رفتن به مطلب

عادات معامله گران موفق ( بخش اول)


*Mahla*

ارسال های توصیه شده

happy_trader2.JPG

 

در اختیار گرفتن سیستمی سازگار با شما

 

هر معامله‌گر موفق، سرمایه‌گذار، مدیر سرمایه و هر فرد دیگری سیستمی در اختیار دارد که کاملاً با آن سازگاری دارد. بعضی از آنها بلندمدت، برخی دیگر مکانیکی، برخی نیز حسی می‌باشند. سیستم به نوبه خود عامل مهمی نیست. پس چه سیستمی است؟ آیا سیستمی است که با شخصیت بی‌نظیر آنها سازگاری دارد؟

سیستم چندان اهمیتی ندارد. من در مورد سرمایه‌گذاران ارزشمندی شنیده‌ام ( وارن بافت) که میلیون ها ناگفته از بازار سهام را به دیگران یادآور شده‌اند. من درباره معامله‌گران روزانه‌ای شنیده‌ام که سالانه 2 میلیون دلار کسب سود کرده‌اند. همگی آنها در چه چیز مشترک می‌باشند؟ همان‌گونه که شما مشاهده می‌کنید آن یک سیستم نیست ولی آنها شیوه معاملاتی را دنبال می‌کنند که همگی آنها با آن خوشحال و خشنود می‌باشند. آنها در رویاهای خود به شیوه معامله دیگری فکر نمی‌ کنند. هیچ فردی نیز به آنها این شیوه معاملاتی را آموزش نداده است.

بسیاری از معامله‌گران سعی می کنند از معاملات روزانه استفاده کنند. ولی آن شیوه معاملاتی مناسب هر فردی نیست. برای آن که معامله‌گر روزانه موفقی باشید، باید در طی روز روند صعودی و نزولی کوتاه مدت بازار را بشناسید. با نرخ‌هایی که همزمان با هم و هر ساعت اعلام می‌شوند در تماس باشید. بله، معامله‌گران بسیاری هستند که بواسطه معاملات روزانه درآمدهای بسیار خوبی دارند. ولی بسیاری از معامله‌گران ظرف چند ماه سرمایه خود را از دست داده‌اند و هنوز متوجه نشده‌اند که آیا معاملات روزانه مناسب آنها هست یا خیر.

برای برخی از معامله‌گران خرید یک سهام و نگاه داشتن آن برای مدت یک سال به منظور دوبرابر شدن قیمت آن رنج آور است. سرمایه‌گذاری بلندمدت با انجام تلاش بسیار اندک، سودهای جالب توجهی عایدتان می‌کند که البته شما باید صبور بوده و طبق اصول مشخص سودهای خود را به حد کمال برسانید که استفاده از این متود به هیچ وجه شما را موفق نخواهد کرد.

گویی شما یک حرفه را انتخاب کرده‌اید. بخاطر می آورم چندی پیش کتابی را مطالعه می‌کردم که در مورد بهترین مدیران سرمایه بود و یکی از ویژگی‌هایی که نویسنده بر آن تاکید می‌کرد عشق آنها به انتخاب چنین حرفه‌هایی بود. اکثر آنها اذعان می‌کردند که نمی‌توانند باور کنند به چیزی که عاشق آن بوده‌اند دست یافته‌اند. در معامله کردن هیچ تفاوتی نمی‌کند. اگر شما با سیستمی معامله می‌کنید که دوست دارید معامله کنید، شما یک تریدر ممتاز و برجسته خواهید بود. شما هرگز نمی توانید آن شیوه معامله را تغییر دهید و سودی که شما کسب می‌کنید، همان شکر و تخم مرغ روی کیک است.

چگونه می‌توانید از سیستمی استفاده کنید که شما نسبت به آن خشنود هستید؟ پیش از هرچیز برای نیل به اهداف خود تدبیری بیاندیشید.

 

این ها را از خود سوال کنید:

- سود سالیانه ای که خواهان کسب آن هستم چه مقدار است؟

- آیا تمایل دارم که تمام وقت ترید کنم یا به صورت نیمه وقت یا تمام زمانها؟

- آیا می توانم استرس معاملات روزانه و معاملات کوتاه مدت را مدیریت کنم؟

- آیا برای انجام معاملات بلندمدت صبر و تحمل کافی دارم؟

- چه نوع شخصیتی دارم؟ آیا عملکردهای متعددی باید داشته باشم. آیا باید تمام وقت در حال تصمیم گیری باشم؟

- چه نوع کتاب هایی درخصوص معامله کردن مطالعه کرده‌ام و کدام یک از معامله‌گران برجسته را بیشتر تحسین کرده و به چه دلیل؟ آیا می‌توانید شیوه معاملاتی آنها را به سهولت کپی کنید؟

هرآنچه که انجام می‌دهید را ادامه دهید ولی اگر معاملات روزانه را دنبال نکرده‌اید در مورد یک تریدر روزانه مطالعه نکرده و از او تقلید نکنید. تلاش کنید به دنبال شیوه‌ای باشید که با آن احساس آرامش و راحتی می کنید و هدف شما بکارگیری این شیوه معاملاتی و تبدیل شدن به بهترین تریدر جهان می‌باشد.

من دوست دارم تا سهمی به ارزش 30 دلار خریده و آن را 9 ماه بعد به قیمت 130 دلار بفروشم. مطمئن باشید که این امر همیشگی نبوده و همیشه اتفاق نمی‌ افتد. و تنها یک یا دو بار در سال روی خواهد داد. من بسیار صبور هستم. نه تنها زمانی که در حال معامله هستم بلکه حتی هنگامی که برای ماه ها معامله کنم. اگر شرایط برای من مهیا نباشد، معامله نخواهم کرد. ایده‌هایی وجود دارد که مبتنی بر آن است که طی روز لحظاتی را صرف کرده و نمودارها را چک کرد و بقیه زمان ها نیز به خود من تعلق دارد تا بتوانم مطالعه کرده و بنویسم. از نظر من لازمه کسب سود بالا، حرکت و تکاپویی بزرگ است نه نوسانات و تغییر و تحولات شخصی.

این شیوه معامله مناسب هر فردی نیست اما نکته مهم آن است که پس از سال ها سعی و خطا سیستمی را کشف کرده ام که کاملاً مناسب من بوده و هدف من تبدیل شدن به بهترین تریدر جهان می‌باشد. شما نیز باید همین کار را انجام دهید. اگر با یک سیستم در حال معامله هستید که مناسب شما و درخور شما نیست، شما نخواهید توآن است نه اطمینان و نه نتایج خوبی بدست بیاورید و در نتیجه سود زیادی هم نخواهید کرد. اگر تریدر تازه کار و جدیدی هستید یا این که چندان موفق نبوده‌اید، به شما پیشنهاد می کنیم که از خود سوال کنید: چه نوع معاملاتی درخور و شایسته شخصیت من می‌باشد. یا می‌توانید مبنا و پایه و اساس مستحکمی برای خود ایجاد کنید بدین نحو که سیستم معاملاتی شما بسیار قدرتمند بوده است و یا اینکه مبنای شما ضعیف بوده و سیستم تجاری شما هم راستا با سوددهی شما از بین خواهد رفت.

این چیزی است که اکثر معامله‌گران به اشتباه دنباله رو آن می‌‌باشند. آنها هیچ ایده‌ای از اینکه چه نوع شیوه معاملاتی شایسته و مناسب حال آنهاست ندارند. آخرین و جدیدترین نرم افزار را خریداری کرده یا این که به راهنمایی استادان جدید گوش می‌کنند و امیدوارند که بتوانند نتایج معاملات خود را تغییر دهند. اکثر معامله‌گران هرگز نمی‌دانند معاملات موفق چه نوع معاملاتی است چرا که اکثر معاملات 6 ماه به طول خواهد انجامید. من معتقدم که هر معامله‌ای با عمر بیش از 2 سال در بازار احتمالاً یکی از انواع معاملات نادر خواهد بود:

برنده بازار سهام. چرا؟ زیرا پس از دو سال آنها شروع به گسترش یک سری قوانین مناسب خود می کنند. آنها شروع به معامله می کنند به نحوی که کاملاً مناسب حال آنها بوده و با آن احساس راحتی و آرامش می‌کنند. متاسفانه ضمن تعجیل برای کسب سود بسیار، اکثر معامله‌گران پیش از متضرر شدن یا از دست دادن سودشان تجربه دو ساله نیز ندارند.

آنها با خود می گویند:

" سیستمی را کشف خواهم کرد که مناسب بوده و با این شیوه معاملاتی بهترین معامله‌گر جهان خواهم شد.

  • Like 1
لینک به دیدگاه
×
×
  • اضافه کردن...