رفتن به مطلب

ارسال های توصیه شده

◄ ذخاير ايزومتريک:

گسترش اين ذخاير در سه بعد يکسان و نسبتا زياد است. اين ذخاير در صورت واقع شدن در سطح زمين به روش روباز قابل بهره برداري هستند. ذخاير ايزومتريک مهم عبارتند از:

 

+ نوع استوک

حالت گنبدي تجمع مواد معدني را در يک نقطه استوک (stock) مي‌گويند. نظير گنبدهاي نمکي ، گچي و بعضي از ذخاير سرب ، روي و مس جانشيني در کربناتها و در برخي ذخاير مس پورفيري کاني سازي از انواع پراکنده و به شکل استوک است.

 

+ نوع استوک ورک

شکل کلي ذخيره حالتي از استوک است اما بافت ذخيره حالتي از استوک ورک دارد. محلولهاي ماگمايي که در تشکيل ذخاير مس و موليبدن پورفيري نقش اساسي دارند در مرحله خاصي از تبلور ماگما در سنگهاي فوقاني موجب تشکيل درزه و شکافهايي مي‌شوند که توسط محلولها پر شده و بافت استوک ورک را بوجود آورند.

 

+ نوع کيسه‌اي

هرگاه محلول گرمايي و يا ماگمايي از يک سنگ کربناته و داراي تخلخل مفيد و قابليت واکنش پذيري نسبتا خوب به يک سنگ غير قابل نفوذ برسند ماده معدني در سنگ کربناته در مرز با سنگ ديگري تجمع پيدا مي‌کند و تشکيل ذخاير کيسه‌اي را مي‌دهد.

 

+ ذخاير صفحه‌اي

ذخاير صفحه‌اي در جهت طول و عمق گسترش زياد دارند حال آنکه در جهت عرض بسيار محدود مي‌باشند. ذخاير صفحه‌اي را به دو دسته لايه‌اي و رگه‌اي تقسيم مي‌کنند.

 

الف)ذخاير لايه‌اي

اکثر ذخاير رسوبي از نوع لايه‌اي هستند. و اين ذخاير همزمان با رسوبگذاري تشکيل مي‌شوند که از جمله مي‌توان ذخاير رسوبي شيميايي آهن و منگنز را نام برد. در اين نوع ذخاير تغييرات مورفولوژيکي زيادي ديده نمي‌شود. از ذخاير داراي منشأ ماگمايي به کروميت و مگنتيت در سنگهاي اولترامافيکي مي‌توان اشاره نمود.

ذخاير جانشيني در شرايط خاص حالت لايه‌اي دارند و اين در صورتي است که سنگهاي واقع در اطراف گسل ، به صورت تناوبي از سنگهاي کربناته (با تخلخل بالا و واکنش پذير) و سنگهاي غيرقابل نفوذ و مقاوم تشکيل شده باشد و محلولهاي گرمايي و ماگمايي در سنگهاي کربناته نفوذ و ضمن انجام واکنش ، مواد معدني برجاي گذاشته شوند و در لايه‌هاي غيرقابل نفوذ تغييري رخ ندهد.

 

ب)ذخاير رگه‌اي

گسلها و شکستگي‌ها در صورتي که توسط محلولهاي گرمايي و يا ماگمايي پرشوند ذخاير رگه‌اي تشکيل مي‌شوند. ذخاير رگه‌اي برخلاف حالت لايه‌اي اکثرا اپي‌ژنتيک هستند. ذخاير رگه‌اي به صورت ساده و پيچيده هستند. شکل ذخاير رگه ، تابع نوع گسلها و شکستگيهاي منطقه است که خود توسط مقاومت مکانيکي سنگها ، فشار و نحوه توزيع نيروها عمق و عوامل ديگر کنترل مي‌شود. رگه‌اي مهم عبارتند از: رگه‌هاي ساده ، شعاعي ، حلقوي ، پلکاني ، بادبزني ، موازي ، دم اسبي و غيره.

 

ـ/ رگه‌هاي شعاعي:

اکثرا در بالاي توده‌هاي نفوذي به خصوص در قسمت‌هاي فوقاني ذخاير مس پورفيري واقع مي‌شوند و به کمک آن مي‌توان موقعيت توده نفوذي و ذخاير پورفيري را در اعماق مشخص نمود.

 

-/رگه‌هاي حلقوي: اکثرا در اطراف دهانه‌هاي آتشفشاني گزارش شده‌اند. که خروج ماگما با حجم زياد موجب ريزش دهانه مي‌شود که گسلهاي نرمال حلقوي در حاشيه دهانه بوجود مي‌ايد که توسط محلولهاي گرمايي و يا ماگمايي پر مي‌شوند و رگه‌هاي حلقوي تشکيل خواهند شد.

 

-/رگه‌هاي زين اسبي: اين نوع ذخاير در تاقديس‌ها تشکيل مي‌شوند.

 

+ ذخاير استوانه‌اي

گسترش آنها در يک جهت نسبتاً زياد است. محلولهاي گرمايي و ماگمايي که در شرايط خاصي در سنگهاي کربناته جانشين شوند تشکيل ذخاير استوانه‌اي را خواهند داد. غارهاي موجود در سنگهاي کربناته که توسط محلولهاي گرمايي و يا ماگمايي پر شده‌اند تشکيل ذخاير استوانه‌اي را مي‌دهند. اين ذخاير را نسبت به وضعيت طول آنها به دو دسته تقسيم مي‌کنند. ذخاير دودکشي(chimney) يا تنوره‌اي که طول استوانه عمود يا تقريباً عمود است و در صورتي که طول استوانه حالت افقي داشته باشد به آن مانتو (Manto) گفته مي‌شود.

 

+ ذخاير عدسي

در بعضي از ذخاير به دليل وضعيت خاص منطقه کاني سازي و شرايط تبلور ذخيره شده حالت عدسي به خود مي‌گيرد، نظير ذخاير ماسيوسولفيد و عدسي‌هاي کروميت.

 

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

لینک به دیدگاه

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...