رفتن به مطلب

تازه های شیمی


mim-shimi

ارسال های توصیه شده

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

انتخاب بیمار

همانند تمامی اقدامات زیبایی صورت، در اینجا نیز انتخاب مناسب بیمار و برگزیدن درمان به خصوص برای هر شخص، برای كسب موفقیت بسیار مهم است. مهارت تكنیكی بدون توانایی انتخاب بیمار مناسب ممكن است منجر به نتایج فاجعه آمیزی شود . مواد شیمیایی لایه بردار نیز همانند تمامی روش‌های بازسازی پوست صورت، موارد مصرف بالینی مشخص دارند . به طور كلی افراد دارای چروك‌های خفیف صورت یا اختلالات رنگدانه‌ای خفیف بهترین شرایط را برای استفاده از شیوه های بازسازی سطحی یا با عمق متوسط دارا هستند.

از سطحی ...

كسانی‌كه دارای چروك‌های خفیف صورت یا اختلالات رنگدانه ای خفیف هستند، بهترین شرایط را برای استفاده از شیوه‌های بازسازی سطحی دارند.بازسازی سطحی نوعی لایه برداری شیمیایی محسوب می‌شود.در این روش به‌طور معمول از آلفاهیدروكسی اسیدها استفاده می‌شود. آلفا هیدروكسی اسیدها دسته ای از اسیدهای آلی مشتق از میوه‌های گوناگون هستند كه تحت عنوان اسید میوه نیز از آنها نام برده می شود.

این داروها به اصلاح لایه شاخی كه به صورت غیرطبیعی ضخیم شده، كمك می‌كند و تاثیرات به مدت ۴۱ روز بعد از درمان باقی می ماند. آلفا هیدروكسی اسیدها معمولاً توسط متخصصان زیبایی به صورت مرحله‌ای ۵(‌تا۷ مرحله) به كار برده می شود. در خلال درمان با ماده ، بیماران ممكن است احساس سوزش كمی داشته باشند.

رتینوئیك اسید ماده رایج دیگری است كه به تنهایی یا به همراه به كار می‌رود. رتینوئیك اسید به عنوان یكی از تركیبات فعال اصلی در بسیاری از محصولات تجاری در دسترس وجود دارد.به طور كلی كاربرد این ماده بافت پوست را صاف‌تر و لطیف تر می كند و لكه های پر رنگ پوست را بهبود می بخشد و به پوست رنگ صورتی و شادابی می‌دهد. بیمارانی كه تحت درمان با تركیبات رتینوئیك اسید هستند باید نسبت به افزایش حساسیت پوست در برابر نور دقت كنند.

تا عمقی ...

بسیاری از چروك‌های عمیق پوست، آفتاب سوختگی‌های شدید و یا لكه‌های پر رنگ را نمی‌توان به كمك لایه برداری سطحی از بین برد.در واقع برای جوان شدن پوست باید از لایه برداری عمقی استفاده كرد. بسیاری از جراحان پلاستیك صورت تری كلرواستیك اسید را بهترین ماده منفرد برای بازسازی سطح پوست صورت می‌دانند.

خواص منحصر به فرد این ماده این امكان را به جراحان زیبایی داده است كه آن‌را در درمان موارد مختلف كلینیكی بكار ببرند، این خواص چند منظوره بودن و انعطاف پذیری این ماده است. آثار سوء این ماده از سایر موادی كه برای لایه برداری شیمیایی استفاده می‌شود، كمتر است و حداقل تداخل را در زندگی بیمار ایجاد می‌كند، ضمن اینكه امكان به دست آوردن نتیجه ای قابل پیش بینی را برای بیمار فراهم می‌سازد. افراد ایده آل برای استفاده از‌ تری كلرواستیك اسید بیماران دچار اختلالات رنگدانه‌ای ، چروك‌های زودرس در صورت و آسیب شدید ناشی از آفتاب هستند .

تمامی بیمارانی كه تحت درمان با لایه برداری با این ماده قرار می‌گیرند باید تحت پیشگیری با داروهای ضد ویروسی و آنتی بیوتیك قرار گیرند. از چهار هفته قبل از لایه‌برداری شروع به استفاده از مكمل‌های غذایی نظیر آبمیوه كنید.

این رژیم باعث افزایش‌سرعت‌تجدید اپی تلیوم شده و ترمیم را تسریع می كند. بیماران به خوبی این رژیم را تحمل می‌كنند و اغلب تا ماه‌ها پس از جراحی به مصرف آن ادامه می‌دهند. از درمان‌های دیگر نظیر مومك انداختن، ریز سایش پوست و الكترولیز حداقل باید به مدت دو هفته پس از عمل تجدید پوست خودداری شود. این اقدامات ممكن است نفوذ مواد لایه بردار را تغییر داده و بصورت ناخواسته عمق لایه برداری را افزایش دهند. این امر می‌تواند باعث لایه برداری غیر یكنواخت و یا ایجاد زخم در صورت شود.

فنل ماده دیگری‌است كه در لایه‌برداری شیمیایی مورد استفاده قرار می‌گیرد. در واقع این ماده شایع‌ترین ماده ای است كه برای لایه برداری شیمیایی عمقی به كار می رود. لایه برداری شیمیایی با فنل باعث بهبود قابل توجه چروك‌های خشن صورت می‌شود. فنل در بر طرف كردن چروك‌های‌صورت‌و‌تغییرات رنگدانه ای نامنظم ناشی از مواجهه با آفتاب و فرآیند پیری طبیعی نیز موثر است. دوام اثرات این ماده اثبات شده است.

البته باید توجه داشت فنل دارای اثرات سمی است، این ماده از پوست صورت جذب شده و به وسیله جریان خون به كبد حمل می شود، در آنجا سم زدایی شده و محصولات متابولیك آن از طریق كلیه دفع می‌شود. جذب میزان بالای فنل ممكن است به كبد و كلیه صدمه بزند . فنل می تواند دستگاه تنفس و قلب را ضعیف نماید.

مراقبتهای بعد از لایه برداری

مراقبت پس از لایه‌برداری با تری كلرو برحسب عمق لایه برداری متفاوت است . بیمارانی كه تحت درمان سطحی با این ماده قرار گرفته اند باید به مدت ۳ تا ۵ روز تا انجام بازسازی اپیتلیوم ، از مواد پوشاننده مانند كرم اوسرین به صورت ۴ تا ۵ بار درروز استفاده كنند. باید به بیماران آموخت كه تا ۶ هفته از مواجهه با نور خورشید خودداری كنند تا خطر هیپر پیگمانتاسیون پس از التهاب كاهش یابد.

و اما عوارض

تیره شدن پوست: شایع‌ترین عارضه لایه برداری با تری كلرواستیك اسید تیره شدن پوست پس از التهاب است كه معمولاً بر اثر برخورد زود هنگام با آفتاب ایجاد می شود .

عفونت: خطر عفونت با ویروس تب خال هر بیماری را با هر نوع بازسازی سطح پوست تهدید می كند. بیماران بدون توجه به سابقه عفونت باید از دو روز قبل از لایه‌برداری به مدت ۷ روز تحت درمان پیشگیرانه با داروهای ضد ویروس قرار بگیرند.

ایجاد جوشگاه: اگر چه این موضوع نادر است اما ممكن است جوشگاه(اسكار) ناشی از لایه برداری با فنل رخ دهد كه برای بیمار ناراحت كننده است. نواحی دور دهان به ویژه لب فوقانی و نواحی روی فك تحتانی شایع‌ترین محل بروز اسكار هستند. اسكار ممكن است در نتیجه مراقبت ناكافی از زخم پس از لایه برداری رخ دهد.

بی رنگ شدن پوست: ممكن است بیمارانی كه تحت لایه برداری با فنل قرار می‌گیرند دچار بی‌رنگ شدن پوست شوند.علت آن این‌است كه ملانوسیت‌ها كه مسئول ساختن رنگدانه‌های پوست هستند قابلیت تولید رنگدانه (ملانین) را از دست می‌دهند و این موضوع موجب می شود كه پوست نمای بی رنگ پیدا كند.

مراقب باشید

جوان سازی پوست صورت یكی از روش‌های سرپایی غیر جراحی و پرطرفدار است كه بسیاری از جراحان پلاستیك به انجام آن می پردازند . تا كنون شیوه های مختلف لایه برداری شیمیایی نتایج پایدار و قابل اعتمادی به همراه داشته اند.

از آنجا كه هیچیك از شیوه های باز سازی سطح پوست برای تمامی بیماران كاربرد ندارد ، برای به دست آوردن بهترین نتیجه باید درمان مناسب هر فرد را انفرادی انتخاب كرد. در كل، روش‌های بازسازی سطح پوست یكی از امیدوار كننده‌ترین روش‌ها برای بیمار و پزشك است. اما توجه داشته باشید اعمال زیبایی كه روی پوست انجام می‌شود همچون استفاده از پیلینگ‌های شیمیایی، اگر با شیوه‌های صحیح انجام نشود، با ایجاد اسكارهای قرمز، ‌لكه‌های قهوه‌ای پررنگ و جوشگاه‌های بجا مانده، چهره فرد را بد شكل كرده و بروز انواع عفونت‌ها را برای فرد به دنبال خواهد داشت بنابراین هیچگاه پوست خود را به دست هر كسی نسپارید.‌

منبع: وبلاگ سرزمین شیمی

لینک به دیدگاه

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

شاید در سالهای آینده ، وقتی با خودروی شخصی خود به ایستگاه سوخت رسانی می روید ، باک آن را به جای بنزین پر از آب قند کنید.هر چند این گفته تنها یک شوخی ساده به نظر می آید ، اما ایده های جدید احتمال حقیقت یافتن آن را در خودروهایی که با سوخت هیدروژنی کار می کنند ، بسیار بالا برده است . تحقق این امر به معنای برطرف شدن یکی از عمده ترین مشکلات سوختهای هیدروژنی است . خودروهایی که با این نوع سوخت کار می کنند، نیازمند حمل گاز هیدروژن تحت فشار هستند که این امر نیاز به حمل یک منبع بسیار سنگین و حجیم سوختی دارد ، اما آزمایش های جدید نشان می دهد با حمل سوخت مایع و استخراج هیدروژن از آن ، می توان به حل مشکل امیدوار بود. این روش جدید - که هیدروژن را از گلوکز و هیدروکربنات های مربوطه تولید می کند - از سوی جیمز دومزیک ، رندی کرترایت و روپلی دودا، ۳مهندس دانشگاه ویسکونسین ارائه شده است . یک کاتالیزور پلاتینی ، کربوهیدرات را به مونوکسید کربن و گاز هیدروژن تجزیه می کند. منوکسید کربن هم در واکنش با آب به دی اکسید کربن و مقادیر بیشتری هیدروژن تبدیل خواهد شد. همه این فعل و انفعالات در یک منبع - که حاوی محلول مایع تحت فشار است - در دمای نسبتا پایین ۵/۲ درجه سانتی گراد رخ خواهد داد که در شیوه های دیگر شاید تا ۴برابر بیش از درجه حرارت حاضر باشد. گلوکز نوعی ماده قندی تجدیدشدنی است . در حال حاضر، این ماده در مقادیر زیاد، از غلات تهیه می شود و در عین حال ، می تواند از بسیاری مواد دیگر نیز حاصل شود. یکی از عمده ترین مشکلات موجود بر سر راه عملی شدن این طرح هم دقیقا به همین موضوع برمی گردد، چرا که تامین سوخت مورد نیاز ناوگان حمل ونقل کشور به اختصاص فضای بسیار زیاد برای کاشت و به عمل آوردن این گیاهان نیاز دارد که چندان مقرون به صرفه نیست .

منبع: وبلاگ سرزمین شیمی

لینک به دیدگاه

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

رييس پژوهشكده صنايع رنگ از توليد قير رنگي در مقياس آزمايشگاهي در اين پژوهشكده خبر داد.

به گزارش سرويس پژوهشي خبرگزاري دانشجويان ايران(ايسنا)، دكتر يوسفي، مجري طرح تحقيق و توليد قير رنگي با اعلام اين مطلب خاطر نشان كرد: قير رنگي به علت استفاده از پليمر خاصيت بهتري نسبت به قيرهاي سياه معمولي دارد به طوري كه در مقابل گرما و سرما مقاومت بيشتري داشته و در نتيجه باعث بهبود عملكرد لايه آسفالته مي‌شود.

وي با بيان اينكه در اين تحقيق از ضايعات پليمري پتروشيمي استفاده شده است اظهار داشت: در بسياري از كشورها بخش‌هاي مختلف بزرگراه‌ها را با آسفالت‌هاي رنگي مشخص مي‌كنند كه بدين منظور به جاي رنگ‌آميزي از چنين قيرهايي كه حاوي رنگدانه‌هاي مختلف معدني از جمله دي اكسيد تيتانيوم هستند استفاده مي‌شود.

دكتر يوسفي در پايان از برگزاري نخستين همايش بين المللي قير با هدف ارتقاي كمي و كيفي سطح دانش و آگاهي دست‌اندركاران صنعت قير در شهريورماه سال 87 خبر داد.

 

منبع: وبلاگ سرزمین شیمی

لینک به دیدگاه

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

در محلولی از سدیم سیلیکات،چند بلور مس سولفات بپاشید تا شاهد رشد درهم برهم ودرخت مانند لوله های گره دار مس سیلیکات راسب باشید .سالهاست این آزمایش که به نام" باغ شیمیایی" شناخته می شود در نمایشهای آموزشی و کیتهای شیمیایی برای نوجوانان مطرح بوده است . با این حال ،جزئیات فرآیند رشد بلور آن تا کنون در پرده ابهام بود . به تازگی الیور اشتاین بک وهمکارانش در دانشگاه ایا لتی فلوریدا ،نمونه کنترل شده علمی این آزمایش را تهیه کرده اند وقوانین حاکم بر رشد لوله های بلور را به دست آورده اند . این پژوهشگران با وارد کردن یک لوله مویین شیشه ای از زیر ظرف ازمایش خود ،توانسته اند محلول مس سولفات را تحت جریانی کنترل شده به ظرف آزمایش وارد کنند . آنها دریافته اند که شاخصه های رشد لوله های بلور را غلظت نمک مس تعیین می کند . در غلظت کم لوله های نازک و صاف رشد می کنند ، در غلظت متوسط (۱/۰تا mol ۳۵/۰) حبابهایی از محلول نمک که درلایه کلوبیدی نازکی محبوس اند از نوک لوله های در حال رشد جدا می شوند وتا سطح محلول بالا می روند . در غلظتهای بالاتر ،این حبابها می ترکند ومنشأ حبابهی جدیدتر می شوند ، که خود به الگوهای رشد نا منظم منجر می شود . بررسی فیزیکی این واکنش نوسانی در غلظتهای میانه نشان داده است که دینامیک آن شبیه شیر آبچکان است . در غلظتهای کم رشد بلورها لایه ای است ومی توان آن را طوری هدایت کرد که ابتدای یک لوله بر انتهای لوله دیگر قرار گیرد . به عقیده این پژوهشگران تلاش در جهت درک بهتر نحوه رشد لوله های بلوری ،به دانشمندان کمک خواهد کرد تا بتوانندریز لوله هایی بسازند که کاربردهای فراوانی از جمله قطعه های موسوم به "آزمایشگاهی روی یک ترشه" داشته باشد .

 

منبع: مجله شیمی

لینک به دیدگاه

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

ساختار ریزذره‌ها‌ی تجزیه گر و نوع تجزیه کربن است که به خاک رنگ قهوه ای می‏بخشد.

به گزارش مهر، دکتر استیون الیسون از دانشگاه کالیفرنیا در ایروین گفت: تفاوت عوامل محیطی تاثیر یکسانی در تفاوت رنگ آمیزی طبیعت دارد. یکی از تاثیر گذار ترین این عوامل نوع ترکیبات معدنی موجود در خاک و گیاه است که بر سوخت و ساز کربن تاثیر می‏گذارد.

وی افزود: اگرچه میزان کربن موجود در خاک سه برابر کربن موجود در گیاهان است ولی به علت نوع و غلظت مواد معدنی موجود در خاک، این کربن نمی‏تواند توسط موجودات ذره بینی تجزیه گر خورده شود.

بر اساس نتایج مطالعه دانشمندان علوم طبیعی موجودات میکروبی تجزیه گر خاک بسیار کوچک تر از حیوانات بزرگی هستند که با تغذیه از گیاهان در متابولیسم کربن نقش اساسی بازی می‏کنند.

هضم کربن این ریز ذره‌ها‌ که فاقد سیستم گوارشی هستند در خارج از بدن آنها توسط سیستمی آنزیمی صورت می‏گیرد در حالیکه مراحل مختلف سوخت و ساز کربن در روده حیوانات صورت می‏گیرد. این نوع تجزیه کربن به خاک رنگ قهوه ای می‏بخشد.

منبع: وبلاگ سرزمین شیمی

لینک به دیدگاه

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

تلسكوپ فضايى اسپيتزر ناسا توانست اجزاى سازنده حيات را در زمانى كه جهان بسيار جوان تر از زمان حال بود، كشف كند. دانشمندان توانستند با استفاده از اسپيتزر مولكول هاى آلى را در كهكشان هايى كه سنشان يك چهارم سن فعلى جهان بود، كشف كنند. سن فعلى جهان حدود ۱۴ ميليارد سال است. اين مولكول هاى بزرگ كه هيدروكربن هاى پلى سيكليك آروماتيك نام دارند، از كربن و هيدروژن تشكيل شده است. گمان مى رود كه اين مولكول ها از اجزاى سازنده حيات باشند.

چنين مولكول هاى پيچيده اى در زمين فراوان است. چنين مولكول هايى وقتى تشكيل مى شوند كه مواد حاوى كربن به طور كامل نسوزند. چنين مولكول هايى را مى توان در دوده هاى اگزوز خودروها و هواپيماها و همبرگر كباب شده و نان تست يافت.

چنين مولكول هايى در كهكشان هايى شبيه كهكشان راه شيرى ما فراوانند و نقش مهمى در تشكيل ستارگان و سياره ها دارند. اسپيتزر اولين تلسكوپى است كه توانسته چنين مولكول هايى را در چنين گذشته دورى تشخيص دهد. ماموريت هاى پيشين، همچون ماهواره اخترشناسى زيرقرمز و رصدخانه فضايى زيرقرمز چنين انواع مولكول ها را در مناطق نزديك به كهكشان راه شيرى ما كشف كرده بودند، اما حساسيت اسپيتزر صد برابر بيشتر از تلسكوپ هاى زيرقرمز قبلى است و مى تواند اين مولكول هاى آلى را در چنين فاصله طولانى به طور مستقيم آشكار سازد.

از آنجايى كه سن زمين به طور تقريبى چهار و نيم ميليارد سال است، چنين تركيب هاى آلى بسيار پيش از آنكه سياره ما و منظومه شمسى تشكيل شود، وجود داشته اند و احتمال دارد كه بذرهاى منظومه شمسى ما باشند.

اسپيتزر تركيب هاى آلى را در كهكشان هايى يافت كه تشكيل ستاره هاى غول پيكر در آنها در يك دوره زمانى كوتاه اتفاق افتاده است. چنين كهكشان هايى در نورهاى مرئى تقريباً نامرئى هستند، زيرا از ما بسيار دورند و مقدار زيادى از ذرات گرد و غبار جاذب نور دارند. اما همين كه در نور زيرقرمز مى درخشند و از خود نور مى پراكنند، در نتيجه اسپيتزر مى تواند از آنها تصويربردارى كند. طيف سنج زيرقرمز اسپيتزر نور زيرقرمز كهكشان ها را تجزيه مى كند و بدين ترتيب مى تواند وجود تركيب هاى آلى در آنها را تشخيص دهد. اين تركيب هاى آلى مى توانند معيارى به دانشمندان بدهند تا فاصله اين كهكشان ها را اندازه گيرى كنند. اين اولين بار است كه دانشمندان توانستند با استفاده از اثر طيفى هيدروكربن هاى پلى سيكليك آروماتيك فاصله اى در حدود ده ميليارد سال نورى را اندازه گيرى كنند.

براى اطلاعات بيشتر از تلسكوپ فضايى هابل به اين نشانى مراجعه كنيد:

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
.edu/media

منبع:

Sciencedaily.com

لینک به دیدگاه

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

نيروى هوايى آمريكا ماده شفاف و مستحكمى توليد كرده كه قادر است در برابر گلوله هايى كه مى توانند سپر محافظ وسايط نقليه زره پوش را سوراخ كنند مقاومت كند. اين ماده كه از جنس اكسى نيترات آلومينيوم است و با نام تجارى آلون شناخته مى شود مى تواند جايگزين همه شيشه هاى كنونى در روى وسايط نقليه زره پوش شود كه به وسيله نيروهاى پليس و ارتش مورد استفاده قرارمى گيرد. به گفته ستوان دوم جوزف لا مونيكا رئيس پروژه تحقيقاتى قطعات شفاف وسايط نقليه زره پوش در آزمايشگاه نيروى هوايى آمريكا در اوهايو، اين ماده به مراتب از شيشه هاى ضدگلوله كنونى مستحكم تر است. آلون يك سراميك تركيبى از جنس آلومينيوم، اكسيژن و نيتروژن است و ساختار و خواص نورى آن مشابه ياقوت كبود است. در حالى كه شيشه هاى ضدگلوله متعارف از ورقه هاى چندلايه شيشه و پلى كربنات ساخته شده، شيشه هاى توليد شده از آلون از يك لايه بيرونى از جنس آلون، يك لايه ميانى از جنس شيشه مقاوم و يك ورقه پليمر ساخته شده است. به نوشته هفته نامه نيوساينتيست در جريان آزمايش اين ماده در دانشگاه ديتن در اوهايو اين شيشه جديد توانست در برابر گلوله هاى تفنگ دورزن روسى ام ۴۴ كه كاليبر ۳۰ دارد و تفنگ دورزن براونينگ كه داراى كاليبر ۵۰ است مقاومت كند. اين شيشه همچنين در برابر رگبار گلوله هاى ضدسپر كه داراى كاليبر ۳۰ هستند مقاومت كرد. اگر قرار باشد شيشه هاى ضدگلوله كنونى همين اندازه مقاومت را از خود ظاهر سازند قطر آنها بايد ده ها سانتيمتر كلفت تر شود. محققان در نظر دارند آزمايش هاى ديگرى بر روى اين شيشه جديد انجام دهند تا مشخص سازند ميزان مقاومت آن در برابر گلوله هايى با كاليبر بزرگتر و نيز امواج انفجار چه اندازه است. تنها جنبه منفى ماده جديد هزينه نسبتاً گران براى ساخت آن است. بهاى هر ۵/۲ سانتيمتر مربع از اين ماده ۱۵ دلار است كه سه برابر هزينه توليد شيشه هاى ضدگلوله كنونى است.

ایرنا

لینک به دیدگاه

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

این نوع خازن‌ها شامل مایع یا خمیری است که آن را الکترولیت می‌نامند. در این الکترولیت ، جوشن آلومینیومی جای داده شده ‌است که سطح نسبتا زیادی دارد. ترکیب ماده الکترولیت متفاوت است و هر کارخانه ترکیب مخصوص خود دارد که به‌صورت مایع یا خمیر داخل ظرف استوانه‌ای شکل آلومینیومی آب‌بندی شده قرار دارد.

d1fe07a7369bd525736ca60f444ae8c3.jpg

عملکرد

وقتی که فشاری بین الکترولیت و آلومینیوم گذاشته می‌شود (آلومینیوم به پتانسیل مثبت متصل می‌شود) ، جریانی که برقرار می‌شود، باعث تجزیه الکترولیت می‌گردد و پوششی از آلومین (اکسید آلومینیوم) به دور جوشن آلومینیومی بسته می‌شود و چون به این ترتیب آن را عایق می‌کند، باعث قطع شدن جریان می‌گردد. چون ضخامت این پوشش کم است (چند هزارم میلی‌متر) ، بخوبی فهمیده می‌شود که ظرفیت این خازن ها که آلومینیوم و الکترولیت دو جوشن آن را تشکیل می‌دهند تا چه اندازه زیاد است.

خازنهای الکترولیت بر خلاف خازنهای معمولی"پلاریزه" یعنی جهت‌دار هستند و اجبارا باید قطب مثبت فشار را به آلومینیوم متصل کرد. اگر قطبها را برعکس متصل کنیم، خطر از بین بردن خازن پیش می‌آید. بنابراین نباید به چنین خازنی فشار متناوب وارد کرد. هر نوع از این خازنها برای فشار معین و کار مشخص از طرف کارخانه سازنده ساخته شده ‌است و از حدود آن نباید تجاوز کرد. حتی ظرفیت این خازن بستگی به فشاری که به دو جوشن آن گذاشته می‌شود، دارد. هر چه فشار بالاتر رود، ظرفیت کم می‌شود.

خازن الکترولیت تحت فشار بالا

اگر خازن الکترولیت تحت فشار ، لحظه ای زیادتر از حد مجاز قرار گیرد، انفجار بوجود می‌آید (یعنی دو جوشن ، جرقه زده و صدای انفجار بگوش می‌رسد). ولی خطر زیادی متوجه خازن نمی‌شود، زیرا بزودی پوشش ، آلومین دوباره تشکیل می‌گردد. در مورد خازنهای کاغذی اینطور نیست، زیرا کاغذ در اثر جرقه می‌سوزد و تبدیل به کربن می‌شود و باین ترتیب خاصیت عایق بودن خود را از دست می‌دهد و کم و بیش دو جوشن را به یکدیگر اتصال کوتاه می‌دهد.

 

مشخصات خازنهای الکترولیتی

▪ خازنهای الکترولیتی در اندازه‌های مختلف وجود دارد و از لحاظ اتصال به مدار دو قطب مثبت و منفی کاملا مشخص است تا بطور صحیح به مدار بسته شود و گرنه غشاء نازک عایق آن از میان می‌رود و به اجزائی از مدار که قبل از خازن قرار دارد آسیب می‌رسد.

▪ خازنهای الکترولیت با ظرفیت و ولتاژ مجاز زیاد دارای حجم نسبتا بزرگی است و بوسیله سیم پیچ و مهره و پولک یا بست روی شاسی نصب و محکم می‌شود. قطب مثبت با رنگ قرمز و قطب منفی با رنگ سیاه کاملا مشخص است. گاهی نیز قطب مثبت به بدنه آلومینیومی متصل است و گیره مخصوص ندارد.

▪ خازنهای الکترولیت معمولا دارای جلد فلزی هستند که به این ترتیب با ماده الکترولیت ارتباط داشته و به قطب منفی متصل می‌شوند.

▪ ظرفیت خازنهایی که بیشتر مورد استفاده قرار می‌گیرند، بین ۸ تا ۳۲ میکروفاراد است.

 

کاربرد

▪ خازنهای الکترولیتی بیشتر در جایی که احتیاج به ذخیره مقدار انرژی زیادی باشد، استفاده می‌شود. از این نوع خازنها تا ظرفیت ۲۰۰۰۰ میکروفاراد با حجم نسبتا کوچک می‌توان تهیه نمود.

▪ این خازنها اغلب به عنوان صافی بکار می‌روند.

▪ اغلب در فرکانسهای پایین ، برای دکوپلاژ استفاده می‌شود. بخصوص در مورد دکوپلاژ مقاومتهای پلاریزاسیون.

منبع: وبلاگ سرزمین شیمی

لینک به دیدگاه

دارورساني با استفاده از نقاط کوانتومي پوشيده شده با مولکول هاي شکر

 

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

دانشمندان سوئيسي به روشي دست يافته‌اند که امکان استفاده از معروف‌ترين قابليت نقاط کوانتومي در درمان سرطان و ساير بيماري‌ها را فراهم مي کند.

 

به گزارش سرويس فن‌اوري ايسنا علوم پزشکي تهران، محققان اين طرح در نتايج مطالعه نشان داده‌اند که اگر نقاط کوانتومي را توسط مولکول‌هاي خاص شکر بپوشانيم، اين نانوذرات تنها درون کبد تجمع كرده و در قسمت‌هاي ديگر بدن جمع نمي‌شوند.

 

 

اين دانشمندان معتقدند از اين هدف‌گيري انتخابي مي‌توان براي رهايش داروهاي ضدسرطان به يک بافت خاص درون بدن استفاده و از اثرات جانبي فراگير داروهايي که در حال حاضر براي درمان سرطان استفاده مي‌شوند، جلوگيري کرد.

 

در اين گزارش جديد، پيتر سيبرگر و همکارانش در اين طرح تحقيقاتي اشاره مي‌کنند که نقاط کوانتومي که قطر آنها يک پنج هزارم قطر موي انسان است، در پيل‌هاي خورشيدي، تصويربرداري تشخيصي پزشکي، و قطعات الکترونيکي مورد استفاده قرار مي‌گيرند.

 

دانشمندان بر اين باورند که اين نانوذرات قابليت استفاده در دارورساني هدفمند براي درمان سرطان و بيماري‌هاي ديگر را دارند؛ با اين حال هنوز دانشمندان روش ايده‌آلي براي هدفگيري اين نقاط به بافت‌ها و اندام‌هاي خاص در جهت به حداکثر رساندن اثر آنها و محدود نمودن سميتشان نيافته‌اند.

 

به گزارش ايسنا از ستاد ويژه توسعه فناوري نانو اين محققان نوع خاصي از نقاط کوانتومي پوشيده شده با مولکول‌هاي شکر را توسعه داده‌اند که به سوي گيرنده‌هاي موجود در بافت‌ها و اندام‌هاي خاص جذب مي‌شوند.

در مطالعه‌اي که روي موش‌هاي آزمايشگاهي انجام شده است، اين دانشمندان نقاط کوانتومي را با مانوز يا گالاکتوز آمين پوشش دادند. اين دو نوع شکر به صورت انتخابي در کبد جمع مي‌شوند.

 

به گفته اين محققان، نقاط کوانتومي پوشيده شده با مولکول‌هاي شکر سه برابر بيشتر از نقاط کوانتومي معمولي در کبد تجمع مي‌کنند که نشان‌دهنده تمايل بيشتر آنها به سوي کبد است.

 

جزئيات اين پروژه تحقيقاتي در شماره 18 Journal of American Chemical Society منتشر شده است.

 

 

منبع: مجله شیمیدان

لینک به دیدگاه

تأثير ساختمان الياف هيبريدي بر خواص مكانيكي كامپوزيت‌هاي ترموپلاستيك

 

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

نتايج يك تحقيق نشان داد كه با تغيير درصد اجزاء نخ هيبريدي به كار رفته در بافت پارچه‌ها، به علت افزايش درصد حجمي الياف شيشه موجود در قطعات، خواص مكانيكي افزايش و در مقابل ميزان كرنش و تغيير شكل آن‌ها به طور متوسط كاهش يافت.

 

 

به گزارش سرويس پايان‌نامه خبرگزاري دانشجويان ايران(ايسنا)، مرتضي ابوطالبي، محقق مهندسي مكانيك (ساخت و توليد) در تحقيقات پايان‌نامه كارشناسي ارشد خود به مطالعات آزمايشگاهي بر روي تأثير ساختمان نخ هيبريدي (از نظر تغيير نسبت نخ شيشه به نخ پلي پروپيلن موجود در آن) بر مشخصات مكانيكي قطعه كامپوزيتي ترموپلاستيك تهيه شده از آن به روش پرس گرم پرداخته است.

 

بدين منظور سه نخ هيبريديSide By Side)SBS ) با نسبتهاي نخ شيشه به نخ پلي پروپيلن 1:1 ، 2:1 و3:1 تهيه شد. با استفاده از هر يك از اين نخ‌ها، به طور جداگانه پارچه‌هاي تك جهته و كشباف (نيتينگ) بافته شد، سپس اين پارچه‌ها به روش پرس گرم، قالبگيري و قطعات كامپوزيتي ترموپلاستيك از آن‌ها تهيه شد.

 

نتايج نشان داد با تغيير درصد اجزاء نخ هيبريدي (SBS) به كار رفته در بافت پارچه‌ها ، به علت افزايش درصد حجمي الياف شيشه موجود در قطعات (در قطعات تك جهته از 25% به 51% و در قطعات نيتينگ از 26% به 52%)، خواص مكانيكي (استحكام كششي، استحكام خمشي و مدول الاستيسيته) افزايش و در مقابل ميزان كرنش و تغيير شكل آن‌ها به طور متوسط كاهش يافت.

 

همچنين با افزايش درصد حجمي الياف شيشه در قطعات، درصد حجمي حباب (Void) موجود در آن¬ها افزايش يافت، كه اين افزايش در قطعات نيتينگ بيشتر از قطعات تك جهته بود، بطوريكه درصد حجمي حباب موجود در قطعه نيتينگ تهيه شده از نخ هيبريديSBS با نسبت 3:1، در حدود 44 درصد بالاتر از قطعه تك جهته تهيه شده با همان نخ هيبريدي مي‌باشد. از طرفي با كاهش تراكم حلقه، در پارچه‌هاي نيتينگ درصد حجمي حباب در قطعات تهيه شده از آن‌ها افزايش يافت.

 

گفتني است اين پژوهش با راهنمايي دكتر محمد گلزار عضو هيات علمي دانشكده فني مهندسي دانشگاه تربيت مدرس انجام شد.

 

 

منبع: مجله شیمیدان

لینک به دیدگاه

محققان ايراني با کمک فناوري نانو طول عمر وظرفيت باتري را افزايش دادند

 

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

پژوهشگران دانشگاه پيام نور مرکز ابهر، طي پژوهشي موفق‌شدند نانواکسيد سرب، با ساختاري مناسب براي ساخت باتري‌هاي سرب-اسيد با طول عمر و ظرفيت بالا تهيه‌ کنند.

 

img633747036334062500.jpg

 

 

 

به گزارش ايرنا و به نقل از پايگاه اينترنتي ستاد ويژه توسعه نانو، دکتر "حسن کرمي"، عضو هيات علمي دانشگاه پيام نور مرکز ابهر، گفت: "در اين پژوهش روشي عملي و آساني ارائه ‌شده ‌است که نانواکسيد سرب را با ساختاري مناسب براي افزايش ظرفيت ذخيرهي انرژي و افزايش طول عمر آن در باتري‌هاي سرب-اسيد، توليد مي‌کند."

وي افزود: "باتري‌هاي سرب - اسيد به ‌عنوان قديمي‌ترين وسيله ذخيره و توليد انرژي الکتريکي هستند که سابقه توليد صنعتي آنها به بيش از يک قرن مي‌رسد و بخشي وسيعي از تحقيقات در زمينه‌ ذخيره ‌‌سازي انرژي را به خود اختصاص داده‌اند. يکي از اين زمينه‌هاي تحقيقاتي، اصلاح مواد فعال به ‌منظور دسترسي به ظرفيت و طول عمر زياد است ".

کرمي گفت: "در اين روش، نانوساختارهاي اکسيد سرب، از طريق واکنش محلول نيترات سرب با کربنات سديم در حضور امواج اولتراسونيک سنتز مي‌شود.

بدين‌ صورت که در ابتدا نيترات سرب با کربنات سديم واکنش‌ مي‌دهد و نانوساختارهاي کربنات سرب رسوب ‌مي‌کنند. سپس بر اثر حرارت، کربنات سرب تجزيه مي‌شود و به نانو اکسيد سرب تبديل مي‌گردد."

به گفته‌کرمي، "با بهينه‌سازي عوامل مؤثر در توليد نانواکسيد سرب در دستگاه اولتراسونيک، نانوساختاري يکدست و بسيار متخلخل به شکل خزه‌هاي يکنواخت توليد مي‌شود. نانواکسيد سرب سنتز شده، براي تهيه الکترودهاي مثبت و منفي باتري سرب - اسيد استفاده ‌مي‌گردد.

نتايج حاصل از بررسي باتري‌هاي ساخته ‌شده با اين روش نشان ‌داد که اکسيد سرب سنتز شده نسبت به اکسيد سرب معمولي، از ظرفيت و طول عمر بسيار بالاتري برخوردار است؛ به‌ گونه‌اي که ظرفيت عملي بدست‌ آمده براي نانوساختارهاي سنتز‌شده، با ظرفيت تئوري آنها برابري مي‌کند.

شايان ذکر است که درصورت استفاده از دستگاه‌هاي اولتراسونيک با توان بالا (که بتوانند در سيستم‌هاي توليد پيوسته استفاده‌شود)، امکان تجاري‌سازي اين روش در کوتاه‌مدت فراهم‌مي‌گردد.

اين روش در صنايع توليد باتري‌هاي سرب-اسيد و رنگ‌سازي کاربرد گسترده‌اي دارد و منجر به توليد باتري‌هايي با ظرفيت ذخيره‌ي انرژي بالا و طول عمر بسيار زياد مي‌گردد.

اين پژوهش در مجله Materials Research Bulletin (جلد 43؛ صفحات 3065-3054؛ سال 2008) منتشر شده است.

 

منبع: مجله شیمیدان

لینک به دیدگاه

امکان توليد نانوذرات فلزي با بازده بالا و اندازه بسيار کوچک فراهم شد

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

 

يک محقق فيزيک اتمي دانشگاه تربيت مدرس در پژوهشي امکان توليد نانو ذرات فلزي را به روش تخليه الکتريکي جريان مستقيم با بازدهي بالا و اندازه بسيار کوچک فراهم آورده است.

 

 

 

 

 

به گزارش روز سه شنبه ايرنا، نتايج پژوهشي که به همت محققان فيزيک اتمي و مولکولي دانشگاه تربيت مدرس انجام شد، امکان توليد نانوذرات را به روش تخليه الکتريکي جريان مستقيم با بازدهي بالا و اندازه بسيار کوچک را فراهم مي آورد.

در روش ارائه شده که در قالب پايان‌نامه کارشناسي ارشد فاطمه نايب علي محمد، دانش‌آموخته رشته فيزيک اتمي و مولکولي دانشگاه تربيت مدرس با عنوان "ساخت نانوذرات فلزي به روش تخليه الکتريکي در محيط مايع" ارائه شد، امکان تخليه الکتريکي جريان مستقيم با بازدهي بالا و اندازه کوچک فراهم مي شود.

اين روش مي تواند به عنوان روشي آسان و سريع براي توليد انواع نانوذرات در محيط‌هاي معدني و آلي دلخواه به کار گرفته شود.

نايب علي محمد در خصوص طرح تحقيقاتي خود گفت: يکي از روش‌هاي ساخت نانوذرات استفاده از تخليه الکتريکي در خلاء، گاز فعال و يا محيط‌هاي مناسب ديگر است که در اين صورت مي‌توان نانوذرات پايدار با خلوص زياد و قابليت کاربردهاي مختلف تهيه کرد.

اين پژوهش با هدف ساخت نانوذرات فلزي مس و نقره در بستر مايع به روش تخليه الکتريکي جريان مستقيم و بررسي فرآيندهاي مهم کندوگداز در تشکيل نانوذرات انجام شد.

دانش آموخته رشته فيزيک اتمي در تشريح مراحل انجام اين پروژه افزود: ابتدا نانوذرات فلزي مس و نقره ساخته و مشخصه‌يابي مي شوند و علاوه بر اين براي بررسي عوامل مهم در فرآيند ساخت، کندوگداز نانوذرات نقره و مس در برخي مايعات و با تغيير جريان فرآيند تخليه الکتريکي مستقيم، انجام گرفت. کندوگداز مس در آب نيز نمونهاي از تغيير ساختار الکترود و تشکيل نانوذرات اکسيدي به نمايش گذاشته است.

براي مشخصه‌يابي نانوذرات از ميکروسکوپ الکتروني عبوري TEM، ميکروسکوپ الکتروني روبشي- SEM، طيف پراش پرتو- X و طيف سنجي UV/Vis استفاده شد.

وي گفت : با توجه به نتايج بدست آمده ساز و کار کلي کندوگداز در تشکيل نانوذرات مطالعه و توصيف شد. با ساخت نانوذرات در محيط‌هاي مختلف اثر محيط مايع بر رشد و پايداري نانوذرات نيز مورد بررسي قرار گرفت.

وي گفت : نتايج اين پژوهش توصيف مناسبي از کل فرآيند بسيار پيچيده کندوگداز به روش تخليه الکتريکي جريان مستقيم در محيط مايع فراهم مي‌آورد.

اين پژوهش با راهنمايي دکتر رسول ملک فر، عضو هيات علمي دانشکده علوم پايه دانشگاه تربيت مدرس انجام شده است.

 

 

منبع: مجله شیمیدان

لینک به دیدگاه

دارورساني با استفاده از نقاط کوانتومي پوشيده شده با مولکول هاي شکر

دانشمندان سوئيسي به روشي دست يافته‌اند که امکان استفاده از معروف‌ترين قابليت نقاط کوانتومي در درمان سرطان و ساير بيماري‌ها را فراهم مي کند.

 

به گزارش سرويس فن‌اوري ايسنا علوم پزشکي تهران، محققان اين طرح در نتايج مطالعه نشان داده‌اند که اگر نقاط کوانتومي را توسط مولکول‌هاي خاص شکر بپوشانيم، اين نانوذرات تنها درون کبد تجمع كرده و در قسمت‌هاي ديگر بدن جمع نمي‌شوند.

 

 

 

اين دانشمندان معتقدند از اين هدف‌گيري انتخابي مي‌توان براي رهايش داروهاي ضدسرطان به يک بافت خاص درون بدن استفاده و از اثرات جانبي فراگير داروهايي که در حال حاضر براي درمان سرطان استفاده مي‌شوند، جلوگيري کرد.

 

در اين گزارش جديد، پيتر سيبرگر و همکارانش در اين طرح تحقيقاتي اشاره مي‌کنند که نقاط کوانتومي که قطر آنها يک پنج هزارم قطر موي انسان است، در پيل‌هاي خورشيدي، تصويربرداري تشخيصي پزشکي، و قطعات الکترونيکي مورد استفاده قرار مي‌گيرند.

 

دانشمندان بر اين باورند که اين نانوذرات قابليت استفاده در دارورساني هدفمند براي درمان سرطان و بيماري‌هاي ديگر را دارند؛ با اين حال هنوز دانشمندان روش ايده‌آلي براي هدفگيري اين نقاط به بافت‌ها و اندام‌هاي خاص در جهت به حداکثر رساندن اثر آنها و محدود نمودن سميتشان نيافته‌اند.

 

به گزارش ايسنا از ستاد ويژه توسعه فناوري نانو اين محققان نوع خاصي از نقاط کوانتومي پوشيده شده با مولکول‌هاي شکر را توسعه داده‌اند که به سوي گيرنده‌هاي موجود در بافت‌ها و اندام‌هاي خاص جذب مي‌شوند.

در مطالعه‌اي که روي موش‌هاي آزمايشگاهي انجام شده است، اين دانشمندان نقاط کوانتومي را با مانوز يا گالاکتوز آمين پوشش دادند. اين دو نوع شکر به صورت انتخابي در کبد جمع مي‌شوند.

 

به گفته اين محققان، نقاط کوانتومي پوشيده شده با مولکول‌هاي شکر سه برابر بيشتر از نقاط کوانتومي معمولي در کبد تجمع مي‌کنند که نشان‌دهنده تمايل بيشتر آنها به سوي کبد است.

 

جزئيات اين پروژه تحقيقاتي در شماره 18 Journal of American Chemical Society منتشر شده است.

 

منبع: مجله شیمیدان

لینک به دیدگاه

تأثير ساختمان الياف هيبريدي بر خواص مكانيكي كامپوزيت‌هاي ترموپلاستيك

نتايج يك تحقيق نشان داد كه با تغيير درصد اجزاء نخ هيبريدي به كار رفته در بافت پارچه‌ها، به علت افزايش درصد حجمي الياف شيشه موجود در قطعات، خواص مكانيكي افزايش و در مقابل ميزان كرنش و تغيير شكل آن‌ها به طور متوسط كاهش يافت.

 

 

 

به گزارش سرويس پايان‌نامه خبرگزاري دانشجويان ايران(ايسنا)، مرتضي ابوطالبي، محقق مهندسي مكانيك (ساخت و توليد) در تحقيقات پايان‌نامه كارشناسي ارشد خود به مطالعات آزمايشگاهي بر روي تأثير ساختمان نخ هيبريدي (از نظر تغيير نسبت نخ شيشه به نخ پلي پروپيلن موجود در آن) بر مشخصات مكانيكي قطعه كامپوزيتي ترموپلاستيك تهيه شده از آن به روش پرس گرم پرداخته است.

 

بدين منظور سه نخ هيبريديSide By Side)SBS ) با نسبتهاي نخ شيشه به نخ پلي پروپيلن 1:1 ، 2:1 و3:1 تهيه شد. با استفاده از هر يك از اين نخ‌ها، به طور جداگانه پارچه‌هاي تك جهته و كشباف (نيتينگ) بافته شد، سپس اين پارچه‌ها به روش پرس گرم، قالبگيري و قطعات كامپوزيتي ترموپلاستيك از آن‌ها تهيه شد.

 

نتايج نشان داد با تغيير درصد اجزاء نخ هيبريدي (SBS) به كار رفته در بافت پارچه‌ها ، به علت افزايش درصد حجمي الياف شيشه موجود در قطعات (در قطعات تك جهته از 25% به 51% و در قطعات نيتينگ از 26% به 52%)، خواص مكانيكي (استحكام كششي، استحكام خمشي و مدول الاستيسيته) افزايش و در مقابل ميزان كرنش و تغيير شكل آن‌ها به طور متوسط كاهش يافت.

 

همچنين با افزايش درصد حجمي الياف شيشه در قطعات، درصد حجمي حباب (Void) موجود در آن¬ها افزايش يافت، كه اين افزايش در قطعات نيتينگ بيشتر از قطعات تك جهته بود، بطوريكه درصد حجمي حباب موجود در قطعه نيتينگ تهيه شده از نخ هيبريديSBS با نسبت 3:1، در حدود 44 درصد بالاتر از قطعه تك جهته تهيه شده با همان نخ هيبريدي مي‌باشد. از طرفي با كاهش تراكم حلقه، در پارچه‌هاي نيتينگ درصد حجمي حباب در قطعات تهيه شده از آن‌ها افزايش يافت.

 

گفتني است اين پژوهش با راهنمايي دكتر محمد گلزار عضو هيات علمي دانشكده فني مهندسي دانشگاه تربيت مدرس انجام شد.

 

منبع: مجله شیمیدان

لینک به دیدگاه
  • 2 هفته بعد...

مواد جایگزین برای لوازم آرایشی و بهداشتی

صابون:

از صابون رنگی استفاده نكنید. از صابون زیتون یا بادام استفاده كنید

ماسک ویتامین:

صورت را با صابون بادام بشویید. خشك كه شد یك قاشق غذا خوری عسل در یك ظرف كوچك می ریزیم. سپس چند قطره آب لیمو ترش تازه اضافه می مخلوط كرده روی صورت ماسك می كنیم. بمدت نیم ساعت تا ویتامینهای عسل جذب پوست شود.

توجه: این مواد همان لحظه باید مصرف شود و نباید برای بعد بماند.

ریمل:

سرمه (مغز قلم گاو یا فندق یا گردو) را در ظرف شسته شده ریمل همراه با یكی دو قطره (با یك قطره امتحان كنید زیرا اگر شل شود شره می كند) روغن بادام (بهتر است) یا زیتون هم زده ریمل تهیه می شود

مفید برای: قوی شدن مژه و قوی شدن دید چشم

 

كرم:

بهترین كرم برای پوست روغن بادام یا زیتون است خیلی سریع ویتامین د جذب می شود و همیشه پوست شاداب است.

 

عطر:

گل محمدی – مریم – شب بو – یاس خوب می باشد زیرا ادكلن الكل دارد.

 

رنگ مو:

گل ریواس 25 گرم + گل بابونه 25 گرم + پوست سبز گردو خشك شده را با یك لیتر آب بجوشانید تا نصف شود و دو قاشق غذاخوری قهوه و یك قاشق غذاخوری حنا را در آن خمیر كرده روی سر تا صبح بگذارید بماند سپس سر را بشوئید

 

 

منبع:

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

لینک به دیدگاه

منافع و مضرات گیاهی به نام چای

 

خداوند سبحان چیزی در جهان خلق نکرده است که در مجموع شر باشد! پس همه مخلوقات جهان هستی در مجموع خیر است! حتی چائی!

خداوند تبارک و تعالی در قرآن کریم 2 بار خود را ستوده است!

  1. زمانی که انسان را خلق کرد، به خود احسن گفت . سوره مومنون آیه 14


  2. زمانی که غذای طیب را برای انسان به عنوان غذای او خلق کرد . سوره غافر آیه 64


پس از این 2 آیه نتیجه می گیریم که هم انسان و غذای مخصوص او از نظر حضرت حق با ارزش است و این بسیار مهم است ! ( دقت شود ) .

اما در قرآن کریم در زمینه اشتراک تغذیه بین انسان و دام 4 آیه وجود دارد که جای بسی شگفتی است !

  1. سوره مبارک یونس آیه 24 . الف : در این آیات باید خوب دقت و توجه کنیم ! گاو برگ سبز چای را نمی خورد !


  2. سوره مبارک طه آیه 54 . ب : پس از این 4 آیه نتیجه می گیریم که بین انسان و دام اشتراک تغذیه وجود دارد !


  3. سوره مبارک سجده آیه 27 . ج : یعنی هر گیاهی که دام نمی خورد ، ای انسان تو هم استفاده نکن !


۴.سوره مبارک عبس آیه 32 . د : چون حیوانات فطری گیاهان را می شناسند و این بسیار مهم است و رمز همین است .

.

منافع گیاه چای

همان طور که قبلاً بیان شد هیچ مخلوقی در جهان خلقت بدون حکمت آفریده نشده است حتی چای . ( دقت شود ) .

گیاه چای در مجموع حالت اسیدی قوی دارد و برای کسانی که به گوشت خواری عادت دارند ، برای هضم گوشت مفید است و آن را زود هضم می کند ، چون اسیدی است !

  • گیاه چای چون اسیدی است ، یک ماده ضد عفونی کننده خوبی است . برای شستشوی چشم های عفونی و لثه های عفونی مفید است .


  • چای برای شستن زخم های عفونی نیز مفید است .


مضرات گیاه چای

  1. گیاه چای بخاطر داشتن ماده ای به نام فنل که سرطان زا می باشد ، که خطر ناک است . فنل چیست ؟ اگر بنزن ( C6H6 ) به جای یک هیدروژن یک CH قرار گیرد فنول ایجاد می شود که بسیار سمی بوده و سرطان زاست ! بر روی پوست و کبد و سیستم گوارش اثرات نامطلوبی می گذارد . این مواد دارای ترکیبات حلقوی بوده و بسیار مضر است .


  2. در هر فنجان چای بین 60 تا 75 میلی گرم کافئین وجود دارد که LDL خون را افزایش می دهد و عاملی می شود برای انفارکتوس های قلبی و مغزی . ولی آرام بخش است و در دراز مدت اعتیاد ایجاد می کند !


  3. ماده آرام بخش دیگری در چای وجود دارد به نام تئین که محرک سیستم عصب سمپاتیک است . و موجب افزایش ترشح آدرنالین می شود . تئین موجب کاهش مقدار منیزیم داخل سلول می شود . منیزیم ماده ای است که خداوند سبحان در سلول قرار داده تا با انواع سرطان ها مبارزه کند و با نوشیدن چای این ماده مفید از بدن خارج می شود .


  4. چای دارای ماده ای است به نام تانن که بسیار مدر است و به همین خاطر مایعات بدن را دفع کرده و پلاسما غلیط می شود و آنزیم ها در پلاسمای غلیظ نمی تواند فعالیت کنند و به همین خاطر مواد زائد در بدن انبار شده و موجب بیماری می شود . ضمناً تانن موجب فعالیت بیش از حد سلول های اپیتلیال کلیه شده و کلیه را بمرور از کار می اندازند !


  5. گیاه چای دارای ماده ای است به نام اگزالیک اسید ، که مسموم کننده بوده و اختلالات متابولیسمی ایجاد می کند و در کلیه رسوب کرده و سنگ های کلیوی را موجب می شود . همچنین جلوگیری از جذب آهن که بسیار مفید است می شود . ( دقت شود ) .


  6. گیاه چای دارای ماده ای است به نام تئوبرومین که سمی است و مدر قوی است ، این ماده محرک اعصاب بوده و تعادل مایعات را در بدن مختل می کند . عوارضی مانند : سر درد ، تهوع و استفراغ دارد . شخص عصبی می شود .


  7. گیاه چای دارای ماده ای است به نام کزانتین که موجب مسمومیت می شود و عوارضی نظیر بی قراری و تحریک ایجاد می کند . این ماده بی نظمی در ریتم قلب را ایجاد می کند . ( این مختصر مطالبی بود از یک کتاب که به بیماری ها اشاره نشد ) . 70 نوع بیماری .


  8. از جمله : میگرن ، ناراحتی های گوارشی ، سنگ های کلیه ، خار پاشنه ، دردهای مفصلی ، سریع عصبی شدن و پوکی استخوان !


منبع:

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

لینک به دیدگاه

کودهای شیمیایی

کودهای شیمیایی ، از مواد اصلی مانند

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
،
برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
،
برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
و عناصر فرعی از قبیل
برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
،
برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
و
برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
و مواد جزئی نظیر
برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
،
برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
،
برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
،
برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
،
برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
، مولیبدن و
برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
تشکیل شده‌اند. عیار کودهای شیمیایی به صورت سه عدد گزارش می‌شود. عدد نخست نشانگر درصد نیتروژن ، عدد دوم نماینده درصد P2O5 و عدد سوم نشان دهنده درصد K2O است و به صورت (N , P2O5 , K2O) یا (N , P , K) نمایش داده می‌شود.

کودهای ازت‌دار

 

پیش از این ، بخش اعظم ازت مورد نیاز گیاهان از کودهای حیوانی فراهم شده می‌شد و اکنون ازت ، بزرگترین بخش از کودهای شیمیایی را تشکیل می‌دهد. از این ماده به صورتهای

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
و
برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
استفاده می‌شود. مهمترین منابع ازت تجارتی شامل نیترات آمونیوم ، سولفات آمونیوم ، نیترات کلسیم ، نیترات پتاسیم و
برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
است. بیش از 75 درصد ازت تولیدی به مصرف تهیه کودهای شیمیایی می‌رسد.

 

مواد اولیه‌ای که در تهیه آمونیاک بکار می‌روند، شامل

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
،
برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
، کک ،
برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
و
برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
است. استفاده از اوره در سالهای 1970 متداول گردید. میزان ازت اوره از سایر ترکیبات ازت‌دار بیشتر است. مقدار کودهای ازت‌دار مصرف شده در سطح جهانی در سال 1955 به میزان 6.51 میلیون تن بود که در سال 1980 به 57.28 میلیون تن افزایش یافته است.

کودهای فسفات‌دار

 

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
از عناصر اصلی در تغذیه گیاهان محسوب می‌شود. بیش از 90 درصد مواد معدنی فسفاته به مصرف تهیه کودهای شیمیایی می‌رسد. فسفات در طبیعت در سنگهای رسوبی و آذرین یافت می‌شود. آپاتیت و فرانکولیت مهمترین کانیهای فسفاته به شمار می‌روند. بیش از 80 درصد فسفات جهان از کانسارهای رسوبی و کمتر از 20 درصد آن از کانسارهای آذرین بدست می‌آید. کربناتیتها و کمپلکسهای آذرین آلکالی مهمترین خاستگاه کانسارهای آذرین محسوب می‌شوند.

 

کانسارهای فسفات رسوبی به دو صورت فسفرین و گوانو یافت می‌شوند. گوانو عبارت از تجمع فضولات پرندگان دریایی است.میزان P2O5 سنگهای آذرین غالبا کمتر از 0.2 درصد است. حدود 200 کانی حاوی بیش از 1 درصد P2O5 می‌باشند. فلوئور آپاتیت مهمترین کانی سنگهای آذرین است که میزان P2O5 آن در حدود 42 درصد است. کربنات آپاتیت و فرانکولیت مهمترین کانیهای کاسنارهای فسفات دار رسوبی هستند. عناصر مزاحم کانسنگ فسفات به شرح زیرند.

آهن و آلومینیوم

 

مجموع آهن و آلومینیوم کانسنگ تغلیظ شده ، باید بین 2.5 تا 4.5 درصد باشد.

اکسید کلسیم

 

نسبت P2O5 : CaO باید کمتر از 1 : 1.6 باشد و بالا بودن میزان CaO موجب افزایش

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
مصرفی و در نتیجه غیر اقتصادی بودن محصول می‌گردد.

اکسید منیزیم

 

میزان MgO باید کمتر از 0.25 در کانسنگ تغلیظ شده باشد.

میزان فلوئور

 

نسبت F2 : P2O5 باید در محدوده 1 : 8 تا 1 : 11 باشد و در صورتی که این نسبت از 1 : 8 کمتر شود،

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
ایجاد شکاف خواهد کرد.

کلرورها

 

میزان کلرور ، باید کمتر از 0.13 درصد باشد. افزون بودن کلروها موجب فرسودگی کارخانه می‌شود.

پیریت

 

در روش مرطوب ، وجود پیریت با آپاتیت موجب خطر می‌گردد.

مواد آلی

 

میزان ترکیبات آلی باید در کانسنگ حداقل باشد.

کودهای پتاسیم‌دار

 

پتاسیم از عناصر اصلی تغذیه گیاهان به شمار می‌رود. مهمترین کانیهای پتاسیم‌دار قابل جذب (که به سرعت توسط گیاهان جذب می‌شود) کلرور پتاسیم است. کلرور پتاسیم در رسوبات تبخیری یافت می‌شود. از کانیهای دیگر ، سیلیکاتهای پتاسیم‌دار و سولفات پتاسیم - منیزیم را می‌توان نام برد. میزان کودهای پتاسیم تولیدی جهان در سال 1955 در حدود 5.33 میلیون تن بود، که در سال 1970 به 12.59 میلیون تن و در سال 1980 به 19.89 میلیون تن افزایش یافته است.

منیزیم

 

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
به مقدار کم و به صورت یونی توسط گیاهان جذب می‌شود و به مصرف می‌رسد. کانیهای منیزیم‌دار که توانایی حل و جذب سریع توسط گیاهان را دارند، شامل سولفات پتاسیم و منیزیم (K2SO4.2MgSO4) ، سولفات منیزیم آبدار (MgSO4.H2O) و سولفات منیزیم آبدار دیگر به فرمول (MgSO4.7H2O) است. کانیهای منیزیم‌دار که دارای
برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
کم و قابلیت جذب طولانی بوسیله گیاهان هستند، شامل دولومیت ، بروسیت ، منیزیم و پریکلاز است. از سیلیکاتهای منیزیم‌دار به‌ندرت استفاده می‌شود.

کلسیم

 

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
نظیر منیزیم در مقایسه با پتاسیم ، فسفر و نیتروژن در تغذیه گیاهان از اهمیت کمتری برخوردار است. کلسیم به حالت یونی قابل جذب توسط گیاه است. مهمترین منبع کلسیم ، کربنات کلسیم است که به صورت ماده پُرکننده به کودهای شیمیایی افزوده می‌شود.

گوگرد

 

یکی دیگر از موادی که در تغذیه گیاهان اهمیت دارد،

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
است. همراه با سوپر فسفات ، مقداری ژیپس وجود دارد که به عنوان ماده اولیه گوگرد محسوب می‌شود. در صورتی که ترکیبات فسفاته فاقد ترکیبات گوگرد دار باشند، به منظور تامین گوگرد آنها می‌توان از سولفات پتاسیم - منیزیم و یا از ژیپس استفاده نمود.

 

 

آهن

 

این عنصر همراه با ترکیبات فسفاته و سولفاته به خاک افزوده می‌شود. خاکهای اسیدی به مقدار بیشتری آهن نیاز دارند.

بور

 

در رژیم غذایی بعضی از گیاهان نظیر ذرت ، پنبه و یونجه ، وجود عنصر

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
ضرورت دارد. مهمترین کانیهای بور دار شامل بوراکسی (Na2B4O7.10H2O) دکولمانیت (Ca2B,sub>6O11.5H2O) است.

سایر عناصر

 

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
به مقدار کم و به صورت کالکوپیریت ، کالکوزین و یا اکسیدهای مس به کود افزوده می‌گردد.
برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
به مقدار کم در رژیم غذایی بعضی از گیاهان مورد نیاز است که به صورت اکسید به خاک اضافه می‌شود. روی و مولیبدن به میزان کم به صورت سولفید به خاک افزوده می‌شود.

کانسارهای رسوبی فسفات دار

 

مهمترین منابع فسفات دنیا را کانسارهای رسوبی تشکیل می‌دهند. حدود 85 درصد فسفات دنیا از کانسارهای رسوبی و 15 درصد آن از کانسارهای آذرین بدست می‌آید. آپاتیت همراه با کمپلکسهای آذرین آلکالی و کربناتیت در ریفتهای داخل قاره تشکیل شده است. فلورو آپاتیت ، مهمترین کانی فسفاته سنگهای آذرین است که مقدار قابل توجهی عناصر کمیاب نیز دارد. سنگهای رسوبی حاوی کانیهای فسفاته را به دو گروه فسفریت و فسفاتی تقسیم می‌نمایند.

 

فسفریتها به آن دسته از سنگهای رسوبی اطلاق می‌شود که حاوی بیش از ده درصد کانی فسفاته باشند و سنگهای فسفاتی کمتر از ده درصد کانی فسفاته دارند. مهمترین کانیهای فسفاته سنگهای رسوبی شامل کربناتوفلور آپاتیت ، کلرورآپاتیت ، هیدروکسی آپاتیت و فلورآپاتیت است. منشاء فسفات از سنگهای آذرین غنی از آپاتیت ، بویژه سنگهای آذرین آلکالن و کربناتیت است.

 

این سنگها در ریفتهای داخل قاره‌ای تشکیل می‌شوند. فسفریتها در عمق کم و یا در عمق زیاد تشکیل می‌شوند. فسفریتها از نوع کربنات ، دولومیت ، مارن و یا چرت هستند. بافت فسفریتهای کم‌عمق از نوع نودولی و الیتی است. در صورتی که بافت فسفریتهای عمق زیاد از نوع توده‌ای و لایه‌ای است. عیار P2O5 کانسارهای فسفریت 15 تا 30 درصد و میزان ذخیره‌ای 5 تا 4000 میلیون تن است.

 

لینک به دیدگاه

فولرن تخم مرغی

 

محققان چینی موفق به ساخت ماده عجیبی شده اند این ماده که یکی از اعضای خانواده فولرن ها می باشد . این ماده برخلاف سایر فولرن ها مانند (C60) که دارای شکلی شبیه به توپ فوتبال بود شکلی شبیه تخم مرغ دارد. امید است که این ساختار جدید در بعضی از اسرار فولرن را آشکار کند.nchem2-225_tcm18-174723.jpg

فولرن در قفس اتمهای کربن ، به طور معمول از 12 پنج ضلعی تشکیل شده و تعداد مختلفی از شش ضلعی

اما به منظور پایداری ، هر یک پنج ضلعی باید توسط شش ضلعی احاطه شود-- معروف به 'حکومت جدا شده پنتاگون' (IPR).

در کربن ۶۰ پنج ضلعی ها توسط شش ضلعی ها از هم جدا شده اند ، پنج ضلعی مجاور حدودkJ/mol ۱۰۰ انرژی پایداری را افزایش می دهند .

Patrick Fowler یک متخصص fullerene در دانشگاه شفیلد ، انگلستان است.

با این حال ، او می گوید که می توان به وسیله تنظیم تعداد الکترون در ساختار غلبه شود ، یا به گونه encapsulating دیگر مانند یونهای فلزی ، و یا functionalising اتم های کربن در سطح.

در این تحقیق ، کلر به منظور پایداری برخی از گونه ها در اثر پنج ضلعی مجاور اضافه شد

محققان در دانشگاه ، چین ، گرافیت در راکتور تخلیه قوس الکتریکی در حضور کربن تتراکلرید (CCl 4) واکنش دادند که باعث تولید سه گرم فلورن از دوده غنی در هر ساعت شد.

این ماده خالص شده و سپس توسط چند مرحله از کروماتوگرافی مایع با کارایی بالا از هم جدا شد.

 

 

منبع: وبلاگ شیمی

لینک به دیدگاه

مواد دفع آفات

این مواد شامل یک سری از

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
و
برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
می‌باشند که به طرق مختلف ، موجب از بین رفتن آفات حیوانی و گیاهی می‌گردند. از آفات حیوانی می‌توان انواع حشرات موذی ، جوندگان و از آفات گیاهی ، قارچ‌ها و علف‌های هرز را نام برد.

 

ارتباط مواد دفع آفات با صنایع پتروشیمی

 

این مواد از دو نقطه نظر با

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
ارتباط پیدا می‌کنند. اول آنکه بعضی از آنها را می‌توان مستقیما از سنتز هیدروکربنهای نفتی تهیه نمود. دوم اینکه اغلب این مواد را بایستی در
برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
نفتی ، حل کرده و سپس مورد استفاده قرار داد.

 

حشره‌کشها

 

حشره‌کشها را در رابطه با نحوه اثر آنها به سه گروه زیر تقسیم می‌کنند.

 

سموم داخلی

 

سموم داخلی یا سمومی که از راه معده و دستگاه گوارش حشرات را مسموم می‌کنند، مانند ترکیبات

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
،
برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
و
برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
.

 

سموم تماسی

 

سموم تماسی ترکیباتی هستند که از راه پوست ، جذب بدن حشرات شده و آنها را از بین می‌برند. این سموم ممکن است، معدنی مانند

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
و پلی‌سولفورها ، یا گیاهی مانند نیکوتین و یا
برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
(ترکیبات کلره و فسفره) مانند ددت باشند.

 

سموم گاز

 

سموم گاز ترکیباتی هستند که به صورت

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
، حشره را تحت تاثیر قرار می‌دهند. اگر این سموم به صورت
برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
یا
برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
باشند، باید به آسانی قابلیت
برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
و یا
برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
داشته باشند تا به صورت گاز در آمده و حشرات را متاثر کنند. مهمترین این سموم عبارتند از اسید سیانیدریک ( HCN) ، برمید متیل ( CH3Br) ، سولفید کربن CS2 و پارادی‌کلرو بنزن C6H4Cl2.

 

 

 

 

قارچ‌کشها

 

قارچها به علت نداشتن کلروفیل ، قادر به تهیه

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
نبوده و به صورت پارازیت بر روی درختان یا بوته‌های مجاور زندگی می‌کنند. از ترکیباتی که به عنوان سم برای مبارزه با قارچها بکار می‌روند، می‌توان دایرین و کرانیل (Chloranil ) را نام برد. کلرانیل را می‌توان از ترکیب سیکلو هگزان و
برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
و اسید کلریدریک بدست آورد.

 

علف‌کشها

 

این سموم موجب از بین رفتن علفهای هرزی که در مجاورت گیاهان مفید روئیده‌اند، می‌شود.

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
خودرو علاوه بر اینکه در مزارع مقدار زیادی
برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
و مواد غذایی را توسط ریشه خود جذب می‌نمایند، از میزان
برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
و حرارت محیط کشت گیاهان مفید کاسته و در نتیجه محصول را کم می‌کنند. همچنین علفهای هرز ، موجب افزایش هزینه کشت و برداشت می‌شوند. همچنین هرگاه از محصول بدست آمده به عنوان بذر در بهره‌برداری دیگر استفاده شود، سبب آلودگی کشت شده، در سالهای آیش نیز مقداری مواد غذایی و رطوبت زمین را مصرف می‌کنند. در مورد انتخاب نوع علف‌کش لازم است به دو نکته اساسی زیر توجه شود:

 

 

 

  • نباید علف‌کش بر روی کشت اصلی ، اثر نامطلوبی داشته باشد.
  • باید بوسیله علف‌کش بتوان علفهای هرز مشخصی را از بین برد و سم بکار برده شده اثر قطعی بر روی علف هرز موجود داشته باشد.

ترکیبات معدنی که برای این منظور بکار برده می‌شوند عبارتند از آرسنیت سدیم ، بوراتها ، کلرات سدیم. نمونه سوم حاصل از ترکیبات آلی برای مبارزه با علف‌های هرز ، مشتقات اسید نفیتل فتال آمیک (M.P.A) می‌باشند، در تجارت به نامهای آلاناپ ( Alanap) یافت شده و به صورت

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
23.6% در مزارع و سبزی‌زارها بکار می‌روند.

 

علف‌کشهای گازی

 

این ترکیبات ، به صورت مایع در مزارع وارد شده و سپس در حرارت به بخار یا

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
تبدیل می‌شوند. بخارات و گازهای محلول حاصل بر روی علف‌های هرز اثر نموده و موجب از بین رفتن آنها می‌گردند. از علف‌کشهای گازی می‌توان برمید متیل و سولفید کربن را نام برد.

سموم دفع جوندگان

 

مهمترین این سموم عبارتند از:

انیدرید آرسنو (As2O3)

 

محلول 3 تا 5 درصد آن را با آب مخلوط می‌کنند. برای تهیه آن ، سولفورهای آرسنیک‌دار را در هوا می‌سوزانند و انیدرید آرسنو به صورت بخار متصاعد می‌شود که آن را در محفظه‌های مخصوصی سرد می‌کنند. قدرت کشندگی آن برای موش 75mg/kg و برای انسان 130mg/kg است.

سولفات تالیم (Tl2SO4)

 

سولفات تالیم و نیز استات آن ، به عنوان سم جوندگان مصرف می‌شود. این سموم را به صورت طعمه بکار می‌برند و آن را به نسبت یک درصد با آرد مخلوط می‌کنند.

فسفید روی (Zn3P2)

 

این سم را نیز برای از بین بردن

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
، با غلات یا آرد به نسبت یک تا چهار درصد مخلوط می‌کنند.

 

 

منبع: وبلاگ شیمی

لینک به دیدگاه

جسم شب‌تاب

در جنگ جهانی اخیر ، برای اینکه هواپیماهای دشمن ، شهرها و محلات را از بالا تشخیص ندهند، تمام شهرها را تاریک کرده بودند، بطوریکه نه فقط چراغ خیابانها روشن نبود، بلکه از هیچ در و پنجره‌‌ای هم روشنائی بخارج نمی‌افتاد. در یک چنین ظلمتی خطر تصادف و برخورد اشخاص بیکدیگر زیاد بود. در این مواقع تاریکی و ظلمت بود که اهمیت اجسام شب‌تاب معلوم گردید. مردم برای جلوگیری از تصادف به سینه خود دکمه‌هائی از اجسام شب‌تاب می‌دوختند و بعرض نیم متر ، دیوار پناهگاهها را رنگ شب‌تاب می‌مالیدند تا پس از خاموش شدن چراغ ، تاریکی مطلق حکمفرما نگردد.

 

انواع اجسام شب‌تاب را بر اساس ساختار و کاربردشان زیر بحث می‌کنیم.

اجسام شب‌تاب لنارد فسفری

 

ساختار

 

اجسام شب‌تاب لنارد از سولفورهای

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
و باریم و استرانسیم و
برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
تشکیل شده‌اند که دارای مقداری بی‌نهایت جزئی فلزات سنگین مانند
برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
و
برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
و یا
برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
هم می‌باشند.

 

از آنجائیکه سولفور فلزات قلیایی خاکی بر اثر رطوبت تخریب می‌شوند، با قشری از

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
مثل زاپن لاک یا دامارلاک آنها را حفظ می‌کنند.

 

اجسام شب‌تاب بایستی نخست

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
ببینند و آنگاه تا مدت محدودی از خود اشعه صادر می‌نمایند. رنگ شب‌تاب زرد بر اساس سولفور روی و رنگ شب‌تاب آبی بر اساس سولفور کلسیم و استرنسیم است.

کاربرد

 

این اجسام شب‌تاب را در تهیه دکمه‌های شب‌تاب و صفحات شب‌تاب و پشت جلدهای شب‌تاب و عکسهای شب‌تاب و نقشه آسمان بکار می‌برند و نیز روی دستگاههای حشره‌گیر می‌مالند. همچنین لباسهای شب‌تاب و توپ‌های تنیس شب‌تاب و دستگاههای نجات شب‌تاب و قفلهای شب‌تاب و کلید برق و عقربه و شماره‌های ساعت و قطب نمای شب‌تاب و صفحاتی را که

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
روی آنها می‌افتد و نمایان می‌گردند، با کمک این اجسام شب تاب درست می‌کنند.

 

اجسام شب‌تاب در تهیه صفحه درخشان

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
هم بکار می‌روند و امروزه بیشتر سولفور روی و سیلیکات روی را در تهیه صفحه درخشان اشعه ایکس استعمال می‌نمایند.

اجسام شب‌تاب رادیواکتیو

 

ساختار

 

این اجسام ، مخلوطهایی به نسبتهای مشخصی از اجسام شب‌تابی که برنگ زرد مایل به سبز می‌درخشند و

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
مانند
برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
،
برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
و مزوتوریم و غیره می‌باشند.

 

اشعه آلفائی که روی شبکه بلوری سلفور روی فرود می‌آید، تولید جرقه‌های زیاد کوچکی می‌کند که با ذره بین یا در زیر میکروسکوپ می‌توان مشاهده نمود و این اشعه را رادیوم صادر می‌نماید. عمر این اجسام شب‌تاب بشرطی که قبلا هیچ نوری نبینند، بیش از ده سال است.

 

کاربرد

 

اجسام رادیواکتیو را بروشهای مخصوص در داخل بلورهای سولفور روی بخار می‌کنند. سپس این اجسام شب‌تاب رادیواکتیو را روی عقربه و شماره‌های ساعتها همچنین قطب‌نمای کشتیها می‌مالند تا شب‌تاب گردند.

اجسام شب تاب دارای فلوئورسانس

 

ساختار

 

این اجسام ، اغلب

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
هستند و خودشان هم نمی‌درخشند، بلکه نور ماورای بنفش موج کوتاه لامپهای مخوص را به نور موج بلند قابل رویت تبدیل می‌کنند. این دسته اجسام «« لوموگن ال آبی Lumogen.L.Blau »» و «« لوموگن ال زرد جلادار Lumogen.L.Brillantgelb »» و غیره می‌باشند. معمولا
برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
را بوسیله لامپهای بخار جیوه‌ای از فاصله ده تا بیست متر به این اجسام دارای فلوئور سانس می‌تابانند، ولی بر اثر نور افکنها هم می‌درخشند.

کاربرد

 

لوموگن ال ( Lumogen.L ) ، یک رنگ آلی زرد است که بر اثر تابش نور ماورای بنفش می‌درخشد و بعلت ارزانی و ثبات به مقدار زیاد به اسم شبرنگ برای مشخص کردن پله‌ها و ستونها و چهار راههای عبور وسائل نقلیه و غیره مصرف می‌گردد.

منبع:دانشنامه

لینک به دیدگاه

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...