رفتن به مطلب

هندوانه ابوجهل


ارسال های توصیه شده

هندوانه ابوجهل

نام علمی:Citrullus colocynthis

نام انگلیسی: Bitter cucumber

 

نام فارسی: هندوانه ابوجهل

 

مقدمه:

 

هندوانه ابوجهل بوته ای شبیه هندوانه معمولی از تیره کدوست . این گونه گیاه داروییی و تلخ مزه که نام فارسی آن هندوانه تلخ است . بوته ای گسترده یا خوابیده در روی سطح زمین است. و بوسیله ی بذر زیاد می شود . این گیاه همه جا دیده می شود اما در زمین های بیابانی بیشتر به چشم می خورد این گیاه در برابر دمای بیشتر از 40 درجه سانتیگراد و حتی دمای زیر صفر مقاوم است بوتۀ به هم پیچیده و هرز روئیده شدۀ هندوانۀ ابوجهل دارای برگهای تقریباٌ خاکستری است این برگها دارای حاشیه شکاف دار هستند و بخش ها یا لبه های شکاف خورده به گردی متمایل است گلهای کوچک زرد مایل به سبز این گیاه زنگوله ای شکل است میوۀ هنوانه ابوجهل شبیه هندوانه ، گرد و کوچک به قطر 3 تا 8 سانتیمتر به رنگ زرد مایل به سبز و صاف و سمی است . هندوانه ابوجهل در برابر خشکی مقاوم و به بارش اندکی نیاز دارد . این گونه می تواند درتثبیت ماسه های روان زمینهای بیابانی کشور مفید واقع شود گونۀ دیگر این جنس هندوانه معمولی است

میوۀ هندوانه تلخ محتوی تعدادی دانه قهوه ای رنگ است که مسهل هستند و مصرف زیاد آن مسمومیت ایجاد می کند در بعضی نواحی کشور از میوۀ آن ترشی تهیه می شود .

 

خصوصیات بوتانیکی:

 

گیاهی علفی ، چند ساله دارای ساقه ای خوابیده یا بالا رونده و پوشیده از تاراست و در مناطق مختلف کویری و بایر پراکندگی دارد. برگهای آن متناوب منقسمبه لوله های دانه دار، پوشیده از تار و دارای ظاهری به رنگ مایل به سفید در سطح تحتانی پهنک است از کناره های برگهای آن پیچک هایی خارج می شود که موجب اتصال گیاه به تکیه گاه می شود .گلهای آن دارای وضع منفرد و بر دو نوع نر و ماده بر روی یک پایه است . گل نر دارای جامی به رنگ زرد نارنجی و متصل از راه قاعده به کاسه گل است . پنج پرچم دارد و آرایش آن بدین نحو است که میله 4 پرچم آن دو به دو به یکدیگر چسبیده اند و فقط یک میله پرچم آزاد دارد. گلهای ماده آن شباهت کامل به گلهای نر دارد و فقط به جای پرچم ، مادگی با تخمکهای متعدد در آن دیده می شود میوه اش کروی به رنگ زرد به بزرگی یک نانج کوچک ، پوشیده از یک پوست نسبتاً نازک ولی سخت و دارای میان بر سفید رنگ و اسفنجی است . پراکنش جغرافیایی: در لرستان ، خوزستان، فارس، کرمان، نصرت آباد ، لار، بندر عباس ، بلوچستان، چابهار، خراسان ، یزد، کویر لوت گسترش می یابد. نیازهای اکولوژیکی: در مناطق کویری ، خاکهای قلیایی وشور به خوبی رشد کرده و مقاومت زیادی به تنش آب و شوری دارد.زمین آفتابگیر و دارای کود زیاد نیاز دارد . آبیاری مرتب زمین زراعی الزامی است.

 

 

ترکیبات شیمیایی:

 

مهمترین ترکیب شیمیایی این گیاه اصطلاحاً کاپا ری روتین نامیده می شود در ضمن در ریشه و جوانه ی مولد گل گیاه پکتین ، ساپونینو نوعی اسانس و یک مادۀ رزینی وجود دارد. مصارف دارویی: میوه گیاه دارای خاصیت مسهل قوی است در موارد ضعف اعمال روده ، فلجی ناحیه امعاء و احشاء ، در درمان یبوست ، بیماریهای روماتیسمی ، عفونتهای پوستی ، گلو درد، آب آوردن انساج و بیماریهای کبدی بکار می رود . در درمان دیابت ، کنترل صرع و تقویت سیستم ایمنی نقش دارد . موجب افزایش فشار و قند خون و بروز سکته نیز می شود. اثر تحریکی عصاره دانه هندوانه ابجهل بر سیستم ایمنی بدن بیشتر از عصاره بخش گوشتی (پالپ) آن بوده و لیکن درجه سمی بودن عصارۀ دانه بیشتر است. در طب سنتی ایران نیز این گیاه در درمان ادم ، عفونتهای باکتریال ، سرطان دیابت ، و سقط جنین بکار برده شده است

 

 

تکنیکهای زراعی(کاشت ، تکثیر):

کاشت:قسمت مورد استفادۀ گیاه میوه ی آن است که میوۀ رسیده ی گیاه را در فاصله ماههای تیر و مرداد می چینند و پس از خشک کردن به کمک کاردهای نوک تیز پوست آنرا جدا می سازند و یا آنکه قبل از خشک کردن میوه این عمل را انجام می دهند درون میوه ها دانه های بسیاری به تعداد 200 تا 300 به طول 4 تا 8 میلیمتر و به عرض 4 تا 5 میلیمتر جای دارد. میوه خشک شده فاقد بو ولی طعم بسیار تلخ و لعابی است.

 

تکثیر :

بوسیله دانه انجام می شود

 

 

 

jazmoryan (24).jpg

 

 

لینک به دیدگاه
  • 7 ماه بعد...

فکر کنم یه بار یکیشو خوردم

تو ترشی هم میندازن-درسته:ws52:

طعمش مابین هندوانه کال و خیار بود - داخلشم مثل خیار بود

خودرو بود - دسترسی هم سخت - اون جایی که روییده بود رو سینه کش کوه بود

ولی هسته تیره نداشت !

لینک به دیدگاه
فکر کنم یه بار یکیشو خوردم

تو ترشی هم میندازن-درسته:ws52:

طعمش مابین هندوانه کال و خیار بود - داخلشم مثل خیار بود

خودرو بود - دسترسی هم سخت - اون جایی که روییده بود رو سینه کش کوه بود

ولی هسته تیره نداشت !

 

در بعضی نواحی کشور از میوۀ آن ترشی تهیه می شود .:w16:

لینک به دیدگاه

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...