رفتن به مطلب

خالق رايانه جنگ جهاني دوم درگذشت


ارسال های توصیه شده

مرگ پدرخوانده روباتي

خالق رايانه جنگ جهاني دوم درگذشت ....

 

 

جام جم آنلاين: "تونی سیل" مهندس با استعدادی که احیا کننده "کلوسئوس" اولین رایانه مدرن جهان به شمار رفته و توانسته بود از قطعات کهنه یک بمب افکن روباتی با توانایی راه رفتن بسازد، در سن 80 سالگی از جهان رفت.

100853097581.jpg

به گزارش مهر، اجرای پروژه عظیم بازخلق کلوسئوس رمزگشا برای "سیل" احترام فراوانی را از جانب مهندسان الکترونیک و رایانه در سرتاسر جهان به دنبال داشت.

سیل که در سال 1931 میلادی متولد شده بود، نبوغ بالای خود را در سالهای جوانی و با ساخت روباتی به نام "جورج" به نمایش گذاشت. سیل به جای رفتن به دانشگاه نبوغ مهندسی خود را افزایش داد و در سن 20 سالگی به خلبانان و خدمه هواپیماها درباره پیشرفتهای صنعت رادار آموزش می داد.

وی در دهه 1980 در موزه علوم به محافظت از رایانه های قدیمی روی آورد که این کار منجر به خلق انجمن محافظت از رایانه ها و بازسازی بسیاری از رایانه های کلیدی قدیمی شد. علاقه ویژه وی متوجه پروژه ای 14 ساله بود که در پایان منجر به بازسازی رایانه مشهور کلوسئوس شد، این رایانه در طول جنگ جهانی دوم درباره ارتباطات آلمانها و دستورهای مهمی که به یکدیگر مخابره می کردند، اطلاعات ارزشمندی را در اختیار متفقین قرار می داد.

بر اساس گزارش بی بی سی، پروژه بازسازی این رایانه کاری بسیار دشوار بود زیرا رایانه اصلی در پایان جنگ جهانی دوم از کار افتاده بود و تمامی نقشه های آن نیز نابود شده بود. ساخت جدید ترین نسخه از روبات جورج نیز سال گذشته مورد استقبال شدید رسانه ها و مهندسان قرار گرفت.

روبات جورج در اصل در سال 1950 و زمانی که "تونی سیل" 19 سال داشت تنها با 15 پوند و با استفاده از آهن قراضه های یک هواپیمای بمب افکن "ولینگتون" جنگ جهانی دوم ساخته شد.

جورج به مدت 15 سال شریک و دوست خانواده سیل و یکی از محبوبترین شخصیتهای روباتی زمان خود بود و با تعویض قطعات همانند روبات شهر روباتها رشد کرد و از "جورج کودک" به "جورج بزرگسال" تبدیل شد. اما پس از این مدت، روبات به گوشه گاراژ منتقل شد و به مدت 45 سال در میان گرد و خاکها ماند.

"تونی سیل" سال گذشته تصمیم گرفت این روبات را پس از 45 سال دوری به زندگی بازگرداند. اکنون سیستم کنترل از راه دور این نسخه جدید از جورج 6 فوتی (182 سانتیمتری) دارای دو باتری جدید شده و کاملا روغنکاری شده است.

تونی سیل در این خصوص توضیح داده بود: "من آن را از گاراژی که در آن مدت 45 سال بی حرکت مانده بود بیرون آوردم. قسمتهایش را جدا کردم، تعمیرش کردم و خوشبختانه جورج هم دوباره به کار افتاد."

 

لینک به دیدگاه

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...