخور ،ویژگیها و شرایط حاصل از عملکرد سازمان را که در سمت خروجی ظاهر میشوند مرتبا برداشت و بررسی نموده و انها را در جهت بهبود و تنظیم عملکردها به سمت ورودی هدایت می نماید.

لینک به دیدگاه

ممنون از مهرداد عزیز ولی یه پیشنهاد بیایم و یکسری از جزئیات صنعت و رشته های مختلفش را در رشته مون بیان کنیم و یک سرنخی به بچه ها بدیم نظرت چیه مهندس؟

لینک به دیدگاه
ممنون از مهرداد عزیز ولی یه پیشنهاد بیایم و یکسری از جزئیات صنعت و رشته های مختلفش را در رشته مون بیان کنیم و یک سرنخی به بچه ها بدیم نظرت چیه مهندس؟

خیلی خوبه،موافقم.

پس خودت شروع کن؟

لینک به دیدگاه

ماشا لا خودت استادی دیگه.

من الان یه تاپیک زدم در موردیکی از کاربردهای روش مسیر بحرانی در مهندسی معدن.

ببین برای شروع خوبه؟

http://www.noandishaan.com/forums/showthread.php?p=719319#post719319

لینک به دیدگاه

مرسی از مهردادعزیز

همانطور که میدونید یکی از دروسی که در رشته صنایع باآن مواجه هستیم و در صنعت خیلی کاربرد دارد درس طرح ریزی واحدهای صنعتی است که چه طور واحد صنعتی را طراحی کنیم و تعیین استقرار ماشین آلات و تجهیزات را انجام بدهیم که هزینه و زمان به کمترین حدخود برسد و حالا با توجه به نوع محصول تعیین کنیم که ساختار خط تولید برچه مبنایی باشد و چگونه باشد آیا پیوسته یا فرآیندی یا مکان ثابت باشد که مثلا تولید مکان ثابت مخصوص محصولاتی است که اصلا به صرفه نیست که آنها را حمل و نقل کنیم و در یک مکان ثابت می ماند و ابزار روی آنها حرکت می کند یا حالا بقیه موارد

مثلا من در صنعتی که کار کردم یعنی صنعت کاشی

خط کاملا پیوسته نبود ولی ساختار کلی آن و مسیر مواد آن به صورت خط مستقیم بود شاید میشه گفت استقراربراساس محصول بود یعنی فرآیندها به ترتیب از ابتدا تاانتها روی محصول انجام می شدند حالا من یه لینکی میذارم که هم با صنعت کاشی آشنا شوید و هم این تاپیک به سمت ایده مشترک من و مهرداد عزیز حرکت کنه

در جلسات بعد و توسط دوستان عزیز درباره بقیه دروس و سر شاخه های آن در صنایع مختلف بیشتر بحث می کنیم

http://www.noandishaan.com/forums/showthread.php?t=59570

لینک به دیدگاه

من دوباره آمدم یه چیزی که درزندگی همه ما خیلی مهم است بحث مدیریت زمان و هزینه است

البته همانطور که میدونید در صنعت ما نوآوری خیلی کم اتفاق می افتد و صنعت ما از صنایع کشورهای دیگر گرفته شده

تازه ای کاش به روز بود ولی نیست:icon_pf (34):

حالا بگذریم یه موضوعی دیدم آنهم اینه که در صنعت ما مدیریت زمان نادیده گرفته میشه البته توبعضی اوقات خیلی به نظر میاد ولی متاسفانه آنجایی که باید به نظر بیاد نمیادمثلا من به عینه دیدم که اول صبح کارگر به خاطر صبحانه خوردن خط را بسته بود

اینو گفتم که بگم درس ارزیابی کار وزمان یکی از مهمترین دروسی است که در صنعت کاربرد زیادی دارد ولی خیلی به چشم نمیاد چون همانطور که گفتم مدیریت زمان و هزینه نادیده گرفته میشه

یا مثلا دستگاهی من در خط دیدم که به محصول آسیب وارد می کرد ولی چون از کشور دیگری به روز رسانی شده بود آنها نمی تونستند دستگاه را تعویض کنند واینهم نادیده گرفته شدن مدیریت هزینه:ws37:

لینک به دیدگاه

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...