رفتن به مطلب

اموزش بورس


JoOoDi

ارسال های توصیه شده

من تو کار بورس تازه کارم و در حال یادگیری

بد نیست فایلها و اموزشهایی که دستم میرسه اینجا بزارم یه سری فایل ورد و فایل صوتی هست که به ترتیب میزارم

امیدوارم بقیه استفاده کنن و اگه میتونن کمک کنن

اگه ادمین اجازه میداد و از اموزش فارکس هم استفاده میکردیم خوب بود :ws3: حالا به نوبت اجازشو بگیریم :ws37:

 

من متن رو میزارم و فایل ورد رو up میکنم اگه کسی دوست داست از روی فایل ورد مطالعه کنه

یه تاپیک دیگه فایل صوتی اموزش رو قرار میدم

 

اکثرا منابع از بانک پاسارگاد هست

لینک به دیدگاه

فایل ها:

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

لینک به دیدگاه

واژه بورس از نام خانوادگي شخصي به نام"واندر بورس" اخذ شده كه در اوايل قرن چهاردهم در شهر بروژ بلژيك مي­زيسته و صرافان شهر درمقابل خانه او گرد هم مي­آمدند و به دادوستد كالا، پول و اوراق بهادار مي‌پرداختند. اين نام بعدهابه كليه اماكني اطلاق شد كه محل دادوستد پول، كالا و اسناد مالي و تجاري بوده است. رشد بورس سهام و جاافتادن آن در عمليات تجاري و اقتصادي، با انقلاب صنعتي اروپا و شكوفايي اقتصاد تازه متحول شده آن همراه بوده است. اولین بورس معتبر دنیا، در سال 1611 در شهر آمستردام تشکیل شد و کمپانی معروف هند شرقی سهام خود را در آن بورس عرضه کرد. بورس آمستردام امروزه نیز یکی از منابع مهم تأمین سرمایه در سطح بین‌المللی است.

فکراصلی ایجاد بورس اوراق بهادار در ایران، به سال1315 برمی گردد. در این سال، یک کارشناس هلندي و یک کارشناس بلژیکی به منظور بررسی و اقدام در مورد تهیه و تنظیم مقررات قانونی ناظر بر فعالیت بورس اوراق بهادار، به ایران آمدند. اما مطالعات آن دو با آغاز جنگ جهانی دو ممتوقف گردید. پس ازکودتاي28 مرداد 1332 ، مجدداً در سال1333 مأموریت تشکیل بورس اوراق بهادار به اتاق بازرگانی و صنایع و معادن، بانک مرکزي و وزارت بازرگانی وقت محول گردید. این گروه پس از دوازده سال تحقیق و بررسی در سال1345 قانون و مقررات تشکیل بورس اوراق بهادار تهران را تهیه و لایحه مربوطه را به مجلس شوراي ملی ارسال داشتند که این لایحه در اردیبهشت سال 1345 تصویب شد. با ورود سهام بانک صنعت و معدن و نفت پارس، در بهمن ماه 1346 فعالیت بورس اوراق بهادار تهران آغاز شد. متعاقب آن اوراق قرضه دولتی، اسناد خزانه و اوراق قرضه سازمان گسترش مالکیت صنعتی و اوراق قرضه عباس آباد به بورس راه یافتند.

طی یازده سال فعالیت بورس قبل از انقلاب اسلامی، تعداد شرکتها، بانکها و شرکت هاي بیمه پذیرفته از شش بنگاه اقتصادي با سرمایه 2.6 میلیارد ریال به 105 بنگاه با سرمایه اي بیش از 230 میلیارد ریال در سال1357 افزایش یافت. همچنین ارزش مبادلات در بورس از15 میلیون ریال به بیش از 150 میلیارد ریال در سال1357 افزایش یافت. در سالهاي پس از پیروزي انقلاب اسلامی و با تحولات پیش آمده تعداد شرکتهاي پذیرفته شده در بورس از105 شرکت در سال1357 ، به56 شرکت تقلیل یافت. دوره رکود بورس که از سال مزبور آغاز گردیده بود تا سال1367 ادامه یافت.

از سال 1368 و در چهارچوب برنامه پنج سال اول توسعه اقتصادي، اجتماعی و فرهنگی، تجدید فعالیت بورس به عنوان پیش زمینه اجراي خصوصی سازي، جذب و گردآوري پس انداز ها و هدایت آن در جهت سرمایه گذاري آغاز گردید. طی سالهاي پس از تجدید حیات بورس تاکنون، فعالیت بورس فراز و نشیبهاي متعددي از جمله رکود سالهاي 1371 تا1373 و1375 تا 1378 و افت و خیزهاي مقطعی ناشی از بحرانهاي سیاسی مربوط به جنگ افغانستان و عراق را تجربه نموده است.

از ابتداي سال1376 ، بورس اوراق بهادار تهران دور تازه اي از فعالیت را به خود دیده است. اقدام هاي انجام شده در راستاي بازسازي ساختار سازمانی و مدیریتی، بکار گیري نوآوري ها ي فنی و تخصصی، اصلاح رویه هاي مقرراتی و نظارتی، فراهم آوردن زمینه ارتقاي کارآیی و اصلاح کارکرد بازار و کوشش براي هماهنگ سازي سیاست گذاري ها با نیازهاي واقعی بازار سرمایه، در مرکز توجهات و برنامه ها ي اصلاح ساختاري سازمان بورس اوراق بهادار قرار داشته است. البته برخی از این اصلاحات به دلیل نبود ظرف قانونی مناسب، متوقف مانده بود.

گام بلند اصلاح قانون بورس اوراق بهادار پس از چهل سال یعنی در آذر ماه سال1384 با تصویب قانون جدید بازا ر اوراق بهادار توسط مجلس شوراي اسلامی، برداشته شد. قانون جدید بازار اوراق بهادار نسبت به قانون قبلی داراي نقاط قوت زیاد ي است، از جمله: تفکیک مقام عملیات از نظارت، ساماندهی بازار اولیه، ایجاد تنوع در ابزارهاي مالی و نظارت قانونمند بر ارکان و نهادهاي فعال در بازار سرمایه و طراحی و راه اندازی بورس های نوینی همچون فرابورس، شرکت بورس کالا و ابزارهایی مانند اوراق آتی کالا و سهام که در ادامه شرح مختصری از هر یک ارائه می گردد:

لینک به دیدگاه

فرابورس:

بر اساس بند 8 از ماده 1 قانون بازار اوراق بهادار، بازار خارج از بورس، بازاری در قالب شبکه ارتباط الکترونیک یا غیر الکترونیک برای معاملات اوراق بهادار بر پایه مذاکره، معرفی شده است. طبق ماده 4 قانون بازار اوراق بهادار صدور، تعلیق و لغو فعالیت های خارج از بورس بر عهده شورای بورس نهاده شده است و در ماده 28 نیز تاسیس بازارهای خارج از بورس همانند بورس ها و نهادهای مالی منوط به ثبت نزد سازمان بورس و اوراق بهادار است و فعالیت آنها تحت نظارت سازمان انجام می شود.

بدین ترتیب، به موجب دستورالعمل فعالیت بازارهای خارج از بورس، مصوب 12/6/1386 شورای عالی بورس و در اجرای بند 5 قانون بازار اوراق بهادار جمهوری اسلامی ایران مصوب آذر ماه 1384، شرکت فرابورس ایران پس از پذیره نویسی و برگزاری مجمع عمومی موسس، از آبان ماه سال 1387، فعالیت خود را آغاز نمود.

بورس کالا:

یکی از دست آوردها و توفیقات نظام مقدس جمهوری اسلامی در عرصه اقتصادی، رشد و توسعه کمی و کیفی بازار سرمایه بوده که نمونه بارز آن راه اندازی بورس های کالایی در کشور می باشد. در حقیقت نیاز به ایجاد بازاری متشکل و سازمان یافته برای تقابل آزاد عرضه و تقاضا و دستیابی به اثرات مثبت این مهم در اقتصاد تولید و مصرف، دولت و مجلس شورای اسلامی را بر آن داشت تا بستر قانونی لازم جهت تاسیس و راه اندازی بورسهای کالایی را در ایران فراهم سازند.در این راستا با تصویب بند (ج) ماده (۹۵) قانون برنامه سوم و بند (الف) قانون برنامه چهارم، شورای عالی بورس موظف به تشکیل و گسترش بورس های تخصصی کالایی در ایران گردید.در پی این تکلیف قانونی، بورس فلزات در شهریور ماه سال ۸۲ و پس از آن نیز بورس کالای کشاورزی در شهریور ماه سال ۸۳ شروع به فعالیت نمودند. سپس بر اساس قانون جدید بازار اوراق بهادار و مصوبه شورای عالی بورس، در آذر ماه سال ۸۵ موجبات تشکیل شرکت بورس کالای ایران با ادغام بورس فلزات و کشاورزی فراهم شد و بورس کالای ایران پس از طی مراحل قانونی و پذیره نویسی سهام از ابتدای مهر ماه سال ۸۶ فعالیت خود را آغاز کرد.بدین ترتیب، هم اکنون بورس کالای ایران عملا با تجربه ای بیش از ۶ سال، به داد و ستد انواع محصولات فلزی و معدنی، فرآورده های نفت و پتروشیمی، کشاورزی و طلا در قالب معاملات نقد، نسیه، سلف و آتی مشغول است و راه اندازی معاملات سایر ابزارهای مشتقه از جمله قراردادهای آپشن را نیز در برنامه های توسعه ای خود دارد.

 

ابزارهای آتی:

آذرماه ١٣٨۴ را میتوان به عنوان سرآغاز جشن بلوغ بازار سرمایه ایران قلمداد کرد زیرا در آن تاریخ طبق تصویب مجلس شورای اسلامی بر اساس قانون جدید بازار سرمایه که توسط دولت محترم به مجلس تقدیم شد، طبق ماده یک (بند یازدهم) معاملات اوراق مشتقه از جمله قراردادهای آتی کالا در بورس شکل قانونی پيدا نمود. خوشبختانه پس از تلاش همگانی در شرکت بورس کالا و همکاری سازمان بورس و اوراق بهادار، سرانجام قراردادهای آتی در آذر ماه 1384 مورد تصویب مجلس شورای اسلامی، شورای بورس و نیز مراجع عظام تقلید قرار گرفت.

 

بورس اوراق بهادار:

«بورس اوراق بهادار» به معني يك بازار متشكل و رسمي سرمايه است كه در آن خريد و فروش سهام شركت‌ها يا اوراق قرضه دولتي يا موسسات معتبر خصوصي، تحت ضوابط و قوانين و مقررات خاصي انجام مي‌شود. مشخصه مهم بورس اوراق بهادار، حمايت قانون از صاحبان پس‌اندازها و سرمايه‌هاي راكد و الزامات قانوني براي متقاضيان سرمايه است.بورس اوراق بهادار كه به عنوان نبض اقتصاد كشور مورد توجه تحليل‌گران اقتصادي مي‌باشد، از سويي مركز جمع‌آوري پس‌اندازها و از سوي ديگر، مرجع رسمي و مطمئني، است كه دارندگان پس‌اندازهاي راكد، مي‌توانند محل نسبتاً مناسب و ايمن سرمايه‌گذاري را جستجو كرده و وجوه مازاد خود را براي سرمايه‌گذاري در شركت‌ها به كار انداخته و يا با خريد اوراق‌قرضه دولت‌ها و شركت‌هاي معتبر، از سود معين و تضمين شده‌اي برخوردار شوند.وظیفه اصلی بورس اوراق بهادار، فراهم‌آوردن بازاری شفاف و منصفانه برای دادوستد اوراق بهادار پذیرفته شده و همچنین سیستمی مناسب برای نظارت بر جریان دادوستد، عملیات بازار و فعالیت اعضای آن است.

بورس اوراق بهادار به عنوان یک بازار منسجم و سازمان یافته، مهمترین متولی جذب و سامان دادن صحیح منابع مالی سرگردان است و با جمع‌آوری نقدینگی جامعه و فروش سهام شرکت‌ها، ضمن به حرکت در آوردن چرخ‌های اقتصاد جامعه از طریق تأمین سرمایه‌های موردنیاز پروژه‌ها، کاهش دخالت دولت در اقتصاد و نیز افزایش درآمدهای مالیاتی، منافع اقتصادی چشمگیری به ارمغان ‌می‌آورد و در کنار آن، اثرات تورمی ناشی از وجود نقدینگی در جامعه را نیز از بین می‌برد.

لینک به دیدگاه

خدمات کارگزاران:

در تمام بورس های جهان انجام کلیه کارهای دادوستد بین بورس و سهامدار (سرمایه گذار) را موسسه هایی مشخص به نام کارگزار بر عهده دارند. کارگزارها واسطه بین سرمایه گذاران و بورس می باشند که در قبال دریافت کارمزد مشخصی دستورات خرید و فروش را انجام می دهند. هیچ نوع معامله ای در بازار بورس بدون کارگزار انجام نمی شود.

بر اساس آئین نامه سازمان بورس کارگزار می تواند در دو حوزه زیر فعالیت نماید:

· حوزه سرمایه گذاری و خدمات کارگزاری

· حوزه خدمات مالی

سرمایه گذاری و خدمات کارگزاری:

1- خرید و فروش اوراق بهادار پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار به نمایندگی از طرف اشخاص و یا به حساب خود.

2- خرید و فروش کالا و اوراقبهادارمبتنی بر کالای پذیرفته شده در بورس کالا به نمایندگی از طرف اشخاص و یا به حساب خود.

3- پذیره نویسی اوراق بهادار و کالاهای پذیرفته شده در بورس.

4- اداره امور سرمایه گذاری ها به نمایندگی از طرف اشخاص و بازارگردانی اوراق بهادار.

خدمات مالی کارگزار:

1- ارائه مشاوره و راهنمایی به شرکت ها به منظور نحوه عرضه سهام آنها برای فروش در بورس اوراق بهادار.

2- راهنمایی شرکتها در مورد طرق افزایش سرمایه و نحوه عرضه سهام و سایر اوراق بهادار برای فروش در بورس اوراق بهادار.

3- انجام بررسی های مالی، اقتصادی و سرمایه گذاری.

4- ارائه خدمات و نظرات مشورتی به سرمایه گذاران و سهامداران.

لینک به دیدگاه

هيجان سرمايه گذاري در بورس زماني به نقطه اوج مي رسد که يک شرکت علاوه بر پرداخت سود ساليانه و افزايش سير قيمت سهامش در طول سال، اعلام افزايش سرمايه نيز داشته باشد. شما به عنوان يک سهامدار مالک درصدي از شرکت به نسبت تعداد سهام خود هستيد بنابراين سعي مي نماييد تا آنجا که اطلاعات و قدرت ريسکتان به شما اجازه مي دهد از ديدگاه شرکت تصميم گيري نماييد و خود مسول و کارفرما تصور نماييد.

افزايش سرمايه شرکت شايد بطور ظاهري و در کوتاه مدت سودي عايد شما نکند و حتي بعد از افزایش سرمايه شرکت، قيمت سهام آن شرکت به حدود نصف تنزل پيدا نمايد(هر چند، سهامدار از طريق اضافه شدن تعداد سهام خود به نسبت افت قيمت، هيچ ضرري را از لحاظ ارزش کل سهام خود متحمل نمي شود) اما بازدهي بلندمدت براي او از طريق افزايش سهم، افزايش سود ساليانه را در پي خواهد داشت.

اصولاً صدور سهام جديد براي سهامداران جديد و قبلي را افزايش سرمايه مي گويند.

يک شرکت بورسي، افزايش سرمايه خود را از سه طريق مي تواند به اجرا درآورد:

 

  • افزايش سرمايه از محل آورده نقدي سهامدران
  • افزايش سرمايه از محل مطالبات سهامداران
  • افزايش سرمايه از محل سود انباشته

افزايش سرمايه از محل آورده نقدي سهامداران:

منظور اين است که سهامداران بايد نسبت به تعداد سهامي که به آن ها تعلق مي گيرد به قيمت اسمي که در بورس 100 تومان مي باشد، پول پرداخت نمايند.بدين ترتيب سهامداران بعد از تصويب افزايش سرمايه از طريق آورده نقدي به دفتر امور سهام شرکت مراجعه نموده و مبلغ مورد نظر را به حساب شرکت در بانک واريز مي کنند و فرم پذيره نويسي حق تقدم را تکميل مي نمايند. فرم حق تقدم گاهي توسط شرکت مورد نظر از طريق پست هم به آدرس سهامدار ارسال مي گردد و ديگر نيازي نيست که به دفتر امور سهام شرکت مراجعه داشته باشيد.

 

افزايش سرمايه از محل مطالبات سهامداران:

چنانچه افزايش سرمايه از محل مطالبات سهامداران باشد، ديگر نيازي به پرداخت پول از طرف سهامداران نيست و مبلغ افزايش سرمايه از مطالباتي مانند سود هر سهم که دریافت نگردیده اند تامين مي شود.

افزايش سرمايه از محل سود انباشته:

این نوع افزایش سرمایه از محل سود انباشته شرکت تامین می شود و چون سهامدار در اين مورد در قبال دريافت سهام پولي پرداخت نمي کند به آن افزايش سرمايه از محل اندوخته يا روش سهام جايزه نیز گفته می شود.

لینک به دیدگاه

بسیاری از سهامداران، بر این اعتقاد هستند که روش هایی برای خرید سهام وجود دارد که همیشه توام با موفقیت است و در صورت به کارگیری، تضمین کننده سود می باشد. اما باید به این نکته توجه کرد که هیچ روش خاصی که صد در صد تضمین کننده سودآوری باشد، وجود ندارد. در تعیین استراتژی های انتخاب سهام باید به خصوصیات فردی، بازه زمانی مورد انتظار و درجه ریسک پذیری نگاه کنیم. شاید بهتر باشد که به انتخاب سهام به عنوان بهترین حدس برای سرمایه گذاری نگاه کنیم. حتی در برخی مواقع ممکن است دو تئوری به ظاهر متفاوت به نتیجه مطلوب برسد.

اما پارامترها و فاکتورهایی هستند که یک فرد را در انتخاب بهترین سهام یاری می کندعبارتند از:

مقدار سود هر سهم (eps ):

یکی از فاکتورهای بسیار مهم جهت انتخاب یک سهم، eps آن می باشد که اکثر سهامداران حرفه ای بصورت بسیار دقیق و واقعبینانه به آن توجه می کنند. شرکت ها در ابتدای سال مالی سود خود را پیش بینی می کنند که به این پیش بینی سود eps می گویند. در حقیقت منظور از eps، پیش بینی سود حاصل شده توسط شرکت برای هر سهم است. با تقسیم نمودن سود خالص شرکت بر تعداد سهام شرکت، مقدار eps مشخص می شود.

نسبت قیمت به سود(p/e):

یکی از مهمترین فاکتورها جهت تعیین قیمت یک سهم که به تبع در انتخاب آن سهم تاثیر مستقیم دارد نسبت p/e می باشد. P/e نسبت قیمت جاری سهم به eps می باشد.p/e نشان دهنده سالهای باقی مانده تا بازگشت اصل سرمایه نیز می باشد. آن گروه از سرمایه گذاران بورس که به رشد قیمت سهم فکر می کنند باید به p/e شرکت توجه خاصی داشته باشند. میزان p/e شرکت ها در بخش های مختلف صنعت با هم فرق می کنند. سرمایه گذاران در مطالعه p/e باید ضمن درک عمیق کسب و کار شرکت، به تولیدات، انحصاری بودن تولیدات، قدرت قیمت گذاری و مدیریت توجه خاص داشته باشند.

ارزش دارایی هر سهم یا همان nav:

این معیار از طریق احتساب ارزش روز تمام دارائیهای شرکت از قبیل: زمین، ساختمان، ماشین آلات، پول نقد منهای تمام بدهی ها که در ترازنامه ثبت شده، تقسیم بر تعداد سهام بدست خواهد آمد.

لینک به دیدگاه

شاخص‌ها نماگرهايي هستند که نشان دهنده شرايط عمومي قيمت يا بازدهي در ميان تمام يا گروهي از شرکت‌هاي پذيرفتهشده در بورس می باشند. از اين رو مي‌توان شاخص را نماگري ناميد کهنشان‌دهندة سطح عمومي پارامتري مشخص (به طور معمول قيمت يا بازدهي) در ميان گروهياز متغيرهاي مورد بررسي (تمام يا گروهي از شرکت‌ها) است. بنابراين شاخص کل قيمتنماگري است که سطح عمومي قيمت کل شرکت‌هاي پذيرفته شده در بورس رانشان مي‌دهد. به همين ترتيب شاخص بازدهي (قيمت و بازدة نقدي) نيز نشان‌دهندة سطح عمومي بازدهي کل شرکت‌هاي پذيرفته در بازار اوراق بهادار است.

 

انواع شاخص ها در بورس اوراق بهادار تهران:

 

الف) شاخص كل قيمت

ب) شاخص كل قيمت به تفكيك تابلوي اصلي و فرعي

ج) شاخص بازده نقدي

د) شاخص بازده نقدي و قيمت

ه) شاخص قيمت مالي

و) شاخص قيمت صنعت

ز) شاخص قيمت به تفكيك هر صنعت

ح) شاخص قيمت 50 شركت فعال‌تر

شاخص کل قیمت:

بورس تهران از فروردین ماه1369 اقدام به محاسبه و انتشار شاخص قیمت خود با نام تپیکس (tepix) نموده است. این شاخص 52 شرکت که در آن زمان کل شرکتهاي پذیرفته شده در بورس را شامل می شدند، در برمی گرفت.

شاخص صنایع:

شرکت هاي پذیرفته شده در بورس تهران در صنایع مختلف ی طبقه بندي شده اند. این طبقه بندي که براساس روش isic صورت می گیرد، منجر به تفکیک36 صنعت در بورس تهران تا اردیبهشت ماه 1384 شده است. بورس تهران اقدام به محاسبۀ شاخص قیمت براي هر صنعتمی کند که همگی با فرمولی مشابه شاخص کل قیمت محاسبه می شوند. در یک تفکیک کلی تر، شرکت هاي پذیرفته شده در بورس تهران به دو گروه صنعت و مالی تقسیم شده اند که گروه مالی در برگیرندة شرکتهاي صنعت واسطه گري هاي مالی و گروه صنعت شامل کلیه شرکت هاي بورس به جز واسطه گري هاي مالی است. بورس تهران به محاسبۀ شاخص قیمت براي این دو گروه کلی نیز می پردازد که با نام شاخص مالی و شاخص صنعت منتشر می شوند و هر دو در طراحی، محاسبه و تعدیل از معیارهاي شاخص کل قیمت پیروي می کنند.

شاخص پنجاه شرکت فعال تر:

این شاخص نشان دهنده سطح عمومی قیمت50 شرکت فعال تر بورس تهران است.

شاخص قیمت و بازدة نقدي:

شاخص قیمت و بازدة نقدي یا همان شاخص درآمد کل با نماد tedpix از فروردین1377 در بورس تهران محاسبه و منتشر شده است. تغییرات این شاخص نشانگر بازدة کل بورس است و از تغییرات قیمت و بازدة نقدي پرداختی، متأثر می شود.

شاخص بازده نقدی:

شاخص بازدة نقدي که با نماد tedix منتشر می شود، بیانگر سطح عمومی بازدة نقدي پرداختی شرکت ها است و مقدار آن ازتقسیم پایۀ شاخص کل قیمت بر پایۀ شاخص قیمت و بازدة نقدي، به دست می آید.

لینک به دیدگاه

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...