رفتن به مطلب

ارسال های توصیه شده

[TABLE=width: 0%]

[TR]

[TD=colspan: 3]3463635144522136299844201333106299.jpg

[/TD]

[/TR]

[TR]

[TD=bgcolor: #cdcdcd]

[/TD]

[TD=align: center]

مجتمع مسکونی شماره 16خیابان خورسند تهران که فضایی 1400 متر مربعی را به خود اختصاص داده با بودجه ای معادل 2،000،000 دلار آمریکا در سال 86 آغاز و در سال 88 به پایان رسید معرف کاریست متفاوت از گروه معماری ارش.

پتانسیل های بازار املاک از یک سو و ریخت شناسی شهری بستر طرح از سوی دیگر اهمیت طراحی پوششی منحصر بفرد را آشکار می سازد که نمای ساختمان نقشی اساسی را در برجسته کردن طرح در بستر خود ایفا میکند.توجه به این موضوع و نیز در نظر گرفتن هزینه ها امکان مانور را در ترکیب حجم از معمار می گیرد و وی را به سمت طراحی نمای اصلی ساختمان هدایت می کند.

معماران این پروژه با در نظر گرفتن شرایط فوق مواردی چون ، ساختن بیشترین حد مجاز پوشش ساختمان و تبدیل آن به یک فضای مسکونی ، ارائه طرحی در تضاد با بستر در راستای برجسته کردن طرح ، اطمینان از اینکه طرح انتخابی ، معرف تکنیک های ساخت باشند و مصالح انتخابی تا حد ممکن از نظر اقتصادی بصرفه باشند ، را برای طراحی نمای خود در نظر گرفتند .

با در نظر داشتن این موارد طرحی ارائه شد که مفاهیم زیر در آن به خوبی دیده می شد،

.1نمای خارجی به عنوان یک برش که مبین طرح کلی است از نظر گرافیکی و بصری کاملا پویا بوده

2ایجاد تضاد میان طرح وبستر اطراف آن که باعث برجسته شدن طرح می شود..

[/TD]

[TD=bgcolor: #cdcdcd]

[/TD]

[/TR]

[/TABLE]

[TABLE]

[TR]

[TD=class: DataListItem]

3463635144522533858437201313103859.jpg اتاق پذیرایی

 

[/TD]

[/TR]

[TR]

[TD=class: DataListItem]

346363514452306244242220136102449.jpg نمای اصلی،روز

 

[/TD]

[/TR]

[TR]

[TD=class: DataListItem]

3463635144523525118203201352105119.jpg نمای اصلی،روز

 

[/TD]

[/TR]

[TR]

[TD=class: DataListItem]

3463635144524019454140201341109459.jpg نمای اصلی،شب

 

[/TD]

[/TR]

[TR]

[TD=class: DataListItem]

346363514452456011820320133610119.jpg بازشوها

 

[/TD]

[/TR]

[TR]

[TD=class: DataListItem]

3463635144524964717812201316104719.jpg حیاط

 

[/TD]

[/TR]

[TR]

[TD=class: DataListItem]

346363514452546170023420136101709.jpg بالکن ها

 

[/TD]

[/TR]

[TR]

[TD=class: DataListItem]

3463635144525942540078201354102549.jpg پلان طبقات

 

[/TD]

[/TR]

[TR]

[TD=class: DataListItem]

3463635144526245147500201324105149.jpg پلان طبقات

 

[/TD]

[/TR]

[TR]

[TD=class: DataListItem]

3463635144526728721719201312108729.jpg نحوه کاربرد مصالح در نما

[/TD]

[/TR]

[/TABLE]

  • Like 5
لینک به دیدگاه
  • 5 ماه بعد...
  • پاسخ 86
  • ایجاد شد
  • آخرین پاسخ

بهترین ارسال کنندگان این موضوع

بهترین ارسال کنندگان این موضوع

[TABLE=width: 642]

[TR]

[TD=align: center][TABLE=width: 636]

[TR]

[TD=colspan: 3]2124634755544449547120201224179546.jpg

[/TD]

[/TR]

[TR]

[TD=bgcolor: #CDCDCD][/TD]

[TD=align: center]برای مبارزه با واقعیت تلخ آلودگی شدید هوا ناشی از پراکندگی بناهای شهری در تهران ، پیشنهاد استودیو معماری CAAT ، ایجاد آسمان خراش های عظیم در داخل شهر به توده خانه های مسکونی بود . تخریب ساختمان های قدیمی بی اهمیت ، فضایی برای برای هر دو پایه برج بزرگ ایجاد می کند که در بالای سطح زمین به هم متصل شده اند تا ساختمانی با پهنه وسیع شکل گیرد و همچنین فضای سبز که موجب توسعه شهری به عنوان یک کل واحد قابل زندگی می شود . تهران ، بزرگترین شهر و پایتخت ایران ، گرفتار آلودگی شدید هوا – 80% آن توسط ترافیک خودرو - می باشد . در میان 8.5 میلیون نفر جمعیت ، برآورد شده که 27 نفر روزانه در اثر بیماری های مرتبط با آلودگی می میرند که این نشان دهنده خطرات ملموس و کشنده ایست که ناشی از ترافیک در اثر پراکندگی مراکز شهری می باشد .

با طراحی یک برج با دو پایه بزرگ که در بالای زمین به هم متصل هستند ، زمین های با ارزش از توسعه و پیشرفت نجات خواهند یافت : این آسمان خراش تنها 1200 مترمربع از زمین در برابر 30000 مترمربع برج های معمولی ، فضا اشغال می کند . هر برج 1200 واحد مسکونی فراهم می کند . شکل کلی ساختار از مقرنس ها الهام گرفته شده . مثل طاق های مقعر بین دوستون ، واحدهای مسکونی از دو پایه محکم آویزان هستند . پایه ها از خرپاهایی با پارکینگ های مرکزی در پایین سازه تشکیل شده اند . این کار باعث سبک وزن کردن آنها می شود و ساختار را در مقابل زلزله انعطاف پذیر می کند . در بالای برج ، بامی سبز برای ساکنان در نظر گرفته شده . ارتفاع بلند باغ و واحدهای پیش ساخته مسکونی از ساکنان در مقابل آلودگی صوتی شهر محافظت می کند و عناصر طراحی ساختاری ظریف ، سایه هایی را برای واحد ها در تابستان در مقابل تابش شدید خورشید فراهم می کند .

[/TD]

[TD=bgcolor: #CDCDCD][/TD]

[/TR]

[/TABLE]

[/TD]

[/TR]

[TR]

[TD][TABLE=width: 636]

[TR]

[TD=class: DataListItem, align: right]

212463475554662512076520122175126.jpg2

 

[/TD]

[/TR]

[TR]

[TD=class: DataListItem, align: right]

2124634755546842792380201224172796.jpg3

 

[/TD]

[/TR]

[TR]

[TD=class: DataListItem, align: right]

2124634755547405354030201220175356.jpg4

 

[/TD]

[/TR]

[TR]

[TD=class: DataListItem, align: right]

2124634755547651744510201245171746.jpg5

 

[/TD]

[/TR]

[TR]

[TD=class: DataListItem, align: right]

2124634755547783357180201258173356.jpg6

 

[/TD]

[/TR]

[TR]

[TD=class: DataListItem, align: right]

2124634755548109693715201230179696.jpg7

 

[/TD]

[/TR]

[TR]

[TD=class: DataListItem, align: right]

2124634755548259127510201245179126.jpg8

 

[/TD]

[/TR]

[TR]

[TD=class: DataListItem, align: right]

2124634755548537976850201213177976.jpg9

 

[/TD]

[/TR]

[TR]

[TD=class: DataListItem, align: right]

2124634755548636925595201223176926.jpg10

[/TD]

[/TR]

[/TABLE]

[/TD]

[/TR]

[/TABLE]

  • Like 3
لینک به دیدگاه

1- نام بنا :

مجموعه تالارهای بین المللی ایران – کیش

2- معمار/طراح :

 

3- موقعیت بنا :

کیش

4- سال ساخت :

بهمن 1388ـ در حال اجرا

5- اگر اینکه در مسابقه ای مقام آورده آن را ذکر کنید :

 

6- توضیحات کلی بنا :

 

 

کارفرما: شرکت مجتمع تالارهای بین المللی ایران ـ کیش

 

عملکرد: مرکز برگزاری همایش‌های بین المللی

 

 

مجموعه تالارهای بین المللی ایران – کیش

 

 

سايت پروژه به مساحت 118 هكتار، در جنوب شرقي جزيره كيش و متصل به دریاست. ضلع شرقي سایت، در مجاورت پارك دلفين‌ها و ضلع غربي متصل به دهكده ساحلي می‌باشد. انتخاب سايت با در نظر گرفتن دسترسی سریع از فرودگاه و مراكز اصلي جزيره، همچنین تأسيسات زير بنايي صورت گرفته است. مبانی توسعه پایدار، بهره‌گیری از توازن بین عملیات خاکبرداری و خاکریزی در محدوده پروژه، ایجاد بلوارهای وسیع تشریفاتی در تلفیق با فضای سبز و استقرار باغ های ایرانی و بین المللی در گودترین قسمت سایت که در گذشته معدن استخراج سنگ بوده است، محورهای اصلی طراحی این پروژه می‌باشد.

پروژه مارينا در ضلع جنوبي و گسترش دريا در سايت، علاوه بر ايجاد دسترسي مستقيم از آب‌هاي آزاد منظر و فضاي ساحلي خاصی را براي مجموعه هتل فراهم کرده است. ساختمان نمادین اجلاس در ارتفاعی قرار دارد که از دریا، کشتی‌ها و اطراف بدون مانع قابل رؤیت است.

 

 

ساختمان اصلی اجلاس – کیش

جامی است که عقل آفرين می‌زندش صد بوسه ز مهر بر جبين می‌زندش

اين کوزه‌گر دهر چنين جام لطيف می‌سازد و باز بر زمين می‌زندش

اجزای مهم و اصلی پروژه: آب، رنگ، نور، باغ

آب: در فلسفه اسلامی، بن هستی محسوب می‌شود،“ و جعلنا من الماء کل شیء حی” و در عین حال عامل پاکی است. حضور آب در معماری برخوردی کاشفانه به مبداء هستی و جهان دارد. آب و باغ در معماری اسلامی محضر سیالیت و شکوه مقصد است.

رنگ: از تکثیر نور حاصل می‌شود و نمایانگر کثرتی است که ارتباطی ذاتی با وحدت دارد.

رنگ سفید نماد وجود مطلق و رنگ سیاه که پوشش خانه کعبه است نماد اصلی تعالی و فراوجودی است که خانه کعبه با آن ارتباط دارد. رنگ‌های آبی، فیروزه‌ای و طلایی در نگارگری اسلامی و ایرانی، جلوه‌هایی از معانی باطنی جاری در بطن رنگ‌هایند. روانشناسی رنگ در قرآن نیز مورد تأمل جدی قرار گرفته است. رنگ زرد عاملی برای سرور و انبساط خاطر است. رنگ فیروزه‌ای هسته تمثیل مراقبه و مشاهده و بیانگر بی‌کرانگی و صلح است.

نور: جلوه دهنده نور خداوند است که حضورش در معماری در برای کاستن از صعوبت، سختی و سردی سنگ و بنا است، تجلی متافیزیک نور بر فیزیک بنا، آن را اصلی‌ترین محور زیباشناسی معماری اسلامی در عرفان و معنا قرار داده است. نور به تزیین معماری اسلامی کیفیتی پویا بخشیده و نقوش، اشکال و طرح‌ها را به درون زمان می‌کشد، نور و سایه در سطوح اصلی و سطوح پشتی تقابل‌های شدید و معنا داری ایجاد می‌کند.

در روایات اسلامی، خدا نور آسمانها و زمین است و وجود پیامبر اسلام (ص) نماد چراغدان است که بازتاب دهنده نور و هدایت الهی برای مردمان در تمامی روزگاران است.

نقوش کالیگرافی اسلامی و ایرانی بر روی دیواره‌های بلورین سالن اجلاس، بازتاب این حقیقت وجودی است.

 

 

كأس (كاسه) و مرجان دو واژه فارسي است كه در قرآن آمده است.

واژگان دخيل در قرآن . آرتور جفري. ترجمه فريدون بدره اي

جملات ساده، كوتاه و هنري در قرآن فراوان است. نمايش بزم دوستانه‌اي از بهشتيان در يك مجمع عمومي بي‌نظير با چند جمله كوتاه در قرآن ترسيم شده است: “يطوف عليهم ولدان مخلدون باكواب و اباريق و كاس من معين”

مجلس آراسته است،‌ دوستان به دور هم حلقه زده‌اند و وسايل پذيرایي از هر نظر آماده و آراسته، ‌نوجواناني زيبا و آراسته و جاويد با كوزه‌هايي مخصوص و ليوان‌هايي خواستني، در آن در گردشند و پذيرائي مي‌كنند؛ كاسه‌هايي پر از نوشيدني‌هاي خوشگوار.

تصوير فني،‌ نمايش هنري در قرآن، ‌سيد قطب، ترجمه محمد علي عابديني ـ هنر در قلمرو مكتب،‌ جواد محدثي

ساختمان اصلی اجلاس با زیربنای 36000 مترمربع مرکز ثقل پروژه است. بنا دارای سه بخش می‌باشد : سالن اصلی اجلاس (جام نشسته برروی آب)، به مساحت 6000 مترمربع، ساختمان تالارها (مکعب کریستال با پوسته شفاف)، به مساحت 19700 مترمربع و ساختمان‌هاي اداری جانبي که با مساحت 10300 مترمربع این مجموعه را شکل داده‌اند. سالن اصلی در سه تراز و با گنجایش تقریبی 3000 نفر خواهد بود. تراز اول برای بهره‌برداری سران کشورها در حین اجلاس است و ترازهای دوم و سوم اختصاص به هیئت‌های همراه و خبرنگاران خواهد داشت.

 

طراحی جام و ترکیب آن با مکعب بلورین (الهام از رباعیات خیام) معماری را به ‌طرف مطلق‌گرایی و هنر مینیمال سوق داده است.

پوشش نما در سالن اصلي با الهام از معماري ايراني و رنگ‌بندي كاشي‌هاي سنتي است.

فرم‌هاي شكل گرفته برروي جام، ملهم از خطوط و عناصر فرهنگ‌هاي متفاوت كشورهاي حاضر در اجلاس سران کشورهای غیر‌متعهد مي‌باشد. ساختمان تالارها به مساحت 19700 متر‌مربع و در چهار تراز طراحی شده است. پل‌های ارتباطی در ترازهای مختلف تأمین کننده ارتباط بنای مستقل اجلاس (مکعب کریستال) با تالار اجتماعات (جام) و ساختمانهای اداری می‌باشد. ساختمان‌های جانبی تأمین‌کننده فضاهای پشتیبانی، خدماتی، رستوران، اتاق‌ها و سوئیت‌های VIP است.

 

 

هتل پنج ستاره VIP

دید به دریا، رستوران‌ در فضای بسته و گسترش آن به فضای باز، صفه مسلط به مارینا و مجموعة ورزشی، از مزایای این مجموعه است. مجموعه شامل پنج طبقه هتل: 25000 متر مربع، دو طبقه رستوران و مرکز خرید:5850 مترمربع، زیرزمین : 12000 مترمربع (پارکینگ برای 400 اتومبیل) و فضای سبز: 25000 مترمربع می‌باشد.

مجموعه ویلایی در بخش جنوبی سایت، حد فاصل سالن اصلی اجلاس و مارینا، جانمایی شده است. محور شمالی ـ جنوبی باغ بین‌الملل این مجموعه را به دو بخش شرقی و غربی تقسیم می‌کند. این مجموعه متشکل از 200 واحد اقامتی با زیربنای 64000 مترمربع، شامل 167 ویلا در 11 تیپ و چهار گروه مساحتی است. ویلاها در چهار گروه A, B, C, D با مساحت‌های 600 ، 500 ، 300 و200 مترمربع و 33 واحد آپارتمان به مساحت هر واحد 104 مترمربع طراحی شده است. استفاده از مدول 5×5 (به منظور افزایش صرفه اقتصادی)، ایجاد ارتفاع با توپوگرافی مصنوعی (بهره‌گیری از نسیم و دید دریا) عناصر اصلی در طراحی مجموعه‌ ویلایی است.

استقرار ویلاها حول دو دریاچه و دسترسی آن به پایین‌ترین محدوده ارتفاعی از مزیت‌های برجسته این طراحی می‌باشد که مکانی امن برای بازی کودکان جدا از مسیر تردد اتومبیل را شکل داده است.

 

 

مجموعه دفاتر اداری، تجاری و هتل

مجموعه تجاری 36000 مترمربع در سه طبقه و یک طبقه زیرزمین، دو برج اداری و هتل را به یکدیگر متصل می‌کند. رستوران‌ها و فضای ملاقات در طبقات فوقانی هتل و سوئیت‌های ویژه در دو طبقه آخر برج‌ها جانمایی شده است. مساحت مجموعه 100550 مترمربع می‌باشد. طراحی و ساخت این بخش با پنج برج در فازهای بعدی کامل خواهد شد.

 

 

باغ ایرانی

در طراحی این باغ از عناصر باغ‌های ایرانی مناطق گرم و مرطوب، همچون باغ الحمراء استفاده شده است. معماری و فرم‌ بادگیرهای سواحل خلیج فارس با کاربری

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
‌های بادی در قالب هشت ساختمان حوضخانه، از عناصر طراحی این باغ برای استفاده از انرژی باد می‌باشد.

 

 

مارینا

گسترش آب دریا به خشکی نتیجة ترکیب ایدة ایجاد دریاچه و نیاز به احداث مارینا بوده است. پهلو گرفتن انواع کشتی‌های تفریحی در این بخش، وجود چراغ دریایی، دیوار موج شکن و کلوپ، مکمل طراحی این مجموعه بوده است.

 

تصاویر:

 

International-Convention-Hall-02-585x378.jpg

 

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

 

International-Convention-Hall-01-585x315.jpg

 

International-Convention-Hall-03-585x585.jpg

 

International-Convention-Hall-04-585x275.jpg

 

International-Convention-Hall-05-585x277.jpg

 

International-Convention-Hall-06-585x278.jpg

 

International-Convention-Hall-07-585x274.jpg

 

International-Convention-Hall-08-585x274.jpg

 

International-Convention-Hall-09-585x275.jpg

 

International-Convention-Hall-10-585x275.jpg

 

International-Convention-Hall-11-585x272.jpg

 

International-Convention-Hall-12.jpg

 

International-Convention-Hall-14-554x585.jpg

 

International-Convention-Hall-15-585x275.jpg

 

International-Convention-Hall-16.jpg

 

International-Convention-Hall-17-585x277.jpg

 

International-Convention-Hall-18-585x275.jpg

 

International-Convention-Hall-19-585x275.jpg

 

International-Convention-Hall-20.jpg

 

International-Convention-Hall-21.jpg

 

International-Convention-Hall-22-585x468.jpg

 

International-Convention-Hall-23-565x585.jpg

 

International-Convention-Hall-24-585x277.jpg

 

International-Convention-Hall-25-585x277.jpg

 

 

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

لینک به دیدگاه
  • 1 سال بعد...

پل طبیعت یک پل سه طبقه غیرخودرویی و پیاده‌رویی است که در تهران قرار دارد و از مهرماه ۱۳۹۳ افتتاح گردیده است. این پل از عرض بزرگراه مدرس می‌گذرد. طول این پل ۳۰۰ متر بوده و سازه‌اش ۲۰۰۰ تن می‌باشد. پل طبیعت بزرگ‌ترین پل غیرخودرویی ایران محسوب می‌شود. پل طبیعت زیر نظر شرکت نوسازی عباس‌آباد ساخته شده است. برای ساخت این پل ۱۴۰۰۰ قطعه فولادی در ابعاد مختلف در ارتفاع ۴۰ متری زمین برشکاری، سر هم و نصب شده است. با ساخت پل طبیعت بوستان‌های طالقانی در شرق و آب و آتش و بنادر در غرب زمین‌های عباس‌آباد به هم متصل می‌شوند. پل طبیعت ۷۰۰۰ مترمربع مساحت دارد. این پل به گفته مدیر عامل سازنده آن نماد جدیدی برای شهر تهران است. زمان احداث سازه پل حدود دو سال طول کشید. برای بنای این پل بیش از ۱۰۲ کیلومتر جوشکاری و ۶۲۰۰ متر مکعب بتن‌ریزی انجام شده است. این پل در ۲۰ مهر سال ۱۳۹۳ افتتاح شد.

 

Tabiat_Bridge__Final_site_plan-mihanbana-2.jpg این پل بزرگترین پل غیرخودرویی ایران، واقع در بزرگراه مدرس تهران، پلی سه طبقه با طراحی ارگانیک و شبیه به درخت است که با طولی برابر ۳۰۰متر و سازه‌ای ۲۰۰۰تنی،۷۰۰ متر مربع مساحت داشته وعرض پل در نقاط مختلف بین ۶ متر تا ۱۳ متر متغیر است. این پل بوستان آب و آتش در غرب اراضی عباس‌آباد را به بوستان طالقانی در شرق متصل می‌کند. فرم درختی ستونها و انتخاب نام «طبیعت» برای پل، هر دو تاکیدیست بر پیوستگی دو فضای سبز (دوطبیعت) توسط پل.

 

Tabiat_Bridge__Final_site_plan-mihanbana-3.jpg بدنه اصلی پل بر روی سه‌پایه بنا گردیده و متشکل از ۱۴۰۰۰ قطعه فولادی است که در ارتفاع ۴۰ متری زمین برشکاری، سرهم و نصب شده است و برای ساخت آن ۱۰۲کیلومتر جوشکاری و ۶۲۰۰ متر مکعب بتن‌ریزی صورت گرفته است.درطول پل فضاهایی با عملکردهای فرهنگی، تفریحی و گردشگری تدارک دیده شده که به عنوان مثال می‌توان به کافی شاپ، کافه گالری و همچنین فضای سبز کار شده در پل اشاره کرد که در کنار انحنای بدنه مناظر زیبایی را به دست می‌دهد. زمان احداث سازه پل حدود دو سال طول کشید. پل طبیعت بخشی از پروژه ساخت ۷ پل عابر پیاده در اراضی عباس‌آباد، شامل پل‌های ابریشم است و در آینده‌ای نه چندان دور می‌توان از آن به عنوان یکی از نقاط برجسته تهران یاد کرد. این پل توسط شرکت سازه‌های پارچه‌ای دیبا طراحی شده است که نظارت بر ساخت آن نیز بر عهده همین شرکت بوده است.

 

Tabiat_Bridge__Final_site_plan-mihanbana-4.jpg

اطلاعات عمومی پروژه :

نام: پل عابر پیاده طبیعت

محل اجرا: بزرگراه مدرس، زمین عباس آباد، تهران، ایران

طراحی :معماری دیبا [→]

معماران مسئول: لیلا عراقیان

تیم طراحی: علیرضا بهزادی، سحر یسایی

جزئیات طراحی: هما سلیمانی، مینا نیکوکلام

همکاران پروژه: عطیه غفوری، هدی کاملی، مسعود مومنی، الهه خاجویی، فرهاد الهی

تاریخ طراحی: سپتامبر ۲۰۰۹ – دسامبر ۲۰۱۰

تاریخ اجرا: اکتبر ۲۰۱۰- اکتبر ۲۰۱۴

مساحت سایت: ۶ هکتار

مساحت طبقه هم کف: ۳۲۰۰ متر مربع

منطقه ساخته شده: ۷۶۸۰ متر مربع

طول: ۲۷۰ متر

مهندس مکانیک: آرام شهریاری

مهندس برق: محمود ابوالحسنی

استاد راهنما: علیرضا بهزادی، عادل محمدی، پیام گل فشان

رئیس استاد راهنما: نادر نقی پور

پیمانکار: شرکت شهید رجایی

تیم اجرایی: علیرضا جعفریان-اکبر پورقلی-امیر نعیمی-میثم آل علی-آرش کمالی

 

عکاسان: محمد حسن اتفاق، سینا احمدی

مسابقه: طراحی پل عابر پیاده طبیعت بزرگراه مدرس، برگزاری توسط نوسازی عباس آباد، ۲۰۰۸

جوایز:

برنده جایزه در رقابت پل عابر پیاده بزرگراه مدرس در سال ۲۰۰۹

بهترین سازه های فلزی در بخش پل در چهارمین دوره کنفرانس فولاد و ساختار سال ۲۰۱۳، تهران، ایران

آجر طلایی مسابقات توسعه شهری UN-HABITAT ۲۰۱۴، تهران، ایران

 

 

 

 

 

 

Tabiat_Bridge__Final_site_plan-mihanbana-6.jpg

مصاحبه ای با مهندس لیلا عراقیان معمار جوان پل طبیعت :

 

چطور شد که گذرتان به اراضی عباس‌آباد افتاد؟

فکر می‌کنم سال ۸۵ بود که به خاطر تبلیغاتی که کرده بودیم برای کار در اراضی دعوت شدیم. کار آلاچیق‌های بوستان را به عهده گرفتیم. یک محوطه بود که سقف اسپیس فریم داشت. یک پوشش ساده و صاف بود و هفت‌صد مترمربع پارچه داشت. در بازار گل هم پلی بود که قرار بود دو طرف پارک را به هم وصل کند. کار ما درواقع طراحی پوشش پارچه‌ای بود که دو طرف قرار گیرد. هر قطعه آن هزار مترمربع بود. آب‌وآتش دارای یکپارچه یک‌تکه است ولی در بازار گل، هر یک از قسمت‌های پل با استفاده از سه‌تکه پارچه درست‌شده است.

 

 

Tabiat_Bridge__Final_site_plan-mihanbana-10.jpg

پروژه پل طبیعت چطور به شما سپرده شد؟

بعد از اینکه پروژه‌های آمفی‌تئا‌تر آب‌وآتش، بازار گل و پل ابریشم دو را به عهده گرفتیم. در مرحله طراحی این پروژه‌ها بودیم که فراخوان طراحی پل طبیعت که آن زمان نامش پل پیاده شهید مدرس بود مطرح شد.

 

 

Tabiat_Bridge__Final_site_plan-mihanbana-12.jpg

آنچه هم‌اکنون در پل طبیعت اجراشده است چقدر به طرح و نگاه اولیه شما نزدیک است؟

طرح چهارپایه طرح دوم من بود. طرح اول که در مسابقه هم شرکت کرد، قسمت روی اتوبانش از این‌که هست خیلی ساده‌تر بود. در مورد این پروژه پنج فکر اساسی وجود داشت. اولین ایده این بود که این پل قرار نیست فقط مکانی برای وصل کردن دونقطه به هم باشد بلکه قرار است ادامه دو پارک و فضایی برای ماندن باشد. نکته دوم این بود که بیاییم به‌جای این‌که دونقطه را در دو پارک به هم وصل کنیم، طوری طراحی کنیم که در هر دو طرف پخش شود و به همه نقاط کلیدی دو پارک هم متصل شود. این ایده تا حدی اتفاق افتاد. در درجه سوم می‌خواستیم نقاطی با کمترین درخت را پیدا کنیم و ستون‌ها را آن‎جا کار بگذاریم.

 

 

Tabiat_Bridge__Final_site_plan-mihanbana-13.jpg

جالب است که اتفاقا سازه‌های پل طبیعت تصویر درخت را در ذهن تداعی می‌کند…

طرح اولیه هم بنابراین بود که فرم به شکل درخت باشد. البته تصور این نبود که یک ستون درختی داشته باشیم. تک‌ستون‌های پراکنده‌ای مدنظر بود. خود بدنه خرپا هم المان‌های نامنظمی داشت. ایده دیگر این بود که بررسی کردیم و دیدیم وقتی با یک دهانه بزرگ طرف هستیم بدون شک یک عمق سازه‌ای خواهیم داشت. درواقع ایده این بود که ابعاد را طوری کنیم که فضا و معماری تبدیل به المان‌های جدایی‌ناپذیر باشند. مسئله دیگری که مدنظرمان قرار گرفت این بود که معمولاً پل‌ها چون قرار است بهینه ساخته شوند، طراحی صاف دارند. این‌یک نوع پرسپکتیو یک نقطه‌ای ایجاد می‌کند که آدم را مجبور به رفتن می‌کند. ما پل را به‌صورت قوسی کشیدیم تا رهگذر انتهای مسیر را نبیند. این پیچ‌وخم سرعت آدم را کم می‌کند.

 

 

Tabiat_Bridge__Final_site_plan-mihanbana-14.jpg

در مرحله دوم طراحی چه اتفاقی افتاد؟

در مرحله دوم قرار شد کار با‌‌ همان ایده اولیه کمی تحقیق شود؛ یعنی قرار شد طرحی بدهیم که تمرکز اولیه آن روی اتوبان باشد ولی زبانی داشته باشد که اگر لازم شد بعدا بتواند ادامه پیدا کند. مسئله دیگر این بود که قرار شد پل کمی نمادگرا‌تر باشد و خیلی ساده و معمولی نباشد. در مرحله دوم مسابقه تمرکز را روی بخش اتوبان گذاشتیم و مسیر‌ها خلاصه شد؛ اما الآن یک سری مسیرهایی داریم که روی خطوط توپوگرافی زمین حرکت می‌کند. در هر دو پارک پخش می‌شود. دوطبقه بودنش دو نوع دسترسی به پل را ایجاد می‌کند. در مرحله دوم چهارپایه بودن مطرح شد و آن چیزی که امروز می‌بینید درواقع پیشرفته شده‌‌ همان طرح مرحله دوم است.

 

 

Tabiat_Bridge__Final_site_plan-mihanbana-15.jpg

در مراحل چهارگانه طراحی خودتان به‌تنهایی پیش رفتید؟

نه اصلاً. این فرمی نبود که من به‌تنهایی به آن رسیده باشم. یک کار تیمی بود. مهندس بهزادی و سحر یاسایی هم در زمینه همکار من بودند و فکر هر سه ما بود که برنده شد. وقتی با مهندس سازه صحبت کردیم گفت شاید به‌جای ۴ ستون با دو ستون هم بشود این کار را پیش برد. بعد بررسی کردیم و کار روی سه ستون نهایی شد. زمان بررسی، قوس‌ها هم تغییراتی ایجاد شد. همچنین رمپ‌ها بیرون فضای پارک بود که حس خطرناکی داشت؛ برای همین تغییر کرد. فرم سرستون‌ها هم که از اول سه‌طبقه و ویوپوینت بود، کمی تغییر کرد.

 

 

Tabiat_Bridge__Final_site_plan-mihanbana-16.jpg

شما فقط ۳۱ سال دارید. طراحی این پل نقطه درخشانی در کارنامه شما است. فکر می‌کردید یک چنین کاری را در این سن انجام دهید؟

راستش آن اول که بحث مسابقه مطرح شد، یک‌طورهایی گفتم که دلت خوش است. این‌همه مهندس بزرگ. امکان ندارد طرح من برگزیده شود. مهندس بهزادی گفت که آن‌ها آدم‌های منصفی هستند و اگر کار خوب بدهیم می‌پذیرند. ولی ته دلم فکر می‌کردم که دارم طرحی را می‌کشم که قرار است روی کاغذ بماند. برای همین تصمیم گرفتم یک‌چیز هیجان‌انگیز و جالب طراحی کنم که چیز خوبی روی کاغذ باقی بماند. آن زمان ۲۵ سالم بود. وقتی‌که برنده شدیم ۲۶ ساله بودم و تا ۲۷ سالگی درگیر طرح بودم. می‌رفتم ایتالیا و کنار دست مهندسان سازه می‌نشستم تا کارشان را ببینم. وقتی برنده شدیم داشتم در کانادا فوق‌لیسانس می‌خواندم. مرخصی گرفتم و برگشتم ایران تا پای‌کار باشم. می‌دانستم دارم با یک گروه سازه‌ای حرفه‌ای کار می‌کنم که کارشان را بلدند و من فقط روی طراحی فرم تمرکز داشتم و نگران مسائل فنی نبودم. همیشه می‌گویم خوشمزه‌ترین قسمت و پز دادنش برای من است ولی حقیقت این است که زحمت و سختی کار بر عهده تعداد زیادی از دوستانم بود. هم حس می‌کنم که خیلی خوش‌شانس بودم و هم از آن‌ها خجالت می‌کشم که همه‌اش اسم مرا می‌برند.

 

 

 

Tabiat_Bridge__Final_site_plan-mihanbana-17.jpg

 

Tabiat_Bridge__Final_site_plan-mihanbana-21.jpg

 

 

Tabiat_Bridge__Final_site_plan-mihanbana-22.jpg

 

 

Tabiat_Bridge__Final_site_plan-mihanbana-23.jpg

 

Click here to view the original image of 750x500px.

Tabiat_Bridge__Final_site_plan-mihanbana-24.jpg

 

 

Tabiat_Bridge__Final_site_plan-mihanbana-25.jpg

 

Click here to view the original image of 762x500px.

Tabiat_Bridge__Final_site_plan-mihanbana-26.jpg

 

 

Tabiat_Bridge__Final_site_plan-mihanbana-27.jpg

 

 

Tabiat_Bridge__Final_site_plan-mihanbana-28.jpg

 

 

 

Tabiat_Bridge__Final_site_plan-mihanbana-1.jpg

وقتی پل ساخته شد، مثل یک غریبه از روی آن رد شده‌اید؟

بله. زیاد.

چه حسی داشتید؟

خوب. وقتی آدم‌ها را می‌بینم که روی آن قدم می‌زنند و عکس می‌گیرند حس خوشایندی دارم. رسالت ما معمار‌ها این است که فضاهایی بسازیم که مردم در آن حس بهتری داشته باشند. حتی چند بار مردم دوربین به دستم داده‌اند تا از آن‌ها عکس بگیرم. یک‌بار با همکارم رفته بودم برای عکاسی از پل. تنها کنار سه‌پایه ایستاده بودم. یک زوج رد می‌شدند. فکر کردند ما از آن‌هایی هستیم که از مردم عکس می‌گیرند و به آن‌ها می‌فروشند. از من خواستند از آن‌ها عکس بگیرم. من هم گرفتم و برایشان ایمیل کردم.

 

مصاحبه از : همشهری

 

جمع آوری : تحریریه میهن بنا

  • Like 2
لینک به دیدگاه
  • 3 ماه بعد...

e0a43f6d-7520-4813-b519-e4412e24b568.jpg

 

مجتمع مسکونی دیباجی به آدرس تهران – خیابان دیباجی – خیابان رحمانی نبش خیابان یشمی– روبروی مجتمع ورزشی کوثر در سال 1388-1389 توسط

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
طراحی شده است.

 

این مجتمع دارای 145 واحد مسکونی با متراژهای متفاوت ( از 70 متر مربع الی 200 متر مربع ) در 10 طبقه مسکونی و 3 طبقه زیر زمین طراحی شده است .

 

این پروژه با داشتن متراژهای متفاوت امکانات خرید مناسب را برای کلیه خریداران فراهم نموده است . مساحت خالص مسکونی 19458 متر مربع و جمع کل زیر بنا (مفید و مشاعات ) به مساحت 34985 متر مربع می باشد .

 

هندسه کلی مجتمع بصورت 2 بلوک متقارن می باشد که از طبقه هفتم تا طبقه نهم این دو بلوک از هم جدا شده اند . فرم کلی بنا براساس ضوابط و قوانین هرم طراحی گردیده است .(قوانین حاکم بربلند مرتبه سازی براساس ضوابط شهرداری تهران )

 

فضای میانی این دو بلوک بصورت وید مرکزی ، با نور مناسب و دارای فضای سبز زیبا می باشد که لابی طبقات از این دید و منظر استفاده می نمایند و این فضای زیبا باعث منحصربفرد شدن پروژه نسبت به پروژه های مشابه گردیده است .

 

آنچه در طراحی معماری بسیار توجه شده است ، برخورداری کلیه واحدها از نور طبیعی و مستقیم با دیدهای زیبا (بخصوص در دید های شمالی و جنوبی ) همچنین عدم اشراف واحدها به یکدیگر و مجزا کردن فضاهای عمومی ، نیمه عمومی ، خصوصی در داخل واحدها می باشد .

 

نمای مجتمع :

نمای مجتمع با طراحی معماری مدرن در تلفیق و ترکیب با اصول آرامش بخش و زیبای معماری ایرانی طراحی شده و با ترکیب سنگ با آجر گویای ویژگیهای معماری با ارزش پروژه می باشد.

هندسه ی کلی مجتمع بصورت 2 بلوک متقارن می باشد که از طبقه ی هفتم تا نهم این دو بلوک از هم جدا شده اند.

سازه ی ساختمان از نوع بتن مسلح و با در نظر گرفتن آیین نامه های موضوع مقررات ملی ساختمان و همچنین آیین نامه ی طراحی سازه ها در برابر زلزله (2800) با بالاترین استانداردها طراحی شده است.

 

سایر امکانات و تجهیزات رفاهی ساختمان :

لابی:

مجتمع مسکونی دیباجی دارای دو لابی مجلل و مرتفع به مساحت تقریبی 825 مترمربع و همچنین چندین محل جهت انتظار میهمانان با دیدهای متفاوت می باشد.

لابی اصلی در قسمت غربی (به سمت خیابان رحمانی) و لابی دوم در قسمت جنوب مجتمع (کوچه ی یشمی) با محل استقرار متصدی لابی بصورت مستقل و با ورودیهای مجزا طراحی شده است.

زیرزمین ها :

مجتمع دارای 213 واحد پارکینگ و 148 واحد انباری در 3 طبقه زیرزمین بوده که این امر امکان پیش بینی 2 واحد پارکینگ برای واحدهای بزرگتر را فراهم می سازد.

آسانسورها و راه پله ها :

جهت دسترسی بهتر و سریعتر به طبقات و آپارتمانها، 4 پلکان دسترسی و هشت آسانسور برای مجتمع طراحی و در نظر گرفته شده است.

سیستم دفع بهداشتی زباله :

شوتینگ زباله در قسمتهای شرقی و غربی ساختمان و مجهز به دستگاههای فشرده ساز و بسته بندی زباله ها می باشد.

موتورخانه ی مرکزی :

موتورخانه ی مرکزی ساختمان که برای ایجاد بالاترین سطوح آرامش و آسایش حرارتی، برودتی و آبرسانی به واحدها و همچنین به منظور پاسخگویی به نیازهای ایمنی و اضطراری ساکنین طراحی شده است، در طبقه ی 3- شامل چیلرهای جذبی آبگرم برای ایجاد سرمایش و دیگهای آب گرم جهت گرمایش و مجهز به پمپهای آبرسانی، آتش نشانی و خطوط اطفای حریق پارکینگها می باشد.

سیستم های حرارتی و برودتی واحدها :

سیستم تهویه ی مطبوع واحدها، بصورت فن کویل طراحی شده است. این فن کویلها بصورت سقفی اجرا می شود و در کنار این انتخاب، واحدها دارای سیستم تامین هوای تازه و کنترل شده نیز می باشند.

تجهیزات آسایشی :

آنتن مرکزی، ماهواره ی مرکزی، سیستم اعلام حریق و آیفون تصویری در واحدها پیش بینی شده است.

 

امکانات تفریحی و موقعیت ساختمان :

این مجتمع دارای مجموعه ی ورزشی با مساحت 625 مترمربع در زیرزمین دوم شامل سونا، جکوزی و سالن بدنسازی بوده که موقعیت آن در قسمت جنوب شرقی زمین و بصورت جداگانه از ساختمان اصلی قرار گرفته است

.

 

 

dr%201.jpg

  • Like 2
لینک به دیدگاه
  • 7 ماه بعد...

مجموعه فرهنگی ویادمان شمس تبریزی

 

کوروش حاجی زاده

 

در ضمیمه فایل تحلیل پروژه را دانلود بفرمایید.:icon_gol::icon_redface:

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

لینک به دیدگاه

×
×
  • اضافه کردن...