رفتن به مطلب

usability-- کاربرد‌پذیری


ارسال های توصیه شده

usability یا همان کاربرد‌پذیری مسئله‌ ایست که کمتر در وب فارسی مد‌نظر بوده و طراح صرفا به زیبایی ویا انجام حداقل و برآورد نیاز پرداخته‌است . این بار ما می‌خواهیم یک قدم فراتر برویم و با مفاهیم کاربردی‌ و مهمتری آشنا بشویم .

usabilityT.jpg

در واقع هر طرحی هدفی را دنبال می‌کند کاربرد‌پذیری به ما کمک می‌کند تا واقع‌گرایانه‌تر فکر‌کنیم و توقع داشته‌باشیم . ما برای کاربر طراحی می‌کنیم پس راحتی استفاده کاربر باید در الویت اول باشد . اما این مورد ممکن نیست مگر اینکه ما رفتار و افکار و نیاز کاربرهای مختلف را بدانیم . برای این کار نیاز نیست که از تک‌تک کاربرهای سایت نظرسنجی‌کنید فقط کافیست خود را جای کاربر بگذارید و از یک‌سری قوانین کلی در طراحی پیروی‌کنید.

ایجا به‌صورت مختصر با برخی از این قوانین و نکات آشنا می‌شوید :

ـ کاربر با هدف‌خاص به وب مراجعه می‌کند و برای دیدن طراحی شما وارد وب نمی‌شود .

ـ قانون 2 ثانیه :

کاربر تنها 2 ثانیه برای رسیدن به هدف صبر می‌کند . بعد از 2 ثانیه شما با ریزش شدید کاربر موجه خواهید شد پس تا تا جایی که ممکن است فرآیند را خلاصه و سریعتر کنید از برنامه‌نویسی گرفته تا حجم صفحه .

- کاربر را مجبور به کارهای ضائد نکنید مثلا یک پیغام مانند " انجام شد " دیگر نیاز به دکمه تایید ندارد و به‌صورت خودکار باید محو‌شود .

- کاربر صفحه را نمی‌خواند بلکه اسکن می‌کند به این مفهوم که در نظر اول شما فقط چند ثانیه (2 ثانیه) فرصت دارید که کاربر را قانع‌کنید که صفحه مرورگر را نبندد و به بررسی سایت شما بپردازد. به بررسی چند نمونه خوب می‌پردازیم تا موضوع کاملا روشن‌شود.

eyeTrack1.jpgeyeTrack2.jpg

همان‌طور که در تصاویر مشخص‌است کاربران به صورت‌ها خیلی توجه می‌کنند مخصوصا اگر سوژه عکس به دوربین نگاه کرده باشد . کاربر به طور ناخودآکاه با آن ارتباط برقرار می‌کند پس در انتخاب عکس برای وب سایت باید خیلی دقت‌کرد

نمونه عالی از رعایت نکات کاربرد‌پذیری و روانشناسی کاربر :

userExpriense.jpg

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

 

- لیبل هر ورودی متن را بالای آن قرار دهید چون کاربر با زحمت کمتری آن را می‌یابد .

formLable.jpg

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

- حتما سایت خود را در مرورگر های مختلف امتحان‌کنید تا کاربر با به همریختگی سایت مواجه‌نشود . برای این کار می‌توانید از ابزارهای زیر استفاده‌کنید :

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

با این نرم‌افزار می‌توانید وب سایت خود را بر روی اینترنت اکسپلور 5.5 تا 9 مشاهده‌کنید(بدون شک باید آن را نصب‌کرد)

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

با استفاده از این سایت می‌توانید سایت خود را بر روی مرورگرهای مختلف و سیستم‌عامل‌های متفاوت ببینید (ایرن تحریم است خودتان می‌دانید چطور استفاده کنید از .... )

 

- لینک‌ها را از بقیه متن متفاوت کنید . ترجیحا در هنگام موس هاور (رفتن موس بر روی لینک) متن دارای زیر‌خط شود .

- تا حد ممکن سعی‌کنید صفحه بدون اسکرول‌بار باشد . کاربر از اسکرول کردن خوشش نمی‌آید .

- بهترین اندازه برای باکس جستجو سایت ۲۷ حرف است .

searchBox.jpg

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

- سایت حتما باید نقشه سایت داشته‌باشد .

sitemap.gif

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

sitemapApple.jpg

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

جمع بندی :

 

موارد کاربرد‌پذیری آنقدر گسترده است که امروزه تبدیل به یک تخصص و علم شده است با این حال ما در این پست تعداد اندکی از آنها را مرورکردیم . موارد گفته‌شده را مدنظر داشته باشید و برای طراحی سایت از استانداردهای بین‌المللی استفاده کنید .

سعی‌کنید تا حد ممکن پروسه‌ها را بهینه و کمینه کنید چون کاربر امروزی حوصله کمی دارد و با عجله به دنبال رسیدن به مقصد است . درست است که مینمال بودن (حداقل استفاده از همه چیز) گاهی خوب نیست اما همیشه این جمله را به خاطر داشته باشید " کمتر = زیاد " معنی این جمله این است که کمتر بودن کافی نیست و باید حداقل باشد و برای وجود هر المان در صفحه دلیل داشته باشید .

 

 

 

 

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

  • Like 2
لینک به دیدگاه
×
×
  • اضافه کردن...