رفتن به مطلب

كنكاشي در بزرگ‌ترين صنعت حاضر در بازار سرمايه


*Mahla*

ارسال های توصیه شده

كنكاشي در بزرگ‌ترين صنعت حاضر در بازار سرمايه

 

 

گروه بورس- مجيد اسكندري: صنعت بانكداري در بازار سرمايه از جايگاه ويژه‌اي برخوردار است. در حال حاضر تعداد 14 بانك در اين بازار حضور دارند كه در اين ميان هشت بانك پاسارگاد، پارسيان، ملت، صادرات، تجارت، اقتصاد نوين، كارآفرين و سينا در بورس و 6 بانك تات، سرمايه، دي، گردشگري، پست بانك و آرين نيز در فرابورس فعال هستند.

 

مجموع ارزش بازار اين 14 بانك حاضر در بورس و فرابورس رقمي بالغ بر 28 هزار ميليارد تومان است كه اين رقم حدود 24 درصد مجموع كل ارزش بازار بورس و فرابورس است.

در ميان بانك‌هاي يادشده، بيشترين سرمايه مبلغ 2725 ميليارد تومان است كه به بانك پاسارگاد تعلق دارد. پس از پاسارگاد، بانك‌هاي صادرات و ملت به ترتيب با سرمايه‌هايي معادل 2016ميليارد تومان و 1600ميليارد تومان بالاترين سرمايه بانك‌هاي حاضر در بازار سرمايه را دارا هستند. از سوي ديگر كمترين سرمايه در اين گروه، رقم 56 ميليارد تومان است كه به پست بانك تعلق دارد.

براساس داد و ستدهاي انجام شده در روزگذشته، سهام پست بانك، روز سه‌شنبه با قيمت 5498 ريال، گران‌ترين سهم اين گروه به شمار مي‌رفت. پس از پست بانك سهام بانك‌هاي اقتصادنوين و پارسيان به ترتيب با قيمت‌هاي 3694 ريال و 3288 ريال گران‌ترين سهام گروه در اين تاريخ بودند.

از سوي ديگر بانك گردشگري روزگذشته با آخرين قيمت 1368 ريال، عنوان ارزان‌ترين سهام گروه را به خود اختصاص داد.

مقايسه ارقام موجود نشان مي‌دهد كمترين ميزان p/e در اين گروه از آن بانك پارسيان و معادل 7/5 است. بانك‌هاي كارآفرين و ملت به ترتيب با p/e هايي برابر با 9/5 و 4/6 در رده‌هاي دوم و سوم قرار دارند.

همچنين بالاترين p/e در اين گروه رقم 5/21 است كه به بانك آرين اختصاص دارد.

به گزارش خبرنگار ما از لحاظ ارزش بازار، بانك پاسارگاد در بين 14 بانك، مقام اول را داراست. ارزش بازار اين بانك رقمي بالغ بر 6 هزار و 244 ميليارد تومان است.

پس از پاسارگاد، بانك پارسيان با 3هزار و 616 ميليارد تومان و ملت با 3هزار و 563 ميليارد تومان رتبه‌هاي دوم و سوم را از لحاظ ارزش بازار دارا هستند.

در اين ميان بانك آرين با رقمي معادل 288 ميليارد تومان، كمترين ارزش بازار را ازآن خود كرده است.

براساس آمارهاي موجود در پايان سال 89، بانك صادرات با دارا بودن تعداد سه هزار و 33 شعبه مقام اول را به خود اختصاص داده است. پس از صادرات، بانك تجارت با برخورداري از 1900 شعبه رتبه دوم و بانك ملت با برخورداري از 1820 شعبه، رتبه سوم را از لحاظ تعداد شعب و باجه دارا هستند.

در اين ميان بانك گردشگري تنها داراي 6 شعبه است و در انتها قرار دارد.

همچنين براساس آمارهاي پاياني سال 89، بيشترين مانده سپرده در اختيار بانك ملت بوده كه رقمي بالغ بر 48 هزار و 732 ميليارد تومان است.پس از ملت، بانك صادرات با مانده سپرده 36هزار و 403 ميليارد تومان و بانك تجارت با مانده سپرده 33هزار و 770 ميليارد تومان بيشترين ميزان مانده سپرده‌ها را در اختيار داشته‌اند.

از سوي ديگر بانك دي با 164 ميليارد تومان، كمترين ميزان مانده سپرده‌ها را در اختيار داشته است.

اين گزارش حاكي است در پايان سال 89، بانك ملت، بيشترين تسهيلات را به مشتريان خود پرداخت كرده است. براين اساس مانده تسهيلات اين بانك در پايان سال 89، 36 هزار و 715 ميليارد تومان بوده است. پس از ملت، بانك صادرات و بانك تجارت به ترتيب با پرداخت تسهيلاتي معادل 28هزار و 696 ميليارد تومان و 23 هزار و 958 ميليارد تومان در جايگاه دوم و سوم قرار دارند.

در اين گروه، بانك دي با رقم 170ميليارد تومان كمترين مانده تسهيلات را به ثبت رسانده است.

يادآور مي‌شود اطلاعات كامل در جدول پيوست، موجود است. در اين جدول سرمايه بانك‌ها براساس آخرين سرمايه‌اي است كه سهام بانك بر آن اساس معامله شده است، البته ممكن است برخي از افزايش سرمايه‌ها ثبت نشده باشد.

همچنين آخرين قيمت سهم نيز براساس آخرين قيمت بسته شدن معاملات در روزگذشته نوشته شده است.

از سوي ديگر p/e هر سهم نيز براساس نسبت آخرين قيمت هر سهم در روزگذشته به پيش‌بيني سود براي سال مالي 90 محاسبه شده است.

ارزش بازار بانك نيز از حاصل ضرب تعداد سهام بانك در آخرين قيمت محاسبه شده است.

 

 

منبع : دنیای اقتصاد

  • Like 1
لینک به دیدگاه
×
×
  • اضافه کردن...