رفتن به مطلب

از مصرف همزمان «روی» و مواد سرشار از فسفر و كلسیم پرهیز كنید


Ssara

ارسال های توصیه شده

«روی» یا زینك گلوكونیك كه نام غیرمتداول آن اورازینك است، یكی از مواد معدنی طبیعی است كه برای رشد بدن و سلامت بافت ها مفید است.

 

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا) منطقه خراسان، مواد خوراكی دارای زینك گلوكونیك از كمبود روی در بدن جلوگیری می كند. ممكن است كه زنیك گلوكونیك خواص دیگری نیز داشته باشد، اما تاكنون در راهنماهای پزشكی ثبت نشده است.

 

در مصرف روی باید نكاتی را رعایت كنید كه در پی می آید:

 

همزمان با مصرف زینك گلوكونیك از مواد سرشار از فسفر و كلسیم اجتناب كنید؛ چرا كه این مواد جذب زینك گلوكونیك را پایین می آورند.

 

خوراكی های سرشار از كلسیم و فسفر عبارتند از: شیر، پنیر، ماست، بستنی، حبوبات خشك یا نخود فرنگی، عدس، آجیل، روغن بادام زمینی و شكلات های كاكائویی.

 

زینك گلوكونیك به عنوان یك پادزی عمل كرده و باعث از بین رفتن میكروب های خاص در سلول های دیگر می شود. قبل از اینكه استفاده از این ماده را آغاز كنید پزشك خود را از دارو هایی كه قبلا استفاده می كردید، مطلع سازید.

 

هنوز مشخص نشده است كه آ یا زینك گلوكونیك به جنین هم صدمه وارد می كند یا نه؟ اگر شما باردار هستید یا قصد دارید در طول درمان باردار شوید، پزشك خود را در جریان بگذارید.

 

شاید زینك گلوكونیك از طریق شیر مادر به نوزاد صدمات جبران ناپذیری را وارد كند. پس اگر به نوزاد خود شیر می دهید بدون مشورت با پزشك خود از این ماده استفاده نكنید. استفاده از این ماده باید طبق دستور پزشك صورت گیرد و نباید آن را كمتر یا بیشتر از آنچه پزشك تجویز كرده است، مصرف كنید.

 

زینك گلوكونیك باید با یك لیوان پر از آب خورده شود و اگر از ناراحتی معده رنج می برید، بهتر است آن را بین غذا مصرف كنید. ممكن است پزشك شما برای آنكه مطمئن شود این ماده برای شما نتیجه مطلوب دارد، مقدار آن را كم و زیاد كند. همچنین با افزایش سن، نیاز بدن به این ماده بیشتر می شود.

 

اگر خوردن یك وعده از زینك گلوكونیك را فراموش كردید برای جبران آن از مصرف اضافی و بیش از حد خودداری كنید؛ چرا كه در صورت مصرف بیش از اندازه علائمی چون حالت تهوع، استفراغ شدید، كم شدن آب بدن و بی قراری را به دنبال دارد.

 

عوارض استفاده از زینك گلوكونیك

 

در صورت بروز یكی از این عوامل مانند كهیر، آسم، تورم صورت، لب ها، زبان یا گلو، حالت تهوع و ناراحتی معده سریعا به پزشك خود مراجعه كنید. این عوامل از آلرژی هایی محسوب می شود كه با خوردن زینك گلوكونیك در بعضی افراد مشاهده می شود؛ در این موارد از مصرف دارو بدون مشورت با پزشك متخصص جدا خودداری كنید.

 

داروهایی نیز وجود دارد كه اثر گلوكونیك را كاهش می دهد و باعث می شود كه بدن قادر به جذب روی نباشد. در صورت مصرف یكی از داروهای رقیق كننده های خون مانند وارفارین، اكتونل، انواع آنتی بیوتیك ها، پنی سیلین، دكلومیسین، تتراسایكلین، فلوكسین، نوروكسین، نورفلوكسین، سیپروفلوكسین، مینوسایكلین و ...، برای استفاده از زینك گلوكونیك پزشك خود را در جریان بگذارید.

 

همواره بخاطر داشته باشید كه این دارو و داروهای دیگر را دور از دسترس كودكان قرار دهید و هرگز آنها را در موارد مشابه برای كودكان خود تجویز نكرده و به هیچ عنوان دارویی را بدون مشورت با پزشك خود مصرف نكنید.

لینک به دیدگاه

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...