sookut 13735 اشتراک گذاری ارسال شده در 15 شهریور، ۱۳۹۰ سبزپرس بررسی می کند؛ اما و اگرهای تغییر و تبدیل بندر صیادی «کیاشهر» برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید. ورود یا ثبت نام سبزپرس – گروه محیط دریایی؛ لیلا مسروری: بهمن سال 89 خبری بر خروجی خبرگزاری ها به نقل سید مهدی صادق نماینده نماینده آستانه اشرفیه در مجلس شورای اسلامی قرار گرفت که قطعی شدن تبدیل اسکله صیادی کیاشهر به بندر چند منظوره را اعلام کرد. این پروژه که مصوبات سفر دوم هیئت دولت به استان گیلان بود و برخی رسانه ها آن را به صورت «بندرکیاشهردر توسعه اقتصادی و اشتغال پایدار در منطقه بسیار موثر است» توصیف کردند از بسیاری جهات توسط کارشناسان مختلف اقتصادی و زیست محیطی محل اشکال است خاصه آنکه از منطقه ای صحبت می شود که «پارک ملی» است و بخش مهمی از مصب و رودخانه سفید رود در آن واقع است . به گزارش خبرنگار سبزپرس، طبق اسناد موجود، تكميل اسكله بندر صيادي كياشهر موضوع بند 11 مصوبه سفر دوم هيئت وزيران به استان گيلان مربوط به وزارت راه و ترابري وقت به شماره 137310 مورخ 9/8/89 بوده كه در اصلاحيه این مصوبه به شماره 61044 مورخ 18/3/90 موضوع تكميل اسكله صيادي تبديل به «تكميل اسكله كياشهر به منظور حمل و نقل دريايي بار و مسافر» شده است كه بنا به اعلام مديركل بنادر و دریانوردی استان گیلان ظرفيت حمل بار پيش بيني شده برای آن یک و نیم ميليون تن در سال برآورد شده است. از طرف دیگر برابر اظهارات مدیر کل بنادر و دریانوردی گیلان پيشنهادشده كه ضمن بازسازي اسكله و تبديل آن به اسكله تجاري، لايروبي و تعريض آبراهه با عرضی به اندازه حداقل 200 متر و عمق شش متر و ايجاد موج شكن و رسوبگير در مدخل وروي به دريا، امكان تردد و پهلوگيري كشتيهاي بزرگ بار و مسافر فراهم می شود . این در حالی است که اسكله صيادي كياشهر در جوار «پارك ملي بوجاق» كياشهر و در انتهاي آبراهه منتهي به دريا قرار دارد. طول آبراهه حدود یک و نیم كيلومتر و عرض آن حدود 60 سانتیمتر بوده و كل آبراهه در محدوده پارك ملي و در ناحيه امن آن واقع شده است. امیر عبدوس، مدیر کل حفاظت محیط زیست گیلان با موضع گیری صریح نسبت این موضوع بر خط قرمز پارک ملی در احداث بندر تجاری کیاشهر تاکید کرده و می گوید: «هرگونه احداث سازه و تغییر و تبدیل عرصه در پارکهای ملی منوط به تصویب شورایعالی حفاظت محیط زیست است که اصلاحیه ناظر بر مصوبه استانی هیئت وزیران فاقد قید "طرح موضوع در شورای عالی حفاظت محیط زیست" است و بر این اساس نمی تواند مجوزی متقن برای ساخت و ساز و تغییرو تبدیل در پارک ملی بوجاق تلقی شود.» عبدوس با اشاره به اینکه تبدیل این بندر به بندر تجاری که یقینا مستلزم ورود کشتی های بزرگ و پهن پیکر به تالاب است می گوید: «احداث آبراهه عر یض و عمیق قطعا لطمات جبران ناپذیری به این تالاب با اهمیت بین المللی وارد ساخته و اساسا با واقعیتها و استاندارد های قانونی ناظر بر پارکهای ملی مطابقت ندارد این گمان وجود دارد که مصوبه یاد شده بدون علم به اینکه این بندر در کجای جعرافیای زیستی حوزه خزر است، تصویب شده است. ضمن آنکه هرگونه ایجاد آبراهه به سبب آنکه موجب زهكشي آب شيرين تالاب به سمت دريا می شود تخريب كامل تالاب را بدنبال دارد.» یاد آوری این موضوع خالی از لطف نیست که با توجه به تنوع زيستي منحصر به فرد مصب سفيد رود و تالاب هاي حاشيه اي آن كه محل فرود ده ها هزار پرنده مهاجر و بومي و مسير مهاجرت ماهيان استخوانی و غضروفی مهم درياي خزر به رودخانه ها به ویژه سفید رود بر ای زاد آوری است و دقیقا به همین دلیل زيستگاه بي نظيري ايجاد کرده كه با پيگيري هاي سازمان حفاظت محيط زيست اين منطقه در سال 21/3/1381 به عنوان اولين پارك ملي تالابي در سواحل شمال كشور اعلام شد ضمن آنکه تالاب یاد شده درسال 1354 علت دارا بودن ارزشهاي بین المللی قابل ملاحظه، در فهرست تالابهاي با اهميت بين المللي در كنوانسيون رامسر به ثبت رسيده است. «فرهاد منتصر کوهساری» مدیرکل بنادر و دریانوردی گیلان معتقد است که اگر مرز بين تالاب و آبراهه به طول یک و نیم كيلومتر با سد لاستيكي مسدود شود، از زهكشي تالاب به دريا جلوگيري می شود. اما عبدوس با تکیه بر دیدگاه کارشناسی موجود، در پاسخ به این موضوع می گوید: «اين امر مانع زهكشي نخواهد شد چرا که جريان هاي زيرزميني بين تالاب و دريا بر قرار است و مهمتر آنکه خود مانعی جهت مهاجرت ماهيان دريا به سمت تالاب و برعكس خواهد شد.» تالابهاي ساحلي و مصبها تنها عرصه هاي موجود جهت تخم ريزي بيش از 80 درصد ذخائر آبزيان درياي خزري هستند كه در صورت تخريب اين تالاب ها، زادآوري آبزيان خزر دچار مشكل اساسي خواهد شد. اما آنچه توجیه اقتصادی این کار را فارغ از مسائل مهم زیست محیطی با سوالی اساسی مواجه می کند، وجود بندرهای زیاد در استان گیلان و نزدیکی بندر کیاشهر به دو بندر کاسپین و بندر بزرگ انزلی است که با توجه به طرح توسعه ای که بندر انزلی دنبال می کند، ایجاد یک بندر تجاری به منظور حمل بار ومسافر خارج از حیز انتفاع به نظر می رسد. از آنجا که این پروژه هنوز در سطح کلان به رایزنی گذاشته شده، انتظار می رود در جلساتی که مقامات بلند پایه ذی نفع پیرامون این موضوع دارند کلیه ملاحظات با توجه به جغرافیا و زیر ساخت های منطقه در نظر گرفته شود و برای توسعه و ایجاد اشتغال که نیاز استان پر جمعیت گیلان است راهکارهای پایدار و پر بازده اتخاذ شود و از نگاه قشری و مقطعی و ساده انگارانه پرهیز شود. نقل قول لینک به دیدگاه
ارسال های توصیه شده
به گفتگو بپیوندید
هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .