hasti1988 22046 اشتراک گذاری ارسال شده در 30 مرداد، ۱۳۹۰ لجستیک چیست؟ لجستیک یک سیستم جامع نگر است که اهتمام آن در نظر گرفتن راه حل بهینه برای رسیدن به مقصود است. یعنی همه ابزار ها را در دسترس قرار می دهد و آنگاه با توجه به موقعیت تصمیم می گیرد که ازچه روش و ابزاری استفاده کند. لجستیک به عنوان یک روش کلی دید خود را به پهنه ای وسیع تر می گستراند و از بالا دست به قضایا می نگرد و تصمیم می گیرد که چه فرایندی انجام شود و یک مدیریت دست بالا است. درصنایع تولیدی یا خدماتی ،هدف یا رسالت کلی به نوعی دستیابی به رضایت مشتری عنوان می شود. در حقیقت این رضایت مشتری است که باعث دستیابی سازمان به سود می شود. اولین فرایندی که در تعریف لجستیک مهم به نظر می رسد شامل برنامه ریزی اجرا وکنترل می باشد اهمیت اقتصادی لجستیک: روند رو به رشد جمعیت و به تبع آن رشد تقاضا باعث شکلگیری بازارهای فروش کالا و همینطور مراکز عرضه خدمات و کالاها شده است. توزیع کالاها از مبدأ تولید تا رسیدن به دست مصرفکننده نهایی به عنوان یک جزء مهم از تولید ناخالص ملی کشورها مبدل شده است. با توجه به این مهم، فعالیتهای لجستیکی بر میزان نرخ تورم، نرخ بهرهوری، نرخ سود و هزینههای مربوط به انرژی و دیگر خصوصیات اقتصادی تأثیرگذار است. مدیران مؤسسات تولیدی و صنعتی و همینطور سازمانهای خدماتی بر این باورند که سیستم لجستیک چیزی فراتر از مجموعهای از کارکردها و وظایف گسسته است. مفهوم کارآمدی که طبق آن نیازمندیهای مشتری بایستی به مقدار مناسب، در مکان مناسب و زمان مناسب به دست مشتری رسانده شود، تأثیر گسترده و عمیقی بر تعادل مؤسسات به صورت کلی و همینطور سیستم اقتصادی در سطح ملی و بینالمللی گذاشته است. تعریف لجستیک از نگاه انجمن مدیریت لجستیک(CLM): "لجستیک بخشی از فرآیند زنجیره عرضه است به طوریکه جریان مؤثر و کارای انبارش کالاها، خدمات و اطلاعات وابسته به آنها را از نقطه شروع تا نقطه مصرف به منظور برآورده نمودن نیازمندیهای مشتری برنامهریزی، اجراء و کنترل مینماید." ۳ویژگی اساسی لجستیک: 1 . صرفه جویی های هنگفت در هزینه ها 2 . کسب رضایت مشتری وافزایش فروش 3 . عامل موثر در کسب برتری رقابتی در بازار محققین لجستیک را علمی چند رشته ای که ترکیب مهندسی ،اقتصاد و تئوری سازمان می باشد قلمداد می کنند. بطوری که در امور خرید،برنامه ریزی ،تولید،بازاریابی و... نقش اساسی بازی می کند. مدیریت زنجیره تامین داراى سه فرآیند عمده است که عبارتاند از: 1)مدیریت اطلاعات 2)مدیریت لجستیک 3)مدیریت روابط (RELATIONSHIP MANAGEMENT) مدیریتاطلاعات : امروزه نقش ، اهمیت و جایگاه اطلاعات براى همگان بدیهى است . گردش مناسب و انتقال صحیح اطلاعات باعث مىشود تا فرآیندها موثرتر و کاراتر گشته و مدیریت آنها آسانتر گردد. مدیریت اطلاعات هماهنگ و مناسب میان شرکا باعث خواهد شد تا تاثیرات فزایندهاى در سرعت، دقت، کیفیت و جنبههاى دیگر وجود داشته باشد. مدیریت صحیح اطلاعات موجب هماهنگى بیشتر در زنجیره خواهد شد. مدیریت لجستیک : در تحلیل سیستم هاى تولیدىموضوع لجستیک بخش فیزیکى زنجیره تامین را در بر مى گیرد. این بخش که کلیه فعالیتهاى فیزیکى از مرحله تهیه ماده خام تا محصول نهایى شامل فعالیتهاى حمل و نقل، انباردارى، زمانبندى تولید و... را شامل مى شود، بخش نسبتا بزرگى از فعالیتهاى زنجیره تامین را به خود اختصاص مى دهد. در واقع ، محدوده لجستیک تنها جریان مواد و کالا نبوده بلکه محور فعالیتهاى زنجیره تامین است که روابط و اطلاعات ، ابزارهاى پشتیبان آن براى بهبود در فعالیتها هستند. مدیریت روابط: مدیریت روابط ، تاثیر شگرفی بر همه ی زمینه های زنجیره تامین و همچنین سطح عملکرد آن دارد . بسیاری از شکست های آغازین در زنجیره ی تامین ، معلول انتقال ضعیف انتظارات وتوقعات و نتیجه رفتارهایی است که بین طرفین در گیر در زنجیره به وقوع می پیوندد. علاوه بر این ، مهمترین فاکتور برای مدیریت موفق زنجیره تامین ، ارتباط مطمئن میان شرکا در زنجیره است به گونه ای که شرکا اعتماد متقابل به قابلیتها وعملیات یکدیگر داشته باشند. کوتاه سخن اینکه در توسعه هر زنجیره تامین یکپارچه ، توسعه اطمینان واعتماد در میان شرکا وطرح قابلیت اطمینان برای آنها از عناصر بحرانی ومهم برای نیل به موفقیت است. لجستیک تجاری: همکاری سازمانهای بزرگ یا بازارهای بین المللی باعث احساس نیاز به لجستیک جهانی وشبکه لجستیک جهانی شده اند. تعریف لجستیک از نگاه انجمن مدیریت لجستیک : لجستیک فرایند برنامه ریزی ،اجرا و کنترل موثر وکارایی جریان وانبارش کالاها وخدمات واطلاعات وابسته به آنها از نقطه ی شروع تا نقطه ی مصرف به منظور برآوردن احتیاجات مشتری می باشد.گستره لجستیک وابسته به 2 مفهوم نقطه مصرف ونقطه شروع می باشد. لجستیک مدیریتی جامع است که بر کلیه سیستم های تولیدی احاطه داشته وکلیه ی فعالیت های یک شرکت را تحت تاثیر قرار می دهد به عبارت بهتر لجستیک بر تمام فعالیت های عملیاتی یک شرکت یا مجموعه ای از شرکت ها که هدف مشترکی را دنبال می کنند تاثیر مستقیم یا غیر مستقیم دارد. این هدف مشترک برای شبکه شرکت ها می تواند همان برآورده کردن نیازهای مشتری باشد. منبع مقاله : برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید. ورود یا ثبت نام 8 لینک به دیدگاه
hasti1988 22046 مالک اشتراک گذاری ارسال شده در 10 شهریور، ۱۳۹۱ برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید. ورود یا ثبت نام نویسنده : برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید. ورود یا ثبت نام واژهای انگلیسی با ریشه یونانی « Logistikos » بوده كه در فارسی به آن «آماد و پشتیبانی» گفته میشود. حرف « s » آخر واژه انگلیسی، همانند حرف s در آخر واژه « Mathematics » به معنی ریاضیات، یعنی آنچه مربوط به حوزه این علوم است. « Logistikos » در یونان باستان به معنی حسابگری بوده كه در امور اداری و تداركاتی ارتش آنها كاربرد داشته است. به افسران اداری ارتشهای روم و بیزانس « Logista » نیز گفته میشده است. این واژه در طول تاریخ كم و بیش همچنان در امور پشتیبانی واحدهای نظامی بهكار می رفته است. در قرن هیجدهم، فرانسویها رسماً این واژه را در اصطلاحات نظامی خود وارد كردند. آنتوان هنری جومینی، متفكر و نویسنده نظامی فرانسوی، اولین بار در كتاب «خلاصه هنر جنگ» در سال 1838 تعریف مناسبی از آماد و پشتیبانی بدین شرح ارائه نمود: «آماد و پشتیبانی عبارت است از هنر علمی تحرك ارتشها» و بعدها انگلیسیها از این واژه در امور پشتیبانی واحدهای نظامی خود بهره جستند. نهایتاً در جنگهای جهانی اول و دوم، آماد و پشتیبانی در نیروها و سازمانهای نظامی اكثر كشورهای جهان، كاربردی مؤثر ولی با طیفهای مختلفی در معنی و حوزه عملكرد، پیدا نمود. مدیریت لجستیك بخشی ازSCM كه وظیفه اصلی آن برنامه ریزی, اجرا وكنترل جریان مستقیم و معكوس مواد , كالاها و اطلاعات مرتبط و ذخیره سازی آنها به گونه ای كارا و اثر بخش میان نقطه مبدأ و نقطه مصرف به منظور برآوردن الزامات مشتری می باشد. فعالیتهای مدیریت لجستیك نوعاً شامل مدیریت حمل و نقل ورودی و خروجی , مدیریت ناوگان حمل , انبارداری , جابجایی مواد و كالا اجرای سفارش , طراحی شبكه لجستیك مدیریت موجودی برنامه ریزی عرضه و تقاضا و مدیریت اشخاص ثالث تأمین كننده خدمات لجستیك است.عملكرد لجستیك تا حدودی شامل تدارك وخرید, برنامهریزی و زمان بندی تولید, مونتاژ وبسته بندی و خدمات به مشتریان می شود.لجستیك در تمامی سطوح برنامه ریزی و اجرا حضور فعال دارد: چه استراتژیك , چه عملیاتی و چه تاكتیكی. مدیریت لجستیك یك عملیات یكپارچه ساز است كه تمامی فعالیتهای لجستیكی را با هم هماهنگ ساخته و بهینه مینماید. بدیهیاست كه تحت این مدیریت فعایتهای لجستیك می باید به هماهنگی و یكپارچگی با سایرفعالیتها اعم از بازاریابی , فروش , ساخت وتولید , مالی و فناوری اطلاعات دست یابند. توسط انجمن مدیریت لجستیك (CLM) تعریف غیرنظامی از لجستیك، بدین شرح آورده شده است: لجستیك بخشی از فرآیند زنجیره تأمین است كه برنامهریزی، اجرا و كنترل موثر و كارای جریان و انبارش كالاها، خدمات و اطلاعات مرتبط را از نقطه مبداء تا نقطه مصرف به عهده دارد تا نیازمندیهای مشتری برآورده شود. جستیک یک سیستم جامع نگر است که اهتمام آن در نظر گرفتن راه حل بهینه برای رسیدن به مقصود است. یعنی همه ابزار ها را در دسترس قرار می دهد و آنگاه با توجه به موقعیت تصمیم می گیرد که ازچه روش و ابزاری استفاده کند. لجستیک به عنوان یک روش کلی دید خود را به پهنه ای وسیع تر می گستراند و از بالا دست به قضایا می نگرد و تصمیم می گیرد که چه فرایندی انجام شود و یک مدیریت دست بالا است. درصنایع تولیدی یا خدماتی ،هدف یا رسالت کلی به نوعی دستیابی به رضایت مشتری عنوان می شود. در حقیقت این رضایت مشتری است که باعث دستیابی سازمان به سود می شود. اولین فرایندی که در تعریف لجستیک مهم به نظر می رسد شامل برنامه ریزی اجرا وکنترل می باشد اهمیت اقتصادی لجستیک: روند رو به رشد جمعیت و به تبع آن رشد تقاضا باعث شکلگیری بازارهای فروش کالا و همینطور مراکز عرضه خدمات و کالاها شده است. توزیع کالاها از مبدأ تولید تا رسیدن به دست مصرفکننده نهایی به عنوان یک جزء مهم از تولید ناخالص ملی کشورها مبدل شده است. با توجه به این مهم، فعالیتهای لجستیکی بر میزان نرخ تورم، نرخ بهرهوری، نرخ سود و هزینههای مربوط به انرژی و دیگر خصوصیات اقتصادی تأثیرگذار است. مدیران مؤسسات تولیدی و صنعتی و همینطور سازمانهای خدماتی بر این باورند که سیستم لجستیک چیزی فراتر از مجموعهای از کارکردها و وظایف گسسته است. مفهوم کارآمدی که طبق آن نیازمندیهای مشتری بایستی به مقدار مناسب، در مکان مناسب و زمان مناسب به دست مشتری رسانده شود، تأثیر گسترده و عمیقی بر تعادل مؤسسات به صورت کلی و همینطور سیستم اقتصادی در سطح ملی و بینالمللی گذاشته است. تعریف لجستیک از نگاه انجمن مدیریت لجستیک (CLM): "لجستیک بخشی از فرآیند زنجیره عرضه است به طوریکه جریان مؤثر و کارای انبارش کالاها، خدمات و اطلاعات وابسته به آنها را از نقطه شروع تا نقطه مصرف به منظور برآورده نمودن نیازمندیهای مشتری برنامهریزی، اجراء و کنترل مینماید." ۳ویژگی اساسی لجستیک: 1 . صرفه جویی های هنگفت در هزینه ها 2 . کسب رضایت مشتری وافزایش فروش 3 . عامل موثر در کسب برتری رقابتی در بازار محققین لجستیک را علمی چند رشته ای که ترکیب مهندسی ،اقتصاد و تئوری سازمان می باشد قلمداد می کنند. بطوری که در امور خرید،برنامه ریزی ،تولید،بازاریابی و... نقش اساسی بازی می کند. مدیریت زنجیره تامین داراى سه فرآیند عمده است که عبارتاند از: 1)مدیریت اطلاعات 2)مدیریت لجستیک 3)مدیریت روابط (RELATIONSHIP MANAGEMENT) مدیریت اطلاعات : امروزه نقش ، اهمیت و جایگاه اطلاعات براى همگان بدیهى است . گردش مناسب و انتقال صحیح اطلاعات باعث مىشود تا فرآیندها موثرتر و کاراتر گشته و مدیریت آنها آسانتر گردد. مدیریت اطلاعات هماهنگ و مناسب میان شرکا باعث خواهد شد تا تاثیرات فزایندهاى در سرعت، دقت، کیفیت و جنبههاى دیگر وجود داشته باشد. مدیریت صحیح اطلاعات موجب هماهنگى بیشتر در زنجیره خواهد شد. مدیریت لجستیک : در تحلیل سیستم هاى تولیدىموضوع لجستیک بخش فیزیکى زنجیره تامین را در بر مى گیرد. این بخش که کلیه فعالیتهاى فیزیکى از مرحله تهیه ماده خام تا محصول نهایى شامل فعالیتهاى حمل و نقل، انباردارى، زمانبندى تولید و... را شامل مى شود، بخش نسبتا بزرگى از فعالیتهاى زنجیره تامین را به خود اختصاص مى دهد. 6 لینک به دیدگاه
ارسال های توصیه شده