رفتن به مطلب

شهر ممنوعه


* v e n o o s * مهمان

ارسال های توصیه شده

* v e n o o s * مهمان

1yqdlr9t6urw5tez5u.jpg

 

 

 

شهر ممنوعه

 

شهر ممنوعه شهری قدیمی در منطقه پکن، پایتخت کشور چین است و یکی از مهمترین دیدنیهای تاریخی این کشور بشمار می آید.

 

شهر ممنوعه به روایتی وسیع ترین و کامل ترین مجموعه معماری چوبی در جهان بشمار می رود. شهر ممنوعه بیجینگ از لحاظ گستردگی ، زیبائی ،سبک ، شکوفائی ساختمان و لوکس بودن امکانات آن در جهان اثر نادر است.

 

احداث شهر ممنوعه در سال 1406 میلادی با دستور " جو دی " دومین امپراتور سلسله مینگ آغاز گردید و ظرف 14 سال ساخته شد. تا سال 1911 میلادی و نابودی سلسله چینگ (قریب 500 سال) جمعا 24 امپراتور در این شهر ممنوعه اقامت کرده و بر چین فرمان رانده اند.

 

از سال 1924 بازدید از این مجموعه به عنوان کاخ موزه برای عموم آزاد گردید و ممنوعه بودن آن پایان پذیرفت. این اثر نادر با ساختگاهی (سایت) مستطیل شکل ومساحت کل بیش از 720 هزار متر مربع " دریای قصرها " نامیده شده است.961 متر طول در امتداد شمال به جنوب و 753 متر عرض در امتداد شرق به غرب.

 

دیواری سرخ رنگ با ارتفاع 10 متر وبه طول بیش از 3400 متر شهر ممنوعه را احاطه کرده وبیرون این دیوار رودخانه حفاظتی به عرض ۵۲ متر جاري است كه هم حفاظ شهر بوده و هم مانند خندقي دور تا دور شهر را محاصره كرده بود تا از ورود نامحرمان در امان باشد.

 

دیوار در هر ضلع خود یک دروازه را جای داده است.بر روی ضلع جنوبی دروازه نیمروز ( Meridian Gate ) و بر روی ضلع شمالی دروازه نیروی ایزدی ( Gate of Divine Might ) قرار دارد.دیوار ها ضخیم هستند و طوری طراحی شده اند که در برابر آتش توپخانه آن زمان مقاومت کنند .و یکی از اقدامات جالب چینی ها برای جلو گیری از حمله محاجمان ، ساختار عجیب و غریبی و نردبانی شکلی است که در دیوار های آن به کار رفته است .

 

شکل دیوار های آن طوری است که دل محاجمان را می لرزاند و هیچکس جرات بالا رفتن از آن را ندارد .

 

طبق یادداشت های تاریخی ،در سلسله مینگ 100 هزار صنعتگر و یک میلیون کارگر در ساخت این مجموعه عظیم باستانی شرکت داشته اند. مصالح ساختمانی مصرفی از سراسرکشور حتی استان یونن در فاصله چند هزار کیلومتری تهیه شده است شهر ممنوع با حصار نفوذ ناپذیر دربار سلسله های ((مین و تسین)) که هیچ کس روزگاری حق ورود به انجا را نداشت به جز امپراطوران. ورود غیرمجاز به انجا برابر بود با محبوس شدن همیشگی در زندان های مخوف و مرگ.بعد از انقلاب خلق چین این حصارها شکسته شد و به موزه ی بزرگ((گوگونگ))تبدیل شد.

لینک به دیدگاه
* v e n o o s * مهمان

اين بنا داراي سه سالن بزرگ به نام ((تاي خه)) و ((جون خه )) و ((بائو خه)) است كه مر كز قسمت پيشاني دربار را تشكيل ميدهد.

 

در شرق و غرب ان ساختمانهاي ((او اي ديان)) و ((ون حواديان)) قرار دارد و سالن ((چيان چين)) و((جائو تاي)) و((گون نين)) مركز قسمت عقب بناي در بار را تشكيل مي دهد.

 

در دو طرف شرق وغرب اطاقهاي خواب امپراطوران بوده. مقیاس آن با عظمت و پرشکوه بوده و فوق العاده مجلل بنظر می رسد. یک محور تمام قصر باستانی را به هم پیوند داده است و آن مسیرمحوری شهر پکن می باشد. سه کاخ بزرگ و سه حرمسرای پشتی و باغ سلطنتی هم در این خط محوری واقع شده اند. در دو طرف کاخ های مرکزی ، بسیاری عمارات با شکوه و عظمت و قرینه قرار دارد. این کاخ ها و عمارات به دو قسمت دربار در جلو و بناهای عقب تقسیم می شود.

 

سه کاخ تای خه ، جون خه و بائو خه مرکز قسمت اول را تشکیل داده و عمارات ون خوا و وو این در دو جناح آن قرار دارند. کاخ چیان چینگ ، عمارت جیائو تای و کاخ کوننین مرکز قسمت دوم را تشکیل داده و شش عمارت شرقی و غربی در دو طرف آن واقع است که ترتیب منظمی دارد. در چهار گوشه شهر ممنوعه عمارات کوچک و ظریفی ساخته شده است که باصطلاح " 9 تیر سقفی و هجده ستون " خوانده می شود و فوق العاده زیباست.

 

در بعضی کاخ ها و عمارات موزه گوگون ، تالار و سالن های جامع مانند هنر تاریخی ، نقاشی ، ظروف سفالین و چینی با رده بندی ، ظروف مفرغی ، صنایع و هنرهای دستی سلسله های مینگ و چینگ ، کتیبه ، اسباب بازی ، چهار گنج اطاق مطالعه ( قلم مو ، شمش مرکب ، سنگ مرکب و کاغذ ) ، بازیچه اسباب بازی ، جواهر و نمایشگاه آثار تاریخی کتب مبادی و اصولی دربار سلطنتی سلسله چینگ دیده می شود . آمار نشان می دهد این آثار یک ششم تعداد کل آثار باستانی سراسر چین را تشکیل می دهد و غنی ترین موزه جمع آوری و ذخیره آثار باستانی در چین بوده و نیز موزه فرهنگی و هنری باستانی معروف در جهان است. بسیاری از آثار تاریخی این مکان گنجینه ملی بی نظیر و پرارزش بشمار می روند.

لینک به دیدگاه
* v e n o o s * مهمان

در واقع شهر ممنوعه طبق نظم تشریفاتی ، استاندارد سیاسی و روحیه انسانی جامعه فئودالی ساخته شده است .

 

برنامه ریزی ؛ دامنه ، اشکال ساختمانی, طرح کلی، وسعت ،شیوه معماری ، رنگ و تزیینات همه نمایانگر امتیاز خاندان سلطنتی و سلسله مراتب اشرافی است درمیان ساختمانهای شهر ممنوعه سه تالار به عنوان تالار تای خه ؛ تالار جو خه و تالاربائو خه از دیگر آثار پرشکوهتر است . این سه تالار محل اصلی اجرای اختیارات اداری وبرگزاری مراسم پرشکوه پادشاه بوده است.

 

رنگ زرد سمبل خانواده های اشرافی چین است و و در شهر رنگ زرد بیش از هر رنگ دیگری به چشم میخورد و حتی دیوارها وکف آن هم زرد رنگ است .می توان گفت تمام دکوراسیون قصر به رنگ زرد است و تنها رنگی که در تضاد با دیگر رنگ ها است رنگ مشکی است که در ساختن سقف کتابخانه به کار رفته است. چینی ها معتقدند که رنگ مشکی نشانگر آب و آتش است .

 

تعداد قصرها و اتاقها در شهر ممنوعه بسیار زیاد است. می گویند جمعا 5/9999 اتاق در آن وجود دارد. به اعتقاد پیشنیان چینی، اقامتگاه امپراتوران آسمانی دارای 10 هزار اتاق است و امپراتورانی که پسر امپراتور آسمانی دانسته می شدند باید خویشتندار بوده و نمی بایست از شمار اتاقهای امپراتور آسمانی تجاوز می کردند. از این رو شمار اتاق های شهر ممنوعه نیم اتاق کمتر ازشمار اتاقهای کاخ آسمانی است. ( آن نیم اتاق ظاهرا تنها یک راه پله را در بر می گیرد) .

 

 

ساختمان قصرها و کاخ ها یا به عبارت دیگر ساختمانهای دربار بناهای عطیم و پرابهت وشکوهمندی میباشند که امپراطوران بمنظور استحکام سلطه خود ، تقدم اعتبار قدرت سلطنتی و ارضای نیازمندی زندگی مادی و معنوی بنا کرده اند.

 

 

معمولا این گونه کاخها و قصرهای درباری پرابهت و مجلل و سنگفرش شده از آجرهای زراندود و مواد یشمی است و تاکنون نیز جلال و درخشندگی خاص خود را حفظ کرده است.

لینک به دیدگاه
* v e n o o s * مهمان

ازدوران سلسله امپراتوری " چین " قصرها محل اقامت و زندگی امپراتور و خاندان او بوده و کاخها مکان رتق و فتق امور دولتی ازطرف امپرائور گردیده بود. مقیاس ساختمانهای قصر وکاخ درسالیان بعد پیوسته توسعه یافت قصرهای باستانی به دو بخش تقسیم می شود :

 

بخش محل برگزاری مراسم مهم وبزرگ و صدور دستور توسط امپراتور میباشد و بناهای عمده آنرا کاخهای " تای حه "،"چونحه" و " بایوحه" تشکیل میدهدکه همه آنها برپایه تختی به ارتقاع8 متر ساخته وبا مرمر سفید رنگ بنا شده است . قصرهای پرجلال وشکوه همانند قصرهای ترسیم شده درافسانه ها است.

 

بخش عقبی این قصرها که " درباردرونی" نامیده می شود، مکانهای انجام امور سیاسی و کشورداری برای امپراتورو کاخهای اقامت زنان وندیمه های دربار می باشد .

 

 

قصرهای "چیانچینگ " و "کونین " و باغ امپراتوری که بناهای عمده این بخش است،سرشار از محیط زندگی است .این کاخها با باغ ، قرائتخانه ، اتاق های متنوع و سنگهای مصنوعی درحیاط علیحده قرار دارد.

 

 

 

به دلیل تعویض سلسله های سلطنتی وجنگها و شورشها قصرهای باستانی معدودی باقی مانده اند .بطوریکه اکنون علاوه بر شهر ممنوعه دربیجینگ ،قصرهای باستانی "شنیان " و همچنین خرابه های قصر های سلسله های "حان " و "تان " درشهر "سی آن" درچین به چشم می خورد

لینک به دیدگاه
* v e n o o s * مهمان

 

 

mix6kawh8zf15frpfidm.jpg

1- تیان آنمن (دروازه صلح بهشتی)

2- دوان من

3- معبد سلطنتی اجدادی

4- ومن(دروازه نیمروز)

5- دونگ هوامن(دروازه گلباران شرقی)

6- دروازه گلباران غربی

7- تای حه من (دروازه هارمونی بزرگ)

8- میدان هارمونی

9- قصر تای حه

10- قصر جون حه

11- قصر بایو حه

12- دروازه و قصر صلح و آرامش

13- دروازه پاکی بهشتی

14- قصر پاکی بهشتی

15- باغ های کاخ سلطنتی

16- دروازه نیروی ایزدی

لینک به دیدگاه
* v e n o o s * مهمان

1=میدان تیان انمن: در واقع دروازه قدیمی شهر ممنوعه پکن بوده است که بلندای آن 34 متر است و در زیر انوار خورشید کاشیکاری طلایی رنگ آن درخشانی وصف ناپذیری دارد .در دوران سلسله های "مینگ "و " چینگ " در این بنا مراسم اعلام حکم برگزار می شد. دروازه " تیان انمن " در ابتدا "چن تیان مین " نامیده می شد به معنای گردش اسمان ؛ با این تفسیر که سرنوشت انسان در آسمان ها رقم می خورد . این بنا در اوایل قرن 15 میلادی در سلسله مینگ ساخته شد.

در زمان سلسله چینگ یعنی پس از قرن 17 میلادی این بنا دروازه " تیان انمن " نامیده شد که معنای آن میدان آرامش آسمانی است . در آن زمان مساحت میدان مقابل این بنا به 11 هکتار می رسید و در شرق ؛غرب و جنوب آ ن دیواری سرخ رنگ به چشم می خورد که مردم حق ورود به آن را نداشتند . به مرور زمان وضع تغییر کرد و پس ازتاسیس جمهوری خلق چین درسال 1949 میلادی این بنا چهار بارمورد تعمیر و مرمت قرار گرفت و با چهره کاملا جدید به مکانی مهم برای برگزاری مراسم بزرگداشت و اجتماع و همایش های کشوری تبدیل گردید

vuq8503j4rt97rujrd6.jpg

لینک به دیدگاه
* v e n o o s * مهمان

قصر تای حه ،مرکز تمامی شهر ممنوعه و تخت سلطنتی طلایی رنگ امپراتور در این قصر دیده می شود.

این قصر دارای مجلل ترین معماری در شهر ممنوعه است. این قصر در شمال میدان بر سکوی مرمری سفید رنگی به مساحت 30 هزار متر مربع و بلندای 8 متر ساخته شده است. ارتفاع آن 40 متر است که به لحاظ ارتفاع ، بلند ترین بنای شهر ممنوعه است.

این قصر, قصر بر پایی فعالیتهای مهم از جمله نشست امپراتوربر تخت ، مراسم روز تولد امپراتوران ، جشن ها و مراسم لشگرکشی است.

fybzu806in7dkash44av.jpg

لینک به دیدگاه
* v e n o o s * مهمان

معماری مجموعه شهر ممنوعه تبلور نگرش و درایت مردم چین است.مجموعه از نیارش بناها گرفته تا آمود هر یک از اتاقها و دیوارها ، سرشار از اندیشه های عجیب و غریب است. مثلا سکوی سفید رنگ قصر تای حه، این قصر را پر جلال تر کرده و در ضمن از نفود رطوبت به قصر جلوگیری می کند . برای زهکشی این سکو که در سه اشکوب است ،از بیش از یک هزار مجسمه سر اژدها استفاده شده وهنگام بارش باران آب زهکشی شده از دهان اژدها ها فوران می کند .و از آنجا که ابنیه مجموعه شهر ممنوعه چوبی است ،این امر ظاهرا در پیشگیری از آتش سوزی موثر بوده است

37aouvwadu75t6cpkbt9.jpg

در شهر ممنوعه چهار ردیف اتاق وجود دارد از بیرون اتاق به نظر می رسد اما در درون ان تماما سنگ است این دیوار برای پیشگیری ازآتش سوزی است.

خصوصیات مشخص آن گنبد بسیار بزرگ و شیروانی ان پوشیده از آجرهای کاشی زرد رنگ وهمچنین نقاشیهای پرطمطرق، سقوف گنبدی باحکاکی های ظریف و زیبا ، زیرسازی مستحکم ، پارتیشن ها،تراورزها و ستونهای سنگ مرمری و بناهای متنوع و رنگارنگ حاشیه آن میباشد. کاخ "تای خه " در شهر ممنوعه بیجینگ از نمونه های معماری قصرها و کاخهای امپرا توری محسوب میشود.

در چین باستانی در زمینه سازندگی کاخ به منظور تجسم تقدم قدرت امپراتوری بر هرچیز و نمایاندن نظام طقاتی با محوریت امپراتوری ، ترکیب بندی سخت محوری در معماری های یادشده مراعات شده است.

لینک به دیدگاه
* v e n o o s * مهمان

در فرهنگ چین ، اژدها نماینده قدرت امپراتوری است و امپراتور "پسر آسمانی " اژدهای حقیقی" نامیده می شود. درون قصر تای حه در بالا و پایین با حدود 13 هزار شکل اژدها تزیین شده است

2lpb3cr35pyj4dvcwy6o.jpg

در هر سازه ای نشانی از تعابیر و دیدگا های فلسفی چین باستان دیده میشود کارهای شگفت انگیزی که روی سنگ مرمر شده است و تراشیدن فرسک بر روی یک سنگ مرمر به وزن دو تن که به صورت یک تکه کار شده است چنان خیره کننده است که روح را نوازش میدهد.

در میان حیاط این شهر جمعا 308 ظرف مسی بزرگ برای ذخیره آب دیده می شود که در طول تمام سال برای پیشگیری از آتش سوزی بکار می رفته . درزمستان زیر این ظرف ها آتش روشن می کردند تا آبهای داخل آن یخ نبندد

در پشت تالار بائو خه یک سنگ بزرگ با مساحت بیشتر از 50 متر مربع و وزن نزدیک 300تن وجود دارد . این سنگ از محلی درصد کیلومتری بیجینگ تهیه شده است ، اما با وجود فقدان وسائل موتوری مدرن ، جابجائی این سنگ بزرگ بسیار سخت بوده است . کارگران در فصل زمستان و در زمان خیلی سرد ، در هر ده ها متر یک چاه حفر کرده و آب را به روی جاده ریخته اند و پس از یخ بستن مسیر ، کارگران توانسته اند با کشتی زمینی این سنگ را به محل شهر ممنوعه منتقل کنند . 10 هزار کارگر و بیش از یک هزار اسب برای انتقال این سنگ عظیم به شهر ممنوعه برای یک ماه مورد استفاده بوده اند .

لینک به دیدگاه
* v e n o o s * مهمان

سالهای اخیر بازدیدکنندگان شهر ممنوعه در سال به حدود 10میلیون نفر رسیده است . مصالح بناهای باستانی چین عمدتا چوبی و آجری است وبه آسانی فاسد و پوسیده می شود، شمار زیاد بازدیدکنندگان در حفاظت از این بناها تاثیرات منفی زیادی دارد .

"ین هون بین" یکی از مدیران کاخ باستانی بیجینگ هنگام مصاحبه با خبرنگار رادیو بین المللی چین ضمن ابراز نگرانی گفت : " اشیای نگهداشته شده در موزه کاخ باستانی یک دهم آثار باستانی کل کشور ویک پنجم آثار درجه یک کشوری را تشکیل می دهد ، برخی از این آثار شهرت جهانی دارد ، اما با توجه به توسعه صنعت گردشگری و افزایش شمار بازدیدکنندگان، کاخ باستانی با خطر نابودی مواجه شده است .

آثار باستانی اصول غیر قابل تولید است ، لذا تلاش می شود از فناوری مدرن برای حفظ آثار باستانی استفاده شود . " هو جون " معاون مرکز اطلاعات ومدارک کاخ باستانی گفت: دیجیتالی شدن محور اطلاع رسانی است ، با ایجاد قالب های دیجیتالی و استفاده از فناوری ویدیوئی از یک طرف برای محققان تسهیلاتی فراهم آورده و از طرف دیگر انبار داده ها ایجاد شده است . اکنون در این دو زمینه نتایجی حاصل شده است .

وی گفت : آثار باستانی که آزادانه از آنها دیدن می شود با خطر نابودی روبرو هستند . اما بد لکاری با استفاده از فناوری اطلاع رسانی می تواند جوابگوی تحقیقات معمولی باشد .

حالا در سایت کاخ باستانی بیجینگ بیش از 4هزار تصویر دیده می شود و در آینده این رقم بتدریج افزایش خواهد یافت . کاخ باستانی بیحینگ با یک شرکت ژاپنی برای دیجیتالی کردن تمامی بناهای قدیمی همکاری کرده است تا درصورت تخریب بناهای اصلی مردم بتوانند طبق نقشه دیجیتالی آنها را بازسازی کنند . به علت آنکه بسیاری از آثار باستانی بیحینگ نازک و ضعیف بوده و بعضی بیش از یک هزار سال تاریخ دارد ، لذا دیجیتالی شدن اطلاعات تمامی آثار نگهداشته شده در کاخ باستانی بیجینگ به مدت زمان طولانی نیاز دارد .

آقای هون جون گفت :" کاخ باستانی گنجینه بزرگی است و کار اطلاع رسانی و دیجیتالی بتازگی شروع شده است . تاکنون حدود 400هزار عدد اثر باستانی یعنی نیمی از رقم کل آثار در پرونده ویدیوئی و تصویری گنجایش شده است ، سعی خواهد شد که ظرف دو یا سه سال اطلاعات تمامی اثار باستانی دیجیتالی شود . وی افزود : دولت چین از سال گذشته سالانه وجوهی به مبلغ یک صد میلیون یوان برای حفاظت از کاخ باستانی هزینه می کند ، کاخ باستانی بتدریج مورد مرمت همه جانبه قرار می گیرد وضمن اجرای این پروژه درعرض 20سال از فناوری اطلاع رسانی نیز استفاده خواهد شد .

در اين ميان، «شودلو» فرانسوي تنها هنرمند خارجي است كه اجازه دارد آزادانه در اين شهر ممنوعه و حتي مناطقي كه براي عموم بسته است، به طراحي بپردازد. او تاكنون 62 تابلوي نقاشي از مجموعه قصرها تهيه كرده است كه در نمايشگاهي در هنگ كنگ به نمايش گذاشته است. شودلو از سال 1997 ساكن پكن شده است. وي درباره نظرش پيرامون پكن و شهر ممنوعه مي گويد: «عشق تنها كلمه اي است كه مي توان درباره اين مكان گفت.

 

os24dn1s1xrs6ugwtoz.jpg

 

npmes3461r3qhp1cecl.jpg

لینک به دیدگاه
* v e n o o s * مهمان
پارسال یه سوال ارشد در مورد همین شهر ممنوعه بود ناکسا چیا که نمی پرسن:imoksmiley:

واقعا! چه جالب؛ (422).gif

نمیدونستم ممکنه ازش سوال بدن...

شهر ممنوعه موضوع تحقیقم واسه درس آشنایی با معماری جهان بود؛ (140).gif

لینک به دیدگاه
واقعا! چه جالب؛ %28422%29.gif

 

نمیدونستم ممکنه ازش سوال بدن...

 

شهر ممنوعه موضوع تحقیقم واسه درس آشنایی با معماری جهان بود؛ %28140%29.gif

 

 

پرسیده بود شهر ممنوعه تو کدوم شهره:ws47:

لینک به دیدگاه

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...