Neutron 60966 مالک اشتراک گذاری ارسال شده در 9 شهریور، ۱۳۹۰ مقایسه تطبیقی تصمیمات و مداخلات انجامشده از دیدگاه مدیریت شهری در بافتهای قدیمی شهرهای ایران و کشورهای همسایه، کشورهای اسلامی و کشورهای اروپایی اقتصاد و مدیریت شهری آقای مهندس حمید عنبرانی آقای دکتر اصغر محمدمرادی مسأله بافت قدیمی شهرهای ما و تعارض عرصههای مختلف زندگی معاصر با آن، مدتهاست (نزدیک به چهار دهه) که مسألهساز مردم است و مشغله ذهنی و تخصصی معماران و شهرسازان ما را به خود اختصاص داده است. جامعه ما، طی صد سال گذشته- صرف نظر از علتها- تحت تاثیر تمدن غرب، دگرگونیهای سریعی را متحمل شده است و نهایتا شکل جدیدی که به خود گرفته، از بسیاری جهات متفاوت با گذشتهاش میباشد. این تغییرات در تمامی عرصههای جامعه به نحوی به وجود آمد که سازههای سنتی فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی جامعه را به هم ریخت و زندگی جدید نه تنها تداوم منطقی روند گذشته که در اثر نیازهای زمان شکل گرفته باشد نبود، بلکه چیزی ورای معانی گذشته بود و الگویی جدید را سازماندهی مینمود. شهرها به عنوان بازتاب کالبدی جامعه از این تحولات سریع و وسیع به دور نماندند و بالطبع بیشترین تاثیرات را نیز پذیرفتند؛ چنانکه شالوده و چهره شهرهای جدید در مقایسه با بافتهای قدیمی شهرهای تاریخیمان به کلی متفاوت است و به دلایل مختلف، بافتهای قدیمی فرصت انطباق با مسائل زندگی شهری امروز را نیافتند و این چنین است که هنوز با این مشکل چند ده ساله مواجه هستیم که بافتهای قدیمی از دو سو به طور جدی تهدید میشوند. یکی خالی شدن شدن تدریجی حیات به دلایل فرهنگی- اقتصادی است که به صورت ناتوانی از از برآورده کردن نیازهای معمولی زندگی امروزی متجلی شده و بالطبع مهاجرت ساکنین محلات قدیم به محلات نوساز شهری را در پی دارد و به دنبال آن فرسودگی و تخریب تدریجی این بافتها است که با کمرنگ شدن فرهنگ مرمت و نگهداری در بین مردم، سرعت بیشتری به خود میگیرد و دیگری، رشد غیرمنطقی مناطق پیرامون شهر و محلات نوساز است که از کلیه تاسیسات و تجهیزات نیز برخوردارند. به هر حال زندگی امروز ما از بسیاری جهات با گذشتهای که این بافتها در آن شکل گرفتهاند متفاوت است و این مسألهای انکارناپذیر و در عین حال غیر قابل برگشت میباشد. از طرفی دیگر نیز نمیتوان همیشه با آرزوی شهرهای گذشته به سر برد؛ چه در این صورت شهرهایمان زندگی در حال را نیز از دست داده و آینده آنها بسی نابسامانتر از امروزشان خواهد بود. بیشک، پویایی از مهمترین ویژگیهای حیاتی هر "مجموعه زنده" است و جوامع انسانی را نیز از این قاعده گریزی نیست. به تبع آن هیچ مجتمع زیستی (شهر- روستا) نیز نمیتواند در کالبد و قالبی ثابت به حیات خود ادامه دهد. شهرها همانند موجودی زنده، چنانکه زمانی آستانه حیات (تولد) را تجربه میکنند و به تناسب شرایط، دوران رشد و شکوفایی و یا خمودگی و پژمردگی را به خود میبیندد، در برخی مراحل ممکن است- بسته به شرایط محیطی (طبیعی، سیاسی، اقتصادی و ...) – دچار اضمحلال شده و آستانه مرگ را نیز تجربه نمایند. چنانکه شهرهای مدفون در خاک قرون، بر مرگ شهرها گواهاند و شهرهای با قرنها تاریخ، گواه حیاتی مستمر و غنی. از این میان، در این پژوهش، پنج شهر ایرانی منتخب (اصفهان، یزد، کاشان، بوشهر و گرگان)، مثال شهرهای زندهای هستند که هرچند سرگذشت متفاوتی دارند ولی در سیر تاریخ توانستهاند با شرایط محیطی خود تطابق یابند و استمرار حیات خود را تضمین نمایند. هرچند یافتن راز حیات، بالندگی، رکود و یا اضمحلال شهرها هدف اصلی این پژوهش نیست و پژوهشی مستقل را طلب میکند، ولی پرداخت به آن – هر چند گذرا- روشن کننده راه این پژوهش بوده است. در این پژوهش، محقق در مرحله اول، ضمن معرفی شهرهای مورد مطالعه در ایران،(اصفهان، یزد، کاشان، بوشهر و گرگان)، وضعیت بافت تاریخی آنها را مورد بررسی قرار داده است و در مرحله دوم به معرفی "مداخلات" انجام شده در ۵ شهر فوق و همچنین شهرهای بارسلونا (اسپانیا) و استانبول (ترکیه) پرداخته است. 3 لینک به دیدگاه
Neutron 60966 مالک اشتراک گذاری ارسال شده در 9 شهریور، ۱۳۹۰ میزان و تأثیر شهرسازی معاصر غرب بر ساخت و ساز و بافتهای شهرهای سنتی ایران شهرسازی مرکز مطالعاتی و تحقیقاتی شهرسازی و معماری آقای دکتر علی اصغر محمدمرادی برای تدوین چارچوب موردنظر، ده مورد از قوانین و آییننامههای هدایتکننده طراحی معماری در بافتهای باارزش شهری به دقت مورد تحلیل و بررسی قرار گرفتند. نمونههای مورد نظر از میان نمونههای مطرح در ادبیات معماری و شهرسازی معاصر انتخاب شدهاند. نکات مهم مورد تأکید آنها، بر اساس اولویت شناسایی شده، با اصول معماری و شهرسازی اسلامی-ایرانی مقایسه شده است. چارچوب مورد نظر به صورتی پیشنهاد شده است که در هر شهر بتوان قوانین و آییننامههای هدایتکننده طراحی متناسب با آنها پیشنهاد نمود. بدیهی است هیچ شهری نمیتوان یافت که قوانین و آییننامهها خاصی در تمامی نقاط آن قابل پیشنهاد باشد و لازم است برای هر یک از محورهای فرهنگی-تاریخی قوانین و آییننامههای ویژهای، متناسب با ویژگیهای خاص منطقه پیشنهاد شود. از این رو چارپوب ارائهشده تنها مشخصاتی را معین میسازد که لازم است در تدوین راهنمای هدایتکننده طراحی معماری مورد توجه قرار گیرد. بدیهی است شهرداری بافت، کارگروه تخصصی، مسؤولین ذیربط و نماینده تخصصی شورای عالی شهرسازی و معماری ایران، بر درستی و کیفیت پیشنهادهای ارائهشده و تناسب آنها با بافتی که این قوانین برای آنها تهیه و تنظیم شده، نظارت خواهند کرد. 3 لینک به دیدگاه
Neutron 60966 مالک اشتراک گذاری ارسال شده در 9 شهریور، ۱۳۹۰ نشر و تألیف کتاب «معماری بناهای یادمانی معاصر» (آرامگاهها) معماری مجری :آقای جاسم غضبانپور (عکاسی و گردآوری) آقای مهندس سید جواد میرحسینی و آقای مهندس داوود دانشی ساختار کلی این طرح مشتمل بر دو فصل میباشد که در فصل اول به تعاریف یادمان و مونومان (Monument) و دستهبندی انواع بناها و فضاهای یادمانی ایران پرداخته شده و همچنین معرفی تعدادی از بناهای یادمانی مهم جهان قسمتی از این فصل را شامل گردیده است. پس از دستهبندی بناهای یادمانی، به معرفی بناها و فضاهای آرامگاهی ایران پرداخته که با انتخاب تعدادی از بناهای آرامگاهی در فصل دوم به معرفی بناهای منتخب رسیده و با شرح مختصر بیوگرافی متوفی و تاریخچه بنای یادمانی، بعضاً تحلیل معمارانهای صورت گرفته که با عکسهای مختلف از زاویههای دید متفاوت، نقشهها و نماها و سایت موقعیت بنا، سعی بر معرفی کامل و مستند هر یک از بناها شده است. (جدول ضمیمه) بناهای یادمانی منتخب که از سال۱۳۰۰ هجری شمسی بازسازی یا طراحی و ساخته شدهاند، عبارتند از: آرامگاه بانو امین (اصفهان)، آرامگاه صائب تبریزی (اصفهان)، پروفسور پوپ و همسرش (اصفهان)، دکتر معین (آستانه اشرفیه گیلان)، مقبرهالشعرا (تبریز)، میر رضیالدین آرتیمانی (تویسرکان)، میرزا کوچکخان جنگلی (رشت)، ابوالحسن بیهقی (سبزوار- ششتمد)، کاشفی (سبزوار)، ابن یمین فریومدی (شاهرود- فرومد)، حافظ (شیراز)، سعدی (شیراز)، سیبویه (شیراز)، شاهشجاع مظفری (شیراز)، شیخ روزبهان (شیراز)، اوحدی (مراغه)، بهادری (مسجدسلیمان)، فردوسی (مشهد- توس)، نادرشاه افشار (مشهد)، مختومقلی فراغی (مینودشت- آق تقای)، کمالالملک (نیشابور)، عمرخیام (نیشابور)، باباطاهر (همدان)، ابوعلی سینا (همدان). اسامی بناهای آرامگاهی منتخب، معماری بناهای یادمانی معاصر ایران نام آرامگاه (مقبره) یا بنا نام شهر سال ساخت نام طراح یا مجری ۱ بانو امین اصفهان ۱۳۶۲ _ _ ۲ پروفسور پوپ و همسرش اصفهان ۱۳۴۸ محسن فروغی انجمن آثار ملی ۳ صائب تبریزی اصفهان ۱۳۴۲ _ انجمن آثار ملی ۴ دکتر معین آستانه اشرفیه گیلان _ _ _ ۵ مقبرهالشعرا تبریز ۵۶-۱۳۵۱ غلامرضا فرزانمهر انجمن آثار ملی ۶ میر رضیالدین آرتیمانی تویسرکان ۱۳۵۶ _ انجمن آثار ملی ۷ میرزا کوچکخان جنگلی رشت _ _ _ ۸ ابوالحسن بیهقی سبزوار- ششتمد ۱۳۵۴ _ انجمن آثار ملی ۹ کاشفی سبزوار ۱۳۵۴ احمد فرحبخش انجمن آثار ملی ۱۰ ابن یمین فریومدی شاهرود- فرومد ۱۳۵۴ محسن فروغی انجمن آثار ملی ۱۱ حافظ شیراز ۱۳۱۷ آندره گدار _ ۱۲ سعدی شیراز ۱۳۳۱ محسن فروغی علی صادقی انجمن آثار ملی ۱۳ سیبویه شیراز ۱۳۳۶ جاوید سامی انجمن آثار ملی ۱۴ شاهشجاع مظفری شیراز ۵۰-۱۳۳۹ سیحون انجمن آثار ملی ۱۵ شیخ روزبهان شیراز ۱۳۴۶ _ انجمن آثار ملی ۱۶ اوحدی مراغه ۱۳۵۴ _ انجمن آثار ملی ۱۷ بهادری مسجدسلیمان ۱۳۷۹ حمید عنبرانی _ ۱۸ فردوسی مشهد- توس حسین لرزاده ۱۳۰۵ بازسازی ۱۳۴۷ بهزاد طاهرزاده هوشنگ سیحون انجمن آثار ملی ۱۹ نادرشاه افشار مشهد ۱۳۴۰ هوشنگ سیحون انجمن آثار ملی ۲۰ مختومقلی فراغی مینودشت- آق تقای ۱۳۷۰ نیازی _ ۲۱ کمالالملک نیشابور ۱۳۴۲ هوشنگ سیحون انجمن آثار ملی ۲۲ حکیم عمرخیام نیشابور ۱۳۴۱ هوشنگ سیحون انجمن آثار ملی ۲۳ باباطاهر همدان ۴۹-۱۳۲۹ محسن فروغی انجمن آثار ملی ۲۴ ابوعلی سینا همدان ۳۰-۱۳۲۶ هوشنگ سیحون انجمن آثار ملی 2 لینک به دیدگاه
Neutron 60966 مالک اشتراک گذاری ارسال شده در 9 شهریور، ۱۳۹۰ نظام مدیریت مناطق کلانشهری اقتصاد و مدیریت شهری معاونت پژوهشی دانشگاه تهران- امور پژوهشهای کاربردی آقای دکتر هیربد معصومی در فصل اول از مرحله اول که مربوط به تعاریف و مفاهیم از کلانشهر، منظومه شهری، مگالوپولیس، ابر شهر و ... پرداخته است. در فصل دوم از این مرحله، روند پیدایش و شکلگیری مناطق کلانشهری در کشورهای توسعه یافته و کشورهای در حال توسعه مورد مطالعه قرارگرفته است. فصل سوم در این فصل برخی از دستهبندیهای که تا کنون در خصوص الگوهای رایج مدیریت و حکمروایی کلانشهری مطرح شدهاند ارائه گردیده است. در دستهبندیهای انجام شده در این مطالعه سعی شده است تا از نظریات برخی از مطرحترین پژوهشگران مسایل کلانشهری چن ری بال و یوحانس لین، لری بورن، جرون کلینگ، کیریستین لفوره، ایند اسک و ریچارد برد بهره گرفته شود. این دسته بندیها به این شرح ارائه شدهاند که ابتداء الگویهای سه گانه مدیریت کلانشهری بال و لین، پس از آن هشت رویکرد بورن، سه الگوی سازمان همکاریهای اقتصادی و توسعه، دو الگوی جامع لفوره و زیرشاخههای این دو الگوی کلی و نهایتاً پنج الگوی اسلک ارائه و مورد بررسی قرار گرفتهاند. مرحله دوم: در فصل اول از این مرحله، نقش مناطق کلانشهری در توسعه و نظام شهری ملی مورد مطالعه قرار گرفته است. براساس مطالعات این فصل از میان مراکز شهری بزرگ، کلانشهرها بیشترین سهم را در توسعه اقتصادی، منطقهای و ملی ایفا میکنند. کلانشهرها بسته به جایگاهشان در نظامهای منطقهای، ملی و بینالمللی، مهمترین و کاراترین مراکز فعالیتهای اقتصادی، تولیدی، اشتغال و بهرهوری در سطوح منطقهای، ملی و فرا ملی هستند. در فصل دوم از این مرحله نظام برنامهریزی مناطق کلانشهری در اروپا، امریکا، کشورهای در حال توسعه و همچنین تحولات در طرحهای توسعه مناطق کلانشهری مورد مطالعه قرار گرفته است. براساس یافتههای این فصل برنامهریزی کلانشهری سابقه چندان طولانی ندارد. تلاش برای برنامهریزی کلانشهری در جهان محدود بوده و در عین حال با مشکلاتی مواجه بوده است. یکی از وجوه تمایز اصلی بین برنامهریزی شهری سنتی و برنامهریزی کلانشهری، اندازه و پیچیدگی کلانشهرها است که باعث میشوند تا نتوان آینده آنها را به طور موثر براساس طرحهای جامع ایستا و سنتی ترسیم کرد. برنامهریزی مناطق کلانشهری اغلب از اوایل قرن نوزدهم میلادی با توجه به رشد سریع، ازدحام و افزایش تقاضا برای خدمات در شهرهای صنعتی و لزوم ایجاد ساختارهای دولتی در این مناطق مطرح گردید. فصل سوم از مرحله دوم به مطالعه نظام مدیریت خدمات عمومی شامل؛ ۱- نظام مدیریت حمل و نقل عمومی ۲- نظام مدیریت آب و فاضلاب و سایر زیر ساختها پرداخته است و بر اساس یافتههای این فصل یکی از معضلات عمده مناطق کلانشهری در کشورهای در حال توسعه مدیریت و ارائه خدمات عمومی در محدوده این مناطق کلانشهری است. در مناطق کلانشهری کشورهای در حال توسعه با توجه به محدودیت منابع عملکردی، انسانی و نهادی از یک طرف و گسترش سریع این مناطق از طرف دیگر، تقاضا برای زیرساختها و خدمات عمومی سریعاٌ از عرضه پیشی میگیرد و شکافی گسترده بین عرضه و تقاضا بوجود میآید. مزایای واگذاری خدمات به بخش خصوصی هم کاهش هزینهها و هم آسایش مقامات محلی از مشکلات اجرایی خواهد بود و این فرصت را فراهم میکند که مقامات محلی انرژی خود را صرف نظارت عالی، مدیریت و سیاستگذاری که وظایف واقعی دولتمردان است نمایند. نتایج تجارب کشورهای صنعتی نشان میدهد که خدماتی که به صورت انحصاری توسط دولت ارائه میشود، بین ۲۵ تا ۴۱ درصد بیش از واگذاری انجام امور به بخش خصوصی هزینه دربر دارد. مرحله سوم: در فصل اول از این مرحله نظام تامین منابع مالی برای مدیریت مناطق کلانشهری شامل دریافت هزینه از استفادهکنندگان، مالیاتها، تامین بودجه زیرساختها، دریافت وام، هزینههای توسعه و مشارکت بخش خصوصی- دولتی مورد مطالعه قرار گرفته است. در فصل دوم از این بخش به مطالعه موردی نظام مدیریتی مناطق کلانشهری در مانیل، قاهره، توکیو، لوس آنجلس، بانکوک و... پرداخته است و همچنین مروری بر نظام مدیریت مناطق کلانشهری کشور شامل طرح مجموعه شهری تهران، مطالعه طراحی نظام مدیریت مجموعههای شهری و مطالعه بازنگری استاتژییک نظام مدیریت اجرایی کلان شهر تهران انجام گرفته است. در فصل سوم از مرحله سوم به جمعبندی و ارائه چارچوبی برای مدیریت مناطق کلانشهری کشور است به اهمیت مناطق کلانشهری در توسعه ملی، روند پیدایش و شکلگیری مناطق کلانشهری، نظام مدیریت مناطق کلانشهری، نظام برنامهریزی مناطق کلانشهری و نظام مدیریت خدمات عمومی در مناطق کلانشهری پرداخته است. 2 لینک به دیدگاه
Neutron 60966 مالک اشتراک گذاری ارسال شده در 9 شهریور، ۱۳۹۰ نظريه دينشناسي توسعه شهر و مسکن مطالعات و پژوهشهاي بنيادي حجتالاسلام احمد آکوچکيان آقاي دکتر سيد غلامرضا اسلامي توسعه پايدار و موزون انساني، داراي دو حوزه معنايي«روانشناختي» و «جامعهشناختي» است. مجموع مختصات و ويژگيهاي کمي و کيفي اين فرايند در زمان- فضا (از زمان-فضاي عالم نجوم تا زمان-فضاي عالم تاريخ)، جريان مييابد. در اين زمان-فضاست که اوصاف و مختصات توسعهاي متبلور ميشود، به گونهاي که توسعه کالبدي، تجسم زماني-فضايي فرايند همهجانبه توسعه پايدار تلقي ميشود. ضرورت اين تحقيق جستجوي پاسخ اين پرسش است که فکر ديني در عرصه تحقيق و توسعه کالبدي، چه ميزان و چگونه جريان مييابد و در چارچوب يک نظريه مشخص طراحي ميشود. بدين ترتيب گام آغازين نظريهپردازي دينشناختي در حوزه توسعه کالبدي ارائه ميگردد و نتايج آن در برنامه توسعه کشور به کار گرفته ميشود. در اين رابطه ضرورت تحقيق در ارتباط با برنامه توسعه کشور، برنامه ملي تحقيقات کشور، توجيه اجتماعي و فرهنگي و حوزه سازمانهاي بهرهبردار قابل تبيين ميباشد. اهداف پژوهش مبناي مطالعات توسعهاي شهر و مسکن ديني، مطالعات نظري-ارزشي در باب مباني نظري شهري ديني و مسکن مطلوب مسلماني و الگوي ارزشي درباره شهر و مسکن ميباشد. فضاي پژوهش حکايت از آن دارد که ساخت مدينه (شهر و شهروندي) در سه لايه «اکوسيستم انسان و طبيعت»، «مقوله شهروندي» و «سيستمهاي فضائي-فعاليتي»، در فرايند کلان مديريت آن و به طور خاص در دو سيستم متبادل ارزشي-کاربردي جريان دارد. پژوهش خاص به منظور شناخت و مبادله مباني فرهنگي ارزشهاي معماري و شهرسازي اسلامي تبلوريافته در ويژگيهاي بومي و سنتي ملتها، کشورها و اقوام مسلمان به تحقيق از شهر و مسکن از چشمانداز نظريه دينشناختي توسعه ميپردازد. هدف نهايي اين تحقيق آن است که با مروري بر تجارب تاريخي و جغرافيايي مدنيت اسلامي و دستيابي به مباني و اصول معماري و شهرسازي متاثر از اين گستردگي فرهنگي-سرزميني، در راستاي ديدگاه دينشناختي برگزيده در تحقيق و توسعه به جمعبندي روشني از مباني و اصول عام معماري و شهرسازي اسلامي دست يابد تا بتوان آن را به منظور احياي هويت کالبدي-فضايي اسلامي در کنار ويژگيهاي بومي با توجه به اوصاف خاص فرهنگ ملي ايراني به کار گرفت و در توسعه سزاوار کالبدي جامعه در هر دو وجهه معماري و شهرسازي کشور در راستاي نظريه دينشناختي تحقيق و توسعه کوشيد. 2 لینک به دیدگاه
Neutron 60966 مالک اشتراک گذاری ارسال شده در 9 شهریور، ۱۳۹۰ نقش ارتباطات نوین در معماری و شهرسازی آینده شهرسازی آقای مهندس منصور نجفی مطیعی خانم دکتر زهره داوودپور مطمئناً اهميت زمان و مکان در عصر اطلاعات، عصر ديجيتال و عصر سيستمهاي هوشمند متفاوت از گذشته خواهد بود و اداره شهر، زندگي شهري و حتي طراحي ساختمانهايي با کاربريهاي مختلف آموزشي، بهداشتي، مسکوني (و بطور کلي محلهاي کار و زندگي) در برابر اين تحولات تاثيرپذير خواهند بود. فنآوری اطلاعات و ارتباطات با داشتن ويژگيهايي از قبيل سرعت، دقت، کيفيت، شفافيت و سهولت استفاده و دسترسي به اطلاعات بدون وابستگي به بعد مکان و زمان، باعث شده تا در حوزههاي مختلف علوم مهندسي کاربردهاي فراواني پيدا کند. قابليتها و امکاناتي که اين فنآوری ميتواند در بخش شهرسازي و معماري داشته باشد در اين طرح تحقيقاتي «نقش ارتباطات نوين در شهرهاي آينده» مورد توجه قرار گرفته است. اين طرح در چهار مرحله به شناخت، بررسي کاربردها در شهرسازي، آينده نگري و شهرسازي آينده، جمعبندي و ارائه راهبردهاي لازم، براي بهرهگيري از دستاوردهاي اين فنآوری براي زندگي در شهرهاي آينده ميپردازد. در مرحله شناخت، اطلاعات اوليه از موضوع فنآوری اطلاعات و ارتباطات مطرح و تجربيات جهاني و موقعيت ايران در اين فنآوری ارائه ميگردد. در مرحله دوم کاربردهاي فنآوری اطلاعات و ارتباطات در چهار محور اصلي برنامهريزي شهري، مديريت شهري، طراحي شهري و خدمات شهري مورد بررسي قرارگرفته است. در مرحله سوم و چهارم نيز ضمن ضرورت آيندهنگري به خصوص در حوزه شهرسازي و معماري، جمعبندي و نتيجهگيري و سپس توصيهها و راهکارهاي لازم جهت کاربردي شدن طرح آمده است. 2 لینک به دیدگاه
Neutron 60966 مالک اشتراک گذاری ارسال شده در 9 شهریور، ۱۳۹۰ فنآوری نوین اطلاعات و الگوی توسعه شهری (شهر شیشهای) شهرسازی، معماری مهندسان مشاور شاران آقای مهندس محمد سرپولکی و آقای مهندس منصور نجفی مطیعی مرحله اول: جایگاه فنآوری اطلاعات و ارتباطات در جهان و دستاوردهای آن که نتیجه سالها تجربه جهانی است، مورد بررسی قرار گرفته است تا هم اثرات ناشی از اعمال آن تخمین زده شود و هم تمهیدات لازم برای ثمربخش کردن کاربست نظام اطلاعات و ارتباطات پیشبینی شود. نتایج مطالعات انجامشده در این مرحله عبارتند از: فنآوریهای نوین اطلاعات و ارتباطات، منشاء تحول جوامع در دنیای امروز است. تحولات فنآوری نوین اطلاعات و ارتباطات به واسطه سه عامل زیر اهمیت ویژه یافته و بارز میشود: ۱. اطلاعات ۲. کاربران ۳. جهش و پیشرفت دائمی فنآوری اطلاعات و ارتباطات دستیابی به نظام اطلاعات نیازمند برنامهریزی دقیق و ایجاد تحول در منابع (انسانی، ابزاری و مالی) و تجهیز منابع است. در صورت فقدان برنامهریزی مناسب، بکارگیری فنآوریهای اطلاعات و ارتباطات میتواند پیامدهای زیر را داشته باشد: ۱. در دسترس بودن انواع اطلاعات، اعم از معتبر و غیر معتبر، که آگاهی از میزان صحت اطلاعات را با پرسش جدی مواجه میسازد. ۲. امکان شکسته شدن حصار امنیت اطلاعات که موجب اخلالهای امنیتی میگردد. ۳. وجود ربایندگان اینترنتی و... ، مسائل حقوقی و قانونی که به دنبال خواهد داشت. ۴. نفوذ فرهنگهای بیگانه و آسیبهای احتمالی که جوامع با آن مواجه هستند. مرحله دوم: با شناخت موجودیت اطلاعات شهری کشور و ساختارهای موجود در تولید و انتشار آن، میزان کارایی نظام اطلاعاتی کشور در پاسخ به نیازهای اطلاعاتی شناسایی شده است. به سبب نبود نظام اطلاعات شهری و شفاف نبودن ساختار آن در کشور از یک سو و ضرورت انجام بررسی در یک چارچوب نظاممند از سوی دیگر، بررسی تولید و عرضه اطلاعات در کشور با شیوه الگوبرداری از نظامهای رایج، در قالب سه عامل کلیدی و اثرگذار در تعریف نظام اطلاعات و ارتباطات صورت پذیرفته است. این سه عامل عبارتند از: ۱. شیء مدلی ۲. داده و اطلاعات ۳. کاربر در میان سه عامل یادشده «شیء مدلی» نسبت به دو عامل دیگر، نقش پایهای در ایجاد نظام اطلاعات و ارتباطات داشته و از این رو سهم ویژهای از مطالعات را به خود اختصاص داده است. چرا که: نیازهای اطلاعاتی همگام با تغییر و تحول شهر، مدام در حال تغییر است. تنوع و تعدد کاربران نیازمند اطلاعات و تجدید ساختار آن (به ویژه در نهادها و سازمانها) در همنواختی با مسائل شهری رو به فزونی است. پاسخگویی به دو متغیر یادشده تنها بر اساس شناسایی و نظاممند کردن شیء مدلی میسر است. نتایج مطالعات انجامشده در این مرحله نشان میدهد: وضع موجود اطلاعات شهری کشور، در چارچوب یک نظام اطلاعاتی فراگیر، همپوشان و همپیوند، در سطوح مختلف نیاز، شکل نگرفته است. تولید اطلاعات شهری بیشتر بر حسب نیازهای درون سازمانی و متکی بر ساختار نظام اداری-تشکیلاتی تولید و مورد بهرهبرداری قرار گرفته است اما معدودی از سازمانها که تولید اطلاعات، بخشی از وظایف آنان میباشد، با درجات متفاوت از اطلاعات شهری مستند و قابل پیگیری برخوردار بودهاند (مرکز آمار ایران و...)، این اطلاعات نقش نسبتاً محدودی در برآوردن نیاز عمومی داشته است. در اطلاعات شهری تولیدشده سازمانها و نهادهای مختلف، ادبیات و تعاریف مشترک وجود ندارد. در تولید و ارائه عمومی اطلاعات شهری، ملاحظات زیر مد نظر نبوده است: ۱. توجه به نیازهای روز کاربران ۲. بکارگیری ابزارهای نوین اطلاعاتی و ارتباطی مرحله سوم: به منظور درک تفاوت و فاصله وضع موجود اطلاعات شهری کشور با جایگاه شایسته آن در چارچوب یک نظام کارآمد و سازگار با نظامهای اطلاعات شهری رایج در جهان، ارزیابیهای لازم صورت گرفته است. برای ایجاد شرایط مقایسه تطبیقی میان محتوای اطلاعات شهری کشور در وضع موجود با نظامهای اطلاعات شهری رایج در جهان و فرایند تولید آن، نیاز به تعریف یک قالب مشترک بود که با استفاده از قالب بهکارگرفتهشده در مطالعات مرحله شناخت و بستر فراهم شده در آن مرحله، این امر در چارچوب «شبکه چرخه اطلاعات» با بررسی عوامل زیر میسر گردید: گرههای اطلاعاتی بازوها و ابزار ارتباطی شبکه تبادل اطلاعات نتایج مطالعات انجامشده در مرحله سوم نشان میدهد: علیرغم وجود پارهای اطلاعات (اعم از اطلاعات دارای ساختار و یا فاقد ساختار) وضع موجود اطلاعات کشور فاصله بسیار زیادی با یک نظام اطلاعاتی کارآمد دارد. اصلاح ساختار تولید و عرضه اطلاعات شهری امری اجتناب ناپذیر است. اصلاح وضع موجود اطلاعات و ارتباطات شهری کشور برای رسیدن به یک نظام اطلاعات و ارتباطات کارآمد، مستلزم برخورداری از شرایط زیر است: ۱. داشتن برنامه اجرایی روشن با دورههای زمانی تعریفشده (بلندمدت و کوتاهمدت) ۲. تجهیر منابع انسانی، منابع مالی و ابزار و قوانین لازم ایجاد تشکیلات برای نظام اطلاعات و ارتباطات شهری و سازماندهی آن با ملاحظات زیر صورت پذیرد: ۱. مدیریت اطلاعات به صورت متمرکز در سطح ملی ۲. تولید اطلاعات در سطوح مختلف به تفکیک ملی، محلی و سازمانی مرحله چهارم: هدف اصلی شهر شیشهای در این مرحله، یافتن راهکارهای اجرایی برای ایجاد و توسعه نظام اطلاعات و ارتباطات شهری در کشور و تحققپذیر کردن تمام عیار این نظام است. از آنجا که ارائه راهکارهای اجرایی، به توجهی دوسویه نیاز دارد، از یک سو میباید به تحولات گسترده و سریع نظام اطلاعات و ارتباطات شهری در نمونههای خارجی توجه کند و از سوی دیگر میباید به مشکلاتی که به سبب نوپا بودن این پدیده در کشور فرارو دارد، پاسخ گوید. در یک چنین شرایطی محقق کردن اهداف از حساسیت ویژهای برخوردار است. از این رو لازم است برنامه اجرایی نظام اطلاعاتی کشور به موارد زیر توجه نماید: الگو قراردادن نظام اطلاعات شهری در نمونههای خارجی و مدلهای مرتبط. همنواخت کردن چارچوب اجرایی نظام اطلاعات و ارتباطات با برنامه بلندمدت چشمانداز توسعه کشور و همچنین برنامههای دورهای میانمدت توسعه کشور. همنواخت کردن الگوی نظام اطلاعات و ارتباطات با برنامههای «تکفا» (توسعه و کاربری فنآوری ارتباطات و اطلاعات ایران). لذا با تعریف الگویی، برنامه دستیابی به نظام اطلاعات و ارتباطات شهری کشور برای طرح و تصویب در مراجع ذیربط در قالب زیر تنظیم شده است: ۱. چارچوبهای فکری ۲. چارچوبهای ابزاری ۳. چارچوبهای عملیاتی 2 لینک به دیدگاه
طراح شهر 11 اشتراک گذاری ارسال شده در 13 آذر، ۱۳۹۳ سلام من چطور میتونم به متن کامل فایل دسترسی داشته باشم؟ ممنون 1 لینک به دیدگاه
ارسال های توصیه شده