رفتن به مطلب

تصاویر دیدنی شفقهای جنوبی از ایستگاه فضایی بین المللی


ارسال های توصیه شده

تصاویر دیدنی شفقهای جنوبی از ایستگاه فضایی بین المللی یک فضانورد ساکن ایستگاه فضایی تصاویری دیدنی از شفقهای جنوبی زمین گرفته است که در این عکسها شاتل آتلانتیس نیز دیده می شود. به گزارش خبرگزاری مهر، آخرین پرواز شاتل آتلانتیس در تصاویری از شفقهای جنوبی زمین جاودانه شد. در این تصاویر پانورامیک نمایی از شاتل آتلانتیس، ایستگاه فضایی و زمین خودنمایی می کنند.

کارشناسان ناسا در توضیح این تصاویر اظهار داشتند: "شفق جنوبی را می توان در خط افق زمین در میان تعدادی از ستارگان دید."

براساس گزارش اسپیس، پیش از این اعتقاد براین بود که شفقهای شمالی و جنوبی قرینه یکدیگر هستند. به طوریکه تحقیقات دانشمندان ناسا در سال 2005 نشان می داد که هر دو شفق از ذرات تابیده شده از خورشید که در میدان مغناطیسی زمین از مسیر خود منحرف شده اند تشکیل می شوند.

با انحراف در میدان مغناطیسی زمین این ذرات به سمت قطبهای سیاره در طول خطوطی که دو نیمکره را در این میدان مغناطیسی به هم متصل می کنند مهاجرت می کنند.

به محض آنکه این ذرات وارد یونیسفر می شوند با نیتروژن و اکسیژن ترکیب شده و تحریک می شوند و پرتوها، طاقها و یا نوارهای نوری را به لایه های بالاتر اتمسفر می تابانند (یونیسفر لایه ای از اتمسفر است که در آن گازها یونیزه شده و بنابراین از نظر الکتریکی باردار می شوند). اثرات فصلی و چند 10 درجه تفاوت در طول جغرافیایی قطبین موجب می شود که این شفقها متقارن به نظر برسند.

اما در سال 2009 گروهی از پژوهشگران نروژی کشف کردند که این دو شفق قطبی هیچ شباهتی به هم ندارند و هریک به طور کاملا مستقل از دیگری تشکیل می شود.

این محققان دریافتند که لکه های مشاهده در شفق جنوبی در مدت زمستان دائمی هستند در حالی که این لکه ها در شفق شمالی تابستانی به صورت گذرا رویت می شوند.

669976_orig.jpg

669972_orig.jpg

669971_orig.jpg

لینک به دیدگاه

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...