رفتن به مطلب

چرا شب قدر به این نام، ناميده شده است؟


sarevan

ارسال های توصیه شده

1 - شب قدر به اين جهت (قدر) ناميده شده که جميع مقدرات بندگان در تمام سال در آن شب تعيين مى شود، شاهد اين معنى سوره دخان است که مى فرمايد: انا انزلناه فى ليلة مبارکة انا کنا منذرين فيها يفرق کل امر حکيم : ما اين کتاب مبين را در شبى پر برکت نازل کرديم ، و ما همواره انذار کننده بوده ايم ، در آن شب که هر امرى بر طبق حکمت خداوند تنظيم و تعيين مى گردد (دخان - 3 و 4).

 

اين بيان هماهنگ با روايات متعددى است که مى گويد: در آن شب ، مقدرات يکسال انسانها تعيين مى گردد، و ارزاق و سرآمد عمرها، و امور ديگر، در آن ليله مبارکه تفريق و تبيين مى شود.

البته اين امر هيچگونه تضادى با آزادى اراده انسان و مساءله اختيار ندارد، چرا که تقدير الهى به وسيله فرشتگان بر طبق شايستگيها و لياقتهاى افراد، و ميزان ايمان و تقوى و پاکى نيت و اعمال آنها است .

يعنى براى هر کس آن مقدر مى کنند که لايق آن است ، يا به تعبير ديگر زمينه هايش از ناحيه خود او فراهم شده ، و اين نه تنها منافاتى با اختيار ندارد و بلکه تاءکيدى بر آن است .

2 - بعضى نيز گفته اند آن شب را از اين جهت شب قدر ناميده اند که داراى قدر و شرافت عظيمى است (نظير آنچه در آيه 74 سوره حج آمده است ما قدروا الله حق قدره آنها قدر خداوند را نشناختند).

3 - گاه نيز گفته اند به خاطر آن است که قرآن با تمام قدر و منزلتش بر رسول والا قدر، و به وسيله فرشته صاحب قدر نازل گرديد.

4 - يا اينکه شبى است که مقدر شده قرآن در آن نازل گردد.

5 - يا اينکه کسى که آن شب را احياء بدارد صاحب قدر و مقام و منزلت مى شود.

6 - يا اينکه در آن شب ، آنقدر فرشتگان نازل مى شوند که عرصه زمين بر آنها تنگ مى شود، چون تقدير به معنى - تنگ گرفتن نيز آمده است مانند و من قدر عليه رزقه (طلاق - 7).

جمع ميان تمام اين تفسيرها در مفهوم گسترده (ليلة القدر) کاملا ممکن است هر چند تفسير اول از همه مناسب تر و معروف تر است .{تفسير نمونه‌، آيت‌الله مكارم شيرازي و ديگران‌، ج 27، ص 188}.

لینک به دیدگاه

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...