رفتن به مطلب

ارسال های توصیه شده

چه طور مي‌خواهيد خال‌هاي خطرناك را از خال‌هاي بي‌آزار تشخيص دهيد؟

اولين گام اين است كه تشخيص دهيد يك خال مادرزادي است يا بتازگي روي بدن‌تان ظاهر شده است. براي خال‌هاي تازه ظاهر شده حتما به پزشك مراجعه كنيد. اما خال‌هاي مادرزادي را چطور بايد تشخيص داد؟ براي اين كار، يك روش ساده وجود دارد. عكس‌هاي نوزادي‌تان را پيدا و با دقت وارسي‌شان كنيد. خال‌هاي مادرزادي يا ملانوسينيك‌ها، همان‌طور كه از اسمشان پيداست همان خال‌هايي هستند كه از بدو تولد با شما همراه مي‌شوند و البته به ندرت ممكن است پس از تولد نيز در يكي دو سال اول زندگي به‌وجود آيند كه در اين صورت به آنها ملانوسينيك‌هاي تاخيري گفته مي‌شود

خال ملانوسينيك در واقع تكثير حاصل خوش‌خيم سلول‌هاي رنگدانه‌اي اپيدرم است كه امكان دارد در نواحي سطحي اپيدرم، درم يا هر دو و در ناحيه تنه، سر، گردن يا هر جاي ديگر بدن اتفاق بيفتد

لینک به دیدگاه

خال بزرگ يعني چقدري؟

 

پزشكان خال‌هاي مادرزادي را بر اساس اندازه آنها تقسيم‌بندي مي‌كنند. دكتر رقيه شمس‌الديني، متخصص پوست و مو درباره شيوه تقسيم بندي خال‌ها بر اساس اندازه مي‌گويد: اگر اندازه اين خال‌ها، زير 5/1 سانتي‌مترمربع باشد، خال كوچك و اگر بين 5/1 تا 20 سانتي‌مترمربع باشد، خال متوسط و اگر بزرگ‌تر از 20 سانتي‌مترمربع باشد، خال‌هاي مادرزادي بزرگ ناميده مي‌شود.

 

به گفته اين متخصص زمينه به وجود آمدن اين خال‌ها معمولا تا 6 ماهگي جنين وجود دارد. علاوه بر نقش پر‌رنگ وراثت در بروز خال‌هاي مادرزادي، استفاده از برخي داروها و بروز عفونت در بدن منجر به يك جهش ژنتيكي و در نتيجه پيدايش اين خال‌ها مي‌شود. در بسياري از موارد مشاهده شده است كه اين افراد، سابقه فاميلي داشته و مي‌توان كسي را در خانواده يا بستگان وي يافت كه خال مادرزادي داشته باشد.

لینک به دیدگاه

مشخصه‌هاي ظاهري اين خال‌ها

دكتر شمس‌الديني درباره مشخصه‌هاي ظاهري اين خال‌ها توضيح مي‌دهد: خال‌هاي كوچك و متوسط اغلب گرد يا بيضي شكل و قرينه هستند و در زمان تولد كمي برجسته‌اند.

 

وي در گفت‌وگو با ايسنا مي‌افزايد: خال‌هاي بزرگ معمولا سطح بيشتري از بدن را مي‌پوشاند و به طور شايع در ناحيه كمر و باسن قابل مشاهده است. حتي مي‌توان ظهور اين خال‌ها را در ناحيه مودار سر نيز ديد. البته در بسياري از موارد تعدادي خال كوچك نيز در اطراف ضايعه بزرگ وجود دارند. اين متخصص پوست و مو تاكيد مي‌كند: احتمال بروز خال‌هاي مادرزادي زير 3 درصد در كل جمعيت است

لینک به دیدگاه

خال‌هاي بزرگ، پرخطر و غافلگيركننده

 

به گفته دكتر شمس‌الديني اگر خال‌هاي بزرگ در ناحيه سر و گردن و خط وسط كمر بويژه روي ستون فقرات واقع شده باشند، خطر درگيري بافت‌هاي اطراف مغز و نخاع بيشتر شده و انجام ام.آر.آي ضروري مي‌شود.

 

وي ادامه مي‌دهد: خال‌هاي بزرگ پتانسيل تبديل به بدخيمي از نوع ملانوم را دارند. حتي در سنين بالاتر بحث درگيري بافت مغز و نخاع مطرح نيست بلكه ممكن است بالا رفتن فشار مايعات مغز و نخاعي نيز در اين افراد ديده شود.

 

اين متخصص پوست و مو، درباره ايجاد ملانوم بدخيم ناشي از خال‌هاي مادرزادي مي‌گويد: احتمال بروز ملانوم با اندازه خال ارتباط نزديكي دارد و احتمال ابتلا در كساني كه خال‌هاي كوچك و حتي متوسط مادرزادي دارند، بسيار ضعيف است.

لینک به دیدگاه

وي علت اصلي اقدام براي عمل جراحي در خال‌هاي مادرزادي را رفع خطر تبديل خال‌هاي بزرگ به ملانوم و حفظ زيبايي عنوان مي‌كند و مي‌گويد: سن فرد فاكتور مهمي براي انجام عمل جراحي است. در خال‌هاي كوچك به اين علت كه بيشتر جنبه زيبايي مطرح است، اقدام اورژانسي لازم نيست و معمولا فرد را پس از رسيدن به سن بلوغ عمل مي‌كنند.

 

دكتر شمس‌الديني ادامه داد: اما در موارد ابتلا به خال‌هاي بزرگ چون خطر ملانوم وجود دارد، اقدام درماني هرچه سريع‌تر بايد انجام شود، البته جراحي را بلافاصله پس از تولد انجام نمي‌دهند زيرا بدن نوزاد تحمل بيهوشي را ندارد.

لینک به دیدگاه

اين متخصص پوست و مو درباره خال‌هاي ملانوسينيك اكتسابي توضيح مي‌دهد: خال‌هاي معمولي كه پس از 5 سالگي ظاهر مي‌شوند در بين اكثر افراد عموميت دارند. وي ادامه مي‌دهد: اين كه در برخي موارد پس از برداشت اين خال‌ها، گوشت اضافه يا كلوئيد حاصل مي‌شود يا خال‌ها مجدد برمي‌گردد، بيشتر بستگي به سن فرد و محل برداشتن خال دارد. به عنوان مثال اگر خال در گردن، پشت و ناحيه تحتاني چانه واقع باشد، احتمال كلوئيد يا گوشت اضافه پس از عمل بويژه در جوانترها بيشتر است.

 

لینک به دیدگاه

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...