رفتن به مطلب

مکانيزم دفاعي ذاتي سلول‌هاي سالم پستان عليه سلول‌هاي سرطاني


ارسال های توصیه شده

[url=http://javascript:void window.open('http://www.iranbiology.ir/index2.php?option=com_content&task=view&id=611&itemid=13&pop=1&page=0', 'win2', 'status=no,toolbar=no,scrollbars=yes,titlebar=no,menubar=no,resizable=yes,width=640,height=480,directories=no,location=no')][/url]

مکانيزم دفاعي ذاتي سلول‌هاي سالم پستان عليه سلول‌هاي سرطاني

 

 

 

يافته‌هاي تحقيق استاد ايراني دانشگاه بركلي و همكارانش نشان مي‌دهد سلول‌هاي سالم پستان با مکانيزم ذاتي دفاعي که با توليد il25 ايجاد مي‌کنند به نابودي سلول‌هاي سرطاني كمك مي‌كنند.

به گزارش سرويس پژوهشي ايسنا منطقه علوم پزشکي تهران، پژوهشي جديد نشان داد سلول‌هاي سالم بافت پستان يک نوع پروتيين ضد سرطاني به نام اينترکولين 25 يا il25 ترشح مي‌کنند که موجب تخريب سلول‌هاي بدخيم خطرناک و جدا شدن سلول‌هاي سرطاني از سلول‌هاي سالم مي‌شود.

دکتر مينا بيسل، محقق ايراني دانشگاه بركلي و سرپرست گروه تحقيق گفت: Il25 در حال حاضر به عنوان دارنده يک نقش مهم در واکنش‌هاي سيستم ايمني به التهابات شناخته مي‌شود.

وي افزود: ما طي اين بررسي دريافتيم که سلول‌هاي نرمال پستان يک مکانيزم دفاعي ذاتي را در برابر سلول‌هاي سرطاني بوسيله توليد il25 ايجاد مي‌کنند که با قدرت سلول‌هاي سرطاني را از بين مي‌برند، اين اتفاق اين فرض را که دريافت کننده‌هاي il25 ممکن است يک هدف مناسب براي درمان سرطان پستان باشند را تقويت مي‌کند.

محققان متذکر شدند براي مقابله با سلول‌هاي سرطاني دانستن اين نکته ضروري است که همان طور که سلول‌ها در بافت فضاي متفاوتي را ايجاد مي‌کنند، ريز ساختار محيطي که آن‌ها را احاطه کرده نيز بايد به خوبي سازماندهي شده باشد تا رشد سالم و باقي ماندن آن‌ها را تامين کند.

لینک به دیدگاه

در اين مطالعه محققان همچنين دريافتند: دليل اين‌که il 25 تنها روي سلول‌هاي سرطاني اثرگذار است و هيچ اثري روي سلول‌هاي سالم ندارد، وجود دريافت کننده‌هاي il25 بر روي سلول‌هاي سرطاني و نبود آن‌ها بر روي سلول‌هاي سالم است.

به هر حال محققان معتقدند با مطالعه روي پروتيين il25 و يا هر پروتييني که از سلول‌هاي سالم ترشح مي‌شود و قادر به از بين بردن سلول‌هاي سرطاني است، مي‌تواند درمان مناسبي براي سرطان پستان باشد.

لینک به دیدگاه

به گزارش ايسنا، مينا بيسل در تهران متولد شده و در جواني با كسب بورسيه به ايالات متحده رفته و پس از تحصيل در رشته‌هاي شيمي، بيوشيمي و باكتري‌شناسي در سال 1969 در مقطع دكتري رشته ميكروبيولوژي و ژنتيك مولكولي دانشكده پزشكي دانشگاه هاروارد فارغ‌التحصيل شده است.

وي در سال 2007 به دليل نتايج جالب توجه مطالعاتش در زمينه توانايي زيرمحيطهاي تغييرات سلولي، تبديل شدن آنها به تومورها و امكان استفاده از يك سلول سرطاني براي رفتارهاي عادي سلول‌ها جايزه «پزكولر» از معتبرترين جوايز علمي جهان در زمينه زيست شناسي را كسب كرده است.

اين دانشمند زن ايراني كه مدتي رياست انجمن بيولوژي سلولي آمريكا را برعهده داشته، در طول سال‌ها تحصيل و فعاليت علمي خود جوايز متعدد ديگري از جمله اولين جايزه Joseph Sadusk براي تحقيقات سرطان پستان(1985)، Guggenheim Fellow، ASCB Women in Cell Biology Career Recognition Award، E.O. Lawrence Award، (Innovator Award in Breast Cancer (2002، Komen Foundation Brinker Award را دريافت كرده است.

 

.iranbiology.ir

لینک به دیدگاه

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...