رفتن به مطلب

پديده جوي ال‌نينو خطر جنگ‌هاي داخلي را تشديد مي‌کند


ارسال های توصیه شده

کارشناسان علوم جوي ادعا کردند:

پديده جوي ال‌نينو خطر جنگ‌هاي داخلي را تشديد مي‌کند

گروهي از کارشناسان علوم جوي و تغييرات آب و هوايي در گزارشي هشدار دادند: چرخه جوي «ال‌نينو» که هر چهار سال يکبار يا بيشتر، موجب گسترش گرما و خشکي هوا در سراسر جهان مي‌شود، خطر جنگ‌هاي داخلي را در 90 کشور منطقه حاره‌اي تا دو برابر افزايش مي‌دهد.

 

 

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

 

 

اين کارشناسان پيشنهاد مي‌کنند از آنجا که الگوهاي چرخه ال‌نينو از دو سال قبل قابل پيش‌بيني است مي‌توان از اين يافته‌ها براي کمک به آماده‌سازي در برابر برخي از اين بحران‌هاي جوامع انساني که حاصل از اين پديده جوي هستند، استفاده کرد.

براساس اين گزارش که در مجله تخصصي نيچر به چاپ رسيده، از هر 5 مورد درگيري‌هاي داخلي که بين سال‌هاي 1950 تا 2004 ميلادي اتفاق افتاده، يک مورد تحت تاثير چرخه ال‌نينو بوده است.

به گزارش خبرگزاري رويترز، چرخه ال‌نينو عمدتا روي شرايط جوي و آب و هواي زمين در سرتاسر آفريقا، خاورميانه، هند، جنوب شرق آسيا و استراليا تاثير مي‌گذارد.

به گفته کارشناسان انستيتو «زمين» در دانشگاه کلمبيا، اين الگوي جوي مي‌تواند موجب از دست رفتن مقادير زيادي از محصولات و نيز افزايش خطر وقوع بلاياي طبيعي مثل طوفان‌هاي سهمگين و شيوع بيماري‌هاي عفوني شود. اين تغييرات روي شرايط اجتماعي و اقتصادي جوامع تاثير نامطلوبي مي‌گذارد و آرامش آنها را برهم مي‌زند.

اين مطالعات تاييد مي‌کند که حتي در جهان مدرن و پيشرفته امروزي هم تغييرات جوي روي انگيزه انسان‌ها براي جنگيدن با يکديگر تاثيرگذار است.

لینک به دیدگاه

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...