رفتن به مطلب

اي تو رمه سپرده به چوپان گرگ طبع...


ارسال های توصیه شده

اي تو رمه سپرده به چوپان گرگ طبع...

راحله احمدي- غم انگيز ترين اخبار محيط زيست که اين روزها از تمامي رسانه ها پخش مي شود، مربوط به درياچه اروميه است..پيگيري اخبار پيرامون کاهش شديد سطح آب و مساحت درياچه و تماشاي تصاوير قايق هايي که به نمک نشسته اند، نه فقط براي کارشناسان و دوستداران محيط زيست، بلکه براي تمامي هم ميهنان ما در سرتاسر کشور با اندوه و تاسف همراه است. اما آنها که اين روزها ظاهرا دل پردرد تري دارند هموطنان آذري ما هستند. همانها که چند روز پيش تجمعات اعتراض آميزي ترتيب دادند، همانها که کمپين حمايت از درياچه اروميه را در اينترنت به راه انداختند و همانهايي که نماينده هايشان در مجلس شوراي اسلامي براي تصويب طرح خيالي آبرساني به درياچه سرو صدايي به پا کرده بودند. (طرحي که به عقيده بسياري از کارشناسان غير علمي و غير واقعي بوده و روياي تحقق آن چيزي جز يک خيال کودکانه نيست.)

 

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

 

پيرامون دلايل رخداد اين فاجعه زيست محيطي در هفته هاي اخير زياد صحبت شده و امروز تقريبا هر فرد عادي هم شايد بتواند درباره سدهاي احداث شده بر رودخانه هاي منتهي به درياچه و همينطور جاده ميان گذر و تاثير مخرب آن چند کلمه اي صحبت کند. اما آنچه که ذهن نگارنده را چند روزي به خود مشغول کرده اين است که اين مردم، همين آذري ها و نماينده هايشان، کجا بودند در زمان احداث جاده ميان گذر درياچه؟ و يا زماني که روساي دولتها در سفرهاي استاني خود مثل نقل و نبات براي مردم دستور ساخت سد پخش مي کردند آيا همين افراد نبودند که از همان پروژه هاي مخرب حمايت کرده و به همانها دل خوش و راغب بودند؟

چرا آگاهي درباره مخاطرات زيست محيطي در جامعه ما اين قدر پايين است؟ چرا مردم ما تا هنگامي که خطر زنگ در خانه خودشان را نزده از آن بي خبرند؟ سهم کارشناسان، روزنامه نگاران، دانشگاهيان و دست آخر سازمان حفاظت محيط زيست (با توجه به پيشينه منفعلش اگر بتوان سهمي در مسائل محيط زيست برايش قائل شد!!!) در اين مرض بي اطلاعي و ناداني مردم چه قدر است؟

سوال ديگري که برايش جوابي ندارم اين است که اگر مردم ما از پيامد هاي اين خرابکاري ها و طرح هاي نسنجيده اي که به بهانه توسعه بر محيط زيست تحميل ميشود اطلاع هم داشته باشند و بدانند که قرار است چه بر سرشان بيايد، آيا اساسا تا زماني که خود گرفتار مصيبت نشده اند، اهميتي براي آن قائل هستند؟!

تماشاي مردم آذربايجان که براي نجات درياچه شان اعتراض مي کردند، ناخودآگاه بنده را به ياد گلستانيهاي عزيز و اهالي محترم شهرستان علي آباد کتول انداخت... همانها که بارها و بارها براي تاخير ساخت جاده در دل جنگل ابر تجمع کردند!!! همانها که براي اينکه مسير گرگان تا شاهرود را به جاي سه ساعت در يک و نيم ساعت بپيماند،! خواهان نابودي جنگل منحصر به فرد ابر و احداث جاده به قيمت قطع درختان تنومند سرخدار هستند... همانها که امروز نابودي اين جنگل، زيستگاه و چشم انداز منحصر به فرد آن برايشان کوچکترين اهميتي ندارد.... آيا ممکن است سالها بعد تصاوير همين مردم در حالي که با عصبانيت فرياد مي کشند و خواهان تصويب بودجه براي جلوگيري از نابودي جنگل ابر هستند از رسانه ها پخش شود؟!! تجربه آنچه که در آذربايجان مي بينيم مي گويد از اين مردم هيچ چيز بعيد نيست!!!

دور نيست روزي که آقايان نماينده هاي علي آباد و شاهرود همکاران خود را در مجلس متهم به بي مهري تسبت به جنگل ابر خواهند کرد! همان نماينده هايي که براي خوشايند مردم شان و براي رسيدن به کرسي قدرت، وعده تخريب جنگل را به همين مردم داده بودند. دور نيست روزي که اهالي علي آباد بر خرابه هاي جنگل ابر اشک بريزند و در آن روز آنها نيز مانند هم ميهنان آذري شان، به جاي آنکه گناه بي توجهي و ناآگاهي خود نسبت به ذخاير ارزشمند طبيعتشان را گردن بگيرند، ديگران را متهم به سهل انگاري و بي توجهي خواهند کرد. وقتي بدون تدبير و آگاهي فريب وعده هاي پوشالي کساني را مي خوريم که نه تنها به ارزشهاي واقعي سرزمين مان واقف نيستند، بلکه براي منافع شخصي و عوام فريبي از طرح هاي غير علمي و مخرب استفاده تبليغاتي مي کنند، بايد در انتظار چنين روزهايي در آذربايجان، گلستان و هر جاي ديگر ايران باشيم...

لینک به دیدگاه

مردم دنیا همه هم و غمشون شده این با چنگ و دندون اثار باستانی و طبیعت نگه دارن.اینجا همه کاری میکنن زودتر از بین بره اونم در مقابل چی؟!!!

بسی تاسف برای این مردم...

لینک به دیدگاه
مردم دنیا همه هم و غمشون شده این با چنگ و دندون اثار باستانی و طبیعت نگه دارن.اینجا همه کاری میکنن زودتر از بین بره اونم در مقابل چی؟!!!

بسی تاسف برای این مردم...

یه روزی آگاه میشن که دیگه خیلی دیر شده خیلی دیر...

لینک به دیدگاه

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...