sam arch 55879 مالک اشتراک گذاری ارسال شده در 19 آذر، ۱۳۹۴ باب سی و نهم معمار:جان هیداک معماری:مدرسه معماری کوپر یونیون نیویورک جان هیداک(1929-2000) اهل نیویورک و رئیس سابق مدرسه معماری ایروین س.چانین در کوپریونیون واقع در نیویورک و معمار ,نویسنده و آموزگاری پرنفوذ بود.آثار او بیشتر طرح هایی نظری هستند که با اسکیس ها و نوشتارهایی آنها را بیان کرده است.شیگروبان,بهرام شیردل،الیزابت دیلر,دانیل لیبسکیند و توشیکو موری از شاگردان برجسته وی هستند.او معمار را اسیر نظرات کارفرما دانست و می گفت معماران باید به خلق عملکردهای جدید توجه کنند. در این راستا او طراحی فضایی برای خودکشی را انجام داد و ساخت.هنگام تدریس در دانشگاه تگزاس در آوستین در اواسط دهه 1950 به اتفاق کالین رو و دیگران ,بخشی از گروه آموزشی موسوم به تفنگداران تگزاس را تشکیل میداد.در 1972 کار هیداک به همراه کارهای پیترآیزنمن, مایکل گریوز, چارلز گواتمی و ریچارد مایر در کتاب پنج معمار به ویراستاری کالین رو معرفی شد و این پنج نفر در آن زمان به "پنج معمار نیویورکی" یا "سفیدها" که حاکی از شیفتگی آنها به فرم محض بود,مشهور شدند. سبک معمار:معماری مدرن متاخر(پست مدرن سفید): شروع پست مدرن سفید که جنکز آن را به عنوان لیت مدرنیسم ( آخر مدرنیسم) یاد کرده است ، در دهه ۱۹۶۰ تقریبا با شروع معماری پست مدرن بود. .بیشتر ساختمان های مکعب شکل این معماران جوان به رنگ سفید و جلد کتاب آن ها نیز به رنگ سفید بود لذا سبک معماری آنها به نام پست ـمدرن سفید نامگذاری شد. برخی از افکار جان هیداک: معمار با انتزاع شروع می کند و به سمت واقعیت می رود بهترین معمارها آنهایی هستند که واقعیتشان وقتی تمام و تکمیل شد، بیشترین نزدیکی را با انتزاع ابتدایی دارند . جان هیداک بیش از همه به اصل اصالت و بکر بودن اثر و دارای هویت بودن آن تأکید میکند این اصل در آثار او نیز قابل مشاهده است در خانه های تگزاسی از اصالت استفاده کرده (از مهتابی ،جلوخان و بالکن استفاده کرده) که به گفته خود جان هیداک دیگر کسی در معماری مدرن از آن استفاده نمی کرده است . از نظر جان هیداک ,موندریان جالب است او متافیزیک را در سرنوشت رنگ آمیزی اش دخیل می داند . موندریان اهل آبستره و انتزاع نیست و او آخرین رئالیست است زیرا بعد از موندریان دیگر از کار فکر و اصیل خبری نبود. فلسفه, سبک و گرایش معمار: مرد شماره یک جان هیداک رایت بوده و تأثیر رایت در سالهای 1947 – 1950 خیلی زیاد بوده است .گرایش به آثار انتزاعی و تقلیلی (آبستره) - گرایش او بیشتر به کارهای پل کله است .(کارهای پل کله حس مکانی و قابل لمس بودن داشتند)-در تگزاس برای اولین بار تدریس کرد و در این تدریس مسأله نه مربع را ابداع کرد. به گفته خود جان هیداک وی فردی کهنه گرا بود و به روشی بسیار از مد افتاده کار می کرد .همسایگی با نقاشی همیشه با جان هیداک بوده است کارهای او از لحاظ رک بودن و بی پرده بودن شبیه نقاشی های موندریان است چون در نقاشی های او همه چیز روی بوم نقاشی اتفاق می افتد (کاملاً اروپایی)جان هیداک از کوبیسم در کارهایش استفاده کرده است. جان هیداک از نخستین کسانی است که فرم - رنگ را به عنوان مولفه جدا ناپذیر شفافیت و مفهوم معماری به حساب آورد درزمانی که بسیاری از معماران مشهور و جا افتاده در مکتب بیانی سفیدکاری شده غوطه ور شده بودند هیداک با استفاده از رنگ از همه فاصله گرفت. - آثار کتابی جان هیداک: هیداک 21 کتاب منتشر کرد که از آن جمله اند:Architecture in love,mask of medusa,pewter طرح های معماری جان هیداک: - طرح اول(1954-1947): شامل:-حکایت های ازوپ - کلیسای کوچک 1 - فوت بریج - پناه گاه پیست اسکی - گورستان قربانیان جنگ - مرکز تحقیقات زیست شناسی - بازار مکاره - مجتمع کلیسای 3 - پارک جانورشناسی - مدرسه یدانمارکی - مرکز خرید - ساختمان اداری پالایشگاه نفت - طرح های دوره ی ایتالیایی - کلیسای جامع- طرح دوم (1954-1963) : شامل: - آشیانه هواپیما - خانه آپارتمان - بنای یادبود داک هامار خولد -خانه اقتصادی 1 -خانه اقتصادی 2 -کارخانه -خانه ایتاکا -چشم انداز تگزاس - موزه 1 - موزه 2 - مسأله نه مربع -خانه های پیانو - خانه های ردیفی - خانه های تگزاسی 1 و 2 و 3 و 4و 5و 6 و 7 - استودیو . طرح 3:( 1963-1967) شامل: مقدمه ای بر خانه های لوزی -خانه لوزی الف -خانه لوزی ب -خانه لوزی ج طرح 4:(1968-1974)شامل:-خانه های 4/1 الف -خانه 4/1 ب -خانه 4/1 ج -خانه 4/1 د -خانه 2/1 -خانه 4/3 -خانه ابهام -خانه برن ستاین -بازسازی ساختمان بنیاد کوپریونی ین -مسأله مکعب - خانه اجزا - خانه انبساط -خانه همسایه خوب -خانه دیواری پدربزرگ -خانه گان -خانه های زرد و سرخ - خانه شاتل فضایی -خانه های دیواری - خانه دیواری یک -خانه دیواری دو(خانه خداحافظی) -خانه دیواری سه طرح 5: (1974-1979) شامل:-خانه برانکس1936 -گورستان خاکستر افکار -خانه شهر فرشتگان -خانه شب و روز -خانه معما - خانه ای برای ساکنی که از مشارکت سرباز زد -خانه شمال شرق جنوب غرب - شاهدان خاموش -شهر نو برای درست آیین نو -خانه تودر -سیزده برج دیده بانی کاناره جو (خانه دیواری 4) طرح 6: شامل :اشعار جان هیداک طرح7:(1979-1983)شامل: خانه صفردرجه -خانه سی درجه -خانه 45 درجه - خانه 60 درجه - خانه 90 درجه -ماسک برلین - ماسک نیوانگلند -ماسک نمایش -ماسک گوشه نشینی -پل شیطان - رویای شیکاگو -مه دوسا - ماسک لنکستر هانوفر مدرسه معماری کوپر یونیون نیویورک مدرسه کوپر واقع در میدان 41 کوپردارای ساختمان کالج های تدریس هنر و معماری و مهندسی است.ساختمان در پوسته فولاد ضد زنگ پیچیده شده است و راهروی گسترده 6 متری مارپیچ دراطراف دهلیز مرکزی برای دسترسی بین مکان جلسه و گفتگو ها میان رشته هادر نظر گرفته شده است.توقف آسانسور های اصلی ساختمان فقط در طبقه اول و پنجم و هشتم به افزایش فعالیت های فیزیکی دانش آموزان کمک می کند.موسسه کوپر مشتاق به ایجاد ساختمانی بود که بتواند منعکس کننده هدف موسسه ، ارزش ها و آرمان های خود را به عنوان یک مرکز امورش پیشرفته وخلاقانه در هنر و معماری و مهندسی نشان دهد که به یک مرکزفرهنگی و فکری مشهور در نیویورک تبدیل شود. داخل ساختمان به گونه ای است که روابط بین 3 کالج به خوبی بر قرار شود.هسته عمودی در قلب ساختمان به عنوان فضایی مرکزی برای مبادله رسمی اجتماعی و فکری و نمونه خلاق در ساختمان جدید نمود پیدا کرده است.از لابی ای با دو ورودی بلند , با پله های قابل توجه ای در طبقه چهارم به سالن دانش اموزان خواهیم رسید و از آنجا به شهر مشرف خواهیم بود و در طبقه پنجم ونهم لابی مشرف به اسمان خواهیم داشت که سالن داشجویی و اتاق سمینار و سالنی مشرف به شهر با فضایی سامان یافته در انجا خواهیم داشت .فیزیک و بصری ساختمان کمک می کند کالج با محله خود ادغام شود. نمای شفاف در سطح خیابان، دعوت محیط برای مشاهده و شرکت در از فعالیت های موجود تشویق می کند. بسیاری از توابع عمومی (از جمله فضای خرده فروشی و یک نمایشگاه لابی) در سطح زمین واقع شده است، و گالری دوم و یک سالن 200 صندلی از خیابان می توان به راحتی در دسترس است. مدرسه کوپر با رعایت اصول معماری پایدار و انرژی کارامد و با مصالح فولاد و شیشه پوسته ای مطلوب در ساختمان طراحی شده است.عملکرد ساختمان از طریق کنترل نور روز ,مصرف انرژی و تویه طبیعی گزینشی است (به مقتضای زمان از انها استفاده خواهد شد) سیستم دو پوسته اجازه می دهد تا برای افزایش عملکرد و ترکیب پویا در سطوح مختلف از پانل های قابل تغییر و نمای های متفاوت و متنوع استفاده کرد ونیزباعث کاهش هجوم تابش گرما در تابستان وکنترل دمای محیط داخلی خواهد شد. امکانات کالبدی در این مدرسه تلاش شده است تا فضای کار و تمرین مناسب برای تحصیل دانشجویان در اختیار ایشان قرار گیرد. بیش از 4 هزار متر مربع، کارگاه برای استودیوهای معماری در نظر گرفته شده که این موضوع باعث می شود هر دانشجویی بتواند میز ترسیم و فضای کار مخصوص به خود را داشته باشد ضمن آن که از امکان وجود رایانه و نرم افزارهای کامپیوتری بهره می برد. در استودیوهای معماری، کنترل و پیشبرد پروژه با استفاده از ابزار ترسیم دو بعدی، سه بعدی، مدل سازی و ساخت انیمیشن (تصاویر متحرک) تحت نظارت اساتید انجام می شود و تمامی استودیوها مجهز به ابزار نمایش تصویر، اینترنت و شبکه داخلی هستند. شروع ساخت: 13 نوامبر، 2006 افتتاحیه : سپتامبر 15، 2009 حجم فضا: 175.000 فوت مربع ناخالص، (نه داستان به همراه دو زیر کلاس، ارتفاع: 135 فوت) آزمایشگاه: 39،000 فوت مربع استودیو: 10،000 فوت مربع کلاس: 15،400 فوت مربع دانشجویی فضا: 5080 فوت مربع فضاهای عمومی (فردریک P. رز سالن اجتماعات، اتاق، صفحه Menschel ژاک و ناتاشا Gelman سالن انتظار نمایشگاه و گالری): 8800 فوت مربع سایت مساحت: 18،000 فوت مربع حجم: 180.000 فوت مربع ناخالص نام برنامه: امکانات عمومی از جمله نمایشگاه، سالن 200 صندلی، سالن و فضای چند منظوره پوسته، فضای خرده فروشی در کنار خیابان سوم، 15،000 SF از کلاس های درس (تقریبی)، 40،000 SF آزمایشگاه (تقریبی)، 10،000 SF استودیو آموزش هنر ها و فضاهای کاری، 12،000 SF از موسسه و فضای فعالیت های دانشجویی (تقریبی)، 15،000 SF دفاتر اداری و دانشکده (تقریبی)، 4،000 SF از مرکز کامپیوتر متمرکز (تقریبی). پلان زیر زمین (-1) پلان زیر زمین (-2) پلان طبقه اول پلان طبقه دوم پلان طبقه سوم پلان طبقه چهارم پلان طبقه پنجم پلان طبقه ششم پلان طبقه هفتم پلان طبقه هشتم پلان طبقه نهم 1 لینک به دیدگاه
sam arch 55879 مالک اشتراک گذاری ارسال شده در 2 شهریور، ۱۳۹۵ باب چهلم معمار:جوزپ لیناس معماری:کتابخانه جومه فوستر جوزپلیناس متولد 1945 میلادی، از جمله معماران معاصر اسپانیاست که تاثیر زیادی بر شکلگیری و تعریف ویژگی های معماری پسا مدرن در اسپانیا داشته است.معماراناین نسل هر چند به شهرتی بین المللی دست نیافتند اما الگویی مناسب برای نسل جوانمعماران اسپانیا محسوب می شوند، الگوهایی که مهم ترین عامل موفقیت و تبدیل معماریاسپانیا به معماری پیشرو در اروپا هستند. لیناس در سال 1969 میلادی از دانشکدهمعماری بارسلونا اسپانیا فازغ التحصیل شده و مدت 19 سال در همان دانشگاه به تدریسپرداخت. ارتباط حرفه ای نزدیکی میان او و استادش "رافائل مونئو" دیگرمعمار بنام اسپانیایی وجود دارد. امروزه هندسه ای بی قید و بند، آزاد و برگرفته ازخطوط سایت شاخصه ای است که در اکثر آثار معاصر لیناس دیده می شود. این شاخصه بهبهترین نحو در کتابخانه "جومه فوستر" بارسلون اسپانیا نمایان شده است. در این بنا هندسه نامتعارف در تمامی جزئیات نیز نفوذ کرده است. بام ها، بازشوها، ویدها، شکل پلان و حتی محوطه سازی بنا همگی از نافرمانی هندسی ساختار حجم پیروی می کنند. شکستگی های حجم و رنگ تند نارنجی سایه بان بنا آن را در منطقه شاخص نموده است. در تمامی بناهای فرهنگی لیناس، ارتباط ساختمان با بافت شهری موجود به خوبی حفظ شده و مکان یابی مناسب فضاهای متنوع در پلان از جمله عوامل استقبال عموم از این کتابخانه ها می باشد. فضاهای مطالعه در این کتابخانه از طریق ویدهایی که در کناره های پلان قرار گرفته اند، به خوبی از منظر کوهستان و نور طبیعی بهره برده اند که این فضا، ارتباط فضایی مناسبی با سایر فضاهای عمومی در طبقه همکف دارد. جداره های بیرونی بنا به رنگ خاکستری و کرم بوده و در قسمت هایی از نما از چوب استفاده شده است. همچنین سایه بانی با پوششی دولایه از فلز روی و چوب برای تعریف ورودی، رو به فضای باز مجموعه طراحی شده که از شاخصه های فرمال بنا محسوب می شود. در داخل بنا قسمت هایی از ستون ها و جداره ها پوشیده از چوب بوده و سایر قسمت ها به رنگ سفید می باشد. صرف نظر از سایه بان و پیچیدگی فرم در بام ها، از لحاظ کاربرد مصالح، بافت و رنگ در داخل و خارج بنا تنوع زیادی به چشم نمی خورد اما موفقیت عملکردی، سرزندگی و پویایی فضاهای داخلی بیانگر دقت معمار در طراحی مقطع و سکانس های فضایی است. منیع: arthut.co مدارک و نقشه ها لینک به دیدگاه
ارسال های توصیه شده