sarevan 9753 اشتراک گذاری ارسال شده در 2 شهریور، ۱۳۹۰ نماز مقبول "نماز مقبول " آن است كه با خضوع و خشوع بهجا آورده شود و آداب ظاهري و باطني در آن مراعات شود. اين نماز موجب تزكية نفس و پاكي روح و روان ميشود و تأثير تربيتي و اخلاقي فراواني دارد. از اينرو چنين نمازي را نماز اخلاقي نيز ميگويند؛ نمازي كه فرشتگان آن را با درخشندگي خاصي به پيشگاه خداوند متعال ميبرند و پروردگار عالم اين نماز را ميپذيرد. 5 لینک به دیدگاه
sarevan 9753 مالک اشتراک گذاری ارسال شده در 2 شهریور، ۱۳۹۰ نماز صحيح نماز صحيح، موجب رفع تكليف مي شود و به سبب آن انسان در جهان آخرت مورد بازخواست قرار نميگيرد. چنين نمازي را نماز فقهي نيز ميگويند. نمازي كه فرشتگان آن را در حالي كه نورانيت و درخششي ندارد، به محضر ربوبي ميبرند و مورد قبول خداوند قرار نميگيرد. پيامبر اكرم(صلي الله عليه و آله) فرمودند: "ان من الصلوه لما يقبل نصفها و ثلثها و ربعها و خمسها الي العشرون ان منها لما يلف كما يلف الثوب الخلق فيضرب لها وجه صاحبها و ان ما لك من صلوتك الا ما اقبلت عليهه بقلبك ؛ (سرّ الصلوة، ص50) بعضي از نمازها نيمي از آن پذيرفته ميشود، بعضي، يك سوم آن، برخي يك چهارم و بعضي يك پنجم تا آنجا كه برخي يك دهم آن قبول ميشود و بعضي از نمازها همچون جامه كهنه پيچيده و بر صورت صاحبش زده ميشود و نمازگزار بهرهاي از نمازهايش نميبرد، مگر به اندازهاي كه در هنگام خواندن آنها به خداوند توجه داشته است. " در ميان تعقيبات نماز،تسبيح حضرت زهرا(سلام الله عليها) خيلي فضيلت دارد. امام صادق(عليه السلام) ميفرمايند: تسبيح جدهام حضرت زهرا(سلام الله عليها)، بعد از نمازهاي روزانه، نزد من از هزار ركعت نماز در هر روز برتر و محبوبتر است. نمازي كه با حضور قلب خوانده شود، ارزشمند و بسيار با اهميت است. ممكن است در بعضي از نمازها شخص نتواند خشوع در آن را مراعات كند. در چنين مواقعي نمازگزار با رعايت خضوع ظاهري و بهجا آوردن مستحبات، نظير گفتن اذان و اقامه و خواندن ذكرهاي اضافه بر ذكر اصلي در ركوع و سجدهها كه در رسالههاي عمليه و كتب ادعيه آمده است، ميتواند قبولي نماز خود را فراهم آورد. نمازگزار ميتواند بعد از نماز با ذكر صلوات بر پيامبر اكرم(صلي الله عليه و آله)و خواندن تعقيبات؛ يعني دعاهايي كه بعد از نمازهاي يوميه وارد شده است، بخشي از كاستيهاي نماز خود را جبران كند. آنگاه آن نماز را به خداوند متعال عرضه نمايد تا پروردگار با فضل و كرم خود آن را بپذيرد. در مورد تعقيبات نماز، از آيتالله حصهاي(ره) يكي از علماي اصفهان تشبيه زيبايي نقل شده است. ايشان نماز را به بادباك كاغذي تشبيه ميكردند و ميگفتند: وقتي بادبادك دنباله نداشته باشد به آسمان نميرود. نمازي هم كه تعقيب نداشته باشد به عالم ملكوت نميرود. 3 لینک به دیدگاه
sarevan 9753 مالک اشتراک گذاری ارسال شده در 2 شهریور، ۱۳۹۰ چگونه نمازي مورد قبول خداوند واقع مي شود؟ در آيات و روايات شرايط و مراحل قبولي عبادات شش چيز ذكر شده كه عبارتند از: شرط اعتقادي: نمازگزار بايد ايمان به خدا داشته باشد. قرآن در سوره نحل آيه 97 ميفرمايد: "عمل صالح از زن و مرد با ايمان است كه موجب زندگي پاك ميشود. " و در سوره مائده آيه 93ميفرمايد: "نداشتن ايمان مايه ثباتي اعمال است. " شرط ولائي: يعني برخورداري از ولايت و رهبري صحيح و آسماني همچون امام علي بن ابي طالب(عليه السلام) و فرزندان آن حضرت كه همه بندگان خدا و بندگيها، نماز، حج و جهاد را در مسير الهي قرار ميدهد و به آنها جهت شايسته ميبخشد. در حديث است كه امام باقر(عليه السلام) فرمود: "كسي كه به خدا ايمان دارد و عبادتهاي طاقت فرسا انجام ميدهد ولي امام لايقي از طرف خدا ندارد ، تلاش بيفايده است. " (وسائل الشيعه ، ج 1، ص 90) شرط اخلاقي(تقوا): خدا تنها از اهل تقوا ميپذيرد مثل داستان فرزندان حضرت آدم كه هر دو قرباني كردند؛ ولي قرباني يكي پذيرفته شده و ديگري نه. شرط اقتصادي: اداي حق مردم؛ اداي حقوق محرومان در درجهاي از اهميت است كه گاهي قبولي عبادت بستگي به آن دارد. پرداختن زكات با داشتن درآمد مشروع از اين نمونههاست. امام رضا(عليه السلام) فرمودند: "هر كسي نماز بخواند ولي زكات نپردازد نمازش قبول نميشود. " (بحارالانوار ،ج 96 ،ص 12) امام صادق(عليه السلام) فرمود: "نماز فرزنداني كه با خشم به پدر و مادر خود نگاه ميكنند ،قبول نميشود گرچه والدين، نسبت به آنان كوتاهي و ظلمي كرده باشند . " شرط اجتماعي: خيرخواهي نسبت به ديگران، حفظ پيوندهاي اجتماعي و اخوت ميان مسلمانان و روابط شايسته و نيكو ميان پيروان اسلام حايزاهميت است. شرط خانوادگي: خوشرفتاري در امور خانوادگي و رعايت حقوق متقابل زن و شوهر، فرزند و پدر و نيز همسايگان را چنان مهم دانسته كه بيتوجهي به آنها گاهي باعث بطلان عبادات ميگردد. در اين زمينه امام صادق(عليه السلام) فرمود: "نماز فرزنداني كه با خشم به پدر و مادر خود نگاه ميكنند، قبول نميشود گرچه والدين، نسبت به آنان كوتاهي و ظلمي كرده باشند. " (اصول كافي، ج 2ص 349) همچنين پيامبر اسلام(ص) فرمود: هر كس زن بد رفتار و اذيت كنندهاي داشته باشد، خداوند نماز و كارهاي نيك آن زن را نميپذيرد، مرد نيز چنين است. (وسائل الشيعه ، ج 14، ص 116) آري وقتي ما از نردبان نماز به معراج ميرويم كه پايههاي آن روي زمين محكم باشد؛ ولي اگر روي يخ لغزنده يا زمين سست قرار داده شود بالا رفتن را مشكل يا غير ممكن ميسازد. پس قبولي عبادات به خصوص نماز با شرايط و مراحل ذكر شده امكانپذير است. 3 لینک به دیدگاه
sarevan 9753 مالک اشتراک گذاری ارسال شده در 2 شهریور، ۱۳۹۰ نشان قبولي در حديث است كه امام صادق(عليه السلام) فرمود: هر كس دوست دارد بداند نمازش قبول شده يا نه ببيند كه آيا نمازش او را از گناه و زشتي باز داشته يا نه، پس هر قدر كه نمازش او را از گناه بازداشته به همان اندازه نمازش قبول شده است. (بحارالانوار ،ج 82، ص 198) 4 لینک به دیدگاه
sarevan 9753 مالک اشتراک گذاری ارسال شده در 2 شهریور، ۱۳۹۰ منبع نورپرتال گفتمان دینی 2 لینک به دیدگاه
morvaridtalaee 2591 اشتراک گذاری ارسال شده در 21 دی، ۱۳۹۰ نماز مقبول"نماز مقبول " آن است كه با خضوع و خشوع بهجا آورده شود و آداب ظاهري و باطني در آن مراعات شود. اين نماز موجب تزكية نفس و پاكي روح و روان ميشود و تأثير تربيتي و اخلاقي فراواني دارد. يه سوال دارم..نماز هاي من با خضوع وخشوع نيت با اينكه خدا رو خيلي خيلي دوست دارم سعي مي كنم اين خضوع و خشوع باشه نه نيست....از زماني كه مي رم سر كار اين طوري شدهبيشتر حواسم تو نماز به كلاسم به بچه ها مشغوله ...من مربي پيش دبستان هستم ....حالا بگيد چيكار كنم؟از اون بدتر نماز ظهر رو نمي تونم به موقع بخونم ...آخه مدرسه اي كه من توش كار مي كنم خيلي دور افتاده و فاقد هر امكان هست از طرفي مسجد هم ندارن ...دارن ها ...ولي مال سني هات و هر موقع كه سني ها دلشون بخواد در مسجد روباز مي كنن 3 لینک به دیدگاه
ارسال های توصیه شده