رفتن به مطلب

زیستگاه میکربی دهان


ارسال های توصیه شده

حفره دهان فضایی است غیر منظم و تا حدودی بیضی شکل که اولین توقفگاه مواد غذایی در بدن به شمار می‌رود. پس از جویدن غذا مقداری از آن در دهان و بین دندان‌ها و حد فاصل میان دندان‌ها ولثه قرار می‌گیرد. از آنجا که این مواد غذایی مورد استفاده فلور نرمال (فلور دهان شامل گروه متنوعی از اورگانیسم‌ها بوده و در بر گیرنده باکتری‌ها، قارچ‌ها، میکوپلاسماها، تک یاخته‌ها و احتمالاً فلور ویروسی می‌باشد) دهان قرار می‌گیرد باعث رشد میکرواورگانیسم‌های دهان وتشکیل بیوفیلم های باکتریایی بر روی سطح وریشه دندانها می‌شود و در نهایت پوسیدگی دندان‌ها، بیماری های مرتبط با دهان را ایجاد می‌نماید.

با توجه به اینکه زیستگاه خاصی که میکرواورگانیسم‌ها مرتبط با آن فعالیت کرده و زنده می‌مانند را اکوسیستم می گویند. فعالیت هر میکرواورگانیسم در زیستگاه خاص، مربوط به نقشی است که آن در بین اجتماع میکرواورگانیسم‌ها دارا می‌باشد. این نقش توسط خواص بیولوژی هر توده یا جمعیت مشخص می‌گردد. دهان به عنوان یک اکوسیستم با چندین زیستگاه می‌باشد. به طوری که هر یک مناسب رشد و فعالیت تعدادی میکرواورگانیسم است. زیستگاه‌های دهان را می‌توان مخاط، لب‌ها، گونه‌ها، زبان، سطوح دندان‌ها، لثه، بزاق، ناحیه لوزه‌ها و سطح دندان‌های مصنوعی نام برد.

خواص زیستگاه‌های دهان هرگز بصورت طولانی پایدار نبوده و همواره دستخوش تغییرات وسیعی می‌شود. با کشیدن دندان، گذاشتن دندان مصنوعی، جرم گیری و پرکردن دندان، اکوسیستم دهان تغییر می‌کند. تغییرات موقت اکوسیستم دهان بر حسب نوع غذای مصرفی و آنتی بیوتیک‌ها نیز ممکن است اتفاق بیفتد. دندان‌ها و بزاق، دهان را از دیگر زیستگاه‌های موجود در بدن انسان و سایر موجودات متمایز می‌سازد. قبل از رویش دندان‌های شیری و دوره‌های دندان‌های شیری و دندان‌های دائمی ،هریک شرایط اکولوژی خاصی را در دهان بوجود می آورند.

هریک از دندان‌ها برای سکونت توده خاصی از میکروب‌ها مناسب بوده، این حالت به ماهیت فیزیکی سطح و خطوط دندان‌ها بستگی دارد. نواحی بین دندان‌ها و شقاق لثه‌ای به علت ابقای مواد غذایی باعث رشد و تکثیر میکروب‌ها شده واغلب پوسیدگی دندان در این نواحی پدید می‌آید.

  • Like 4
لینک به دیدگاه

فاکتورهای میکروبی زیستگاه دهان

میکروب‌ها در محیط دهان می‌توانند چه در تحریک و چه در مهار باکتری‌های مجاور با هم اثر متقابل داشته باشند. مکانیسم‌های دخیل در این مورد عبارتند از:

1 - رقابت برای گیرنده ها جهت اتصال بوسیله اشغال زودتر نواحی کلونیزه شدن و جلوگیری از اتصال آنهایی که دیرتر می‌رسند.

2 - ساخت توکسین‌ها مثل باکتریوسین که سلول‌های همان گونه یا دیگر گونه‌های باکتری‌ها را می‌کشند؛ مثل استرپتوکوک سالیواریوس که مهارکننده‌ای (enosin ) می‌سازد که استرپتوکوک پایوژنز را مهار می‌کند.

3 - تولید محصولات نهایی متابولیکی مانند اسیدهای کربوکسیلیک کوتاه زنجیره که pH را کاهش میدهند و همچنین مانند عوامل آنتاگونیست مضر عمل می‌کنند.

4 - استفاده از محصولات نهایی متابولیکی دیگر باکتری‌ها برای اهداف تغذیه‌ای. مثلا رده ویلونلا از اسیدهایی که استرپتوکوک موتانس می‌سازد استفاده می‌کند.

5 - تجمع با گونه‌های مشابه و یا گونه‌های مختلف باکتری‌ها

  • Like 4
لینک به دیدگاه

فلور نرمال دهان

دهان نوزاد در بدو تولد استریل است به جز شاید تعداد کمی از اورگانیسم‌هایی که از کانال زایمان مادر گرفته می‌شود. کمتر از چند ساعت بعد اورگانیسم‌ها از دهان مادر و یا پرستار و محیط به دهان راه می‌یابند. معمولا استرپتوکوک‌ها گونه‌های پیش‌قدم هستند. فعالیت متابولیکی اجتماع پیش‌قدم محیط دهان را برای تسهیل در تشکیل سایر جمعیتها تغییر بدهند. هنگامی‌که ترکیبات این اکوسیستم پیچیده شامل تعداد متغیری از جنس‌ها و گونه‌های مختلف رشد کرده و به یک تعادلی میرسند گفته می‌شود که یک اجتماع به اوج رسیدهcilmax community) ) بوجود می‌آید که این یک سیستم بسیار دینامیک است.

  • Like 4
لینک به دیدگاه
  • 4 ماه بعد...

كنترل عفونت در دندانپزشكي

 

 

اقداماتي كه براي جلوگيري ازبروز عفونت هاي بعدي صورت مي گيرد بايد به گونه اي انجام پذيرد كه در طيف وسيعي از كارهاي دندانپزشكي قابل استفاده باشد . مقرون به حرفه بوده و كمترين زمان را در هنگام جراحي به خود اختصاص دهد و علمي ، دقيق و بي خطر باشد .

 

در محيط دندانپزشكي بزاق و خون هر دو وجود دارند به علاوه ذرات پراكنده ترشحات سر پوش گذاري مجدد سر سوزن بيحسي ، در دندانپزشكي امري معمولي است ولي مي تواند خطري جدي براي ايجاد عفونت در افراد مشغول به كاردر دندانپزشكي باشد .

خون به عنوان حامل ميكروارگانيزم هاي بيماري زا به خوبي شناخته شده و موردي وجود ندارد كه در آن آلودگي خوني با خطر همراه نباشد .

( اگر باشد بسيار محدود است)

 

بزاق ميتواند بُعد ديگري بر ابعاد ايجاد عفونت بيفزايد . اگر چه بزاق تعدادي از خواص ميكروب كشي را دارد اما در عين حال مي تواند حامل بسياري از ميكروبها ، ويروسها و قارچها نيز باشد . بعضي شواهد نشان مي دهد كه ويروسهاي معيني به طور فعال به درون بزاق ترشح مي شوند .

برخي از متخصصان بر اين باورند كه گرفتن سابقه پزشكي بيمار روشي مطمئن براي شناسايي بيماراني است كه امراض عفوني را منتقل

مي كند اما اين باور غلط است . زيرا در غالب موارد تشخيص يك بيمار عفوني از سابقه بيمار غير ممكن است . چون اولاً اكثر بيماران از وضعيت پزشكي خود بي اطلاع هستند برخي گاهي واقعيت را مخفي مي كنند و برخي از بيماران چون دوره كمون طولاني دارند شايد در آزمايشات اوليه مشخص نباشد . اگر بيمار آلوده ، دندانپزشك را در جريان بيماري خود قرار دهد كمك بزرگي مي كند . راه حل اين است كه هر بيمار ، بالقوه عفوني محسوب شود.

 

مواردي مانند تبخال نوع i و hiv و هپاتيت b امكان دارد به وسيله بهداشتكار دهان و دندان به بيماران منتقل شود .

در محيط دندانپزشكي معمولاً بعد ازمهارت پزشك در درمان مهمترين قسمت كار مربوط به دستيار دندانپزشك است كه با مهار عفونت و سترون كردن كامل وسائل و روش مناسب دفع آلودگي خطر را به حداقل برساند. استفاده از دستكش، عينك محافظ و ماسك كمك بزرگي براي جلوگيري از انتشار عفونت ها است. حرارت و زمان لازم براي اتوكلاو بسيار حائز اهميت است كه معمولاًبسته به نوع وسائل انتخاب مي شود . مثلاً حرارت 138 – 134 درجه سانتيگراد حداقل زمان 3 دقيقه كافي است

  • Like 2
لینک به دیدگاه
یه دندونم داره خراب می شه باید برم پر کنم :banel_smiley_4: ...

 

ظاهرا اینقدر گیرش دادی که باید بکشی :ws37:

  • Like 1
لینک به دیدگاه
  • 1 ماه بعد...

خونريزي لثه ها خطرسکته قلبي را افزايش مي دهد

 

برطبق تحقيقات جديد رعايت نکردن بهداشت دهان و دندان ها وخونريزي لثه ها، شما را با افزايش خطر سکته قلبي روبرو مي کند. مطالعات نشان مي دهند افرادي که بهداشت دهان و دندان شان را رعايت نمي کنند وکساني که به طور منظم دندان هايشان را مسواک نمي زنند، لثه هايشان خونريزي مي کنند که اين خونريزي باعث ورود 700 نوع باکتري مختلف موجود دردهان به جريان خون مي شود که خطر سکته قلبي را افزايش مي دهد.

برطبق نظر يکي از پزشکان دانشگاه دوبلين ايرلند، دهان يکي از آلوده ترين قسمت هاي بدن انسان محسوب مي شود.اگر يکي از رگ هاي خوني لثه هاي شما براثرخونريزي باز باشد، باکتري ها به درون جريان خون شما راه پيدا مي کنند.هنگامي که باکتري ها وارد جريان خون مي شوند، به اجزا بسيار ريزي به نام پلاکت ها برخورد مي کنند. (هنگامي که قسمتي از بدن شما زخمي مي شود، پلاکت ها خون را در آن محل لخته مي کنند.) باکتري ها با چسبيدن به پلاکت ها باعث لخته شدن آنها در داخل رگ خوني مي شوند وقسمتي از رگ خوني را مسدود مي کنند. اين مسئله مانع برگشت جريان خون به قلب مي شود وشما درمعرض خطر سکته ي قلبي قرار مي گيريد. تنها درمان براي اين نوع بيماري ،درمان با آنتي بيوتيک تحت نظرپزشک است.

منبع:

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

 

لینک به دیدگاه
×
×
  • اضافه کردن...