رفتن به مطلب

شرکت موتورولا


ارسال های توصیه شده

شرکت موتورولا

از زمانی که پل گالوین در سال ۱۹۲۸ شرکت تولیدی گالوین را تأسیس کرد، ۲۰ سال زمان کافی بود تا او و برادرش بخوبی درزمینه رادیوهای خودرو خبره شوند و عنوان صوت در حرکت را (موتورولا) بر شرکت خود بپسندند. این زمانی بود که موتورولا جهت حرکت آینده خود را مشخص کرده بود. دریافت پیام فضانوردان آپولو۱۱ از کره ماه توسط رادیوی موتورولا در تثبیت موقعیت و کیفیت محصولات شرکت بسیار موثر بود. کوشش بیوقفه در امر بهبود محصولات، موتورولا را به ابداع متدولوژی شش سیگما رهنمون شد و شرکت توانست یک بیان استاندارد و مشترک جهانی را در سنجش کیفیت به نام خود ثبت کند. موتورولا در بعد منابع انسانی و تدوین استراتژیهای این حوزه نیز سرآمد است. تجربه موتورولا نمونه روشنی است که منطق و فرایند توسعه استراتژی قدرتمند منابع انسانی را مبتنی بر مفاهیم و بهترین فعالیتها نشان می دهد. موتورولا در حوزه اصلی کار خود، یعنی تلفن همراه موفق عمل کرده و بیش از ۱۷ درصد بازار را دردست خود گرفته است. با این حال، زاندر مدیرعامل شرکت در فکر افزایش سهم شرکت از بازار سه میلیارد دستگاه تلفن همراه در سال ۲۰۱۰ است.

تاریخچه

در سال ۱۹۲۸، پل گالوین و برادرش ژوزف، شرکت تولیدی گالوین را در شیکاگو تأسیس کردند. اولین محصول شرکت، یک المیناتور باتری بود که که امکان استانداردشدن باتریهای رادیو را با جریان الکتریکی لوازم خانگی فراهم می ساخت. در سال ۱۹۳۰، رادیوی موتورولا عرضه شدکه جزو اولین رادیوهای موفق تجاری خودرو بود. مؤسس شرکت، نام موتورولا را برای این محصول انتخاب کرده بود که مرکب از کلمه موتور (که به motorcar یعنی خودرو اشاره دارد) و ola به معنای صداست و معنای آن صوت درحرکت بود. درهمین سال گیرنده رادیویی برای ماشینهای پلیس نیز عرضه شد. در آغاز دهه ۴۰، گوشی رادیویی بیسیم دوطرفه تولید شد. یک سال بعد اولین سیستم رادیویی دوطرفه fm خودرو و دو سال بعد نوع قابل حمل پشتی این سیستم با برد ۳۲ – ۱۶ کیلومتر عرضه شد. اولین خدمات مکالمه رادیو تلفنی در خودرو توسط موتورولا در سال ۱۹۴۶ ارائه شد. در سال ۱۹۴۷، نام شرکت از شرکت تولیدی گالوین به موتورولا تغییر یافت. درهمین سال اولین تلویزیون خانگی عرضه شد که ۱۰۰ هزار از آن به فروش رفت. در سال ۱۹۵۵ اولین ترانزیستور ژرمانیمی پرقدرت تجاری برای رادیوهای خودرو در جهان عرضه شد. این اولین نیمه هادی شرکت با تولید انبوه بود. یک سال بعد، رابرت گالوین پسر مؤسس، به عنوان رئیس شرکت منصوب شد. در سال ۱۹۵۸ اولین رادیوی تمام ترانزیستوری دوسویه خودرو و در سال ۱۹۶۳ اولین تیون تلویزیون رنگی توسط موتورولا عرضه شد. در ۱۹۶۹، یک رادیوی موتورولا، اولین کلمات را از فضانوردان مستقر در ماه به زمین مخابره کرد. این وسیله، ارتباطات آپولو ۱۱ - با زمین را انجام می داد. در ۱۹۷۳ پروتکل سیستم تلفن همراه توسط شرکت ارائه و سال بعد اولین گوشی تجاری تلفن همراه با نشان dyna tac با وزن ۷۹۴ گرم عرضه شد. در ۱۹۸۶ موتورولا فرایند بهبود کیفیت شش سیگما را ابداع کرد. شش سیگما یک زبان جهانی مشترک برای سنجش کیفیت فراهم ساخت و به یک استاندارد جهانی تبدیل شد. در ۱۹۹۰ اولین استاندارد فنی تمام دیجیتال تلویزیون ارائه شد.

در سال ۱۹۹۱ اولین سیستم ماهواره ای دیجیتال برای تلفنهای همراه با استفاده از سیستم جهانی (gsm) عرضه شد. چهار سال بعد، اولین پیامگیر (pager) دوسویه برای دریافت پیامهای متنی و پست الکترونیک توسط موتورولا ابداع و عرضه شد. این وسیله با اتصال به رایانه، توانایی دریافت پیامهای بسیار بلند را نیز داشت. در ۱۹۹۶ سبکترین و کوچکترین گوشی تلفن همراه با وزن ۸۸ گرم عرضه شد. در سال پایانی قرن پیش نیز موتورولا اولین تلفن همراه ترکیبی را با رادیویی دوطرفه، پیامگیر متنی و قابلیت جستجو در اینترنت، پست الکترونیک و فاکس عرضه کرد. اولین شبکه خدماتی تلفنهای همراه نیز به همراه شرکت سیسکو راهاندازی شد. در سال ۲۰۰۳ اولین گوشی تلفن همراه a760 مرکب از سیستم لینوکس و فناوری جاوا به بازار آمد. یک سال بعد نیز تلفن همراه با ضخامت ۹/۱۳ میلیمتر با ویژگیهای خاص مواد به کار رفته در آن عرضه شد. در ۲۰۰۶، موتورولا مدال ملی فناوری ۲۰۰۴ را به پاس ۷۵ سال تلاش و رهبری توسعه فناوری الکترونیک در ارتباطات تلفن همراه دریافت کرد.

درهمین سال موتورولا تلفن همراه صفحه تماسی با الفبای چینی در آسیا عرضه کرد. در ابتدای سال ۲۰۰۷ نیز موتورولا با شرکت symbol technologies ادغام شد. اخیرا موتورولا در بین ۱۰۰ شرکت شهروند آمریکایی در عملیات زیست محیطی و رسالت اجتماعی چهارم شد. این چهارمین باری بود که شرکت در جرگه ۱۰ شرکت برتر در این زمینه قرار می گرفت.

حوزه فعالیت

موتورولا همواره رویکرد تنوع مرتبط را برای پرتفوی خود انتخاب کرده است. او همواره کنترل هزینه، نوآوری، ارتباطات و اولین بودن در بازار را به عنوان مزیتهای رقابتی خود تقویت کرده است. سه واحد اصلی کسب و کار شرکت عبارت است از: شبکه ها، تلفن همراه و حوزه ارتباطات خانگی. بیش از ۳۲۶۰۰ تامین کننده مختلف تقریبا نیمی از فعالیت تامین مواداولیه، فرایندها و ساخت را برعهده دارند.

چشم انداز

چشم انداز موتورولا عبارت است از: تدارک مراکز ارتباط بیسیم برای ارتباط افراد و اشیا در کار، در خانه و خارج از خانه در سراسر جهان.

فرهنگ سازمانی

موتورولا دو موضوع را تحت عنوان «باورهای اصلی» خود که همواره بر آن عمل کرده است معرفی می کند: درستی و احترام به مردم. موتورولا بر این باور است که گرچه زمان تغییر می کند، محصولات و مردم و مشتریان نیز تغییر می کنند، اما آنچه تغییر نخواهد کرد تعهد آنها به باورهای اصلی خود است. موتورولا به منظور ایجاد فرهنگ مطلوب خود، پنج فعالیت منابع انسانی را که باید ایجاد شود یا بهبود یابند شناسایی کرده است:

۱ – توسعه رهبری؛

۲ – طراحی کار و سازمان؛

۳ – مدیریت عملکرد؛

۴ – ارتقا؛

۵ – بررسی واقعیات بیرونی.

منابع انسانی

موتورولا در ایجاد یک استراتژی قدرتمند منابع انسانی گامهای خوبی برداشته است. تیم رهبری منابع انسانی، از آنجا که ارتباط کاری نزدیکی با مدیران ارشد صف دارد، فرهنگ موردنیاز رقابتی را بخوبی شناسایی کرده است. بدین جهت همواره در کتابهای معتبر از استراتژی منابع انسانی موتورولا به عنوان الگو در این زمینه یاد می شود. حدود ۷۰ هزار نفر کارکنان شرکت که ۶۷ درصد آن مرد و بقیه زن هستند در سراسر جهان به تفکیک زیر کار میکنند.

۴۱ درصد آمریکا، ۳۴ درصد آسیا، ۱۸ درصد اروپا، خاورمیانه و آفریقا و ۷ درصد آمریکای لاتین.

تحقیق و توسعه

حوزه های اصلی تحقیق و توسعه در موتورولا عبارت است از: شبکه ها، محیطهای چندرسانه ای، ارتباطات دیداری، انرژی، rf، سیستمهای گفت و شنود صوتی، نرم افزار، بیسیم، فناوری زیست محیطی و فناوری نانو. موتورولا دارای ۱۲ آزمایشگاه مجهز و بزرگ، ۲۳ مرکز توسعه و ۱۹ مرکز نرم افزار درجهان است. ۲۵ هزار مهندس، که حدود ۳۵ درصد کارکنان شرکت را شامل می شود، در این حوزه مشغول فعالیت هستند. ۱۵ هزار نفر از این تعداد مهندس نرم افزار هستند. ۵۰ مخترع که هریک بیش از ۲۰ اختراع ثبت شده دارند با موتورولا همکاری می کنند. مجموع اختراعات ثبت شده شرکت در سطح جهانی به ۲۱۳۰۰ عدد می رسد. هزینه شرکت در حوزه تحقیق و توسعه بیش از چهار میلیارد دلار است.

فروش

در سال ۲۰۰۶، موتورولا با فروش ۸/۳۶ میلیارد دلاری و سود ۵/۴ میلیارد دلاری توانست رتبه ۱۵۲ را در بین ۵۰۰ شرکت برتر جهانی کسب کند. حوزه عملیات شرکت در ۷۳ کشور جهان گسترده است. تفکیک حوزه های فروش عبارت است از: آمریکا ۴۴ درصد، اروپا ۱۵ درصد، آسیا ۲۲ درصد که نیمی از آن صرفا متعلق به چین است. آمریکای لاتین ۱۰ درصد و سایر بازارها ۹ درصد. توزیع درآمد شرکت در حوزه های مختلف فعالیت آن چنین است: دستگاههای تلفن همراه ۶۶ درصد، شبکهها ۲۶ درصد و ارتباطات خانگی ۸ درصد. با این میزان درآمد، شرکت موتورولا پس از نوکیا که در رتبه ۱۳۱ فهرست شرکتهای برتر قرار دارد، در جایگاه دوم و جلوتر از شرکتهایی مانند سیسکو، اریکسون و آلکاتل قرار گرفته است. در حوزه تلفن همراه، شش شرکت نوکیا، موتورولا، سامسونگ، lg سونی اریکسون و زیمنس حدود ۸۰ درصد سهم بازار جهانی را دراختیار دارند. نیمی از این سهم متعلق به نوکیا و موتورولاست. موتورولا در سال ۲۰۰۴، بیش از ۱۴۴ میلیون دستگاه تلفن همراه فروخت که حدود ۷/۱۷ درصد بازار جهانی را شامل می شود. موتورولا در این زمینه در آمریکا مقام اول را داراست. فروش تلفن همراه دردنیا در مرز یک میلیارد دستگاه است.

مدیرعامل

گرچه تأسیس و راهبری موتورولا با خانواده گالوین، یعنی پل به عنوان بنیانگذار و برادرش ژوزف به عنوان همکار و سپس رابرت پسر پل بوده است، اما مدتی است که هدایت مجموعه از خانواده گالوین فراتر رفته است. از سال ۲۰۰۴، ادوارد زاندر، یک مهندس برق، به سمت مدیرعاملی مجموعه منصوب شده است. تاکید او همواره بر این است که افراد باید کارهای درست انجام دهند و بدون عذر و اشتباه کار کنند. گرچه موتورولا در دو دهه اخیر بر کشتی موقعیت سوار بوده و سهم بازار و سودآوری شرکت افزایش چشمگیری داشته است، اما مدیرعامل کنونی بر مسئولیت اجتماعی شرکت تاکید می کند و استفاده از قدرت سرشار کسب و کار جهانی شرکت را برای فایدهرسانی به مردم ضروری می داند. او دایره مسئولیت اجتماعی را به چگونگی تعامل با مردم نیز می گسترد. حوزه اصلی کار شرکت، یعنی تلفن همراه نیز همواره موردتوجه رهبران شرکت بوده است. آنها خود را در زمینه ارتباطات جهانی بیسیم و تلفن همراه یک رهبر جهانی می دانند که درصدد است با ارائه مدلهای مختلف، انقلابی در شبکه های بیسیم پدید آورد. این بازار در سال ۲۰۰۶، تنها در کشورهای درحال توسعه ۶/۱ میلیارد نفر را دربرگرفته است. پیش بینی مدیرعامل شرکت آن است که تا سال ۲۰۱۰، حدود ۳ میلیارد نفر در این کشورها از تلفن همراه بهره خواهند جست.

لینک به دیدگاه

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...