رفتن به مطلب

سايه کودتاي بعثي ها بر عراق


ارسال های توصیه شده

13/11/1388

کد خبر : 935522

منبع : خبرگزاری ایرنا

0gja88bw6mve39dbgg9q.jpg

 

سايه کودتاي بعثي ها بر عراق

 

تهران - مردم عراق اين روزها خود را براي حضور در پاي صندوق هاي راي دومين دوره انتخابات پارلماني و سرنوشت ساز اين کشور در روز 16 اسفند ماه (7 مارس 2010) آماده مي کنند.

انتخابات مزبور چهارمين حضور مردم عراق در پاي صندوق هاي راي به عنوان جلوه دمکراسي و مردمسالاري واقعي در عراق پس از سقوط رژيم سفاک و مستبد صدام و حزب بعث در فروردين ماه سال 1381 و پس از 34 سال جنايت در اين کشور است .

نزديک شدن عراق به زمان برگزاري انتخابات مزبور موجب شده است تا اخبار تحولات داخلي اين کشور به سمت ايجاد ائتلاف ها و صف آرايي هاي سياسي ، رقابت انتخاباتي ، رايزني هاي سياسي بين گروه ها و تلاش براي جلب آراي مردم و همايش هاي انتخاباتي و غيره پيش برود.

در اين بين اخباري در خصوص احتمال کودتاي نظامي در اين کشور از سوي اعضاي باقيمانده حزب منحله بعث با حمايت برخي کشورهاي عربي به گوش مي رسد.

بر اساس اخبار و اسناد منتشره از عراق بعثي ها که اکثريت آنان را سني هاي عراق تشکيل مي دهند و پس از فروپاشي امپراتوري عثماني همواره قدرت سياسي را در اين کشور از آن خود کرده اند ، با تهيه طرح کودتايي با عنوان " نيزک " تلاش دارند تا در آستانه انتخابات پارلماني با برهم زدن اوضاع امنيتي و راه اندازي انفجارهاي متعدد ، استفاده از عوامل نفوذي خود در ارتش ، نهادهاي اطلاعاتي و امنيتي ، ترور چهره هاي سياسي و شايعه پراکني بار به قدرت بازگردند.

در اسناد مربوط به کودتاي بعثي ها در عراق که در 28 صفحه منتشر شده است ، دستگاه امنيتي عربستان مسووليت تامين مالي کودتا و سازمان اطلاعاتي مصر رهبري طراحي و چگونگي اجراي طرح کودتا را بر عهده دارند.

در طرح کودتاي نيزک ( به معني شهاب سنگ ) همچنين به وجود برخي ارتباطات سري بين سران حزب منحله بعث با افسران آمريکايي و همکاري و هماهنگي کشورهايي مانند عربستان ، مصر و اردن با دست اندرکاران کودتا اشاره شده است .

امروز در صحنه سياسي عراق در ارتباط با اجراي کودتاي احتمالي از سوي بعثي ها دو ديدگاه کلي و در مقابل هم وجود دارد.

گروهي معتقدند که با توجه به نگراني هاي عمده کشورهاي سني و همسايه عراق از روند تحولات سياسي اين کشور ، هراس از گسترش مردمسالاري عراق به ساير کشورهاي سني با نظام هاي پادشاهي و مستبد و نزديکي و حتي حضور بعثي ها در اين کشورها احتمال چنين کودتايي در آستانه انتخابات عراق وجود دارد.

به باور طرفداران اين ديدگاه سابقه کودتاي نظامي از سوي بعثي ها در دهه هاي گذشته ، حضور برخي از افراد بعثي در رده هاي بالاي نظامي و امنيتي عراق و همچنين اختصاص هزينه هاي سنگين از سوي برخي کشورهاي عربي مانند عربستان براي تغيير نظام سياسي عراق احتمال وقوع کودتا را تقويت مي کند.

اين گروه همچنين آشنايي بعثي ها با اقدامات و فعاليت هاي سازماني در زمينه هاي مختلف و امکان سازماندهي مجدد آنان، ياس آمريکا و کشورهاي عربي از برخي گروه هاي اسلامي، ناکامي گروه هاي سياسي سني حاضر در عراق و نزديک شدن بعثي ها به ديدگاه هاي آمريکا و برخي کشورهاي عربي به ويژه پس از تحولات سال هاي اخير عراق را از ديگر دلايل احتمال وقوع کودتا ارزيابي مي کنند.

به اعتقاد طرفداران احتمال وقوع کودتا در عراق ، عاملان کودتا به بهانه حفظ وحدت و ايجاد آرامش در اين کشور دست به اقدامات کودتاگرانه مي زنند و در عين حال به طرف هاي خارجي ذي نفع از جمله آمريکا تضمين هاي لازم را مي دهند تا از حمايت پوششي آنها برخوردار باشند.

مدافعان اين ديدگاه همچنين نبود مانع جدي نظامي براي مقابله با کودتا ، حضور پرشمار نيروهاي نظامي عراقي در بغداد و اطراف آن و نداشتن آمادگي مردم براي مقابله با چنين اقدامي را از ديگر دلايل تقويت اين فرضيه مي دانند.

در مقابل اين ديدگاه، ديدگاه ديگري هم وجود دارد مبني بر اين که انتشار اخباري از اين دست با اهداف خاص سياسي و براي تحت فشار قراردادن دولت نوري مالکي براي دادن امتياز به برخي گروه ها و طرف هاي خارجي صورت مي گيرد.

اين گروه با استناد به اظهارات اخير سفير انگليس در عراق در ارتباط با احتمال وقوع کودتا در اين کشور معتقدند که نگراني برخي کشورهاي غربي از جمله آمريکا و انگليس و همچنين برخي از همسايه هاي عراق در خصوص احتمال پيروزي دوباره گروه هاي اسلامي مانند دور اول انتخابات موجب شده است تا اين طرف ها از همه توان خود براي وارد کردن فشار به دولت مالکي و گرفتن امتياز نظير وارد کردن دوباره بعثي ها به صحنه سياسي عراق از طريق پارلمان استفاده کنند.

پايگاه نهرين نت چندي پيش با اعلام خبر حضور 10 هزار افسر بعثي در ارتش عراق به نقل از " جان جانکينز " سفير انگليس در عراق اعلام کرد که اين کشور در آستانه کودتاي نظامي از سوي افسران بعثي قرار دارد.

به باور طرفداران اين گروه در صورت وارد کردن فشار سياسي و تهديد مالکي به کودتا ، وي براي در امان ماندن از وقوع چنين اقدامي تلاش خواهد کرد تا خود را به طرف هاي صاحب نيروي نظامي در عراق نزديک کرده و با ارايه امتيازهاي سياسي و اقتصادي به آنان اين امکان را فراهم مي کند تا دولت خود را از خطر کودتا برهاند.

با توجه به آنچه گذشت بايد گفت که با مروري در تاريخ سياسي معاصر عراق پس از اعلام استقلال اين کشور در سال 1932 ميلادي مي توان به وقوع کودتاهاي متعددي برخورد کرد که آخرين آن کودتاي احمد حسن البکر در 17 ژوئيه 1968 عليه عبدالرحمن عارف و روي کارآمدن بعثي ها در نتيجه آن اشاره کرد و قبل از آن نيز عراق شاهد هفت کودتا از سال 1936 تا 1941 بود و در ادامه نيز مي توان به کودتاي 14 ژوئيه 1958 عراق اشاره کرد.

برخي از کارشناسان سياسي عراق وقوع کودتا در شرايط سياسي امروز عراق را با توجه به آنچه که گذشت و همچنين ناکامي هاي دشمنان ملت عراق در هفت سال گذشته قابل رد نمي دانند و وقوع

برخي انفجارها در هفته هاي اخير و دستگيري برخي از افراد بعثي مرتبط با آن در نهادهاي امنيتي و اطلاعاتي عراق را مرتبط با موضوع اصلي يعني کودتا مي دانند.

 

لینک به دیدگاه

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...