p mehdi q 6226 اشتراک گذاری ارسال شده در 25 شهریور، ۱۳۹۰ بازم سلام:JC_thinking: خوبین؟ تو کشور های پیشرفته یه تحصیل کرده با مدرک فوق دیپلم میتونه یه شرکت رو زیر و رو کنه اما فوق لیسانس کشور ما هم وقتی میره تو یه شرکت .. انگار که ( خیلی خیلی معذرت میخوام ) یه په په ست! گیریم که مشکل بی کاری هم حل شد و همه رفتن سر کار .. اما واقعا چند درصد میتونن خودشون رو برسونن و کاربلد بشن و مشکلات مملکت رو حل کنن الان آموزش در کشور ما شده یه کار تجربی ... یعنی یه آدم هیچی بلد میره سر کار و کم کم با چم و خم کارا آشنا میشه و در نهایت میشه یا آدم با تجربه ... اما ممکنه خیلی از تجربه هایی که بدست آورده کاملا نادرست باشه و توهم تجربه داشته باشه نهایتش این میشه که جنس های ایرانی میشه جز تمسخر آمیز ترین کالاها! من تجربه ی تحصیل در دانشگاه های خارج از کشور رو ندارم .. اما در مورد رشته ی خودم که بررسی کردم و چارچوب درسی رو در چند تا دانشگاه معتبر بررسی کردم .. درسها تقریبا یکی بود شما میدونید مشکل از کجاست؟!! ------------------------------------------------------------ فقط خواهش میکنم احساسی نظر ندید .. 18 لینک به دیدگاه
Neutron 60966 اشتراک گذاری ارسال شده در 25 شهریور، ۱۳۹۰ ببینید به نظر بنده یکی از مهمترین و ریشه ای ترین تفاوت فارغ التحصیل های ما با اون ها توی نوع تفکر ماست. فارغ التحصیل ایرانی با تفکر تقلید ولو با ابزار قوی وارد بازار کار میشه. اما فراقالتحصیل اروپائی با تفکر حل مسئله. با دانشجویان خارجی دو بار ورکشاپ گذروندم و این رو کاملا حس کردم. اونها از لحاظ ابزارهای استفاده ضعیف ، اما از نظر مدیریت پروژه و تفکر خلاق و حلال قوی بودند. کاملا ایرانی ها برعکس. 12 لینک به دیدگاه
DavOOd_TiTaN 10472 اشتراک گذاری ارسال شده در 25 شهریور، ۱۳۹۰ من میدونم دلیلشو ولی نمیگم 2 لینک به دیدگاه
Abolfazl_r 20780 اشتراک گذاری ارسال شده در 25 شهریور، ۱۳۹۰ والا نمیدونم چرا میگید فرقی نداره. منم تجربه تحصیل خارج از کشورو ندارم ولی شنیدم خیلی فرق میکنه. مثلا استرالیا رو پیگیر شدم دیدم تو دوره کارشناسی مکانیک 800 ساعت اموزش نرم افزار دارن فقط. حالا نمیدونم تا چه حد درسته. ولی فرقای خیلی زیادی هست. 13 لینک به دیدگاه
Abolfazl_r 20780 اشتراک گذاری ارسال شده در 25 شهریور، ۱۳۹۰ ببینید به نظر بنده یکی از مهمترین و ریشه ای ترین تفاوت فارغ التحصیل های ما با اون ها توی نوع تفکر ماست. فارغ التحصیل ایرانی با تفکر تقلید ولو با ابزار قوی وارد بازار کار میشه. اما فراقالتحصیل اروپائی با تفکر حل مسئله. با دانشجویان خارجی دو بار ورکشاپ گذروندم و این رو کاملا حس کردم. اونها از لحاظ ابزارهای استفاده ضعیف ، اما از نظر مدیریت پروژه و تفکر خلاق و حلال قوی بودند. کاملا ایرانی ها برعکس. عابدی جان این تفکر حل مسئله رو سیستم آموزشی به وجود میاره دیگه. پس فرق در سیستم آموزشیه. خیلی از اساتید برای تدریس جزوه های دوران دانشجویی خودشون رو تدریس میکنن. یعنی خود استاد حتی قادر به ارائه جزوه جدید نیست و از دست نوشته های دوران دانشجویی خودش سر کلاس درس استفاده میکنه و هیچ چیز جدیدی رو خلق نمیکنه. دانشجو میخواد تفکر و نو آوری رو از کی یاد بگیره؟ یه مشت تئوری مدام از این ذهن به اون یکی منتقل میشه بدون اینکه استفاده ای ازش بشه یا تحلیلی صورت بگیره. 10 لینک به دیدگاه
Neutron 60966 اشتراک گذاری ارسال شده در 25 شهریور، ۱۳۹۰ عابدی جان این تفکر حل مسئله رو سیستم آموزشی به وجود میاره دیگه. پس فرق در سیستم آموزشیه. خیلی از اساتید برای تدریس جزوه های دوران دانشجویی خودشون رو تدریس میکنن. یعنی خود استاد حتی قادر به ارائه جزوه جدید نیست و از دست نوشته های دوران دانشجویی خودش سر کلاس درس استفاده میکنه و هیچ چیز جدیدی رو خلق نمیکنه. دانشجو میخواد تفکر و نو آوری رو از کی یاد بگیره؟ یه مشت تئوری مدام از این ذهن به اون یکی منتقل میشه بدون اینکه استفاده ای ازش بشه یا تحلیلی صورت بگیره. خب مام همینو گفتیم دیگه . البته سیستم آموزشی + تفکر غالب جامعه 6 لینک به دیدگاه
p mehdi q 6226 مالک اشتراک گذاری ارسال شده در 25 شهریور، ۱۳۹۰ ببینید به نظر بنده یکی از مهمترین و ریشه ای ترین تفاوت فارغ التحصیل های ما با اون ها توی نوع تفکر ماست. فارغ التحصیل ایرانی با تفکر تقلید ولو با ابزار قوی وارد بازار کار میشه. اما فراقالتحصیل اروپائی با تفکر حل مسئله. با دانشجویان خارجی دو بار ورکشاپ گذروندم و این رو کاملا حس کردم. اونها از لحاظ ابزارهای استفاده ضعیف ، اما از نظر مدیریت پروژه و تفکر خلاق و حلال قوی بودند. کاملا ایرانی ها برعکس. خیلی موافقم با این موضوع .. من تو یه شرکتی بودم .. یه نفر رو به عنوان ناظر از ایتالیا آورده بودن که مدرک فوق دیپلم بود ... اما خدایشش مدیر به تمام معنا بود ..و جالبه که حاظر نبود برای بخش هایی که در تخصصش نیست اظهار نظر کنه ... اما اونجایی که در تخصصش بود واقعا با دقت بررسی میکرد و نظر میداد والا نمیدونم چرا میگید فرقی نداره. منم تجربه تحصیل خارج از کشورو ندارم ولی شنیدم خیلی فرق میکنه. مثلا استرالیا رو پیگیر شدم دیدم تو دوره کارشناسی مکانیک 800 ساعت اموزش نرم افزار دارن فقط. حالا نمیدونم تا چه حد درسته. ولی فرقای خیلی زیادی هست. من نمیدونم واقعیتش من فقط اسم درس ها رو تو سایت چند دانشگاه معتبر بررسی کردم.. همین رشته ی مکانیک .. درس های اصلی تقریبا همونا بود .. اما مثلا تو کشور خودمون هم دانشگاه آزاد واحد ... برای رشته ی کامپیوتر هیچ ساعت آموزش اضافی نداره .. در حالی که در دانشگاه شریف برای همون رشته انواع و اقسام ورک شاپ ها و دوره های آموزشی برگزار میشه .. ما به عینه دیدم که اون که شریف هم درس خونده .. هنوز اون شخصیت مورد نظر رو نداره 7 لینک به دیدگاه
Abolfazl_r 20780 اشتراک گذاری ارسال شده در 25 شهریور، ۱۳۹۰ خب مام همینو گفتیم دیگه . البته سیستم آموزشی + تفکر غالب جامعه خوب همینو فارسی بگو ما هم بفهمیم دیگه. :biggrin: خیلی موافقم با این موضوع .. من تو یه شرکتی بودم .. یه نفر رو به عنوان ناظر از ایتالیا آورده بودن که مدرک فوق دیپلم بود ... اما خدایشش مدیر به تمام معنا بود ..و جالبه که حاظر نبود برای بخش هایی که در تخصصش نیست اظهار نظر کنه ... اما اونجایی که در تخصصش بود واقعا با دقت بررسی میکرد و نظر میداد من نمیدونم واقعیتش من فقط اسم درس ها رو تو سایت چند دانشگاه معتبر بررسی کردم.. همین رشته ی مکانیک .. درس های اصلی تقریبا همونا بود .. اما مثلا تو کشور خودمون هم دانشگاه آزاد واحد ... برای رشته ی کامپیوتر هیچ ساعت آموزش اضافی نداره .. در حالی که در دانشگاه شریف برای همون رشته انواع و اقسام ورک شاپ ها و دوره های آموزشی برگزار میشه .. ما به عینه دیدم که اون که شریف هم درس خونده .. هنوز اون شخصیت مورد نظر رو نداره راستش نحوه تدریس همون درسها هم فرق میکنه. اینجا نهایتا استاد خودشو پاره کنه برای دانشجو و هر فنی بلده میتونه رو تخته سیاه پیاده کنه. و عموما استاد متکلم وحده است. مشارکت دانشجو هم که هیچی. کلا دانشگاه محل رفع تکلیف شده واسمون. یه دوره ای که همه مگیذرونن و ما هم میگذرونیم دیگه. یادگیری و ... خبری نیست. 7 لینک به دیدگاه
p mehdi q 6226 مالک اشتراک گذاری ارسال شده در 25 شهریور، ۱۳۹۰ راستش نحوه تدریس همون درسها هم فرق میکنه. اینجا نهایتا استاد خودشو پاره کنه برای دانشجو و هر فنی بلده میتونه رو تخته سیاه پیاده کنه. و عموما استاد متکلم وحده است. مشارکت دانشجو هم که هیچی. کلا دانشگاه محل رفع تکلیف شده واسمون. یه دوره ای که همه مگیذرونن و ما هم میگذرونیم دیگه. یادگیری و ... خبری نیست. خب ببین مثلا ما رشته مون مکانیک سیالاته زمینه کاری که قراره در اون کار کنیم با درس هایی که خیلی هم مثلا خوب خوندیم هماهنگه؟ 4 لینک به دیدگاه
alimec 23102 اشتراک گذاری ارسال شده در 25 شهریور، ۱۳۹۰ خب ببین مثلا ما رشته مون مکانیک سیالاته زمینه کاری که قرار در اون کار کنیم با درس هایی که خیلی هم مثلا خوب خوندیم هماهنگه؟ هماهنگ نیست یعنی؟! 2 لینک به دیدگاه
Abolfazl_r 20780 اشتراک گذاری ارسال شده در 25 شهریور، ۱۳۹۰ خب ببین مثلا ما رشته مون مکانیک سیالاته زمینه کاری که قرار در اون کار کنیم با درس هایی که خیلی هم مثلا خوب خوندیم هماهنگه؟ خوب تئوری ها که همه جا آموزش داده میشه ولی فن به کار گیری از تئوری ها به نظرم مهمتر از خودشه. یعنی کاربردها. ما یه استاد داشتیم انقدر مثالهای با حال و کاربردی میزد آدم حال میکرد. چون خودش یکی از مدیران ارشد نیروگاه و چند تا واحد صنعتی گردن کلفت بود و بالاخره همچین آدمی از روی نیاز هم تدریس نمیکنه. یه روز در هفته فقط تو دانشگاه ما تدریس میکرد. خوب این شیوه رو چند درصد اجرا میکنن؟ اصلا چند درصد تواناییشو دارن؟ خیلی کم. 2 لینک به دیدگاه
Ehsan 112346 اشتراک گذاری ارسال شده در 25 شهریور، ۱۳۹۰ من در مورد رشته خودمون مکانیک مثال میزنم. مثلا ما در مقاومت مصالح میخونیم،منحنی تنش-کرنش فلان و....... اما تا حالا شده خودمون این منحنی را به دست بیاریم،امکانات آموزشی آن هست؟ من درباره آمریکا چون اساتیدمون اکثرا از اونجا هستند،اطلاعات دارم که برای هر بخشی که بهت درس میدن، آزمایش تجربی و نرم افزاری هم کنارش بهت میدن. یعنی شما همه چیز را کامل درک میکنی،سطح سوالات امتحانیشون هم متوسط هست. اما اینجا برعکسه،امکانات آموزشی که بهت نمیدن هیچی،امتحان ازت میگیرن بالاتر از فهم مریام !!! خوب همین باعث میشه بنده مجبور شم به جای درک علم،دنبال حفظ کردن مسائل و حل المسائل و....باشم تا درس را پاس کنم !!!!!!! سیستم مدیریتی در آموزش ایران خیلی مشکل داره. 4 لینک به دیدگاه
p mehdi q 6226 مالک اشتراک گذاری ارسال شده در 25 شهریور، ۱۳۹۰ هماهنگ نیست یعنی؟! میتونم بپرسم چیزایی که میخونیم چه هماهنگی داره با زمینه های کاری؟ 2 لینک به دیدگاه
Abolfazl_r 20780 اشتراک گذاری ارسال شده در 25 شهریور، ۱۳۹۰ من در مورد رشته خودمون مکانیک مثال میزنم.مثلا ما در مقاومت مصالح میخونیم،منحنی تنش-کرنش فلان و....... اما تا حالا شده خودمون این منحنی را به دست بیاریم،امکانات آموزشی آن هست؟ من درباره آمریکا چون اساتیدمون اکثرا از اونجا هستند،اطلاعات دارم که برای هر بخشی که بهت درس میدن، آزمایش تجربی و نرم افزاری هم کنارش بهت میدن. یعنی شما همه چیز را کامل درک میکنی،سطح سوالات امتحانیشون هم متوسط هست. اما اینجا برعکسه،امکانات آموزشی که بهت نمیدن هیچی،امتحان ازت میگیرن بالاتر از فهم مریام !!! خوب همین باعث میشه بنده مجبور شم به جای درک علم،دنبال حفظ کردن مسائل و حل المسائل و....باشم تا درس را پاس کنم !!!!!!! سیستم مدیریتی در آموزش ایران خیلی مشکل داره. شانس آوردیم همینم رضاخان آورد. وگرنه الان داشتی صرف و نحو پیش یکی از علمای برجسته یاد میگرفتی. :biggrin: سیستم آموزشی و اداری و خیلی چیزای دیگه مربوط به همان عصره که توسط رضا خان وارد شد و خیلی از اینها به همون شکل اولیه باقی مونده. در حالی که دنیا روز به روز این سیستم ها رو بهینه کرده تا به اینجا رسیده ولی ما هنوز تو همون 60 سال پیش خودمون گیر کردیم. بازم جای شکرش باقیه که تو 60 سال پیش یه پشتوانه داریم وگرنه همه اکابری بودیم. :icon_pf (34): 4 لینک به دیدگاه
alimec 23102 اشتراک گذاری ارسال شده در 25 شهریور، ۱۳۹۰ میتونم بپرسم چیزایی که میخونیم چه هماهنگی داره با زمینه های کاری؟ خب برای کارهای تاسیسات : تهویه مطبوع و حرارت مرکزی/لوله کشی 2 لینک به دیدگاه
Abolfazl_r 20780 اشتراک گذاری ارسال شده در 25 شهریور، ۱۳۹۰ خب برای کارهای تاسیسات :تهویه مطبوع و حرارت مرکزی/لوله کشی واقعا زمینه کاری مکانیک سیالات همینجا تموم شد؟ 2 لینک به دیدگاه
Ehsan 112346 اشتراک گذاری ارسال شده در 25 شهریور، ۱۳۹۰ خب برای کارهای تاسیسات :تهویه مطبوع و حرارت مرکزی/لوله کشی ببینید،شاید شما مثلا از ماهیت کلی لوله کشی و....اطلاعات پیدا کنی. اما مثلا بری شرکت، میدونی فلان لوله را از کجا گیر بیاری؟ تا حالا شد یک طرح را خودت از صفر مدیریت کنی و ببری جلو. اعم از برآورد هزینه و طراحی بهینه و....... ما یک طرح طراحی بویلر داریم،توش موندیم،که این قطعه از کجا باید،چه طور مثلا آنالیز تنش روی سطح بویلر را انجام بدیم،اگر دما اینقدر شد،چی میشه و...... اینها کلی پارامتر است که برای طراحی از صفر ما از اونها غافلیم،نهایت بتونیم بریم کوپی برداری کنیم. 3 لینک به دیدگاه
alimec 23102 اشتراک گذاری ارسال شده در 25 شهریور، ۱۳۹۰ واقعا زمینه کاری مکانیک سیالات همینجا تموم شد؟ نه مهندس شروع شد امتحان نظام مهندسی پایه سه 3 سال بعده فارغ... پایه2 /7 سال بعده پایه1/ 10سال بعده امتحان شرکت گاز آزمون مهندسی حرفه ای و... 2 لینک به دیدگاه
Abolfazl_r 20780 اشتراک گذاری ارسال شده در 25 شهریور، ۱۳۹۰ نه مهندس شروع شدامتحان نظام مهندسی پایه سه 3 سال بعده فارغ... پایه2 /7 سال بعده پایه1/ 10سال بعده امتحان شرکت گاز آزمون مهندسی حرفه ای و... اینا همش در زمینه تاسیساته. مکانیک سیالات تو تاسیسات تموم میشه؟ آئرو دینامیک چطوری محاسباتش انجام میشه؟ مگه 6 واحد سیالات پاس نکردیم؟ تازه توربو ماشین هم داشتیم که بی ربط نیست. 2 لینک به دیدگاه
alimec 23102 اشتراک گذاری ارسال شده در 25 شهریور، ۱۳۹۰ ببینید،شاید شما مثلا از ماهیت کلی لوله کشی و....اطلاعات پیدا کنی. اما مثلا بری شرکت، میدونی فلان لوله را از کجا گیر بیاری؟ تا حالا شد یک طرح را خودت از صفر مدیریت کنی و ببری جلو. اعم از برآورد هزینه و طراحی بهینه و....... ما یک طرح طراحی بویلر داریم،توش موندیم،که این قطعه از کجا باید،چه طور مثلا آنالیز تنش روی سطح بویلر را انجام بدیم،اگر دما اینقدر شد،چی میشه و...... اینها کلی پارامتر است که برای طراحی از صفر ما از اونها غافلیم،نهایت بتونیم بریم کوپی برداری کنیم. بله مهندس دقیقا/ فقط پاسخ دوستمون رو دادم در مورد هماهنگی دروس/ البته به نظرم ایشون با طرح اون سوال می خواستن تاپیک رو گرم کنن وگرنه فک نکنم کسی منکر ضعیف بودن سیستم آموزشی ایران باشه وگرنه مثلا برای درس طراحی سیستم های تبرید: یه پروژه دو نفره نوشتیم که فقط کلیات دستمون افتاد همون حرف شما..... 3 لینک به دیدگاه
ارسال های توصیه شده