رفتن به مطلب

چگونه در ماه رمضان کمتر تشنه شوید


afa

ارسال های توصیه شده

از آنجا که یکی از نکات بسیار مهم در ماه مبارک رمضان توجه به تغذیه مناسب و به اندازه است، بنابراین با توجه به اینکه بدن انسان بسته به شرایط فصلی ساعاتی را در گرسنگی و بی غذایی به سر می برد لازم است که در فواصل بین افطار و سحر مواد مغذی مورد نیاز را به مقدار مناسب تامین کند. دریافت آب از زمان افطار تا سحر بصورت متوالی انجام می شود.

هترین جایگزین ها بعد از نوشیدن آب سالم ؛ چای کمرنگ ، شیر ، دوغ و آب میوه های طبیعی است.

ارتباط میزان آب مورد نیاز با تغذیه به میزان کاتابولیسم پروتئین ها در بدن مرتبط است به عبارتی هرچه مقدار دریافت مواد پروتئینی بیشتر شود نیاز به آب بیشتر خواهد بود که در این خصوص در وعده سحر باید به این نکته توجه خاص داشت که در صورتی که مواد پروتئینی مانند گوشت و حبوبات به مقدار زیاد مصرف شود می تواند موجب تشنگی در طول روز شود.

همچنین سایر مواد مغذی مانند کربوهیدرات ها، چربی ها و پروتئین ها باید در طی دو تا سه وعده از افطار تا سحر دریافت شود.

می توان وعده ها ی غذایی را بصورت دو وعده افطار و سحر و میان وعده بین آنها در نظر گرفتدر هر صورت می بایست افطار را با یک غذای سبک آغاز کرد چرا که معده ساعات زیادی را در استراحت به سر می برده است و پرخوری در این زمان می تواند آسیب جدی به معده وارد کند.

بهترین نوع غذاهای مصرفی در افطار غذاهایی مانند نان و پنیر و سبزی ، آش های کم حبوبات ، فرنی کم شکر و در کنار آنها مصرف قندهای پیچیده مانند خرما است که مصرف آنها توصیه می شود.

در صورتی که افطار سبک صرف شود می توان بعد از گذشت چند ساعت یک وعده شام همانند روزهای غیر از رمضان صرف کرد.

 

وعده سحری بیشترین شباهت را به وعده ناهار در روزهای غیر از رمضان دارد گفت: هنگام سحر مصرف نان یا برنج و انواع خورشت ها و در کنار آن ماست و دوغ توصیه می شود. بنابراین برای تامین ویتامین ها و مواد معدنی توصیه می شود که از سبزیجات و سالاد چه در افطار و چه در وعده سحر استفاده شود.

استفاده از سالاد در سحر علاوه بر تامین ویتامین ها و مواد معدنی می تواند نقش مهمی در حفظ آب در طی روز و پیشگیری کننده از تشنگی زیاد در افر اد باشد. مصرف میوه نیز به عنوان میان وعده در فواصل افطار تا سحر توصیه می شود.

لینک به دیدگاه

در وعده سحر باید از مصرف مواد پروتئینی زیاد و گوشت‌ها پرهیز شود به دلیل اینكه موجب بروز تشنگی در طول روز می‌شود.

مصرف مواد غذایی مانند میوه‌ها و سبزی‌ها در وعده سحر از تشنگی در طول روز پیشگیری می‌كند.

در وعده سحر افراد معده خود را با آب پر نكنند به دلیل اینكه در طول روز تشنه می‌شوند و می‌توانند به جای مصرف آب زیاد از میوه‌های آبدار مانند انگور، آلو و هلو استفاده كنند به دلیل اینكه اینگونه میوه‌ها از تشنگی و كمبود آب در طول روز جلوگیری می‌كند.

*مصرف سالاد، كاهو و میوه‌های آبدار در وعده سحر از تشنگی پیشگیری می‌كند

----------------------------------------------------------------------------------------------

مصرف سالاد كاهو نیز در وعده سحر می‌تواند از بروز تشنگی روزه‌داران در طول روز جلوگیری كند همچنین مصرف غذاهایی مانند الویه، كتلت و گوشت سرخ شده می‌تواند موجب بروز تشنگی در افراد شود به دلیل اینكه این غذاها برای جذب و هضم به آب زیاد احتیاج دارد.

در وعده سحر باید از مصرف مواد پروتئینی زیاد و گوشت‌ها پرهیز شود به دلیل اینكه موجب بروز تشنگی در طول روز می‌شود همچنین سیر و پیاز موجب بروز تشنگی مفرط می‌شود.

سحری می‌تواند یك صبحانه كامل باشد و به جای مصرف غذاهای چرب بیشتر از سبزی‌ها، میوه‌ها و آب آنها استفاده كرد به دلیل اینكه میوه‌ها سرشار از ویتامین‌ها و املاح معدنی است كه از بروز ضعف و بی‌حالی پیشگیری می‌كند.

لینک به دیدگاه

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...