رفتن به مطلب

تعریف شما از طراحی شهری | کافه دیزاین


ارسال های توصیه شده

عابدی یه کم در مورد نقش طراح شهری در زمینه های اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی و...توضیح بده برامون!!

خب من تریجیح میدم از خودت سوال کنم.

چرا شاندیگار بوزیه، شکست خورد؟

  • Like 3
لینک به دیدگاه
  • پاسخ 64
  • ایجاد شد
  • آخرین پاسخ

بهترین ارسال کنندگان این موضوع

بهترین ارسال کنندگان این موضوع

چرا شاندیگار بوزیه، شکست خورد؟

 

مهم ترین عامل شکست شاندیگار، عدم توجه به مسائل اجتماعی و فرهنگی هندوستان بود...

 

طراحی واحد های مسکونی بدون توجه به محصوریتی که توی فرهنگ هندی وجود داشت، عدم توجه به تمایل

 

شهروندای هندی به پیاده روی و اصرار بی حدی که لوکوربوزیه به طراحی شهر بر اساس نیازهای یک خودرو داشت و

 

اینکه نتونست مجموعه های مسکونی رو بر اساس نیازهای اجتماعی- فرهنگی مردم طراحی و سازماندهی کنه،

 

باعث شد که طرحش رو با شکست مواجه بشه.

  • Like 5
لینک به دیدگاه

خب همینایی که هدا خانم گفتش درسته ..لوکوربوزیه به شرایط اجتماعی و فرهنگی مردم هند توجه نکرد و شهری رو طراحی کرد که با شرایط اجتماعی و فرهنگی و اقتصادی مردم هند سازگار نبود

فهمیدم منظورت چیه دمت گرم

  • Like 5
لینک به دیدگاه

درود

دست همه ي شما درد نكند

من تخصصي در زمينه ي رشته ي شما ندارم و مطالعاتم بسيار بسيار محدود است اما يك مبحثي را مطرح كرديد مبني بر بي هويتي شهر هاي نو ساز كه كمي در اين زمينه قلم مي زنم

باشد كه مقبول افتد:

شرايط زندگي آدم ها در طول تاريخ در يك منطقه و تعاملات ايشان با محيط و همسايگان و عوامل طبيعي و غير طبيعي چيزي را پديد مي آرود كه ما از آن با نام فرهنگ ياد مي كنيم

فرهنگ علاوه بر اينكه نوعي تعامل با افراد غير است نوعي تعامل با محيط زندگي نيز هست. لذا باعث مي شود كه ابزار و ادواتي متناسب با اين فرهنگ در زندگي مردمان پديد ايد.منظور از ابزار و ادوات هر ان چيز مصنوع است كه آدمي براي آسايش خود مي سازد و به كار مي گيرد, از خانه و كاشانه گرفته تا رخت و لباس و زيور آلات.

فرهنگ ايراني در زمينه ي ساختمان يك فرهنگ وسعت گرا و در عين حال پوشيده و معتقد به حفظ حريم شخصي است.

اين يك خصيه ي فراگير در سراسر فلات ايران است.

اما در شهر سازي هاي نويني كه در ايران انجام مي شود هر دوي اين خصوصيات ناديده گرفته مي شود .محيط هاي زندگي بسيار كوچك گرديده و حريم افراد (حتي در داخل يك خانواده) موجب تعرض قرار گرفته است كه اين خود سرآغازي است براي مشكلات فرهنگي ديگر كه امروز در جوامع ايراني(منظور تنها مرز هاي ايران امروز نيست) مشاهده مي شود.

مشكل ديگري كه موجب استفاده از تعبير بي هويتي در محيط هاي شهري امروز ايران است ناديده گرفتن دستاورد هاي چند صد ساله ي ايرانيان در طراحي محيط هاي شهري و روي ارودن به پيوري كور كورانه از جوامع غرب و شرق است.

مثالي مي زنم: در قديم در هاي خانه هاي ايرانيان كمي كوتاه تر از ميانگين قدي مردمان ساخته مي شد و معمولا پايين تر از سطح زمين قرار داشت .

تا كنون انديشه ايد كه چرا؟

در فرهنگ ايراني ورود به خانه با كلاه و نيز سينه ي ستبر نوعي بي احترامي به صاحب خانه محسوب مي شده و لذا با اين كار او را وادار مي ساختند كه كلاه(بخش جدايي ناپذير البسه ي ايراني) از سر برگيرند و نيز كمي خم شودن كه حالت احترام را بوجود مي اورد.

خوب اين يك نمونه ي كوچك است

و يا ديوار هاي بلند محيط هاي پيراموني(باغ حياط و....) كه دو سودمندي در پي داشته:

1- ايجاد سايه براي رهگذران

2- با توجه به مصالح بكار برده شده(كاه گل) يك كولر طبيعي در محل هاي عبور ايجاد مي نمود و موجب خنك گشتن هوا تا فاصله اي از اين ديوار ها مي گرديد

و يا مثال ديگري كه شايد براي همگان تعجب بر انگيز باشد احداث نخستين بناي ضد زلزله در ايران است.

كاخ شوش

در اين بنا براي جلوگيري از تاثير مخرب زلزله در اين منطقه ي زلزله خيز به عمق بسيار زياد(عدد در ذهنم نيست) از لايه اي سنگريزه استفاده شده است كه باعث مي شود در زمان زلزله مانند فنر نيروي زلزله را ميرا كند و به سازه آسيب نرساند

 

مثال بسيار است و مجال اندك

ناديده گرفتن تمام اين دستاورد هاي فرهنگي كه زماني در سازه ها و شهرسازي ايرانيان جلوه گر بود در شهر هاي تازه ساز باعث مي شود كه تضاد فرهنگي بين مردم و محيط هاي شهري ايجاد شود و از آنجا كه يك جو كاذب مبني بر نا كار آمدي دستاورد هاي پيشينيان در ايران القا مي شود و تمايل مسولين بر انكار اين دستاورد ها است عوام مردم به سمت تطبيق خود با اين محيط ها مي رود(شايد هم از سر ناچاري براي ادامه ي حيات) و اين باعث ايجاد تضاد و فروپاشي بنيان فرهنگي در فرد مي شود و در اينجا واژه ي "بي فرهنگي" و به تعبير دوستان "فرهنگ با بار منفي" رخ مي نمايد

شادمان باشيد

  • Like 5
لینک به دیدگاه

×
×
  • اضافه کردن...