رفتن به مطلب

گفت آنچه يافت مي نشود، آنم آرزوست...


ارسال های توصیه شده

گفت آنچه يافت مي نشود، آنم آرزوست...

راحله احمدي- اين روزها خبر ادغام سازمان جنگل ها و مراتع با سازمان حفاظت محيط زيست بر سر زبانها افتاده و موافقين و مخالفين اين طرح ديدگاههاي خود را در مطبوعات، وبلاگها و ساير پايگاههاي خبري بيان کرده اند...

 

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

 

اينکه در برنامه ريزي اين طرح تا چه اندازه براي محيط زيست دل سوزانده شده معلوم نيست. هنوز دقيقا نميدانيم قرار است کل سازمان جنگلها با تمام بخشها و زيربخشهاي آن با محيط زيست ادغام شود يا آنطور که شنيده شده، بخش حفاظت جنگل ها و مراتع با محيط زيست و بخش آبخيزداري در وزارت کشاورزي ادغام خواهد شد؟ نگارنده زحمتي در تحليل علمي اين تصميم گيري به خود نداده و بررسي کارشناسي اين طرح را به ساير دوستان واميگذارد، آنچه اما به اين ذهن خيال پرداز ميرسد رويايي است که اگر روزي محقق شود شايد سازمان حفاظت محيط زيست را از اين مانداب انفعال بيرون آورده و اين متولي بيرون گود افتاده، بتواند با مديريت پايدار در يک عرصه نوپا خودي نشان داده، براي خويش آبرويي دست و پا کند. اما کودک نوپايي که حالا به واقع يتيم مانده، همان صنعت طبيعت گردي يا اکوتوريسم است. گفته شده تفاوت اصلي دو نهاد سازمان جنگلها و سازمان محيط زيستدر نوع نگاه آنها به موضوع بهره برداري از عرصه هاي طبيعي است. اولي بهره برداري را فقط در قطع درختان و چوب فروشي ميبيند و دومي هم اصلا نگاه اقتصادي ندارد و به واقع به جاي مديريت مناطق حفاظت شده عملا فقط در آنها بسته و به سرايداري و نگهباني از آنها اکتفا کرده است. از ديرباز اين روياي طرفداران محيط زيست بوده که به جاي فروش درختان بايد آنها را به تماشا گذاشت. و اين يعني جايگزيني اکوتوريسم با چوب فروشي. ممکن است که با ادغام دو سازمان فوق الذکر بتوان به اجراي چنين طرحي اميدوار بود؟

علاقه به طبيعت گردي و کسب آرامش و لذت از طبيعت که اين روزها در قالب صنعت اکوتوريسم فراگير شده، براي طرفداران محيط زيست واقعه خوشايندي است. چرا که هرچه به تعداد طبيعت گردان افزوده شود، نشان از آشنايي بيشتر انسان ها با نقش انکارناپذير محيط زيست در زندگي دارد و يک طبيعت گرد نهايتا به طبيعت دوستي تبديل خواهد شد که حفظ محيط زيست برايش دغدغه اي مهم خواهد بود. بهبود اوضاع اقتصادي و افزايش سطح رفاه جوامع محلي نيز، که از آرمانهاي ديرينه طرفداران محيط زيست است، در اکوتوريسم پايدار محقق ميگردد.. آنچه اما در اين ميان اهميت فوق العاده اي دارد، همين واژه پايداري است.. واژه اي که مجريان توسعه در اين مملکت با آن بيگانه اند، اما فرصت اينجاست که سازمان حفاظت محيط زيست ميتواند با در دست گرفتن مديريت پايدار اين صنعت نو ظهور، علاوه بر صيانت از مناطق حفاظت شده و ميراث طبيعي خويش، از صدماتي که رشد شتابناک، ناپايدار و برنامه ريزي نشده اين صنعت به محيط زيست تحميل خواهد کرد جلوگيري کرده و براي مناطق حفاظت شده درآمد مستقيم ايجاد کند. اين رويايي است که اگر محقق شودابزار مناسبي براي محافظت از زيستگاهها و مناطق حفاظت شده فراهمخواهد کرد، اهميت اين اکوسيستم ها افزايش يافته و ارزش اقتصادي آنها بالا خواهد رفت و به طور خلاصه اکوتوريسم ميتواند دليلي براي حفاظت محيط زيست بوده از طريق فراهم آوردن انگيزه هاي اقتصادي و اعتبارات مالي باعث گسترش سخت افزارهاي مراقبت و حفاظت در مناطق حفاظت شده بشود.

در حال حاضر متولي اصلي اکوتوريسم کميته ملي طبيعت گردي است، نهادي که مي رفت تا چراغ اميدي براي طرفداران اين صنعت نوپا روشن کند، اما سال گذشته با ادغام در معاونت گردشگري سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري، عملا برچيده شد و در حال حاضر طبيعت گردي در کشور متولي دلسوزي ندارد. آيا نميتوان اين کميته را با ادغام در معاونت محيط طبيعي سازمان حفاظت محيط زيست، زير مجموعه اين سازمان کرد؟ مي توان اميدوار بود که اگر اين روياي دلپذير به واقعيت تبديل شود، از توسعه ناپايدار و شتابزده يک صنعت نوپا جلوگيري شده و با سپردن کار به کاردان، براي يک بار هم که شده نوشدارو را قبل از مرگ سهراب مهيا کنيم...

لینک به دیدگاه
ایشون که اون یکی خانم دکتره نیستند که ؟

نه دیگه ایشونم خانم راحله احمدی هستن

دیدی همه کارشناسان و طرفدارای محیط زیست خوشکل و باکلاسن؟:ws3:

لینک به دیدگاه

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...