رفتن به مطلب

چگونه از بیماریهای لثه پیشگیری کنیم؟


ارسال های توصیه شده

بيماري لثه اي از شايع ترين بيماري هاي دهان و دندان است ؛ به طوري که طبق برآورد اخير ، بيش از 90 درصد افراد جامعه دچار نوعي بيماري لثه اي هستند

 

نسوج اطراف دندان ( بافت هاي پريودنتال ) شامل لثه ، استخوان فک ، الياف پريودنتال و سپتوم است . از علايم باليني التهاب لثه مي توان به تغيير رنگ لثه از صورتي کم رنگ به قرمز ، خونريزي از لثه ها حين مسواک زدن ، غذا خوردن يا حتي خونريزي خود به خود و بوي بد دهان اشاره کرد . در صورت عدم درمان التهاب لثه ، ممکن است تحليل استخوان فک ( استخوان اطراف دندان ) ، بروز آبسه پريودنتال و خروج چرک از لثه ، لقي دندان و در نهايت افتادن خود به خود ايجاد شود . با اين حال در بسياري از موارد ، تشخيص اوليه بيماري پريودنتال تنها توسط دندانپزشک و با استفاده از وسايل مربوطه قابل انجام است

 

براي پيشگيري بايد در درجه ي اول بدانيد مهم ترين علت بروز التهاب لثه و بيماري پرودنتال ، تجمع پلاک ميکروبي روي دندان ها است ، پلاک ميکروبي يک لايه شيري رنگ و کدر مي باشد که به خودي خود در عرض دو ساعت پس از انجام روش هاي مکانيکي بهداشت دهان و دندان ( شامل مسواک زدن و نخ دندان ) تشکيل خواهد شد و با گذشت زمان نوع ميکروب ها به سمت انواع بيماري زا گرايش پيدا خواهد کرد . در صورتي که اين لايه ميکروبي بيش از 12 ساعت روي دندان ها باقي بماند ، اين قابليت را خواهد داشت که موجب بيماري پريودنتال شود . بنابراين انجام درست روش هاي مکانيکي بهداشتي دهان و دندان ها ، در پيشگيري از بروز بيماري لثه بسيار موثر خواهد بود . لازم به ذکر است که وجود جرم هاي دنداني اگر چه به خودي خود نمي توانند موجب بيماري پرودنتال شوند اما با توجه به ماهيت فيزيکي آن همواره توسط پلاک ميکروبي پوشانده شده اند . به اين ترتيب برداشته شدن جرم هايي که روي دندان ها تشکيل شده اند ، به طور غير مستقيم در جلوگيري از بروز بيماري پريودنتال تاثيرگذار خواهد بود .

 

نکته ي مهم اينکه ، پلاک ميکروبي که روي دندان ها تشکيل شده ، صرفاً به روش مکانيکي ( مسواک و نخ دندان ) قابل برداشتن است و دهان شويه کردن با آب هيچ گاه نمي تواند پلاک ميکروبي را بردارد . حتي دهان شويه با آب نمک ، سرم فيزيولوژي و دهان شويه هاي ضدميکروبي نيز نمي تواند به اندازه ي شيوه هاي مکانيکي در کاهش پلاک ميکروبي موثر باشد و صرفاً مي تواند تشکيل آن را تا حدي به تاخير بيندازد .

در نهايت اينکه پيشگيري به موقع از بروز التهاب لثه مي تواند از عواقب برگشت ناپذير آن جلوگيري کند .

لینک به دیدگاه

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...