رفتن به مطلب

«ژئو پارک قشم» کارت قرمز می گیرد؟


ارسال های توصیه شده

اختصاصی سبزپرس / تنها شش ماه از مهلت یونسکو باقیمانده است؛

«ژئو پارک قشم» کارت قرمز می گیرد؟

 

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

 

سبزپرس – گروه محیط طبیعی: ایران تنها شش ماه فرصت دارد تا تنها ژئوپارک در جزیره قشم را همچنان در فهرست یونسکو نگه دارد؛ این درحالی است که گفته می شود تاکنون هیچ یک از تعهدات ایران درقبال ثبت این ژئوپارک عملی نشده است.

 

به گزارش سبزپرس، تنها شش ماه از دو سال فرصتی که سازمان علمی فرهنگی ملل متحد (یونسکو) برای ساماندهی وضعیت ژئو پارک قشم در اختیار ایران قرار داده بود، باقی مانده است.

یونسکو از ایران خواسته بود تا برنامه مدیریت این ژئوپارک شامل برنامه های حضور گردشگران در عرصه، فعالیت های مطالعاتی و تحقیقاتی و فعالیت های آموزشی و حفاظتی را تدوین و ارائه کند. همچنین ایجاد زیرساخت های رفاهی و کنترل و هدایت بازدید کنندگان نیز بخشی از این خواسته است و برای این کار، مهلتی دو ساله در نظر گرفته شده بود.

یک منبع آگاه که تمایلی به افشای نام خود نداشت در این باره به سبزپرس گفت: اگر چه می توان در این مدت شش ماه هم به سختی خواسته های یونسکو را فراهم کرد، اما این زمان کوتاه هم به سرعت در حال سپری شدن است و کاری انجام نمی شود.

ژئوپارک قشم در سال 1385 در فهرست یونسکو به ثبت رسید اما دو سال قبل به دلیل اینکه ایران به تعهدات خود در قبال این منطقه عمل نکرد، از سوی یونسکو اخطار گرفت.

این منبع آگاه ادامه داد: در آن زمان تنها به علت تلاش کارشناسان ایرانی، ژئوپارک قشم کارت قرمز دریافت نکرد و قرار شد مهلتی دو ساله به ایران داده شود تا موارد نقص برطرف شود. ولی تاکنون و پس از یک سال و نیم هیچ خبری نیست و این خطر لحظه به لحظه برای حذف ژئوپارک قشم بیشتر می شود.

ژئوپارک یا پارک زمین شناسی به منطقه ای گفته می شود که چندین پديده شاخص زمين شناسى در آن قرار گرفته باشد. در این محدوده ممکن است علاوه بر جاذبه‌های زمین‌شناسی، تعدادی جاذبه‌های طبیعی، فرهنگی، هنری و تاریخی نیز وجود داشته باشد.

ژئوپارک ها توسط سازمان علمی فرهنگی یونسکو به ثبت می رسند و توسط بالاترين مقام حکومتی منطقه اى که ژئوپارک در آن واقع شده است اداره مى شوند. هدف از ایجاد ژئو پارک ها حفظ جاذبه های طبیعی به ویژه زمین شناختی، گسترش ژئوتوریسم و ایجاد توسعه پایدار در آن منطقه و تعامل لازم با جامعه محلی پیرامونی آن است. این پارک های طبیعی قابلیت بالایی را برای کمک به آموزش در زمینه های مختلف علوم زمین شناسی و محیط زیست را دارد.

ژئوپارک قشم نیز با وسعتى بالغ بر30 هزار هکتار در غرب جزیره قشم قرار گرفته است. این ژئوپارک دارای هشت سایت به نام های «دره ستاره ها»، «کورکورا کوه»، «بام قشم»، «دره تنديس ها»، «دره شور»، «تنگه چاه کوه»، «نمکدان» و «دولاب» است.

یونسکو اسفندماه سال جاری را به عنوان زمان بازرسی نهایی از ژئوپارک در نظر گرفته است و اگر در این زمان، ایران به تعهدات خود عمل نکرده باشد، ژئوپارک قشم از فهرست یونسکو حذف خواهد شد.

لینک به دیدگاه

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...