رفتن به مطلب

رکورد دورترين خوشه‌ي کهکشاني


ارسال های توصیه شده

خوشه کهکشاني رکورد زد ... :w139:

 

خوشه‌ي کهکشاني 041JKCS، رکورد دورترين خوشه‌ي کهکشاني را شکست. رکورد قبلي از آن خوشه‌اي بود که در فاصله‌اي حدود 1 ميليارد سال نوري از ما قرار داشت.

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

اين جرم، که دورترين

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
کشف‌شده تاکنون است، با ترکيب داده‌هاي رصد‌خانه‌ي پرتو ايکس چاندراي ناسا و تلسکوپ‌هاي نوري و فروسرخ شناسايي شده است. اين خوشه، که در فاصله‌ي حدود 2/10 ميليارد سال نوري از ما قرار گرفته، متعلق به زماني است که عالم فقط يک چهارم عمر فعلي خود را داشته است.

 

خوشه‌هاي کهکشاني بزرگ‌ترين اجرام موجود درعالم‌اند که اجزايشان به‌سبب نيروي گرانش کنار هم جمع‌اند. کشف چنين ساختار عظيمي در آن دوران آغازين عالم مي‌تواند اطلاعات مهمي را درباره‌ي چگونگي تحول کيهان در اين مرحله‌ي بحراني در اختيارمان قرار دهد.

 

خوشه‌ي کهکشاني 041JKCS زماني شناسايي شد که دانشمندان به اين باور رسيدند که خوشه‌هاي کهکشاني را مي‌توان براساس مدت زمان سپري‌شده از تشکيل آنها، در آغاز عالم يافت. بنابراين، با بررسي ويژگي‌هاي اين خوشه‌ي کهکشاني -مانند ترکيبات، جرم و دما- مي‌توان اطلاعاتي از

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
به دست آورد.

 

در اغلب موارد، خوشه‌هاي کهکشاني دوردست را نخست با رصدهاي مرئي و فروسرخ شناسايي مي‌کنند که آشکارساز ستاره‌هاي پير و سرخ حاکم در کهکشان‌هاي سازنده‌ي خوشه‌هاست. خوشه‌ي کهکشاني 041JKCS در حقيقت در سال 2006/1385 در نتيجه‌ي مطالعاتي کشف شد که با تلسکوپ فروسرخ بريتانيا (UKIRT) صورت گرفت. سپس، فاصله‌ي اين خوشه را به کمک رصدهاي مرئي و فروسرخ تلسکوپUKIRT ، تلسکوپ کانادا-فرانسه-هاوايي و تلسکوپ فضايي اسپيتزر ناسا مشخص کردند.

 

هنوز ممکن نيست که با شناسايي تنها يک خوشه‌ي کهکشاني در فاصله‌ي بسيار دوردست بتوان مدل‌هاي کيهان‌شناختي را بررسي کرد، اما تحقيقات جهت شناسايي ديگر خوشه‌هاي کهکشاني در فواصل بسيار دور همچنان ادامه دارد.

 

 

رصدهاي فروسرخ اهميت بيشتري دارند، چراکه نور مرئي

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
به‌سبب انبساط عالم در فواصل بسيار زياد به طول موج‌هاي فروسرخ انتقال مي‌يابد.

 

داده‌هاي چاندرا آخرين مدرک بود که 041JKCS واقعاً يک خوشه‌ي کهکشاني به معناي حقيقي کلمه است. تابش پرتو ايکس انبساط ‌يافته‌اي که چاندرا ديد، نشان‌دهنده‌ي اين است که در بين اين کهکشان‌ها گازهاي داغي وجود دارد که اين مسئله را مي‌توان از خوشه‌هاي کهکشاني انتظار داشت تا از خوشه‌هايي که در حال شکل‌گيري‌اند. همچنين، بدون مشاهدات پرتو ايکس اين احتمال باقي مي‌ماند که اين جرم ترکيبي از گروه‌هاي مختلف کهکشاني است که در امتداد مسير ديد ما قرار گرفته يا اينکه رشته‌اي بلند است از کهکشان‌ها و گاز که از مقابل ديده مي‌شود. جرم و دماي اين گاز داغ، که از رصدهاي چاندرا به دست آمد، تمام اين احتمالات را منتفي کرد.

 

گستردگي و شکل اين تابش ايکس همراه با نبود منبع راديويي مرکزي، اين احتمال را مورد ترديد قرار مي‌دهد که گسيل پرتو ايکس به‌سبب پراکنده شدن تابش زمينه‌ي ريزموج کيهاني به‌وسيله‌ي ذرات گسيل‌کننده‌ي امواج راديويي، ايجاد شده باشد.

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

هنوز ممکن نيست که با شناسايي تنها يک خوشه‌ي کهکشاني در فاصله‌ي بسيار دوردست بتوان مدل‌هاي کيهان‌شناختي را بررسي کرد، اما تحقيقات جهت شناسايي ديگر خوشه‌هاي کهکشاني در فواصل بسيار دور همچنان ادامه دارد. به گفته‌ي بِن موگان، از دانشگاه بريستول در بريتانيا، «اين کشفي هيجان‌انگيزاست چراکه شبيه اين است که فسيلي از دايناسور تيرانوزروس رِکس بيابيم که بسيار قديمي‌تر از ديگر نمونه‌هاي شناسايي شده باشد.

 

يک فسيل ممکن است درست با شناخت ما از دايناسورها منطبق باشد اما اگر تعداد بسياري فسيل شناسايي کنيم مي‌بايست به بررسي مجدد چگونگي تکامل دايناسورها بپردازيم. همين مسئله را مي‌توان به خوشه‌هاي کهکشاني و شناخت ما از کيهان‌شناسي نيز تعميم داد».

لینک به دیدگاه

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...