Mohammad Aref 120452 اشتراک گذاری ارسال شده در 7 شهریور، ۱۳۸۸ این برنامه بر خلاف سایر برنامه های 3D نیاز به منابع سیستم کمتری دارد و در کامپیوترهای ضعیف هم قابل اجرا هست. با ظاهری ساده و کاربر پسند ارتباط خوبی را با افراد تازه کار ایجاد میکند و مثل همیشه نتیجه یک پروژه موفق از شرکت Google است. یکی از اهداف اولیه ایجاد این نرم افزار تهیه مدل سه بعدی از کلیه مناطق روی کره زمین برای نرم افزار Google Earth بوده ولی به تدریج بر امکانات نرم افزار اضافه شده و اکنون کم کم بین حرفه های سه بعدی جایی برای خود دست و پا کرده است. در این نرم افزار می توانید با انواع دوربین ها کار کنین و مدل ها را با بهترین کیفیت رندر کنید. قابلیت ارتباط با نرم افزارهای قدرتمند ادیتور گرافیکی مثل فوتوشاپ جهت استفاده از Patternهای حرفه ای و سایر امکانات فراوان گرافیکی فوتوشاپ و ... امکان پذیر است. البته برای استفاده از کلیه امکانات جانبی باید plug-in ها و نرم افزارهای thirt party مورد تائید Google را از سایت اختصاصی این برنامه دانلود و نصب کنید. همچنین این نرم افزار مدل های برنامه 3D STUDIO MAX رو هم پشتیبانی کرده و میتواند مدل های ساخته شده شما رو به برنامه قدرتمند Google Earth انتقال دهد. واسه شروع آموزش شرکت لیندا رو واسه دانلود میذارم که شامل موارد زیر هستش: Table of contents IntroductionIntroduction 1:41 4.5 MB Installing SketchUp 1:31 1.4 MB Tips for Mac users 2:32 2.5 MB 1. The SketchUp InterfaceInterface basics 5:54 4.6 MB Navigating in SketchUp 3:28 12 MB Walking around in SketchUp 4:21 11.1 MB Creating camera views 4:36 8.3 MB Shading faces and edges 6:44 23.9 MB Creating shadows and fog 4:35 6.7 MB Creating scenes 2:24 6.3 MB Selecting and moving objects 6:45 11.3 MB Scaling and rotating objects 4:14 8.3 MB Manipulating faces and edges 3:55 7.3 MB Advanced selection tools 4:26 8.2 MB 2. Drawing in SketchUpLine tool fundamentals 5:25 6.2 MB Using the Line tool for 3D drawing 4:50 8.2 MB Using the Rectangle tool 4:55 5.5 MB Creating circles and polygons 3:33 3.3 MB Creating arcs 3:46 3.7 MB Pushing and pulling faces into 3D 8:11 12.4 MB Using the Offset tool to create outlines 6:14 10.6 MB Using the Follow Me tool 3:49 6.7 MB Creating text 2:44 3.9 MB Softening round edges 4:19 9.3 MB Using construction tools to create guides 4:49 6 MB Creating sections 1:31 3.6 MB 3. Organizing ScenesGrouping objects 4:54 11.7 MB Creating components 6:37 13.3 MB The Component window 5:51 7.3 MB Working with layers 4:26 6.3 MB Creating layers 4:31 6.8 MB Using the Outliner 6:29 9.4 MB Hiding and unhiding objects 4:22 7.5 MB Locking and unlocking objects 1:44 2.1 MB 4. Creating Textures and MaterialsUsing the Materials palette on a Mac 1:50 2.4 MB Applying materials 4:25 13.8 MB Editing materials 4:22 10.9 MB Creating materials 2:21 4.5 MB Mapping images 3:39 8.1 MB Applying bitmap images 2:21 3.6 MB Mapping curved objects 4:13 8.3 MB Projecting maps on curved objects 2:54 5 MB 5. Rendering and AnimationApplying styles 3:07 6.3 MB Creating styles 6:57 15 MB Outputting 2D bitmaps 3:51 6.8 MB Basic animation 4:33 26.1 MB Advanced animation 7:58 14.8 MB 6. Creating Terrain Using SandboxContours 6:15 11.6 MB Creating terrain from scratch 2:56 3.8 MB Sculpting with the Smoove tool 2:21 5.5 MB Stamping and draping objects on terrain 5:54 21.3 MB 7. Photo Match and Google EarthUsing Photo Match to align cameras 6:56 16.4 MB Modeling in Photo Match 5:54 10.1 MB Exporting models to Google Earth 5:03 12.6 MB ConclusionGoodbye 0:15 0.3 MB متأسفانه لینک های این آموزش از کار افتاده و می تونید از آموزشی که در ادامه همین تاپیک اومده استفاده کنید. 13 لینک به دیدگاه
Mohammad Aref 120452 مالک اشتراک گذاری ارسال شده در 7 شهریور، ۱۳۸۸ آموزش های تصویری این نرم افزار رو هم می تونید از لینک زیر در سایت اصلی دانلود کنید. برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید. ورود یا ثبت نام 9 لینک به دیدگاه
Mohammad Aref 120452 مالک اشتراک گذاری ارسال شده در 7 شهریور، ۱۳۸۸ خوب حالا مثل آموزش Arcview و AutoCAD نوبت به آموزش Sketchup به صورت قدم به قدم تو خود انجمن میرسه. از معرفی نرم افزار و لینک دانلود sketchup 6 شروع میکنم تا معرفی تولبارا و ... معرفی : نرم افزار Google SketchUp یک نرم افزار بسیار قدرتمند در خصوص طراحی بصورت سه بعدی و محصول کمپانی Google است. شاید تا کنون نام خیلی از نرم افزار های طراحی سه بعدی را شنیده باشید ولی Google ketchUp بصورت خیلی ساده و با توضیحات کاملا تصویری به شما کمک میکند تا طراح سه بعدی اشیا (ساختمان، مدلهای قطعات و ...) را در کمترین زمان و ساده ترین ابزارها ایجاد کنید. آموزش نسبتاً آسان آن از مهمترین ویژگی های این نرم افزار می***باشد. به گونه***ای که به سرعت به یکی از محبوبترین نرم افزارهای 3بعدی سازی در بین دانشجویان کشورهای مختلف تبدیل شده است.این نرم افزار مورد توجه معماران، دکوراتورها، طراحان صحنه و حتی طراحان بازی نیز قرار گرفته است محیط sketchup امکان ترسیم نقشه های دوبعدی و تبدیل سریع آن به احجام سه بعدی و تکمیل کار به وسیله متریال و تنظیم نور و نهایتاً خروجی هایی در قابل عکس یا فیلم به ما می***دهد. این برنامه بر خلاف سایر برنامه های 3D نیاز به منابع سیستم کمتری دارد و در کامپیوترهای ضعیف هم قابل اجرا هست. با ظاهری ساده و کاربر پسند ارتباط خوبی را با افراد تازه کار ایجاد میکند و مثل همیشه نتیجه یک پروژه موفق از شرکت Google است. یکی از اهداف اولیه ایجاد این نرم افزار تهیه مدل سه بعدی از کلیه مناطق روی کره زمین برای نرم افزار Google Earth بوده ولی به تدریج بر امکانات نرم افزار اضافه شده و اکنون کم کم بین حرفه های سه بعدی جایی برای خود دست و پا کرده است. در این نرم افزار می توانید با انواع دوربین ها کار کنین و مدل ها را با بهترین کیفیت رندر کنید. قابلیت ارتباط با نرم افزارهای قدرتمند ادیتور گرافیکی مثل فوتوشاپ جهت استفاده از Patternهای حرفه ای و سایر امکانات فراوان گرافیکی فوتوشاپ و ... امکان پذیر است. البته برای استفاده از کلیه امکانات جانبی باید plug-in ها و نرم افزارهای thirt party مورد تائید Google را از سایت اختصاصی این برنامه دانلود و نصب کنید. همچنین این نرم افزار مدل های برنامه 3D STUDIO MAX رو هم پشتیبانی کرده و میتواند مدل های ساخته شده شما رو به برنامه قدرتمند Google Earth انتقال دهد. آموزشی که واستون میذارم آموزش sketchup 6 هستش که البته چندان فرقی با sketchup 7 که به تازگی منتشر شده نداره. نسخه های مختلف این نرم افزار رو می تونید از تاپیک زیر دانلود کنید: دانلود google sketchup 11 لینک به دیدگاه
Mohammad Aref 120452 مالک اشتراک گذاری ارسال شده در 7 شهریور، ۱۳۸۸ معرفی محیط نرم افزار Google Sketchup با توجه به رشته ی معماری و طراحی شهری که خلق فضا و نمایش آن فضا از جمله مباحث مهم آن هست این نرم افزار ما را در نیل به این عنوان یاری می کند و همان طور که ملاحضه می کنید محیط این نرم افزار از سه بعد هندسی و یک بعد با عنوان زمان تشکیل شده است. در نسخه 7 این نرم افزار برای اعمال زمان و مکان جغرافیایی از 3 شهر ایران ( تهران ، تبریز ، قم ) که گنجانده شده می توان استفاده کرد. محیط نرم افزار متشکل از صفحه ایی با عنوان زمین و صفحه ایی با عنوان آسمان و خط تلاقی این دو صفحه با عنوان خط افق در تصویر بالایی قابل مشاهده هست. بعد طول با خط قرمز بعد عرض با خط سبز و بعد ارتفاع با خط آبی نمایش داده شده است. این نرم افزار جمله ی آقای آیزنمن معمار معروف را برای شما معنی می کند: فرق بین ترسیم کامپیوتری و ترسیم دستی این است که وقتی چیزی را روی کاغذ می کشی، ترسیم، آن چیزی را که می دانی به تو می دهد، کاری که کامپیوتر انجام می دهد، نشان دادن دیگر احتمالاتی است که تو آنها را نمی دانی و نمی بینی. این نرم افزار به شما کمک خواهد کرد تا در کمترین زمان افکار خود را با ساده ترین ابزارهای ترسیمی ، واقعیت ببخشید و تمام ابعاد و زوایای طرح خود را به معرض نمایش قرار دهید. 9 لینک به دیدگاه
Mohammad Aref 120452 مالک اشتراک گذاری ارسال شده در 7 شهریور، ۱۳۸۸ sketchup هم مثل نرم افزارهای دیگه از یه سری نوار ابزار تشکیل شده که یه سری از اونا فعال هستن و تو صفحه اصلی دیده میشن. برای اضافه یا کم کردن یه نوار ابزار به صفحه اصلی یا همون روشن و خاموش کردنش باید از قسمت view-toolbar این کار رو انجام بدین. (تا اینجا که مثل بقیه نرم افزارها بوده ) حالا وقتی که این نوار ابزارها رو معرفی می کنم و باهاشون کار میکنین خودتون می بینین که چقدر نرم افزار راحتیه. البته در حین راحتی راندمان خوبی و داره و میشه کارای خوبی باهاش انجام داد. فقط باید قلقش دستتون بیاد مخصوصاً تو کار کردن رو صفحات منحنی. راستش این نرم افزار انقدر راحته که آموزشش سخته. تو عکس زیر محیط نرم افزار sketchup و نوارابزارهاشو می بینین. البته sketchup پلاگین های خیلی زیادی داره که میشه با نصب اونا هم کار رو راحت تر کرد هم این نوار ابزارها رو بیشتر کرد. در ادامه اول همه این نوار ابزارها روا توضیح میدم بعد سراغ بقیه قسمت ها میرم. 10 لینک به دیدگاه
Mohammad Aref 120452 مالک اشتراک گذاری ارسال شده در 7 شهریور، ۱۳۸۸ نوار ابزار principals این تولبار از 4 ابزار تشکیل شده: 1- ابزار انتخاب موضوع: که با این ابزار می توانیم موضوعات موجود در صفحه ترسیم را انتخاب کنیم. جزئي كه انتخاب ميشه به رنگ آبي در مياد 2- ابزار سطل رنگ: که براي تغییر رنگ و يا متريال هاي مختلف سطوح بكار ميره. با انتخاب سطل رنگ پنجره Materials مانند شکل زیر باز می شود. که رنگ و بافت های مختلف رو می تونید انتخاب کنید. 3- ابزار پاک کن: که از اسمش معملومه دیگه پاک می کنه. اگه بخواین یه قسمت از یه حجم یا سطحی رو پاک کنین اول انتخابش می کنین بعد از ابزار پاک کن استفاده می کنین. 4- ابزار ساخت بلوک (make componenet): از این ابزار هم می تونین واسه ساختن بلوک ها استفاده کنین. مشابه ابزاری که تو اتوکد هست. حجمی که قصد بلوک کردنشو دارین انتخاب می کنین و بعد از این ابزار استفاده می کنین که پنجره زیر به نمایش در میاد که مشخصات بلوک رو وارد می کنین. 11 لینک به دیدگاه
Mohammad Aref 120452 مالک اشتراک گذاری ارسال شده در 7 شهریور، ۱۳۸۸ نوار ابزار views واضح ترین نوار ابزاریه که هست. دیدهای مختلف رو نشون میده. دید از بالا، روبرو، پشت، چپ، راست و ایزومتریک که با نگه داشتن موس روی هر کدوم، تو کامنتی که باز میشه اسم دید رو نوشته. البته از رو خود شکل ها هم مشخصه. 10 لینک به دیدگاه
Mohammad Aref 120452 مالک اشتراک گذاری ارسال شده در 7 شهریور، ۱۳۸۸ نوار ابزار Layers همون طور که از اسمش پیداست مربوط این نوار ابزار مربوط به لایه ها میشه. با زدن دکمه Layers Manager پنجره ای مشابه شکل زیر در گوشه صفحه باز میشه تو این پنجره می تونید تنظیمات مربوط به لایه ها از جمله انتخاب لایه، مخفی یا آشکار کردن لایه و رنگ لایه (که رنگ صفحات به صورت پیشفرض را شامل می شود)، اضافه یا کم کردن لایه ها رو انجام داد. برای اضافه کردن لایه جدید دکمه + موجود در پنجره و برای حذف لایه دکمه - رو میزنیم. دکمه details در گوشه این پنجره مربوط به انجام 3 عمل روی لایه ها میشه که از اسمشون هم کاملاً مشخصه که چی کار می کنن: selec all : انتخاب تمامی لایه ها purge : پاک کردن لایه های خالی از اطلاعات color by layer : صفحات موجود در هر لایه رو همرنگ با رنگ در نظر گرفته شده واسه اون لایه میکنه. 11 لینک به دیدگاه
Mohammad Aref 120452 مالک اشتراک گذاری ارسال شده در 7 شهریور، ۱۳۸۸ نوار ابزار Drawing این نوار ابزار مخصوص ترسیمات مختلف خط، دایره و چند ضلعی و ... هستش. هرکدوم از شکل ها هم کارشون مشخصه. چهارضلعی : ابزار رسم چهار ضلعی یا مستطیل که هم می تونید با وارد کردن اندازه های دو ضلع مثلا با اندازه های 20,10 و زدن enter مستطیل رو بکشید. هم اینکه با کشیدن موس هر اندازه که خواستید مستطیل رو بکشید. رسم مستطیل از یک گوشه اون شروع و به گوشه دیگه ختم میشه. دایره : در مورد دایره هم همینطور. ابتدا با وارد کردن یه عدد مثل 25 تعداد نقاط روی دایره رو مشخص می کنید. در اصل دایره به صورت یه چند ضلعی هستش که هر چقدر تعداد نقاط روش بیشتر باشه بیشتر به شکل دایره شبیه میشه. بعد از وارد کردن تعداد نقاط روی دایره، و مشخص نمودن نقطه مرکزی دایره اندازه شعاع آن را وارد می کنید. تو دایره هم مثل مستطیل می تونید بدون زدن اندازه و با موس دایره رو رسم کنید. چند ضلعی : ابزار چندضلعی که با مثلت مشخصه که با وارد کردن تعداد اضلاع می تونید چند ضلعی رو رسم کنید. رسم چند ضلعی از نقطه مرکزی شروع میشه و اندازه ای که برای آن وارد می کنید در اصل اندازه فاصله نقطه مرکزی تا هریک از گوشه های چند ضلعی هستش. در اصل میشه گفت کار چند ضلعی و دایره یه چیزه که با وارد کردن تعداد اضلاع میشه یه دایره یا چند ضلعی رسم کرد. خط راست : که با مداد در این نوار ابزار مشخصه. بعد از مشخص کردن نقطه شروع می تونید با کشیدن موس یا وارد کردن اندازه خط راست رو رسم کنید. اگر خط در امتداد یکی از محورهای x,y,z باشه موقع رسم به رنگ اون محور نمایش داده میشه. قوس : کشیدن قوس به این شکله که نقطه شروع قوس رو مشخص می کنیم بعد با کشیدن موس یا وارد کردن عدد فاصله اون از نقطه پایانی رو مشخص می کنیم و با زدن enter نقطه پایانی اون هم رسم می کنیم. در ادامه با وار کردن عدد نقطه وسط قوس رو مشخص می کنیم و قوس رسم می شود. خطوط دست آزاد : با نگه داشتن دکمه سمت چپ موس و کشیدن اون به هر سمت میشه خط های آزاد و بدون هیچ قاعده ای رو کشید. نکته 1: تو کشیدن هریک از موارد گفته شده جهت رسم جهتی است که موس قرار دارد و فقط می توان اندازه آن را دقیق وارد کرد. نکته 2: واحد اندازه گیری رو بسته به کاربرد و نوع رسم میشه متر، سانتی متر، میلی متر، اینچ و فوت قرار داد که بعداً در این مورد توضیح خواهم داد. نکته 3: محل وارد کردن اعداد گفته در گوشه سمت راست پایین صفحه google sketchup می باشد. 11 لینک به دیدگاه
Mohammad Aref 120452 مالک اشتراک گذاری ارسال شده در 7 شهریور، ۱۳۸۸ نوار ابزار Edit این نوار ابزار یکی از مهمترین نوار ابزارهاست که از 6 ابزار مختلف تشکیل شده است که با نگه داشتن مو روی هر کدوم نام اون ابزار به نمایش در میاد. حالا به ترتیب به معرفی هر کدوم از این ابزارها می پردازیم: Move/copy : کاربرد این ابزار از اسمش مشخصه. واسه حرکت دادن یا کپی گرفتن استفاده میشه. قبل از استفاده از این ابزار بهتره که شیء مربوطه رو با ابزار Select انتخاب کنیم. برای حرکت دادن، با کلیک موس و حرکت یا دادن اندازه که فاصله جابجایی است، آن شیء رو جابجا می کنیم. برای کپی گرفتن هم مانند همین روش عمل می کنیم فقط قبل از کلیک کردن با موس همزمان دکمه Ctrl رو فشار میدیم و نگه میداریم تا از شیء مربوطه یک کپی گرفته بشه و بعد با حرکت موس یا وارد کردن اندازه کپی شیء جابجا میشه. Push/Pull : از این ابزار برای ارتفاع دادن به یه سطح استفاده میشه. سطح مربوطه رو انتخاب می کنیم و با این ابزار ارتفاع مورد نظر رو میدیم که این کار هم با وارد کردن اندازه و هم با حرکت موس امکان پذیر است. Rotate : برای چرخش شیء استفاده میشه. ابتدا شیء رو انتخاب می کنیم و بعد با استفاده از این ابزار و کلیک اول موس نقطه مرکزی چرخش شیء که شیء حول اون نقطه دوران پیدا می کنید را انتخاب می کنیم، سپس محوری که شیء حول آن دوران پیدا می کند را با کلیک دوم موس انتخاب می کنیم. سپس با کلیک سوم و یا وارد کردن زوایه مربوطه به سانتی گراد میزان چرخش شیء رو تعیین می کنیم. Follow me : با استفاده از این ابزار می توان یک شی رو نسبت به شیء دیگر تغییر داد. مثلاً یک دایره نسبت به خطی که عمود بر آن است یه استوانه را شکل می دهد. ابتدا شیئی که قرار است تغییر کند رو انتخاب می کنیم و سپس شیء بعدی که قرار است نسبت به آن کشیده شود. با استفاده از این ابزار می توان اشکال مختلفی که با سایر ابزارها قابل کشیدن نیست مانند یک مخروط یا کره رو بدست آورد. Scale : برای بزرگ و کوچک کردن شیء به کار می رود. شیء رو انتخاب کرده و سپس این ابزار رو روشن می کنیم. حال از هر نقطه که بخواهید می تونید با حرکت موس یا وارد کردن اندازه که به درصد هستش اندازه شیء رو تغییر داد. Offest : با این ابزار می توان مشابه یک سطح رو ولی بزرگتر یا کوچکتر در همون سطح و راستا با فاصله ای معین رسم کرد. با حرکت موس یا وارد کردن عدد می توان این فاصله رو تعیین کرد. فقط توجه داشته باشید موقع وارد کردن عدد، موس اگر داخل سطح باشد سطحی کوچکتر می کشد و اگر خارج سطح باشد سطحی بزرگتر ترسیم می کند. مشابه تمامی ابزارهای بالا در AutoCAD نیز وجود دارد که قطعاً با آنها در اتوکد آشنایی دارید و به همین دلیل کار با این ابزارها بسیار ساده است. 14 لینک به دیدگاه
Mohammad Aref 120452 مالک اشتراک گذاری ارسال شده در 7 شهریور، ۱۳۸۸ نوار ابزار Construction این نوار ابزار نیز از 6 ابزار تشکیل شده است که با نگه داشتن موس روی هرکدام نام آن ابزار به نمایش در می آید. در ادامه به معرفی هریک از این ابزارهای می پردازیم: Tape Measure : از این ابزار برای اندازه گیری فاصله مستقیم بین دو نقطه استفاده میشه. Deminsion : از این ابزار برای زدن اندازه خط ها استفاده میشه. بعد از انتخاب ابزار روی هرخطی که بخواهیم کلیک می کنیم و سپس با کشیدن موس به یک سمت محل نمایش اندازه زده شده رو تعیین می کنیم. اگر خط مستقیم باشه اندازه خط زده میشه. اگر خط منحنی باشه شعاع منحنی زده میشه و اگر یک دایره کامل باشه قطر دایره زده میشه. Protractor : از این ابزار برای رسم محورهای فرضی و کمکی استفاده میشه. اگر لازم باشه که محور چهارم یا پنجم یا ... در راستاهای مختلف که در روند کار میتونه کمک کنه، موجود باشه، از این ابزار استفاده میشه. Text : این ابزار هم که از اسمش کاملاً مشخصه برای وارد کردن متن به صفحه استفاده میشه. Axes : از این ابزار برای تغییر مختصات اصلی ترسیم استفاده میشه. اگر بخواهیم که مرکز مختصات و 3 محور اصلی تغییر بدیم و در یه راستای دیگه قرار بدیم از این ابزار استفاده میکنیم. به این صورت که پس از انتخاب ابزار، نقطه ای که می خواهیم مرکز مختصات قرار بگیره رو انتخاب می کنیم و سپس با حرکت موس راستای محور قرمز رنگ رو مشخص می کنیم که دو محور دیگه هم بر اساس همین راستا تغییر می کنند. 3D Text : عملکرد این ابزار هم از اسمش مشخص است. برای وارد کردن متن 3بعدی استفاده میشه. با انتخاب این ابزار پنجره زیر ظاهر میشه که در آن می توانید نوع فونت و نوشته رو تعیین کنید. متن 3 بعدی به این صورت هست که در یک سطح نوشته میشه و با تغییر زاویه دید نسبت به صفحه زاویه دید نسبت به متن هم تغییر می کند. یعنی متن مشابه یک تصویر عمل می کنید. 10 لینک به دیدگاه
Mohammad Aref 120452 مالک اشتراک گذاری ارسال شده در 7 شهریور، ۱۳۸۸ نوار ابزار Camera این نوار ابزار از 7 ابزار متفاوت تشکیل شده است که کارهایی مانند زوم کردن و تکان داده و چرخاندن صفحه رو انجام می دهند. در ادامه به معرفی هریک از این ابزارها می پردازیم: Orbit : از این ابزار برای چرخاندن صفحه نمایش استفاده میشه. راه آسان تر وسریع تر برای استفاده از این ابزار، استفاده از دکمه وسطی موس هست که با کلیک روی آن و حرکت موس می توان صفحه رو چرخاند. Pan : کاربرد این ابزار هم کاملاً مشخصه که برای جابجایی صفحه نمایش استفاده میشه. Zoom : کاربرد این ابزار هم از نام و شکل آن کاملاً مشخص است. از این ابزار برای بزرگ نمایی یا کوچک نمایی تصویر استافده می شود. با حرکت موس رو به بالا تصویر زوم می شه (نزدیک و بزرگ میشه) و با حرکت موس به پایین تصویر از حالت زوم خارج میشه (دور و کوچک میشه). این کار را با وارد کردن اعداد هم می توان انجام داد که هرچه عدد کوچکتر باشه بزرگنمایی بیشتر میشه. Zoom Window : از این ابزار برای زوم کردن در ناحیه خاص استفاده میشود. با این ابزار می توان تنها ناحیه ای که قصد بزرگنمایی آن را داریم انتخاب کنیم و تصویر در آن حد بزرگ شود. Zoom Previous , Zoom Next : این دو ابزار هم برای نمایش زوم به حالت قبلی یا بعدی می باشد. Zoom Extents : این ابزار بزگترین زوم را که تمامی اشکال و تصاویر صفحه رو شامل میشه نمایش می دهد. 9 لینک به دیدگاه
Mohammad Aref 120452 مالک اشتراک گذاری ارسال شده در 7 شهریور، ۱۳۸۸ نوار ابزار Sections این نوار ابزار برای زدن پلان و مقطع استفاده میشه که از 3 ابزار تشکیل شده است: Section Plane : اصلی ترین ابزار این نوار ابزار است که با استفاده از آن می توان مقطع زد. ِDisplay Section Plane : این ابزار همانطور که از اسمش پیداست برای نمایش یا عدم نمایش صفحات مقطع استفاده می شود. Display Section Cuts : از این ابزار هم برای نمایش یا عدم نمایش مقاطع زده شده از طرح استفاده می شود. برای حرکت صفحات مقطع، بعد از انتخاب آن ها از ابزار Move استفاده می کنیم و برای چرخاندن آن از ابزار Rotate استفاده می شود که قبلاً توضیح داده شده است. 9 لینک به دیدگاه
Mohammad Aref 120452 مالک اشتراک گذاری ارسال شده در 7 شهریور، ۱۳۸۸ نوار ابزار Walk این نوار ابزار هم مثل بقیه یکی از ساده ترین نوار ابزارهاست. که واسه مشخص کردن دید در فضا و قد زدن در فضا بکار میره و از 3 ابزار زیر تشکیل شده: Position Camera : برای تعیین کردن محل دید تو فضا بکار میره. Walk : برای قدم زدن و حرکت در فضا بکار میره برای حرکت در فضا می توان از غلتک موس یا دکمه های کیبورد استفاده نمود. Look Around : برای ایستادن در یکجا و چرخیدن به دور خود برای دیدن فضا بکار میره. 9 لینک به دیدگاه
Mohammad Aref 120452 مالک اشتراک گذاری ارسال شده در 7 شهریور، ۱۳۸۸ نوار ابزار Face Style این نوار ابزار Style ها و حالت های مختلف از بافت یک سطح رو نشون میده و از 6 ابزار یا 6 حالت تشکیل شده و به غیر از حالت X-Ray یکی از حالات دیگر می تواند در یک زمان انتخاب شود. X-Ray : حالت X-Ray در هر زمان می تواند در کنار حالت های دیگر انتخاب شده باشد یا نباشد. این حالت شیء یا سطوح مربوطه رو کمرنگ تر میکند به طوریکه سطوح پشتی نیز قابل رویت می شوند. Wireframe : در این حالت فقط خطوط نمایش داده می شوند و سطوح غیرقابل رویت می باشند. Hidden Line : در این حالت سطوح بدون هیچ رنگ و بافتی نمایش داده میشوند. Shaded : در این حالت رنگ بافت ها با تغییرات اثر نور نمایش داده میشود. اگر بافتی تعیین نشده باشد رنگ پیشفرض نمایش داده میشود. Shahded With Textures : در این حالت بافت شیء یا سطح و همچنین تغییرات اثر نور به طور کامل قابل رویت است. MonoChrome : در این حالت کل سطوح به یک رنگ دیده می شوند و فقط اثر نور روی آنها مشخص هست. اگر سطح ها دارای بافت های مختلفی باشند هم فرقی ندارد همگی به یک رنگ دیده می شوند. 7 لینک به دیدگاه
Mohammad Aref 120452 مالک اشتراک گذاری ارسال شده در 7 شهریور، ۱۳۸۸ نوار ابزار Shadows این نوار ابزار برای تنظیمات نور و سایه می باشد. که شامل قسمت های مختلف زیر است: Display Shadows : که برای نمایش یا عدم نمایش سایه می باشد. به عبارتی وجود نور رو فعال یا غیرفعال می کند. Date : که می تونید روز و ماه رو توش مشخص کنید. Time : که می تونید زمان و ساعت رو تنظیم کنید. Shadow Settings : با روشن شدن این ابزار پنجره جدیدی باز میشه که تمام تنظیمات قبلی رو هم به صورت دقیق تر توش داره: همون طور که مشاهده می کنید این پنجره از 3 قسمت کلی تشکیل شده: قسمت اول که تنظیماتش گفته شده که واسه نمایش یا عدم نمایش ساده و تنظیم روز و ساعت می باشد. قسمت دوم مربوط به تنظیمات روشنی و تاریکی جسم و سایه هستش. که هر چه بیشتر باشن روشن تر میشه. قسمت سوم واسه روشن و خاموش کردن نور خورشید هستش که روی جسم تأثیر نه سایه جسم. تو این قسمت می تونید مشخص کنید که سایه ها فقط روی سطح زمین قابل رویت باشن یا روی سطوح اجسام دیگر یا روی هردو. 8 لینک به دیدگاه
Mohammad Aref 120452 مالک اشتراک گذاری ارسال شده در 7 شهریور، ۱۳۸۸ یه نوار ابزار دیگه تو Sketchup هست به اسم Getting Started که ابزارهای تقریباً پرکاربرد رو شامل میشه. ابزاراش قبلاً تو نوار ابزارای دیگه معرفی شده: یکی از نوار ابزارا که معرفی نکردم نوار ابزار Google Toolbar هستش که در ارتباط با اینترنت و سایت Google Sketchup و همچنین Google Earth هستش. Share Model : برای به اشتراک گذاشتن کار تو سایت برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید. ورود یا ثبت نام و تو بخش برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید. ورود یا ثبت نام هستش. Get Models : درست برعکس ابزار قبلی کار میکنه. یعنی فایل هایی که اشخاص دیگه تو این سایت به اشتراک گذاشته رو دانلود میکنه. که این کار رو میشه با رفتن به سایت برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید. ورود یا ثبت نام هم انجام داد. سه ابزار دیگه این نوار ابزار در ارتباط با Google Earth هستش که من باهاشون کار نکردم و اطلاعی ندارم فعلاً. 9 لینک به دیدگاه
Mohammad Aref 120452 مالک اشتراک گذاری ارسال شده در 7 شهریور، ۱۳۸۸ نوار ابزار Sandbox این نوار ابزار به صورت پیشفرض تو نرم افزار نیست و به صورت یه پلاگین هستش که فعال میشه. برای کار با عوارض توپوگرافی و رسم عوارض توپوگرافی هستش. با این نوار ابزار هم زیاد کار نکردم تا اونجایی که بتونم ابزارشو واستون معرفی می کنم: From Contours : برای تبدیل خطوط توپوگرافی به یه سطح توپوگرافی استفاده میشه. که در آخر یه مثالی واستون میزنم. From Scratch : واسه شبکه بندی grid بندی سطح بکار میره که میشه فاصله grid رو هم با وارد کردن عدد مورد نظر تعیین کرد. این کار به رسم خطوط توپوگرافی کمک می کنه. Smoove : برای ارتفاع دادن به یه نقطه روی خطوط توپوگرافی استفاده میشه. Stamp : فکر کنم واسه این باشه که یه سطح مشابهی که رو هم ارتفع با سطح دیگه بکشیم. واسه این کار باید حداقل دو سطح موجود باشه. ابتدا با ابزار Stamp رو سطح اول سطح اول رو که می خوایم ازش کپی برداری کنیم کلیک می کنیم. بعد رو سطح دوم که می خوایم این سطح جدید هم ارتفاع اون باشه کلیک می کنیم. اگر همون ارتفاع رو خواستم یه بار دیگه روی دکمه موس کلیک می کنیم. اگر خواستیم ارتفاعشو نسبت به سطح دوم تغییر بدیم با حرکت موس میشه این کار رو انجام داد. واسه کشیدن یه سطح توپوگرافی ابتدا خطوط توپوگرافی رو رسم می کنیم. (با کمک ابزار From Scratch و Freehand) و سپس از طریق Smoove به نقاط روی خط ارتفاع میدیم. این کار رو با جابجایی کل یه خط هم میشه انجام داد. در پایان خطوط توپوگرافی رو انتخاب می کنیم و سپس با انتخاب ابزار From Contours توپوگرافی مربوطه رو رسم می کنیم. مثلاً خطوط زیر توپوگرافی که مشاهده می کنید حاصل شده است. میشه با رسم دقیق خطوط و مشخص کردن ارتفاع خطوط و نقطه ها توپوگرافی مورد نظر رو بدست آورد. در ادامه به معرفی قسمت های دیگه نرم افزار Google Sketchup می پردازم. که البته این دفعه دیگه میره 2ماه بعد یعنی بعد از آموزشی سربازیم. درباره این نوار ابزارم که زیاد باهاش کار نکرده بوم بعداً که باهاش کار کنم بیشتر واستون توضیح میدم. اگرم کسی بلده که بگه استفاده کنیم. 8 لینک به دیدگاه
Miladt 3681 اشتراک گذاری ارسال شده در 17 بهمن، ۱۳۸۸ ابزار سطل رنگ این ابزار بر روی اشیا رنگ و متریالهای انتخابی شما را قرار میدهد به کمک این ابزار میشه جزئیات بیشتری را به مدل خودتون اضافه کنید.این ویژگی باعث میشه که مدل شما واقعی تر به نظر برسه.به کمک متریال میتونید رنگ یا بافت دلخواه خودتون رو تعیین کنید و به صفحه مورد نظرتون اعمال کنید.مثلا میتونید برای کف متریال grass یا پوشش گیاهی رو بزارین یا به دیوارهای طرحتون متریال دیوار و یا به شیشه ها متریال شیشه رو اعمال کنید.نرم افزار اسکچ اپ خودش یه کتابخونه متریال داره ولی میتونید خودتونم بهش متریال اضافه کنید.کسانی که با مکس کار کردن متریال همون مپ دهی توی تریدی مکسه با این تفاوت که تریدی مکس حرفه ای تره!!!دی: · اینم بگم که میتونید عکس های واقعی رو نیز بعنوان متریال وارد کنید و اونها رو با کمی تغییر تبدیل کنید به مدلهای جالبی روش استفاده 1. از بین گروه متریالها یک گروه را انتخاب کنید 2. یک متریال را از لیست ظاهر شده انتخاب کنید 3. بر روی هر صفحه ای که میخواین رنگ بشه کلیک کنید کلیدهای کمکی · Shift = رنگ کردن تمامی صفحات متصل به صفحه ای که شما بر روی آن کلیک میکنید · Ctrl = رنگ کردن تمامی صفحات متصل به صفحه کنونی به همراه صفحات داخلی · Shift+Ctrl = جایگزینی مجاور · Alt = نمونه متریال برای رنگ آمیزی توی مرحله بندی بالا بعد از کلیک بر روی ایکن متریال یه صفحه باز میشه براتون که بعدا کار باهاشو توضیح میدم لینک به دیدگاه
Miladt 3681 اشتراک گذاری ارسال شده در 17 بهمن، ۱۳۸۸ ابزار سطل رنگ این ابزار بر روی اشیا رنگ و متریالهای انتخابی شما را قرار میدهد به کمک این ابزار میشه جزئیات بیشتری را به مدل خودتون اضافه کنید.این ویژگی باعث میشه که مدل شما واقعی تر به نظر برسه.به کمک متریال میتونید رنگ یا بافت دلخواه خودتون رو تعیین کنید و به صفحه مورد نظرتون اعمال کنید.مثلا میتونید برای کف متریال grass یا پوشش گیاهی رو بزارین یا به دیوارهای طرحتون متریال دیوار و یا به شیشه ها متریال شیشه رو اعمال کنید.نرم افزار اسکچ اپ خودش یه کتابخونه متریال داره ولی میتونید خودتونم بهش متریال اضافه کنید.کسانی که با مکس کار کردن متریال همون مپ دهی توی تریدی مکسه با این تفاوت که تریدی مکس حرفه ای تره!!!دی: · اینم بگم که میتونید عکس های واقعی رو نیز بعنوان متریال وارد کنید و اونها رو با کمی تغییر تبدیل کنید به مدلهای جالبی روش استفاده 1. از بین گروه متریالها یک گروه را انتخاب کنید 2. یک متریال را از لیست ظاهر شده انتخاب کنید 3. بر روی هر صفحه ای که میخواین رنگ بشه کلیک کنید کلیدهای کمکی · Shift = رنگ کردن تمامی صفحات متصل به صفحه ای که شما بر روی آن کلیک میکنید · Ctrl = رنگ کردن تمامی صفحات متصل به صفحه کنونی به همراه صفحات داخلی · Shift+Ctrl = جایگزینی مجاور · Alt = نمونه متریال برای رنگ آمیزی توی مرحله بندی بالا بعد از کلیک بر روی ایکن متریال یه صفحه باز میشه براتون که بعدا کار باهاشو توضیح میدم 10 لینک به دیدگاه
ارسال های توصیه شده