رفتن به مطلب

بورس در انتظار بازارهاي جهاني


*Mahla*

ارسال های توصیه شده

بورس در انتظار بازارهاي جهاني

 

 

دنیای اقتصاد - معامله‌گران بازار سرمايه ايران در شرايطي روز معاملاتي خود را آغاز مي‌كنند كه با توجه به كاهش شديد بهاي مواد خام و فلزات در روز پنج‌شنبه و جمعه كه به افت 2/1 درصدي شاخص كل بورس در روز شنبه انجاميد، بازگشايي بازارهاي جهاني براي آنها بسيار مهم تلقي مي‌شود. در حال حاضر عمده نگاه‌هاي فعالان بازار سرمايه به سوي بهاي نفت و بهاي سه فلز مس، روي و سرب معطوف است تا جايي كه امروز در صورت عدم افت بهاي اين 4 ماده اساسي، بورس تهران مي‌تواند كاهش نگراني را تجربه كند.

 

بورس در انتظار بازارهاي جهاني

گروه بورس- همایون دارابی: بورس اوراق بهادار تهران روز گذشته روزی کم نوسان را پشت سر گذاشت و مهمترین توجه آن به پیش‌بینی روند بازگشایی بازارهای جهانی بود.

با توجه به کاهش شدید بهای مواد خام و فلزات در روز پنجشنبه و جمعه که به افت 2/1درصدی شاخص کل بورس در روز شنبه انجامید، معامله‌گران در انتظار بازگشایی بازارهای جهانی هستند. کارشناسان بازار جهانی با توجه به کاهش سطح اعتباری ایالات متحده که برای نخستین‌بار از سال 1917 صورت گرفته است شرایط پیچیده‌ای را تجربه خواهند کرد که تاکنون تجربه نشده است. در همین حال با توجه به سطح تولید ناخالص ملی ایالات متحده در 6ماه نخست سال جاری میلادی، انتظار برای رکود افزایش یافته است. در همین حال در حوزه اروپا نیز بحرانی عمیق در کشورهای پرتغال، ایتالیا، اسپانیا و یونان در حال تجربه شدن است که این امر پیچیدگی زیادی را پیش روی معامله‌گران قرار داده است. در این فضا بورس تهران نیز به واسطه نمادهای وابسته به بازار جهانی با چالش مواجه خواهد شد به ویژه آنکه بورس تهران به دلیل تجربه چند ماه رکود قیمتی از توان نقدینگی کمی برای مقابله با شرایط بیرونی برخوردار است. در حال حاضر عمده نگاه‌ها به سوی بهای نفت و بهای سه فلز مس، روی و سرب معطوف است. در صورت كاهش نيافتن بهای این 4ماده اساسی، بورس تهران می‌تواند کاهش نگرانی را تجربه کند.

در بازار دیروز در تحولات مهم، بازار شاهد انتشار خبرهایي در مورد آئین‌نامه استمهال بدهی واحدهای صنعتی بود. به گفته عضو هيات مديره انجمن مديران صنايع در اين آئين‌نامه كه هفته آينده براي تاييد نهايي در جلسه شوراي گفت‌وگوي دولت و بخش خصوصي ارائه خواهد شد، يك راهكار جديد براي حل مشكل واحدهاي صنعتي بدهكار پيش‌بيني شده است.

حسین سلیمی تصريح كرد: در تدوين اوليه آئين‌نامه استمهال بدهي واحدهاي صنعتي، موضوع بدهي معوق واحدهاي توليدي با 2 راهكار مورد بررسي قرار گرفت كه هم اكنون نيز راهكار سومي براي حل مشكل واحدهاي آسيب‌پذير ناشي از افزايش قيمت حامل‌هاي انرژي پيش‌بيني شده است.

وي توضيح داد: در مرحله اول در اين آئين‌نامه پيشنهاد شده واحدهايي كه از دولت طلب دارند و در مقابل به سيستم بانكي بدهكارند، مورد بررسي قرار گيرند تا به اين ترتيب يا مهلت پرداخت بدهي آنها تمديد شود يا اينكه اين بدهي به صورت تهاتري توسط دولت پرداخت شود.

در مرحله دوم نيز واحدهاي داراي بدهي معوق كه وام دريافت شده را در پروژه‌اي كه تعهد داشته‌اند، هزينه كرده و مبلغ وام در اين پروژه ثبت شده، اما به دلايل مختلف مانند تحريم، نتوانسته‌اند گشايش اعتبار كنند و به موقع كالاي مورد نياز خود را وارد كنند، مورد بررسي قرار مي‌گيرند.

عضو هيات‌مديره انجمن مديران صنايع ادامه داد: در راهكار سوم كه در آئين‌نامه استمهال بدهي واحدهاي صنعتي پيش‌بيني شده، شركت‌هاي صنعتي كه به دليل افزايش قيمت حامل‌هاي انرژي و آثار آن مجبور به عدم پرداخت بدهي شده‌اند، مورد بررسي قرار مي‌گيرند و اگر ثابت شود كه تاخير در پرداخت بدهي بانكي اين واحدها به دليل افزايش نرخ انرژي بوده، مشمول استمهال خواهند شد.

سليمي تاكيد كرد: بر اساس آئين‌نامه استمهال بدهي واحدهاي صنعتي، اگر يك واحد صنعتي بدهي‌اش را از پنج سال پيش پرداخت نكرده، چون در آن زمان نه تحريم به شدت امروز بوده و نه موضوع افزايش قيمت حامل‌هاي انرژي مطرح بوده است، مشمول استمهال بدهي نخواهد شد.

در بازار دیروز فرابورس شاهد عرضه سهام ناشی از افزایش سرمایه هلدینگ معدنی خاورمیانه بود که این عرضه 500میلیون سهمی در نرخ 2هزار و 40ریال خریداری شد. هامونی مدیر بازار فرابورس دیروز پس از این عرضه یادآور شد: با توجه به اینکه سهام این شرکت در فرابورس پذیرفته شده است معاملات آن از این طریق انجام خواهد شد. در گروه انفورماتیک دیروز افرانت با صف خرید همراه بود. در فرابورس حق تقدم شرکت فن آوا به پایان دوره معاملاتی رسید و داده پردازی ایران پس از دریافت مجوز افزایش سرمایه 100درصدی به زودی شاهد انجام این افزایش سرمایه خواهد بود.

در گروه برقی مهلت استفاده از حق تقدم افزایش سرمایه ایران ترانسفو تمدید شده است.

در گروه تجهیزات دیروز صدرا در شرایطی با تعادل نسبی معامله شد که حضور پر رنگ حقیقی‌ها در این نماد ،خروج آخرین سهامداران حقوقی این شرکت را رقم زده است.

در گروه بانکی دیروز ضعف نسبی بر بيشتر نمادهای این گروه حاکم بود. دیروز مدیر عامل بانک تجارت از افزايش سرمايه 393 ميليارد توماني بانك تجارت تا دو هفته ديگر خبر داد. مجيدرضا داوري افزود: اين افزايش سرمايه در حالي به هيات مديره بانك تفويض شده كه ظرف دو هفته تا حداكثر يك‌ماه آينده، از محل سود انباشته اعمال خواهد شد.

وي در مورد زمان افزايش سرمايه مرحله دوم براي رسيدن به سرمايه 2 هزار و150 ميليارد توماني هم گفت: افزايش سرمايه ديگري هم بعد از برگزاري مجمع سالانه 91 و از محل سود انباشته انجام خواهد شد.

در مجموع بازار دیروز بازاری ضعیف و در حال انتظار بود که در آن شاخص کل با 3/85واحد افت همراه شد و به 24هزار و 923واحد رسید. ارزش معاملات نیز با توجه به داد و ستد 43میلیون حق تقدم بانک کارآفرین با سهم 4/16درصدی در کل معاملات به رقم 41میلیارد تومان رسید. از 222نمادی که به روی تابلو رفتند، 142نماد با کاهش قیمت معامله شدند.

09-01.jpg

  • Like 2
لینک به دیدگاه
×
×
  • اضافه کردن...