رفتن به مطلب

کاهش آلودگي ‌نفتي خاک‌ به‌ كمك‌ گياهان


YAGHOT SEFID

ارسال های توصیه شده

توسط محققان کشورمان صورت گرفت

کاهش آلودگي ‌نفتي خاک‌ به‌ كمك‌ گياهان

جام جم آنلاين: محققان دانشگاه شهرکرد با همکاری پژوهشکده ملی مهندسی ژنتیک و زیست فناوری طی اجرای پروژه تحقیقاتی موفق شدند با استفاده از برخی گیاهان و ریز جانداران روشی برای کاهش آلودگی های نفتی از خاک ارائه دهند.

100914800616.jpg

به گزارش مهر، سعیده رجایی- مجری طرح در این باره گفت: این طرح تحقیقاتی با عنوان «زیست پالایی خاک های آلوده به هیدروکربن های نفتی توسط برخی گیاهان و ریزوباکترهای بومی» در حوزه نفتی جنوب غرب کشور با همکاری پژوهشکده ملی مهندسی ژنتیک اجرایی شد.

وی آلودگی سنگین اجزای زیست بوم به نفت خام و مشتقات آن را یکی از جدی ترین مشکلات و تهدید‌های زیست محیطی در کشور به ویژه در مناطق نفت خیز جنوبی دانست و اظهار داشت: این آلودگی کاهش کیفیت محیط زیست و در نهایت تخریب زیست بوم را به دنبال خواهد داشت از این رو زیست پالایی همواره یکی از راهکارهای مناسب و عملی برای پاکسازی هیدروکربن های نفتی از محیط محسوب می شود.

 

رجایی استفاده از پتانسیل موجودات زنده در حذف و یا کاهش آلاینده های نفتی را موثرترین روش برای حذف آلاینده های نفتی نام برد و اضافه کرد: برای این منظور تحقیقاتی با هدف زیست پالایی خاک های آلوده به هیدروکربن های نفتی توسط برخی گیاهان و ریز باکتری های بومی در میدان نفتی مارون در استان خوزستان اجرایی شد.

 

مجری طرح با اشاره به نتایج این تحقیقات خاطرنشان کرد: نتایج نشان می دهد در نواحی آلوده به نفت خام جنوب کشور گونه های باکتریایی وجود دارند که به سبب حضور طولانی مدت نفت در این مناطق قابلیت تجزیه کنندگی نفت را کسب کرده اند و استفاده از این جدایه ها توام با کشت گیاهانی همچون تیره Poaceae موجب افزایش پویایی تجزیه نفت خام می شود.

 

این محقق یادآور شد: بر اساس شواهد به دست آمده از این مطالعه، گیاه پالایی توام با تجزیه میکروبی با استفاده از گیاهان و باکتریهای بومی می تواند یک تکنیک عملی، کاربردی و کارآمد برای پاکسازی خاکهای آلوده به نفت خام و مشتقات نفتی باشد.

 

لینک به دیدگاه

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...