رفتن به مطلب

آلودگي ماهي "تالاب انزلي "، "خور موسي " و "کارون " بسيار زياد است


ارسال های توصیه شده

متخصص محيط زيست دريايي:

آلودگي ماهي "تالاب انزلي "، "خور موسي " و "کارون " بسيار زياد است

ايرن: يک متخصص محيط زيست دريايي گفت: ماهي برخي از مکان‌ها مثل تالاب انزلي، خورموسي ماهشر و رودخانه کارون را 100درصد نبايد مصرف کرد چرا که درصد آلودگي آنها بالا است.

 

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

سيد‌محمدرضا فاطمي در گفت‌وگو با فارس در خصوص آلودگي ماهي‌هاي جنوب کشور اظهار داشت: ماهي برخي از نواحي مانند خورموسي که پالايشگاه ماهشهر در آنجا قرار دارد، کاملاً آلوده است چرا که هرچه تصور کنيد، در اين ماهي‌ها پيدا مي‌شود.

وي ادامه داد: ماهي‌هاي رودخانه کارون و بهمن‌شير نيز به شدت آلوده هستند و توصيه مي‌شود ماهي اين رودخانه‌ها مصرف نشود ضمن اينکه ماهي‌هاي کارون را مطلقاً نبايد خورد.

فاطمي افزود: در ماهي‌هاي موجود در خورموسي موادي مانند سرب، جيوه و کادميوم وجود دارد و ما اين مواد را اندازه‌گيري کرده‌ايم ولي ميزان اين مواد نسبي است چرا که وقتي جلوتر مي‌رويم، آب تميز‌‌تر مي‌شود.

اين کارشناس منابع آب و محيط دريا بيان کرد: در بدن ماهي‌هاي سواحل بوشهر و نزديک شهرهاي بزرگ مانند بوشهر و بندرعباس جيوه و سرب وجود دارد که ميزان سرب و جيوه بالاتر از حد مجاز نيست البته ميزان جيوه، استاندارد ندارد و بايد در حد صفر باشد بنابراين نمي‌توان گفت که ماهي‌هاي خليج فارس آلوده است و نبايد مصرف شود بلکه بايد اين مسائل در حد منطقي بيان شود.

وي در پاسخ به اين پرسش که اثر سمي سرب بر انسان چيست، گفت: عناصري مثل سرب و جيوه در کبد و کليه جمع مي‌شوند و وقتي ميزان آن زياد شود، کبد و کليه از کار مي‌افتد ضمن اينکه اولين جايي که غذاي آلوده به آن لطمه مي‌زند، کبد و کليه است.

فاطمي تصريح کرد: در درياي خزر سموم کشاورزي زياد است و اين سموم به درياي خزر مي‌ريزد و از طريق ماهي وارد بدن انسان مي‌شود.

وي افزود: ماهي آلوده را مي‌توان خورد ولي بايد دوز آن را در نظر بگيريم ضمن اينکه بايد ماهي‌هاي آلوده بيشتر از هفته‌اي يک بار خورده نشود و به زنان باردار نيز توصيه مي‌شود که بيشتر از هفته‌اي يک بار ماهي مصرف نکنند.

اين کارشناس منابع آب و محيط دريا خاطرنشان کرد: ماهي برخي از مکان‌ها مثل تالاب انزلي، خورموسي ماهشهر و رودخانه کارون را نبايد 100 درصد مصرف کرد چرا که درصد آلودگي آنها بالا است.

وي در پاسخ به اين پرسش که آلودگي در ماهي‌ها چگونه ايجاد مي‌شود، اظهار داشت: آلودگي ماهي‌ها از طريق پساب‌هاي شهري و صنايع آلاينده است.

لینک به دیدگاه

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...