رفتن به مطلب

تبدیل به وزارت، محیط زیست ایران را تهدید می کند


ارسال های توصیه شده

يادداشت تحليلي ايرن

تبدیل به وزارت، محیط زیست ایران را تهدید می کند

ایرن- سردبیری: هفته پیش یکی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه ممنوعیت ورود آزبست به ایران حدود 5 هزار نفر را بیکار می کند، در این باره به سازمان حفاظت محیط زیست اعتراض کرد. نماینده فلاورجان اقدام این سازمان در ممنوعیت ورود آزبست به کشوررا مغایر شعارهای دولت برای ایجاد دو و نیم میلیون شغل دانست و خواستار بازنگری در این موضوع شد. ماه گذشته نیز نماینده اهواز در مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه غلظت ریزگرد در هوای این شهر فقط " 37 برابر حد مجاز است" از مطبوعات به خاطر بزرگنمایی درباره مشکل ریزگرد اهواز گلایه کرده بود.

 

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

 

شاید با خواندن این دو گزاره به شدت نگران شده باشید که آیا واقعاً نگاه همه مجلسیان به موضوع بهداشت و محیط زیست همین است؟ گمان می کنم نگرانی بزرگتر این است که اساساً نگاه همه مردم به دو مقوله پیش گفته همین باشد.

بعد: موضوع تشکیل وزارت محیط زیست و منابع طبیعی ظاهراً به طور جدی در دستور کار دولت و مجلس قرار دارد. شماری از طرفداران محیط زیست اگر چه می دانند اصل ماجرا به واقع تقلیل حوزه فرابخشی محیط زیست از نهاد ریاست جمهوری به یک وزارتخانه است، اما از آن جهت که شاید به واسطه مجلس متولی محیط زیست ناچار به پاسخگویی به مردم و رسانه ها باشد، ازاین طرح استقبال کرده اند. در این باره نیز به نظر می رسد نکته ظریفی مورد غفلت قرار گرفته است. اساساً تا کنون رابطه بین نمایندگان مجلس شورای اسلامی و حوزه محیط زیست از نوع " مطالبه برای تسهیل فعالیت های اقتصادی در عرصه های طبیعی " بوده است. نه از جنس نظارت و مراقبت. ساده تر آن می شود اینکه نمایندگان غالباً خواسته اند محیط زیست برای تغییر کاربری اراضی طبیعی، واگذاری زمین و استقرار طرح های عمرانی به اصطلاح قدری شل تر بگیرد. به ندرت (به جرات می توانم بگویم اصلاً!) دیده ایم که مثلاً در پی یک تخریب یا آلودگی گسترده در زیستبوم های ایران نمایندگان مجلس دست به یک اقدام قاطع زده و یا فی المثل رئیس جمهوریا سازمان محیط زیست را در این باره مواخذه کنند. واقعیت این است که موکلان آنها نیز غالبا جز این نظری ندارند. آن نقل قول مشهور مدیرکل سابق سازمان جنگلها و مراتع را به خاطر داریم که " از میان حدود چهار هزار نامه مردم به رئیس جمهوری که مرتبط با حوزه منایع طبیعی است افزون بر نود و نه درصد عملا درخواست تغییر وتصرف اراضی ملی و تقاشای برخورد با سازمان جنگلها به دلیل سختگیری در این باره است! خلاصه آنکه تامل در کل ماجرا ما را به این نـــــگرانی می رساند که تشکیل وزارت محیط زیست نه امکانی برای نظارت و مراقبت بیشتربلکه احتمالا عاملی خواهد شد برای تخریب و تصرف افزونترطبیعت ایران.

سرانجام: شاید لازم باشد که قبل از تشکیل وزارت محیط زیست از نمایندگان محترم مجلس شورای اسلامی یک تست آشنایی با مفاهیم زیست محیطی گرفته شود. دست کم در این حد که بدانیم چند درصد آنها می دانند آزبست سرطانزاست و آلودگی هوا به چند برابر حد مجاز باید برسد که نگران کننده باشد.

دکتر ناصر کرمی

عکس - خبرگزاری ایسنا

لینک به دیدگاه

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...