Mohammad Aref 120452 اشتراک گذاری ارسال شده در 27 تیر، ۱۳۹۰ کتاب المیزان فی تفسیر القرآن تألیف محمد حسین طباطبایی است. این تفسیر نخستین بار در ۲۰ جلد به زبان عربی منتشر شد. شیوهٔ تفسیر قرآن به قرآن محمدحسین طباطبایی شیوهای بیسابقه بوده است. وی بنای تفسیر آیات را کمک گرفتن از دیگر آیات قرآن برای روشن نمودن قصد و معنا قرار داد. تفسیر المیزان که در حدود سال ۱۳۷۴ ه ق شروع و در شب قدر (۲۳ رمضان) ۱۳۹۲ ه ق پایان یافت در ۲۰ جلد بالغ بر ۸۰۰۰ صفحه به زبان عربی در قطع وزیری منتشر شد. حضرت علامه برای تفسیر ابتدا آیه را بیان فرمودهاند و بعد از آن به تفسیر هر جزء از آیه پرداختهاند. این تفسیر شریف دو مرتبه به زبان فارسی ترجمه شده است، در ابتدا جمعی از فضلاء و مدرسین حوزه علمیه قم در ۴۰ جلد آن را ترجمه کردهاند. و از جمله مترجمین این کتاب شریف میتوان به حجج الاسلام ناصر مکارم شیرازی و محمدتقی مصباح یزدی اشاره کرده. در مرحله بعد این کتاب توسط حجة الاسلام سید محمد باقر موسوی همدانی در ۲۰ جلد ترجمه شده است. همچنین ایشان از جمله مترجمین دوره اول ترجمه کتاب شریف المیزان بودهاند. خود حضرت علامه کراراً میفرمودند: «ما این روش تفسیری را از مرحوم قاضی داریم.» طبق سخن خود علامه این نوع تفسیر، تفسیر مرحوم آیة الله حاج میرزا علی آقای قاضی بوده است. ایشان در مقدمه المیزان پس از اشاره به روشهای مفسران میفرمایند: شما اگر در تمام روشها و مسلکهایی که درباره تفسیر قرآن بر شمردهایم دقت کنید؛ مشاهده خواهید کرد همه آنها در یک نقص که نقص بسیار بزرگی است، شریک هستند و آن این که نتایج حاصل از بحثهای علمی و فلسفی را بر قرآن کریم تحمیل کردهاند بیآنکه آیات دلالتی بر این معانی داشته باشند. در نتیجه، تطبیق خود را تفسیر نامیدهاند و حقایق قرآن را به صورت مجازهایی در نظر گرفته و وجه تنزیل عدهای از آیات را تأویل کردند. اولین و مهمترین مزیت تفسیر شریف المیزان تفسیر آیه به آیه است. علاوه بر آن میتوان به ورود علامه به بحثها از جوانب گوناگون اشاره کرد یعنی علامه علاوه بر تفسیر: بحثهای روائی، اجتماعی، تاریخی، فلسفی و علمی را هم بدون خلت بیان کردهاند. برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید. ورود یا ثبت نام 2 لینک به دیدگاه
ارسال های توصیه شده