رفتن به مطلب

مشاهده پرنده ناياب در چابهار


ارسال های توصیه شده

رييس اداره حفاظت محيط زيست شهرستان چابهار خبر داد:

مشاهده پرنده ناياب در چابهار

ايرن: رييس اداره حفاظت محيط زيست شهرستان چابهار گفت: يک نوع پرنده کمياب خشک زي در تالاب فصلي ليپاراين شهرستان مشاهده شد.

 

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

به گزارش روابط عمومي محيط زيست سيستان و بلوچستان، اشرف علي حسيني در اين باره اظهار داشت: کارشناسان اداره حفاظت محيط زيست شهرستان چابهار موفق به مشاهده و عکس‌برداري از دو قطعه پرنده کمياب به نام کوکوي تاجدار(ابلق) با نام علمي Clamatorjacobinus در تالاب فصلي ليپار شدند.

وي افزود: کوکوي تاجدار از راسته کوکوسانانCuculiformes و تيره کوکويانCuculidae است که پراکنش آن در ايران به تعداد بسيار اندک محدود به جنوب شرقي، شبه قاره هند و افغانستان است.

وي با تشريح مشخصات اين نوع پرنده افزود: کوکوي تاجداربا 33 سانتيمتر طول هم اندازه کوکوي معمولي بوده و به واسطه پر و بال سياه و سفيد و دم سياه دراز به آساني قابل تشخيص است.

حسيني ادامه داد: پرهاي اصلي اين نوع پرنده از شاهپرهاي مياني به کناره ها، بتدريج کوتاه تر شده، و کاکل نسبتاً گرد با لکه هاي مشخص سفيد روي بال هايش، که در پرواز به خوبي نمايان است يکي ديگر از ويژگي هاي شناخت کوکوي تاجدار است.

وي افزود: حاشيه جنگل ها، بوته زارهاي غيرمحصور، مناطق بي درخت، مراتع مرتفع و گاهي زمينهاي باز از محل هاي زيست اين نوع پرنده به شمار مي رود.

رييس اداره حفاظت محيط زيست چابهار با اشاره به تغديه اين پرنده اظهار داشت: کوکوي ابلق حشره خوار بوده و به هنگام توليدمثل، آشيانه ساير پرندگان را براي تخمگذاري اشغال مي کند.

گفتني است تالاب فصلي ليپاربعنوان يکي از سايتهاي مهم سرشماري پرندگان، در فصل مهاجرت زمستانه مأمن و استراحتگاه تعداد زيادي از انواع پرندگان مهاجر آبزي و کناره آبزي بوده است.

همچنين اين تالاب با توجه به تنوع زيستگاهي محل زاد آوري و تغذيه بسياري از پرندگان خشکي زي نيز مي باشد.

لینک به دیدگاه

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...