رفتن به مطلب

نهنگ های قاتل


sipi

ارسال های توصیه شده

نهنگ های قاتل

نهنگ های قاتل از زمان های بس دور و دراز تا كنون توجه بسیاریاز انسان ها را به خود جلب كرده اند. برخی آنها را موجوداتی خونخوار و برخی دیگرآنها را گرگ های دریا نامیدند. برخی دانشمندان و فلاسفه آنها را موجوداتی وحشی تلقیكردند و آنها را دشمن انسان به شمار آوردند.

و در این میان برخی دیگر نهنگ های قاتل را حیواناتی باهوشاحساساتی و بازیگوش نامیدند. و اما چیزی كه همگی در مورد آن مطمئن هستیم این است كهتا كنون حتی یك مورد از حمله یك نهنگ قاتل به انسان در هیچ جای دنیا گزارش نشدهاست. ولی اگر به برخورد انسان در مورد این حیوان بی آزار بنگریم می بینیم كه هزارانمورد تهاجم انسان به نهنگ قاتل در سطح دنیا به بهانه های مختلف اتفاق افتاده است.

در اینجا سعی داریم شما را با جنبه های مختلف زندگی نهنگ قاتلآشنا سازیم و حتی الامكان اطلاعاتی عمومی را در مورد حیات این موجود عرضه داریم.

تاریخچه :

در سال ۱۹۶۱ اولین نهنگ قاتل جهت انجام مطالعات در آبهایاقیانوسی ایالت كالیفورنیا از دریا گرفته شد. این نهنگ یك نهنگ ماده بیمار و ضعیفبود كه بعد از گذشت دو روز از ورود به استخر سر خود را به دیواره استخر كوبید ومرد. نهنگ قاتل بعدی در سال ۱۹۶۴ گرفته شد و او هم پس از گذشت چند مدت به همان شیوهنهنگ قبلی از بین رفت.

یك مجسمه ساز به نام Samuel Burich از طرف مجموعه آكواریومی Vancouver مأموریت یافت تا یك نهنگ قاتل را كشته و یك مدل از آن بسازد. وی بااستفاده از زوبین ( نیزه مخصوص شكار نهنگ) یك نهنگ قاتل به طول ۶/۴ متر و به وزن یكتن را شكار كرد. ولی از آنجا كه نهنگ بلافاصله و حتی بعد از شلیك نمرد رییسآكواریوم تصمیم گرفت آنرا زنده به Vancouver ببرد و در آنجا نام نهنگ را Moby Doll گذاشتند.

مردم از مطیع بودن Moby Doll تعجب می كردند. این نهنگ پس ازكذشت ۸۷ روز به دلیل یك بیماری پوستی كه حاصل شوری كم آب بندرگاه بود از بین رفت.

گرفتن نهنگ های قاتل از آب به جهت نمایش دادن در نمایشگاه ها ازسال ۱۹۶۵ شروع شد. در این سال یك نهنگ قاتل به طول ۵/۷ نتر و به وزن ۵تن به طوراتفاقی در تور دو ماهیگیردر شهر Namu ( نامو) در كلمبیای انگلستان به دام می افتد. این دو ماهیگیر تصمیم می گیرند آنرا به مزایده بگذارند.

در این هنگام شخصی به نام Ted Griffin كه صاحب یك آكواریومعمومی در واشنگتون می باشد و مدت ها آرزوی نمایش نهنگ قاتل را در نمایشگاه خود درسر داشت نهنگ را به قیمت ۸۰۰۰ دلار خریداری میكند و نام آنرا نامو می گذارد. تنهامشكل موجود انتقال نامو به واشنگتون طی مسافتی ۷۲۴ كیلومتری است كه او با ساختنمحفظه ای به طول ۳/۱۸ متر عرض ۱۲ متر و عمق ۸/۴ متر كه در آب شناور بوده و به قایقوصل بود این مشكل را حل كرد.

در روز اول سفر به سوی واشنگتن نامو صداهای جیغ مانند مختلفی ازخود صادر میكرد و در روز چهارم سفر ۳۰ تا ۴۰ نهنگ قاتل به محفظه رسیدند و با ضربهزدن به آن قصد رها كردن نامو را داشتند.

آنها دفعات زیادی به قفس حمله كردند ولی هنگامی كه توسط اندامكاشف صوتی درون بدن ( كه توسط آن می توانند اجسام زیر آب را شناسایی كند ) اخطاردریافت كردند دست از حمله كشیدند و بعد از ساعت ها به تدریج پراكنده شدند. فقط ۳نهنگ قاتل نامو را بیشتر از ۲۴۰ كیلومتر همراهی كردند كه احتمالا مادر و خواهران یابرادران او بوده اند. در روز اول ورود نامو به نمایشگاه ۵۰۰۰ نفر به دیدن او آمدندو جمعیت بازدید كنندگان از او تا ماه بعد به ۱۲۰۰۰۰ نفر رسید.

Ted Griffin تصمیم گرفت این اعتقاد و یا بهتر بگوییم این طلسمرا كه نهنگ قاتل موجودی خطرناك و خونخوار است از بین ببرد. او می دانست كه اگربخواهد خلاف این مطلب را ثابت كند می بایست شخصا و در حضور همه برای چند مدت بانامو تماس داشته باشد. به همین منظور جهت ایجاد رابطه دوستی با نامو تصمیم گرفت بااو شنا كند.

اما او قبل از اینكه با یك نهنگ قاتل از دنیای وحش تماسی داشتهباشد تمام حركات نامو را مورد بررسی قرار داد و رفتارهای مختلفاو را مطالعه كرد.

از آنجا كه نهنگ قاتل در طبیعت هیچ دشمنی ندارد وی متقاعد شدهبود كه ترس نهنگ دلیلی بر تهاجم او نیست. بلكه در عوض باعث جلب توجه و حس كنجكاویاو می شود.

وی برای اولین بار دقیقا یك ماه پس از ورود نامو به نمایشگاه بانامو به شنا كردن پرداخت. Griffin با یك برس دسته كوتاه به نامو نزدیك شد و با آنسر بینی و زیر پوزه او را نوازش داد. بعد از چند روز Griffin بر پشت نامو سوار شد واز آن به بعد آن دو از یكدیگر جدایی ناپذیر بودند. وی در مورد ارتباطش با نامومیگوید: " انگار هر خواسته ذهنی من به منزله یك دستور برای نهنگ بود. "

Griffin با پولی كه بدست آورده بود چنان شهرتی پیدا كرده بود كهعلیرغم تجربه و لمس ذات و طبیعت باهوش نامو با شخصی به نام Goldsberry شریك شد واقدام به دام انداختن نهنگ های قاتل بیشتری كرد. آن دو از سال ۱۹۶۵ تا سال ۱۹۷۷تقریبا ۲۶۲ نهنگ قاتل به دام انداختند كه حد اقل ۱۱ عدد از آنها در طی نقل وانتقالات از بین رفتند.

شكارچیان نهنگ های قاتل تعداد این نهنگ ها را در آبهای اطرافواشنگتن بین ۱۰۰ تا ۱۰۰۰ عدد پیش بینی می كردند. با افزایش نگرانی ها در مورد صیدبی رویه نهنگ های قاتل اداره شیلات كانادا یك زیر دریایی تحقیقاتی را به منظورشمارش تعداد نهنگ ها در این آبها اعزام كرد كه حاصل تحقیقات این زیردریایی ۲۰۰ تا۳۰۰عدد نهنگ قاتل بود كه به مراتب از میزانی كه در نظر صیادان بود كمتر می نمود. در سال ۱۹۷۳ شیوه عكسبرداری از باله پشتی و بخش زین مانند پشت نهنگ جهت شمارش آنانتوسط دكتر Mike Bigg پیشنهاد شد.

رده بندی علمی نهنگ های قاتل :

راسته :

ـ پستانداران دریایی

تمام دلفین ها نهنگ ای دندان دار و وال ها در این راسته قراردارند. این راسته تقریبا ۸۰ گونه موجود زنده را شامل می شود كه به سه زیر راسته میتوان آنها را تقسیم كرد :

۱) نهنگ های دندان دار (Odontoceti )

۲) نهنگ گو?پشت آبی ( Mysticeti )

۳) نهنگ های فسیلی ( Archaeoceti ) كه هم اكنون از بین رفتهاند.

خانواده دلفین ها

دلفین ها و خویشاوندان نزدیك آنها در این خانواده قرار میگیرند. در این خانواده ۳۲ گونه وجود دارد از جمله آنهایی كه از لحاظ اسمی به نهنگقاتل نزدیك هستند مانند نهنگ قاتل كوتوله یا Feresa attenuata و نهنگ قاتل بدلی یا Pseudorca crassiddens . نهنگ های قاتل بزرگترین عضو خانواده دلفین ها هستند.

گونه :

ـ نهنگ قاتل ( Orcinus orca )

به دلیل شهرت آنها در درندگی به زبان اسپانیایی گاهی آنها را Ballena asesina به معنی آدم كش می نامند. دریانوردانی كه شاهد حمله این موجود بهپستانداران بزرگ دریایی بودند آنرا " قاتل نهنگ " نامیدند كه پس از گذشت زمان ایناسم به " نهنگ قاتل " تغییر پیدا كرد. آنها به این دلیل به این نام خوانده می شوندكه نهنگ های بزرگ دیگر را می كشند نه به دلیل اینكه ضرری به انسان می رسانند.

مشخصه های جسمانی :

اندازه :

نهنگ های قاتل از برخی نهنگ های دیگر كوچكتر هستند ولی بزرگترین شكارچی پستاندار تا كنون شناخته شده می باشند. طول بدن نهنگ قاتل نر ۶/۷ ۸/۵متر و وزن آن ۵۴۴۲ ۳۶۲۸ كیلوگرم است. طول بدن ماده ها ۸/۵ ۹/۴ متر و وزن آنها ۳۶۲۸۱۳۶۱كیلوگرم می باشد.

سایز بدن نهنگ ها در نواحی مختلف جغرافیایی متفاوت است. تحقیقاتبر روی بیش از ۲۰۰۰ نهنگ قاتل اطلس شمالی انجام شده و طول بدن نهنگ قاتل نر را بهطور میانگین ۱/۶ متر و طول بدن نهنگ ماده ۵/۵ متر برآورد شده است.

بزرگترین نهنگ قاتل نر شناخته شده ۸/۹ مترطول و۱۰۰۰۰ كیلوگرم وبزرگترین ماده ۵/۸ متر طول و ۷۵۰۰ كیلوگرم وزن داشته است.

شكل بدن :

بدن نهنگ قاتل براق هیدرودینامیك و دوكی شكل بوده و برای زندگیدر یك محیط آبی به خوبی سازگاری پیدا كرده است.

رنگ :

این حیوانات از روی رنگ سیاه و سفید پررنگ و چشم گیرشان بهراحتی قابل تشخیص اند. سطح پشتی به استثناء قسمت زیرین و پشتی باله پشتی ( زین ) وباله های سینه ای سیاه رنگ اند. زین یك ناحیه خاكستری رنگ است كه درست در پشت بالهپشتی قرار دارد. بخش شكمی فك پایینی و ناحیه زیر باله دمی سفید رنگ است. حاشیهپایینی باله دمی سیاه رنگ می باشد. یك ناحیه سفید رنگ به نام لكه چشمی دقیقا بالا وكمی عقب تر از چشم قرار گرفته است.

این رنگ آمیزی نهنگ های قاتل احتمالا قابلیت شكار آنها راافزایش میدهد.

رنگ بدن آن به گونه ای است كه گمان میرود به شكل معكوس سایهانداخته است قسمت تاریك در بالا و قسمت روشن در پایین قرار دارد. به دلیل وجودرنگتیره بالای بدن اگر از بالا به نهنگ نگاه كنیم تشخیص او از تاریكی كف دریا مشكلمینماید و اگر از پایین به او نگاه كنیم بخش روشن زیرین بدن با قسمت روشن سطح آبتركیب میشود. بنابراین طعمه در تشخیص دادن صیاد از محیط اطراف دچار مشكل میشود.

۷۴مورد در مورد عارضه عدم وجود رنگ دانه در بدن نهنگ قاتلگزارش شده است و در سال ۱۹۷۰ یك نهنگ قاتل كاملا سفید رنگ در كلمبیا مورد مطالعهقرار گرفت.

نهنگ قاتل ماده نهنگ قاتل نر

ـ باله سینه ای :

باله سینه ای نهنگ قاتل دایره ای شكل است و شكلی مانند پارودارد. باله اكثر بخش های اندام جلویی پستانداران خشكی را دارا میباشد كه نشان دهندهیك منشأ واحد میان آنان است. بخش های مختلف آن توسط بافت میانی محكم شده اند وصفحات غضروفی در بخش عرضی میان استخوان ها قرار دارد. نهنگ ها از باله سینه ای برایتغییر جهت و از باله دمی برای توقف استفاده می كنند. یك نهنگ نر منحصر به فرد بالهدارای سینه ای به طول ۲۰۳ سانتی متر و عرض ۱۰۹ سانتی متر بوده است.

ـ باله دمی :

دو انتهای باله دمی نهنگ قاتل را Fluke می نامند. فلوك ها صفحاتبدون استخوانی هستند كه از پهن شدن بافت های میانی سخت و محكم تشكیل شده اند.

نهنگ با استفاده از ماهیچه های پشتی كه در پشت ستون فقرات قراردارند و همچنین با استفاده از ساقه دمی باله دمی را حركت می دهد. با اینكه نهنگقاتل دارای ۵۰ تا ۵۴ مهره در ستون فقرات خود می باشد ولی هیچكدام از آنها به بالهدمی راه نیافته اند. بنا براین هیچ تعجبی ندارد كه باله دمی نهنگ های قاتل به وی?هانواع نر به دلیل نداشتن استخوان و یا حتی غضروف خمیده شده باشند. بزرگترین بالهدمی متعلق به یك نهنگ نر بوده كه فاصله میان دو انتهای دمی ۷/۲ متر اندازه گیری شدهاست.

ـ باله پشتی :

ساختار درونی باله پشتی نیز دققا همانند باله دمی است و هیچاستخوان یا غضروفی ندارد. نقش باله پشتی مانند دكل كشتی است و تعادل نهنگ را بههنگام شنا فراهم می كند.

بزرگترین باله پشتی در میان پستانداران دریایی متعلق به نهنگقاتل نر میباشد كه طول آن به ۸/۱ متر می رسد. باله پشتی در انواع ماده كوتاه تر استو بین ۹/۰ تا ۲/۱ متر طول دارد و ممكن است كمی به عقب خمیده شود.

گمان می رود رشد باله پشتی در نهنگ های نر یكی از معیارهایتشخیص بلوغ جنسی باشد زیرا رشد انتهای باله تقریبا همزمان با بلوغ جنسی اتفاق میافتد.

نهنگ های قاتل نر و ماده ممكن است دارای باله های پشتی با اشكالمختلفی باشند از جمله خمیده موج دار پیچ خورده زخم خورده و یا كاملا به شكل تا شده. حتی در باله دمی برخی از آنها سوراخ گلوله وجود دارد.

دلیل تا شدن باله پشتی نهنگ های قاتل هنوز كاملا مشخص نیست واحتمال میرود كه به دلیل ?نتیك و یا به دلیل آسیب ها و صدمات باشد. و از آنجا كهبلندی آنها از قد یك انسان هم بیشتر می شود این خمیدگی ممكن است به دلیل عدم وجوداستخوان و یا غضروف در باله جهت استحكام آن بوجود بیاید. اخیرا مطالعات در نیوزلندنشان می دهند كه ۲۳ درصد نهنگ های قاتل نر باله پشتی خمیده دارند.

دانشمندان با عكسبرداری از باله پشتی نهنگ ها آنها را به صورتفردی و جمعی تشخیص هویت می كنند مانند گرفتن اثر انگشت از انسان.

رفتار نهنگ قاتل :

ـ ساختار جمعی :

نهنگ های قاتل در گروه های جمعی به هم چسبیده به مدت های طولانیزندگی می كنند. این گروه ها را دسته می نامیم. اندازه دسته ها از ۵ تا ۳۰ عدد نهنگرا شامل می شود و در مناطق مختلف جغرافیایی به اندازه های مختلفی دیده میشوند مثلادر آلاسكا و آنتراكتیكا گروه های شامل بیشتر از ۱۰۰ نهنگ دیده شده اند.دسته هامتشكل از نرها ماده ها نوزادان و سنین مختلف است. ماده ها و نوزادان عموما در میانگروه و نرهای بالغ در اطراف شنا می كنند.

دسته ها كوچك ترین و یا بزرگ ترین واحد اجتماعی نهنگ های قاتلنیستند.محققان اساسی ترین واحد اجتماعی نهنگ ها را به عنوان گروه های خانوادگیشناسایی كرده اند. یك گروه خانوادگی از یك مادر و نوزادانش ( به جز دختری كه خودنوزاد دارد) تشكیل شده است. یك یا دو گروه خانوادگی ممكن است با یكدیگر در یك زیرشاخه دسته ( زیر دسته ) حركت كنند. نهنگ های درون یك زیر دسته احتمالا با یكدیگرخویشاوندی نزدیكی دارند. یك زیر دسته شامل مادرها دخترها و احتمالا خواهرها ودخترخاله ها است.

یك طایفه یك طبقه بالاتر از دسته است. طایفه ها از دسته هایموجود در یك ناحیه با لهجه های همسان كه گمان میرود خویشاوند باشند تشكیل شده اند. طایفه ها از یك دسته اجدادی كه طی زمان رشد كرده و تكه تكه شده است بوجود آمدهاند.

لینک به دیدگاه

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

 

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

 

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

 

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

 

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

لینک به دیدگاه

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

 

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

 

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

 

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

لینک به دیدگاه

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...