رفتن به مطلب

چرا گردن درد می گیریم؟


ارسال های توصیه شده

بسیاری از ما دردهای گردن و شانه را تجربه کرده ایم. گردن درد در اثر علت های مختلفی مثل فعالیت و کار، آسیب ها و برخی بیماری ها پدید می آید. اغلب گردن دردهایی که در اثر فعالیت ایجاد می شوند، به علت حرکات تکراری و طولانی مدت عضلات گردن، تاندون ها، لیگامان ها، استخوان یا مفاصل هستند. کشیدگی بیش از حد عضلات، آسیب لیگامان ها، اسپاسم عضلات یا التهاب مفاصل گردن نیز از جمله علل این مشکلات به شمار می روند. خمیده کردن سر به سمت جلو و انجام کارهای طولانی مثل مطالعه، کار، تماشای تلویزیون، مکالمه تلفنی و... بدون دقت و در وضعیت های بد بدن هم از علت های شایع گردن درد است.

استفاده از بالش های خیلی بزرگ و بلند، یا خیلی کوتاه، خوابیدن روی شکم در حالی که گردن کاملا چرخیده یا پایین افتاده است، گذاشتن سر روی دست ها یا آرنج (اصطلاحا وضعیت متفکرانه) برای مدت زیاد، کار طولانی مدت در حالت ایستاده مثلا نقاشی سقف، یا ورزش های سنگین دست ها یا شانه ها و سایر کارهایی که در سطحی بالاتر از بدن هستند و تمرکز بیش از حد، باعث گردن درد می شوند.

فشار بیش از حد می تواند یک یا چند گروه از عضلاتی را که سر، گردن و شانه ها را به هم مرتبط کرده اند، درگیرکند و درد با سفتی و دردناکی عضلات ظاهر شود.

 

 

● آسیب های مولد درد گردن

ستون فقرات شامل استخوان هایی بسیار تخصص یافته (مهره ها)، دیسک های بین مهره ای، تاندون ها، عضلات و بسیاری از عناصر مهم دیگر است. آسیب هر یک از این عناصر می تواند موجب درد گردن شود. آسیب های خفیف می توانند در اثر مسافرت، سقوط از ارتفاع کم، یا حرکات بیش از حد گردن پدید آیند. حرکات تکانه ای شدید، مثل تکان های شدید سر و گردن ناشی از سوانح رانندگی و تصادفات، سقوط از ارتفاع زیاد، آسیب مستقیم به صورت، پشت، یا از بالا به سر، آسیب های ورزشی، ضایعات نفوذی مثلا ناشی از چاقو یا وارد شدن فشار خارجی به سر و گردن، مثل حالت خفه شدن هم می توانند باعث آزردگی شدید گردن شوند. درد ناشی از آسیب معمولا شدید و ناگهانی است. همچنین کبودی و تورم نیز می توانند در مراحل اولیه ظاهر شوند.

از جمله عوارض حادی که این افراد محتمل هستند می توان به موارد زیر اشاره کرد:

کشیدگی عضلات یا آسیب تاندون ها و لیگامان ها، شکستگی، جابه جایی استخوان ها که حتی می تواند موجب آسیب نخاع شده و با علایم عصبی مثل فلج اندام ها، یا گزگز و... ظاهر شود. بی حرکت کردن محل آسیب و گردن بیمار از مهم ترین نکاتی است که باید به آن توجه کنیم. پارگی دیسک بین مهره ای (فتق دیسک) که اغلب به عنوان جزیی از پدیده سالمند شدن ستون فقرات محسوب می شود هم از علل مهم گردن درد است. این حالت می تواند با دردهای انتشاری به بازو و شانه ها همراه شود، یا باعث کاهش قدرت عضلانی گردد.

با افزایش سن، وضعیت حالت طبیعی ستون فقرات به هم خورده التهاب و تغییر شکل ظاهری مهره ها (اسپوندیلوز یا اصطلاحا آرتروز)، همچنین باریک شدن کانال نخاعی (استنوز کانال نخاعی) پدید می آید که هر دو این حالت ها باعث گردن درد می شوند. مننژیت و آنفلوانزا و برخی دیگر از عفونت ها هم از جمله علت های دیگر گردن درد هستند. علایم همراه در افتراق این مشکلات، که در برخی موارد بسیار خطرناک هستند، از ارزش زیادی برخوردارند. بیماری هایی مثل آرتریت روماتویید (روماتیسم مفصلی)، فیبرو میالژیا، یا اسپوندیلیت آنکیلوزان هم از علت های گردن درد هستند. کجی گردن (تورتیکولی) در اثر اسپاسم، کوتاهی و سفتی شدید عضلات یک طرف گردن، به وجود می آید و معمولا به خاطر مشکلات دیگری (غیر از بیماری های خود گردن) ایجاد شده است. این مشکل هم به طور اولیه و هم با فشار بر سایر ساختمان های گردن، ایجاد گردن درد می کند.

 

 

● دردهای انتشاری و ارجاعی

در برخی موارد درد یک نقطه دیگر مثل مفصل فکی یا بعضی از دردهای قلبی با گردن درد ظاهر می شود. تاریخچه بالینی، شرح حال و یافته های حین معاینه به تشخیص این علت ها کمک می کنند. به ندرت، تومورها، عفونت ها و همچنین اثرات جانبی برخی داروها نیز باعث گردن درد می شوند.

لینک به دیدگاه

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...