رفتن به مطلب

تنگی نفس به تنهایی یک بیماری نیست


ارسال های توصیه شده

یک متخصص ریه با بیان این که تنگی نفس به تنهایی یک بیماری محسوب نمی شود، گفت: تنگی نفس، نشانه و یا شکایتی از یک بیماری زمینه ای است که می تواند به تنهایی یا با علائمی مانند درد سینه، تپش قلب، افزایش و یا افت فشار خون، سرفه، خس خس سینه، خلط چرکی یا خلط خونی همراه باشد.

 

دكتر صمد قدرتی در گفت وگو با خبرنگار بهداشت و درمان خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) منطقه زنجان، تنگی نفس را احساس ناخوشایند از نفس کشیدن عنوان کرد و افزود: این احساس ناخوشایند به اشکال مختلفی مانند احساس سنگینی در قفسه سینه، نیاز به دم عمیق، احساس فشار در ناحیه گردن و سینه، نفس کشیدن سریع به صورت سطحی و عمیق بروز می کند.

 

وی بیماری های ریوی مانند آسم، بیماری انسدادی مزمن ریوی و تجمع آب در ریه را از عوامل زمینه ساز در بروز تنگی نفس دانست و اظهار کرد: بیماری های قلبی مانند نارسایی قلبی و انفارکتوس قلبی و همچنین بیماری های مغزی مانند سکته مغزی و خونریزی های داخل مغز، احتمال بروز تنگی نفس را تقویت می کند.

 

قدرتی، ادامه داد: چاقی، کم خونی، حاملگی، اختلالات ستون فقرات، تورم شکم و بیماری های تیروئید، از دیگر عوامل زمینه ساز در بروز تنگی نفس به شمار می رود.

 

این متخصص ریه، بر درمان کامل تنگی نفس تأکید کرد و افزود: تنگی نفس در صورت عدم درمان کامل موجب اختلالات گازی اکسیژن و co۲ در بدن می شود که این امر به نوبه خود باعث ایجاد بیماری های مختلف مانند عصبی، کلیوی و قلبی می شود.

 

وی در ادامه به بروز تنگی نفس در بدو تولد نوزادان اشاره کرد و افزود: تولد نارس و یا زودتر از موعد، اختلالات مادرزادی قفسه سینه و ریه، بیماری های قلبی و اختلال در سوراخ ها و حفرات قلب نیز می تواند از علل بروز تنگی نفس در بدو تولد نوزادان باشد.

 

قدرتی، یادآور شد: این عوامل موجب مخلوط شدن خون شریانی و وریدی و همچنین کمبود اکسیژن و ایجاد تنگی نفس می شود و در برخی موارد هم نوزاد به طور کامل با فقدان کامل یک ریه و یا قسمتی از آن متولد می شود.

 

این متخصص، آلودگی های موجود در هوا را موجب تحریک پذیر شدن مجاری هوایی و ایجاد بیماری هایی مثل آسم، بیماری انسدادی مزمن و بیماری های شغلی دیگر می شود.

لینک به دیدگاه

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...