رفتن به مطلب

ارسال های توصیه شده

نوشتار حاضر، گزارش نهایی یك پروژه تحقیقاتی در زمینه بازیافت مواد كامپوزیتی است. هدف كلی این برنامه پژوهشی ، افزایش كاربرد كامپوزیت های پلیمری گرما سخت، از طریق توسعه فن آوری بازیافت مواد دور ریز بوده است. برای انجام این پروژه دو روش به كار گرفته شد :

- روش كار در دانشگاه برونل به كار گیری مجدد كامپوزیت های گرما سخت خرد شده به عنوان پر كننده درپلیمرها و فن آوری مروبطه بود. یك فن آوری با فرآیندهایی كه به تولید محصولاتی با ارزش افزوده بالا منجر می شود. این فرآیندها به ویژه برای بازیافت قراضه های تقریبا تمیز و غیر آلوده كامپوزیتی مناسب هستند.

- در دانشگاه ناتینگهام كار بر روش های حرارتی بستر سیال متمركز شده بود كه انرژی و الیاف را به شكلی مناسب برای تهیه محصولات با ارزش بازیافت می كنند. این فرآیند برای قراضه های آلوده و مخلوط با سایر مواد، حاصل از قطعات صنایعی همچون صنعت خودرو مناسب است.

Recycle.jpg

 

 

 

- این گزارش نتایج كارهای انجام شده در دانشگاه ناتینگهام را بیشتر مورد بررسی قرار می دهد. در این دانشگاه یك فرآیند بستر سیال به كار گرفته شد. فرآیندی كه بای بازیافت ماده تقویت كننده و انرژی از طریق سوزاندن زمینه پلیمری مواد كامپوزیتی مناسب است. سپس الیاف بازیافتی مشخصه سازی شده و كاربرد آنها درجاهایی كه ارزش افزوده بالایی دارند نشان داده شده است.

- هدف اصلی این مطالعه، كامپوزیت های گرما سختی بود كه درحجم بالا به كارگرفته می شوند. كامپوزیت هایی با زمینه پلی استر، و فنلیك كه با الیاف شیشه تقویت شده و با مواد معدنی پر شده اند. كامپوزیت های الیاف كربن نیز مورد مطالعه قرار گرفته اند.

فرآیند بستر سیال

به كارگیری بستر سیال برای بازیافت الیاف و شیشه و انرژی از مواد كامپوزیتی، بر مبنای یك كار قبلی در دانشگاه ناتینگهام انجام شد كه درآن فرآیندهای گوناگون احتراق به عنوان روش بازیابی انرژی از كامپوزیتها مورد مطالعه قرار گرفته بودند. زمینه پلیمری كامپوزیت هنگام ورود به بستر سیال دما بالا تجزیه شده و این امر منجر به آزاد شدن الیاف و پركننده و خروج آنها از بستر به وسیله جریان گاز می شود. یك بستر سیال دراندازه های آزمایشگاهی و به قطر 315 میلی متر ساخته شده و هوای سیال ساز به صورت الكتریكی پیش گرم شد تا بستر در دمایی بیش از 750 درجه سانتی گراد كار كند. الیاف و پركننده ها پس از ترك بستر سیال به وسیله چرخانه از جریان گاز جدا شدند.

پژوهشهای نخستین روی یك نمونه صنعتی پایه پلی استری انجام شد كه به روش قالب گیری ورقه ای ساخته شده بود. نتایج نشان دادند كه استحكام الیاف شیشه در طول فرایند با افزایش دما كاهش می یابد. با این وجود حداقل دمایی برای تجزیه پلیمر و آزاد شدن الیاف مورد نیاز بود. به این ترتیب دمای بهینه فرایند تعیین شد.

 

در دمای 450 درجه سانتی گراد ، سوختن كامل نمی شد و به محفظه ای برای احتراق ثانویه نیاز بود كه در آن، گازهای بستر سیال، پس از جدا شدن از الیاف و پركننده ها بسوزند. پس از این محفظه، یك مبدل گرمایی قرارداده شد كه در آن از سوزاندن پلیمر انرژی به دست آید.

 

بهینه سازی دستگاه بازیافت الیاف

سیستم جریان گردبادی الیاف و پركننده نصب شده، نمی توانست الیاف را به طور كامل از پركننده جدا كند و برای دستیابی به الیافی با كیفیت بالاتر، به سیستم جداساز بهتری نیاز بود. به همین علت، یك توری چرخان روی مجرای بستر سیال نصب شد. با عبور گازهای خروجی بستر سیال از توری، الیاف در سوراخ های توری گیر می كنند.

با چرخش توری، الیاف از جریان گاز خروجی جدا شده و داخل یك جریان هوای مخالف قرار می گیرند كه الیاف را از توری گذرانده و وارد مجرای جمع كننده می كند. ذرات پركننده روی شبكه توری جمع نمی شوند. این توری چرخان قادراست الیاف شیشه را با خلوص 80 در صد جمع آوری كند.

 

آماده سازی مواد برای بازیافت

قراضه های كامپوزیتی از داخل یك قیف و به وسیله یك ماردون به درون بستر سیال تغذیه می شوند. موثرترین روش آماده سازی، به كار گیری آسیاب چكشی برای خرد كردن ضایعات است، تا حدی كه از یك توری با شبكه های 5 تا 10 میلی متری عبور كنند. نتایج نشان دادند كه با كوچك تر شدن ابعاد مواد ورودی، روند فرایند بستر سیال سریع تر می شود و مواد باقی مانده دركف بستر در هر مرحله، كاهش می یابد. با این وجود درچنین شرایطی متوسط طول الیاف بازیافتی كوتاه تر است. علاوه بر قطعات SMC ، دیگر ضایعات كامپوزیتی تقویت شده با الیاف شیشه نیز از روش بستر سیال بازیافت شدند، از جمله قطعه ای از وینیل استر/ شیشه با پركننده سیلیس. هر دوی این كامپوزیت ها با روشی مشابه به روش ذكرشده برای قطعات SMC فرآوری شدند، اگر چه تجزیه رزین وینیل اسر بسیار كند تر از پلی استر انجام شد. یك صفحه فنلیك/ شیشه نیز بازیافت شد. رزین فنلیك زمان بیشتری برای تجزیه نیاز داشت و قطعات باقی مانده از الیاف شیشه با سختی به رشته های جداگانه تبدیل می شدند.

 

بازیافت قطعات خودرو

هدف اصلی این پروژه، نمایش امكان بازیافت قطعات كامپوزیتی كهنه و اسقاطی از طریق بستر سیال بود، به ویژه ضایعات صنعت خودرو كه در صورت ورود كامپوزیت به صنعت خودرو حجم زیادی خواهند داشت. این ضایعات اغلب به مواد دیگر چسبیده اند و قطعه انتخاب شده برای این آزمایش نیز درصندوق عقب یك خودرو- سازه ای ساندویچی متشكل از دو لایه پلی استر تقویت شده با شیشه و یك مغزی از فوم پلی اورتان – بود. این قطعه رنگ شده بود و تعدادی قطعه فلزی داخل آن قرار داشت. این قطع ابتدا با برش و سپس آسیاب چكشی به قطعاتی كوچك تر از 10 میلی متر خرد شد. سپس تمام محصولات آسیاب شده به درون بستر سیال تغذیه شد و دردمای 450 درجه سانتی گراد فراری شد. خلوص محصول به دست آمده 80 درصد بود. پس از آزمایش مقدار كمی زغال (ناشی از فوم پلی اورتان) و تعدادی قطعه فلزی در بستر سیال باقی مانده بود.

 

بازیافت كامپوزیت های الیاف كربن

چندین آزمایش نیز برای تحقیق در زمینه فرایند بازیافت الیاف كربن ازمواد كامپوزیتی انجام شد. ماده مورد آزمایش، قطعه ای اپوكسی- الیاف كربن بود كه به روش پیچش الیاف ساخته شده و با آسیاب چكشی به قطعاتی كوچك تر از 10 میلی متر رد شده بود. آزمایش های بستر سیال تا دمای 5 درجه سانتی گراد انجام شدند و نتایج نشان دادند كه تا این دما، اپوكسی از الیاف جدا شد ولی اكسیداسیون زیادی در سطح رخ نداد. الیاف كربن بازیافتی با میكروسكوپ الكترونی روبشی (SEM) بررسی شدند. این الیاف در شرایط مناسب قرار داشتند.

 

مشخصه سازی الیاف شیشه بازیافتی

الیاف شیشه بازیافتی به شكل تك رشته های كوتاه بودند. استحكام كششی، مدول یانگ و توزیع طول آنها مورد بررسی قرار گرفت. مدول این الیاف تغییری نداشت ولی كاهش محسوس در استحكام آنها مشاهده شد كه دلیل آن دمای بالای بستر سیال بود. استحكام الیاف بازیافتی در دمای 450 درجه سانتی گراد، نصف استحكام الیاف شیشه اولیه بود. این كاهش استحكام در مقالات نیز گزارش شده است. آزمایش های كنترل شده در كوره آزمایشگاهی ، نشان دادند كه این اثر به علت افزایش دمای فرایند است و به نظر میرسد كار مكانیكی در بستر سیال ، تاثیر محسوسی بر استحكام ندارد.

اندازه گیری توزیع طول الیاف بازیافتی بسیار دشوار بود. پس از چندین مرحل تحقیق و بررسی، روش پردازش تصویری با به كار گیری چندین نرم افزار دقیق مورد استفاده قرار گرفت. به این ترتیب میانگین طول الیاف بازیافتی 5-3 میلی متر گزارش شد.

بررسی تصویرهای میكروسكوپی الیاف نیز نشان دهنده كیفیت خوب الیاف و آلودگی سطحی بسیار كم بود. به این ترتیب فرایند بستر سیال روشی مناسب برای جداكردن الیاف از زمینه های پلیمری است.

 

به كار گیری مجدد الیاف شیشه بازیافتی

الیاف شیشه بازیافت شده تك رشته های كوتاهی بودند كه سفتی آنها برابر سفتی الیاف شیشه اولیه اما استحكام آنها كم تر بود. بر پایه شكل و اندازه آنها، امكان به كار گیری این الیاف دركاربردهای مورد بررسی قرار گرفت كه استحكام الیاف درآنها به اندازه سفتی مهم نبود. دو كاربرد با جزئیاتی كه درپی خواهد آمد مورد بررسی قرار گرفتند. در هر دوی این كاربردها الیاف بازیافتی مستقیما به جای الیاف نو به كار گرفته شدند. بنابر این می توان گفت الیاف بازیافتی این توان بالقوه را دارند كه به صورت موادی ارزشمند مورد توجه قرار گیرند.

 

1. تهیه پارچه سوزنی

پارچه سوزنی الیاف شیشه كربرد های بسیاری ، در صنعت كامپوزیت و چه در دیگر صنایع دارد. این نوع پارچه ها به روش های گوناگون تهیه می شوند و متداول ترین روش، فرایندی تر مشابه روش شبیه به صورت تك رشته هایی درون یك مایع پراكنده شده و سپس روی یك پارچه توری یا الك خوابانده می شود تا بافت مورد نظر به دست آید. از آنجائی كه در بسیاری از كاربردها استحكام پارچه ویژگی زیاد مهمی نیست، این فرایند، فرایندی ایده آل به ویژه برای به كارگیری دوباره الیاف شیشه بازیافتی است.

 

پارچه های تهیه شده با نسبت های گوناگون الیاف بازیافتی، از روش های متفاوتی ارزیابی شدند. به عنوان مثال مناسب بودن بافت سطحی این پارچه ها برای فراهم كردن سطح پرداخت نهایی خوب هم در آزمایشگاه (اندازه گیری زبری سطح) و هم بصورت صنعتی (به كار گیری به عنوان پوشش یك یا چند لایی) آزمایش شد و در هر دو آزمایش ، پارچه نو عمل كرد. آزمایش های محیطی نیز به این صورت انجام شد كه پارچه به عنوان بافت پوششی یك یا چند لایه به كار گرفته شد و سپس قطعه درمعرض محیط فرساینده مناسبی قرار گرفت و مجددا مشاهده شد كه كارایی پارچه تهیه شده از الیاف بازیافتی، تفاوتی با پارچه های نو نداشت. استحكام پارچه سوزنی بازیافتی، به علت كاهش استحكام تك تك الیاف، عمدتا كم تر از پارچه سوزنی نو بود، اگر چه طول كوتاه تر الیاف نیز تاثیر گذار بود.

 

2. قالب گیری تركیبات گرما سخت

ساخت تركیبات گرم سخت به روش قالب گیری نیز فرصت مناسبی برای به كار گیری مجدد الیاف شیشه بازیافتی است. این مواد معمولا ركاربردهای نیازمند استحكام زیاد به كارگرفته نمی شوند و فرایند تركیب سازی آنها با كمی اصلاح، می تواند برای الیاف بازیافتی تغییر داده شود. آزمایش های انجام شده روی یك تركیب قالب گیری خمیری (DMC) درآزمایشگاه نشان دادند كه جایگزینی الیاف شیشه بازیافتی به جای الیاف معمولی تا 50 درصد تاثیر قابل ملاحظه ای بر ویژگی های مكانیكی ماده-استحكام كششی، مدول و استحكام ضربه ندارد.

به دنبال این آزمایش ها، یك قطعه آزمایشی توسط یكی از شركتهای همكار در پروژه ساخته و به كار گرفته شد. برای ساخت این قطعه با كاربرد الكتریكی، 17 كیلوگرم تركیب خمیری شكل تهیه شد كه در آن 50 در صد الیاف شیشه با الیاف بازیافتی جایگزین شده بود. فرایند تركیب سازی وعملیات قالب گیری تحت تاثیر این جایگزینی قرار نرگفت و تركیب تولید شده از نظر ظاهری تفاوتی با سایر تركیبات نداشت. ویژگی های مكانیكی و الكتریكی قطعه DMC تولید شده با الیاف بازیافتی درمحدوده قابل قبولی قرار داشت.

 

تحلیل اقتصادی

به منظور ارزیابی چشم انداز احتمالی توسعه بیشتر فرایند بستر سیال و تعیین حوزه هایی كه اصلاح آنها می تواند به بیشتر عملی شد این فرایند منجر شود، یك برآورد اقتصادی ازاین فرایند انجام شد. برای انجام این تحلیل ابتدا یك كارخانه بازیافت د رمقیاس واقعی طراحی شده و تجهیزات مورد نیاز ، اندازه تجهیزات و شرایط كار آنها (دما، فشار، سرعت، جریان سیال و...) مشخص شد.

نتایج نشان دادند كه برای سر به سر شدن هزینه های این كارخانه، توان بازیافت آن باید 10000 تن در سال باشد. برای این كه كارخانه پس از 10 سال، سالانه 3 درصد سود داشته باشد، توان بازیافت آن باید 15000 تن در سال باشد.

تغییر و بهبود فرایند بستر سیال ممكن است به افزایش توان تولید و عملی تر شدن چنین طرح هایی منجر شود. تحلیل هزینه های مشابهی برای كارخانه بازیافت الیاف كربن شیشه ارزش بیشتری دارد، تاسیس چنین كارخانه ای با توان تولید چند صد تن الیاف در سال امكان پذیر خواهد بود.

 

منبع : انجمن کامپوزیت ایران

لینک به دیدگاه

نوشتار حاضر، گزارش نهایی یك پروژه تحقیقاتی در زمینه بازیافت مواد كامپوزیتی است. هدف كلی این برنامه پژوهشی ، افزایش كاربرد كامپوزیت های پلیمری گرما سخت، از طریق توسعه فن آوری بازیافت مواد دور ریز بوده است. برای انجام این پروژه دو روش به كار گرفته شد :

- روش كار در دانشگاه برونل به كار گیری مجدد كامپوزیت های گرما سخت خرد شده به عنوان پر كننده درپلیمرها و فن آوری مروبطه بود. یك فن آوری با فرآیندهایی كه به تولید محصولاتی با ارزش افزوده بالا منجر می شود. این فرآیندها به ویژه برای بازیافت قراضه های تقریبا تمیز و غیر آلوده كامپوزیتی مناسب هستند.

- در دانشگاه ناتینگهام كار بر روش های حرارتی بستر سیال متمركز شده بود كه انرژی و الیاف را به شكلی مناسب برای تهیه محصولات با ارزش بازیافت می كنند. این فرآیند برای قراضه های آلوده و مخلوط با سایر مواد، حاصل از قطعات صنایعی همچون صنعت خودرو مناسب است.

Recycle.jpg

 

 

 

- این گزارش نتایج كارهای انجام شده در دانشگاه ناتینگهام را بیشتر مورد بررسی قرار می دهد. در این دانشگاه یك فرآیند بستر سیال به كار گرفته شد. فرآیندی كه بای بازیافت ماده تقویت كننده و انرژی از طریق سوزاندن زمینه پلیمری مواد كامپوزیتی مناسب است. سپس الیاف بازیافتی مشخصه سازی شده و كاربرد آنها درجاهایی كه ارزش افزوده بالایی دارند نشان داده شده است.

- هدف اصلی این مطالعه، كامپوزیت های گرما سختی بود كه درحجم بالا به كارگرفته می شوند. كامپوزیت هایی با زمینه پلی استر، و فنلیك كه با الیاف شیشه تقویت شده و با مواد معدنی پر شده اند. كامپوزیت های الیاف كربن نیز مورد مطالعه قرار گرفته اند.

فرآیند بستر سیال

به كارگیری بستر سیال برای بازیافت الیاف و شیشه و انرژی از مواد كامپوزیتی، بر مبنای یك كار قبلی در دانشگاه ناتینگهام انجام شد كه درآن فرآیندهای گوناگون احتراق به عنوان روش بازیابی انرژی از كامپوزیتها مورد مطالعه قرار گرفته بودند. زمینه پلیمری كامپوزیت هنگام ورود به بستر سیال دما بالا تجزیه شده و این امر منجر به آزاد شدن الیاف و پركننده و خروج آنها از بستر به وسیله جریان گاز می شود. یك بستر سیال دراندازه های آزمایشگاهی و به قطر 315 میلی متر ساخته شده و هوای سیال ساز به صورت الكتریكی پیش گرم شد تا بستر در دمایی بیش از 750 درجه سانتی گراد كار كند. الیاف و پركننده ها پس از ترك بستر سیال به وسیله چرخانه از جریان گاز جدا شدند.

پژوهشهای نخستین روی یك نمونه صنعتی پایه پلی استری انجام شد كه به روش قالب گیری ورقه ای ساخته شده بود. نتایج نشان دادند كه استحكام الیاف شیشه در طول فرایند با افزایش دما كاهش می یابد. با این وجود حداقل دمایی برای تجزیه پلیمر و آزاد شدن الیاف مورد نیاز بود. به این ترتیب دمای بهینه فرایند تعیین شد.

 

در دمای 450 درجه سانتی گراد ، سوختن كامل نمی شد و به محفظه ای برای احتراق ثانویه نیاز بود كه در آن، گازهای بستر سیال، پس از جدا شدن از الیاف و پركننده ها بسوزند. پس از این محفظه، یك مبدل گرمایی قرارداده شد كه در آن از سوزاندن پلیمر انرژی به دست آید.

 

بهینه سازی دستگاه بازیافت الیاف

سیستم جریان گردبادی الیاف و پركننده نصب شده، نمی توانست الیاف را به طور كامل از پركننده جدا كند و برای دستیابی به الیافی با كیفیت بالاتر، به سیستم جداساز بهتری نیاز بود. به همین علت، یك توری چرخان روی مجرای بستر سیال نصب شد. با عبور گازهای خروجی بستر سیال از توری، الیاف در سوراخ های توری گیر می كنند.

با چرخش توری، الیاف از جریان گاز خروجی جدا شده و داخل یك جریان هوای مخالف قرار می گیرند كه الیاف را از توری گذرانده و وارد مجرای جمع كننده می كند. ذرات پركننده روی شبكه توری جمع نمی شوند. این توری چرخان قادراست الیاف شیشه را با خلوص 80 در صد جمع آوری كند.

 

آماده سازی مواد برای بازیافت

قراضه های كامپوزیتی از داخل یك قیف و به وسیله یك ماردون به درون بستر سیال تغذیه می شوند. موثرترین روش آماده سازی، به كار گیری آسیاب چكشی برای خرد كردن ضایعات است، تا حدی كه از یك توری با شبكه های 5 تا 10 میلی متری عبور كنند. نتایج نشان دادند كه با كوچك تر شدن ابعاد مواد ورودی، روند فرایند بستر سیال سریع تر می شود و مواد باقی مانده دركف بستر در هر مرحله، كاهش می یابد. با این وجود درچنین شرایطی متوسط طول الیاف بازیافتی كوتاه تر است. علاوه بر قطعات SMC ، دیگر ضایعات كامپوزیتی تقویت شده با الیاف شیشه نیز از روش بستر سیال بازیافت شدند، از جمله قطعه ای از وینیل استر/ شیشه با پركننده سیلیس. هر دوی این كامپوزیت ها با روشی مشابه به روش ذكرشده برای قطعات SMC فرآوری شدند، اگر چه تجزیه رزین وینیل اسر بسیار كند تر از پلی استر انجام شد. یك صفحه فنلیك/ شیشه نیز بازیافت شد. رزین فنلیك زمان بیشتری برای تجزیه نیاز داشت و قطعات باقی مانده از الیاف شیشه با سختی به رشته های جداگانه تبدیل می شدند.

 

بازیافت قطعات خودرو

هدف اصلی این پروژه، نمایش امكان بازیافت قطعات كامپوزیتی كهنه و اسقاطی از طریق بستر سیال بود، به ویژه ضایعات صنعت خودرو كه در صورت ورود كامپوزیت به صنعت خودرو حجم زیادی خواهند داشت. این ضایعات اغلب به مواد دیگر چسبیده اند و قطعه انتخاب شده برای این آزمایش نیز درصندوق عقب یك خودرو- سازه ای ساندویچی متشكل از دو لایه پلی استر تقویت شده با شیشه و یك مغزی از فوم پلی اورتان – بود. این قطعه رنگ شده بود و تعدادی قطعه فلزی داخل آن قرار داشت. این قطع ابتدا با برش و سپس آسیاب چكشی به قطعاتی كوچك تر از 10 میلی متر خرد شد. سپس تمام محصولات آسیاب شده به درون بستر سیال تغذیه شد و دردمای 450 درجه سانتی گراد فراری شد. خلوص محصول به دست آمده 80 درصد بود. پس از آزمایش مقدار كمی زغال (ناشی از فوم پلی اورتان) و تعدادی قطعه فلزی در بستر سیال باقی مانده بود.

 

بازیافت كامپوزیت های الیاف كربن

چندین آزمایش نیز برای تحقیق در زمینه فرایند بازیافت الیاف كربن ازمواد كامپوزیتی انجام شد. ماده مورد آزمایش، قطعه ای اپوكسی- الیاف كربن بود كه به روش پیچش الیاف ساخته شده و با آسیاب چكشی به قطعاتی كوچك تر از 10 میلی متر رد شده بود. آزمایش های بستر سیال تا دمای 5 درجه سانتی گراد انجام شدند و نتایج نشان دادند كه تا این دما، اپوكسی از الیاف جدا شد ولی اكسیداسیون زیادی در سطح رخ نداد. الیاف كربن بازیافتی با میكروسكوپ الكترونی روبشی (SEM) بررسی شدند. این الیاف در شرایط مناسب قرار داشتند.

 

مشخصه سازی الیاف شیشه بازیافتی

الیاف شیشه بازیافتی به شكل تك رشته های كوتاه بودند. استحكام كششی، مدول یانگ و توزیع طول آنها مورد بررسی قرار گرفت. مدول این الیاف تغییری نداشت ولی كاهش محسوس در استحكام آنها مشاهده شد كه دلیل آن دمای بالای بستر سیال بود. استحكام الیاف بازیافتی در دمای 450 درجه سانتی گراد، نصف استحكام الیاف شیشه اولیه بود. این كاهش استحكام در مقالات نیز گزارش شده است. آزمایش های كنترل شده در كوره آزمایشگاهی ، نشان دادند كه این اثر به علت افزایش دمای فرایند است و به نظر میرسد كار مكانیكی در بستر سیال ، تاثیر محسوسی بر استحكام ندارد.

اندازه گیری توزیع طول الیاف بازیافتی بسیار دشوار بود. پس از چندین مرحل تحقیق و بررسی، روش پردازش تصویری با به كار گیری چندین نرم افزار دقیق مورد استفاده قرار گرفت. به این ترتیب میانگین طول الیاف بازیافتی 5-3 میلی متر گزارش شد.

بررسی تصویرهای میكروسكوپی الیاف نیز نشان دهنده كیفیت خوب الیاف و آلودگی سطحی بسیار كم بود. به این ترتیب فرایند بستر سیال روشی مناسب برای جداكردن الیاف از زمینه های پلیمری است.

 

به كار گیری مجدد الیاف شیشه بازیافتی

الیاف شیشه بازیافت شده تك رشته های كوتاهی بودند كه سفتی آنها برابر سفتی الیاف شیشه اولیه اما استحكام آنها كم تر بود. بر پایه شكل و اندازه آنها، امكان به كار گیری این الیاف دركاربردهای مورد بررسی قرار گرفت كه استحكام الیاف درآنها به اندازه سفتی مهم نبود. دو كاربرد با جزئیاتی كه درپی خواهد آمد مورد بررسی قرار گرفتند. در هر دوی این كاربردها الیاف بازیافتی مستقیما به جای الیاف نو به كار گرفته شدند. بنابر این می توان گفت الیاف بازیافتی این توان بالقوه را دارند كه به صورت موادی ارزشمند مورد توجه قرار گیرند.

 

1. تهیه پارچه سوزنی

پارچه سوزنی الیاف شیشه كربرد های بسیاری ، در صنعت كامپوزیت و چه در دیگر صنایع دارد. این نوع پارچه ها به روش های گوناگون تهیه می شوند و متداول ترین روش، فرایندی تر مشابه روش شبیه به صورت تك رشته هایی درون یك مایع پراكنده شده و سپس روی یك پارچه توری یا الك خوابانده می شود تا بافت مورد نظر به دست آید. از آنجائی كه در بسیاری از كاربردها استحكام پارچه ویژگی زیاد مهمی نیست، این فرایند، فرایندی ایده آل به ویژه برای به كارگیری دوباره الیاف شیشه بازیافتی است.

 

پارچه های تهیه شده با نسبت های گوناگون الیاف بازیافتی، از روش های متفاوتی ارزیابی شدند. به عنوان مثال مناسب بودن بافت سطحی این پارچه ها برای فراهم كردن سطح پرداخت نهایی خوب هم در آزمایشگاه (اندازه گیری زبری سطح) و هم بصورت صنعتی (به كار گیری به عنوان پوشش یك یا چند لایی) آزمایش شد و در هر دو آزمایش ، پارچه نو عمل كرد. آزمایش های محیطی نیز به این صورت انجام شد كه پارچه به عنوان بافت پوششی یك یا چند لایه به كار گرفته شد و سپس قطعه درمعرض محیط فرساینده مناسبی قرار گرفت و مجددا مشاهده شد كه كارایی پارچه تهیه شده از الیاف بازیافتی، تفاوتی با پارچه های نو نداشت. استحكام پارچه سوزنی بازیافتی، به علت كاهش استحكام تك تك الیاف، عمدتا كم تر از پارچه سوزنی نو بود، اگر چه طول كوتاه تر الیاف نیز تاثیر گذار بود.

 

2. قالب گیری تركیبات گرما سخت

ساخت تركیبات گرم سخت به روش قالب گیری نیز فرصت مناسبی برای به كار گیری مجدد الیاف شیشه بازیافتی است. این مواد معمولا ركاربردهای نیازمند استحكام زیاد به كارگرفته نمی شوند و فرایند تركیب سازی آنها با كمی اصلاح، می تواند برای الیاف بازیافتی تغییر داده شود. آزمایش های انجام شده روی یك تركیب قالب گیری خمیری (DMC) درآزمایشگاه نشان دادند كه جایگزینی الیاف شیشه بازیافتی به جای الیاف معمولی تا 50 درصد تاثیر قابل ملاحظه ای بر ویژگی های مكانیكی ماده-استحكام كششی، مدول و استحكام ضربه ندارد.

به دنبال این آزمایش ها، یك قطعه آزمایشی توسط یكی از شركتهای همكار در پروژه ساخته و به كار گرفته شد. برای ساخت این قطعه با كاربرد الكتریكی، 17 كیلوگرم تركیب خمیری شكل تهیه شد كه در آن 50 در صد الیاف شیشه با الیاف بازیافتی جایگزین شده بود. فرایند تركیب سازی وعملیات قالب گیری تحت تاثیر این جایگزینی قرار نرگفت و تركیب تولید شده از نظر ظاهری تفاوتی با سایر تركیبات نداشت. ویژگی های مكانیكی و الكتریكی قطعه DMC تولید شده با الیاف بازیافتی درمحدوده قابل قبولی قرار داشت.

 

تحلیل اقتصادی

به منظور ارزیابی چشم انداز احتمالی توسعه بیشتر فرایند بستر سیال و تعیین حوزه هایی كه اصلاح آنها می تواند به بیشتر عملی شد این فرایند منجر شود، یك برآورد اقتصادی ازاین فرایند انجام شد. برای انجام این تحلیل ابتدا یك كارخانه بازیافت د رمقیاس واقعی طراحی شده و تجهیزات مورد نیاز ، اندازه تجهیزات و شرایط كار آنها (دما، فشار، سرعت، جریان سیال و...) مشخص شد.

نتایج نشان دادند كه برای سر به سر شدن هزینه های این كارخانه، توان بازیافت آن باید 10000 تن در سال باشد. برای این كه كارخانه پس از 10 سال، سالانه 3 درصد سود داشته باشد، توان بازیافت آن باید 15000 تن در سال باشد.

تغییر و بهبود فرایند بستر سیال ممكن است به افزایش توان تولید و عملی تر شدن چنین طرح هایی منجر شود. تحلیل هزینه های مشابهی برای كارخانه بازیافت الیاف كربن شیشه ارزش بیشتری دارد، تاسیس چنین كارخانه ای با توان تولید چند صد تن الیاف در سال امكان پذیر خواهد بود.

 

منبع : انجمن کامپوزیت ایران

لینک به دیدگاه
  • 4 هفته بعد...

تمامي ما در توليد ضايعات تاير سهيم هستيم. تنها سالانه بيش از 300 ميليون تاير مستعمل ضايعاتي در آمريكاي شمالي توليد مي شود. تاير هاي مستعمل به سختي بازيافت مي شوند و مصارف مجدد اندكي (كفپوش هاي لاستيكي) نيز دارند. بنابراين بيش از نيمي از اين تاير ها براي استفاده از انرژي سوختي شان سوزانده مي شوند. به علت مشكلات بازيافت، بسياري به ناچار موضوع سوزاندن تاير هاي مستعمل را به عنوان تنها راه براي بازگرداندن تنها 25 درصد از انرژي مصرفي در توليد اين تاير ها پذيرفته اند.

tyre_recycling.jpg

 

 

 

با وجود اين، در صورتي كه راهكار هاي ديگري براي بازيافت تاير هاي مستعمل در دسترس باشد، امكان بازگرداندن بيش از 95 درصد انرژي مصرفي در توليد اين تاير ها ممكن خواهد بود. به منظور تشويق و تقويت تلاش ها در راستاي يافتن راه حلي براي اين موضوع، بعضي مناطق مانند ايالت كاليفرنياي آمريكا و يا ايالت اونتاريو در كانادا مهلتي قانوني براي امكان سوزاندن تاير ها قايل شده اند و پس از آن انتظار پيدا شدن راه حل ديگري در اين مورد را دارند.

در همين راستا، دكتر Costas Tzoganakis استاد دانشكده مهندسي شيمي دانشگاه واترلو كانادا فرآيندي را ابداع كرده است كه موجب بازگرداندن ويژگي هاي اصلي لاستيك تاير هاي مستعمل شده و اين مواد ضايعاتي را قادر مي سازد تا در گستره بسيار وسيع تري از كاربرد ها همانند استفاده در خوراك توليد تاير هاي نو، درزبند هاي خودرو ها و بسياري از كاربرد هاي ديگر استفاده شوند. اين فرآيند از نظر اقتصادي نيز كاملا به صرفه بوده و جهت گيري ها را از سوزاندن تاير ها به سمت بازيافت آن ها تغيير خواهد داد كه خود در ميزان توليد گاز هاي گلخانه اي بسيار تاثير گذار است.

اين فناوري جديد توسط سرمايه تحقيقاتي مركز Ontario Centres of Excellence و به عنوان يكي از پروژه هاي موفق دفتر اقتصادي سازي پروژه هاي واترلو (WatCo) در ا ختيار پژوهشگران گذاشته است. WatCo دفتر مديريت دارايي هاي فكري و فناوري است كه در مورد اين پروژه هزينه هاي ثبت اختراع (Patent) و ثبت نام تجاري Tyromer™ را براي كمك به بازاريابي اين فناوري جديد برعهده داشته است. همكاري هاي بيشتر WatCo با دكتر Tzoganakis تا ارتقاي اين فناوري از مرحله نمونه سازي به مرحله كارگاه نمونه (Pilot Plant) ادامه داشته است. نمونه هاي ساخته شده از Tyromer™ با مشخصات و ويژگي هاي بهبود يافته توسط توليد كنندگان محلي لاستيك در ايالت اونتاريو مورد آزمون هاي ميداني قرار گرفته است. پس از انجام بررسي دقيق تر براي راه اندازي توليد در سطح اقتصادي كه در تابستان سال 2009 ميلادي انجام شد، شركت Tyromer Inc. تاسيس شد. در بخشي از تاسيس اين شركت از وام استراتژيك شركت Michelin Development Corporation نيز كمك گرفته شد. با كمك WatCo شركت تازه تاسيس Tyromer Inc. وام ديگري نيز از مركز Ontario Centres of Excellence براي انجام مراحل فني نهايي افزايش مقياس كارخانه اي اين پروژه دريافت نمود.

در همين راستا، Tyromer Inc. در تلاش براي نهايي كردن يك همكاري استراتژيك با يكي از شركت هاي زير مجموعه شركت Airboss كه خود يكي از بزرگترين آميزه كاران قطعات لاستيكي در آمريكاي شمالي است مي باشد و تاكنون نيز همكاري هاي بسياري را در راه تجاري كردن اين فرآيند به انجام رسانده است. همكاري هايي كه منجر به در اختيار بودن اين فناوري سبز در آينده نزديك خواهد بود.

از جمله ديگر نكات قابل توجه در اين فناوري جديد، همكاري يكي از دوستان و فارغ التحصيلان دانشكده پليمر دانشگاه صنعتي اميركبير؛ آقاي مهندس محمد ميثمي برروي اين پروژه به عنوان پروژه دكترا تحت نظارت دكتر Tzoganakis مي باشد كه مايه افتخار است.

 

 

منبع : Polymer engineer

لینک به دیدگاه
  • 2 هفته بعد...

به گزارش سایت خبری پپنا، شرکت "نايک"، توليد کننده وسائل ورزشي اعلام کرده است که 9 تيم ملي حاضر در جام جهاني، از جمله تيم برزیل قرار است از اين پيراهن‌ها که از پلي‌استر ساخته شده‌اند، استفاده کنند.

 

نايک به عنوان بزرگ‌ترين شرکت ساخت وسائل ورزشي دنيا در اين خصوص مي‌افزايد: براي ساخت هر پيراهن از هشت بطري پلاستيکي که از سايت‌هاي دفن زباله در ژاپن و تايوان بازيافت شده، استفاده شده است.

 

در اين گزارش آمده است، تيم‌هاي کشورهاي پرتغال، هلند و امریکا نيز از اين پيراهن‌ها استفاده خواهند کرد که به گفته نايک، به دليل کاهش مصرف انرژي تا 30 درصد در مقايسه با پلي‌استرهاي معمولي، بدن بازيکنان را نسبت به پيراهن‌هاي قبلي خشک‌تر و خنک‌تر نگه مي‌دارد.

 

nike%20coupons.jpg

 

 

 

به گزارش فوتبال 3، توليدکنندگان اين نوع لباس‌ها با استفاده از 13 ميليون بطري پلاستيکي نياز هواداران فوتبال به اين لباس‌ها را که براي تماشاي بازي‌هاي جام جهاني به 29 ورزشگاه اين بازي‌ها مي‌آيند،‌ تامين خواهند کرد.

 

اين بطري‌ها براي توليد نخ پلي‌استر ذوب شدند تا به گفته شرکت نايک به سازگارترين نوع پوشاک ورزشي در طول تاريخ تبديل شوند.

 

"چارلي دنسون"، رئيس شرکت نايک در اين باره گفت: ما لباس‌هايي با طراحي جديد براي ورزشکاران توليد کرده‌ايم که نه تنها باعث بهبود عملکرد آنها مي‌شوند، بلکه از مواد قابل بازيافت تهيه شده‌‌اند تا کمترين تاثير را روي محيط زيست بگذارند.

 

شرکت نايک که بيشترين فروش وسائل ورزشي در دو و ميداني و همچنين بسکتبال را دارد، تلاش زيادي را براي مشارکت بيشتر در رشته فوتبال به عنوان پرطرفدارترين رشته ورزشي دنيا انجام داده است، اما هنوز نتوانسته خود را به شرکت "آديداس" برساند.

 

منبع : پپنا

لینک به دیدگاه
  • 4 ماه بعد...

كامپوزیت ها به علت ویژگی های منحصر به فردشان دوام محیطی زیادی دارند و در طبیعت باقی می مانند. صنایع كامپوزیت ضایعات مختلفی تولید می كنند كه در صورت عدم توجه، می توانند به مشكلی اساسی تبدیل شوند. صنایع تولید كامپوزیت در ایالات متحده، سالانه حدود 5/5 میلیون تن ضایعات بدون ضرر و حدود 7/0 میلیون تن ضایعات خطرناك دارند كه هزینه مستقیم حمل و نقل و انهدام این ضایعات سالانه 50 میلیون دلار تخمین زده می شود.

ضایعات كامپوزیتی به روش های گوناگون ایجاد می شوند از جمله تكه كامپوزیت های ناشی از برش لبه قطعات كامپوزیت قالبگیری شده، پودر ناشی از ماشین كاری قطعات و كامپوزیت های پیش آغشته پخت شده در صنعت هوافضا، این پیش آغشته ها، الیاف شیشه، كربن یا كولار بافته یا تك جهته ی آغشته به رزین اپوكسی هستند كه به شكل مورد نظر شكل داده شده و سپس تحت فشار و حرارت پخت می شوند. به علت نسبت وزن و استحكام عالی، پیش آغشته ها در صنعت هوا فضا بسیار به كار گرفته می شوند. بهای این مواد برای الیاف كولار حدود 60 دلار در متر مربع و برای الیاف كربن حدود 75 دلار در متر مربع است.

به كار گیری ضایعات كامپوزیت های پیشرفته و مواد پیش آغشته با توجه به توان بالقوه آنها برای بازیافت الیاف تقویت كننده ای همچون كولار، كربن یا شیشه برای تولید مجدد كامپوزیت ها و همچنین عمر تقریباً نامحدود ضایعات دفن شده در طبیعت (كه ممكن است مشكل ساز شود) امروزه از اهمیت بسزایی برخوردار است. به طور كلی بازیافت كامپوزیت ها به چهار صورت انجام می شود. این چهار روش عبارتند از :

1. بازیابی محصول به شكل اولیه آن.

2. تبدیل قطعات مصرف شده به محصولات جدیدی كه ویژگی های فیزیكی و شیمیایی متفاوتی دارند.

3. روش هایی از قبیل پیرولیز و هیدرولیز كه ضایعات را به سوخت یا مواد شیمیایی پایه تبدیل می كنند.

4. تبدیل ضایعات به انرژی از طریق سوزاندن.

یكی از روش های تبدیل ضایعات به محصولات جدید، آسیاب كردن و به كار گیری آن ها در محصولات جدید است. به كارگیری مواد كامپوزیتی آسیاب شده به عنوان افزودنی در تولید سایر مواد می تواند با دو هدف انجام شود. نخستین كاربرد به عنوان پر كننده است. چون مواد كامپوزیتی پخت شده نسبتاً خنثی هستند، مواد آسیاب شده به عنوان جایگزینی برای پر كننده های معمولی همانند كربنات كلسیم یا سیلیس به كار گرفته شوند.چون این پر كننده ها بهای كمی دارند و این هزینه فرآوری كامپوزیت است كه رقم بالایی را تشكیل می دهد، پودر كردن مواد كامپوزیتی برای كاربرد به عنوان پركننده از نظر اقتصادی مقرون به صرفه نیست.هدف دوم افزودن مواد كامپوزیتی آسیاب شده به عنوان تقویت كننده است. كارایی مواد كامپوزیتی بازیافتی به عنوان تقویت كننده در افزایش استحكام اجزای قالب گیری شده از اپوكسی در یك طرح پژوهشی مورد توجه قرار گرفته است.

از آنجایی كه قیمت تقویت كننده های معمولی به نوعی مانع به كارگیری آنهاست گسترش كاربرد مواد كامپوزیتی بازیافتی به عنوان تقویت كننده ی رزین های پلاستیكی كه در حال حاضر از تقویت كننده استفاده نمی كنند (همانند افزودنی های تیسكوتروپ برای چسب ها و درزگیرها)،ضایعات كامپوزیت را به ماده ای خام با ارزش افزوده تبدیل می كند.

در این طرح پژوهشی الیاف كولار و كربن مورد ارزیابی قرار گرفته و كاربرد مواد كامپوزیتی آسیاب شده به عنوان افزودنی ارزان قیمت برای قالب گیری فشاری قطعات از اپوكسی و فوم پلی اورتان سخت بررسی شده است.

هدف مرحله اول این طرح، تحقیق در مورد تجهیزات كاهش اندازه مواد كامپوزیتی ضایعاتی برای پودر كردن آنها بود. چون بعضی از مواد كامپوزیتی جمع آوری شده از برش لبه های قطعات برای بازیافت، تا 120 سانتی متر طول و 60 سانتی متر عرض داشتند اولین مرحله خردایش، برش مواد كامپوزیتی به تكه هایی با سطح كوچك تر از 5 میلی متر مربع بود. مرحله دوم خردایش، كاهش اندازه این مواد كامپوزیتی به الیافی با طول كمتر از 2 میلی متر بود.

پس از خردایش مواد پیش آغشته ضایعاتی پخت شده یا ضایعات لبه ای، تركیب هایی با هر دو نوع الیاف (كولار و كربن) با طول های گوناگون و درصدهای مختلف تهیه شد و بر روی آنها آزمایش استحكام انجام شد.

نتایج قطعات اپوكسی ساخته شده از روش قالب گیری فشاری نشان دادند كه افزودن یك درصد كولار با طول الیاف كمتر از 5/0 میلی متر، استحكام نمونه را در مقایسه با اپوكسی بدون الیاف، 16 درصد افزایش می دهد. افزودن یك درصد كربن با طول كمتر از 5/0 میلی متر نیز 20 درصد به استحكام نمونه ها اضافه كرد.

این طرح نشان داد كه با افزودن كامپوزیت های پیشرفته بازیافتی استحكام هر دو سیستم پلاستیكی (اپوكسی و پلی اورتان) افزایش یافته است. علاوه بر این، آزمایش ها نشان از توان بالقوه ی ایجاد ارزش افزوده در فرآوری كامپوزیت های بازیافتی دارند. ضایعات كامپوزیتی همچنین می توانند در تقویت بتن و بهبود ویژگی های آن كاربرد داشته باشند. اگرچه بتن نرمی و مقاومت كششی كمی دارد ولی پر كاربردترین ماده ساختمانی در دنیاست. علت اصلی رفتار ضعیف بتن در كشش، چقرمگی پایین و وجود ترك های ریز در آن است. لذا بهبود چقرمگی بتن و كاهش اندازه و مقدار ترك ها به بهبود عملكرد آن منجر خواهد شد. یك روش موثر برای افزایش چقرمگی بتن، اضافه كردن مقدار كمی (معمولاً 5/0 تا 2 درصد حجمی) از الیاف كوتاه به مخلوط بتن در زمان اختلاط است. در بتن تقویت شده با الیاف، هنگام شكست، الیاف پلی روی ترك ها ایجاد می كند كه در مقابل رشد ترك و باز شدن آن مقاومت می كند. پس از مطالعات و بررسی های زیاد، گزارش شده است كه تقویت بتن با الیاف به صورت قابل ملاحظه ای ویژگی های كششی آن را افزایش می دهد.

پژوهشی در موسسه كامپوزیت ایران انجام شد كه در آن از ضایعات مواد كامپوزیتی برای رسیدن به این هدف استفاده شده است. در این پژوهش ابتدا مواد ضایعاتی حاصل از برشكاری و ماشینكاری قطعات كامپوزیتی در كارخانجات مختلف همانند نوریستاپلاستیك (نیپكو) و سدید صبا نیرو به پودر تبدیل شده و با درصدهای وزنی مختلف با مخلوط بتن تركیب شدند. پس از اختلاط، نمونه های استاندارد كشش، فشار و خمش ساخته شد و مورد آزمایش قرار گرفتند.

نمونه های استاندارد برای آزمایش كشش، سیلندرهای بتنی با قطر 15 سانتی متر و طول 30 سانتی متر و نمونه های استاندارد برای آزمایش فشار، مكعب هایی با طول ضلع 15 سانتی متر و نمونه خمش، دال بتنی با طول و عرض 80 سانتی متر و ضخامت 8 سانتی متر بودند. اندازه پودرهای مورد استفاده با گذراندن از الك های مختلف به دست آمد. اندازه پودرهای شركت نیپكو در محدوده 53 میكرون قرار داشت و قطر نزدیك به 50 درصد از ذرات قطعات سدید صبا نیرو بین 75 و 100 میكرون، 40 درصد از آنها بین 53 و 75 میكرون و درصد كمی از آنها نیز بین 40 و 53 میكرون بود.

آزمایش های متعددی كه روی نمونه های گوناگون با درصدهای وزنی مختلف پودر ضایعات انجام شد نشان دادند كه مخلوط كردن 2 تا 3 درصد وزنی از این ضایعات (نسبت به اجزای دانه دزشت) با تركیب بتن، باعث افزایش مقاومت كششی و فشاری بتن از 12 تا 15 درصد می شود.

لینک به دیدگاه
  • 6 ماه بعد...

recycling-wood.jpg

منابع زباله های چوبی صنعتی و خانگی عبارتند از كابینت ها، كمدها، مبلمان، طبق ها (Pallets) و جعبه های چوبی كهنه كه دور ریخته می شوند و همچنین تخته های مورد استفاده در ساخت و ساز و یا تخریب ساختمان ها. در ایرلند بیشترین دور ریز چوب از صنایع این كشور حاصل می شود. در سال 1998 دور ریز صنایع چوب و فراورده های چوبی این كشور حدود 244 هزار تن بود. منظور از صنایع چوب و فراورده های چوبی در اینجا، چوب بری ها، كارخانه های ساخت لوازم و فراورده های چوبی همانند جعبه، طبق و... و همچنین كارخانه های ساخت مبلمان و تزئینات داخلی ساختمان است.

زباله های بسته بندی

چوب به طور گسترده ای در صنعت بسته بندی به كارگرفته می شود از طبق ها و صندوق های چوبی. حدود 5/12 درصد از دور ریز بسته بندی ها در ایرلند در سال 1998 حدود 683 هزار تن بوده و و بنابراین حدود 85 هزار تن از این زباله ها، چوب بوده است.

زباله های عملیات ساختمانی یا تخریبی

مطالعه ای كه از سوی موسسه فن آوری كرك (Cork) انجام شده نشان داده است كه تقریبا 14 درصد از زباله های ناشی از ساخت و ساز و یا تخریب ساختمان ها در ایرلند چوبی هستند. گزارشی كه به تازگی در اسكاتلند منتشر شده نیز تخمین زده است بیش از 25 درصد از این زباله ها در آن كشور چوبی است. وضعیت زباله های فعالیت تخریبی و عمرانی بسته به موقعیت مكانی و نوع فعالیت از یك كشور به كشور دیگری متفاوت است. البته این كه ضایعات مربوط به ساخت و ساز است یا تخریب نیز بر نوع ضایعات اثر دارد. تخمین زده می شود در ایرلند طی سال 1998 حدود 2705 هزار تن زباله در صنعت ساختمان تولید شده است. با كمك آمار ارایه شده از سوی موسسه كرك می توان حدس زد كه مقدار زباله های چوبی دراین بخش حدود 378 هزار تن بوده است.

بازیافت زباله های چوبی

میزان بازیافت چوب از صنایع ایرلند طی سال 1998، حدود 221 هزار تن گزارش شده است كه این مقدار حدود 90 درصد از كل چوب بازیافتی در این كشور بوده است. دورریزهای چوبی همانند پوشال و خاك اره و خرده چوب به عنوان مواد خام با ارزش در تولید بسیاری از محصولات چوبی به كار گرفته می شوند.

مطالعه جدیدی كه در آمریكا انجام شده است نشان می دهد كه حدود 44 درصد از 1/35 میلیون تن زباله ساختمانی آن كشور در سال 1998 قابل بازیافت بوده است. با فرض این كه زباله های چوبی ساختمانی كشور ایرلند (14 درصد از كل) نیز از نظر قابلیت بازیافت، مشابه آمریكا باشد می توان حدس زد كه حدود 166 هزار تن از زباله های چوبی ناشی از فعالیت های ساختمانی یا تخریبی در ایرلند، قابل بازیافت بوده اند.

كاربردهای زباله های چوبی

فراوری مجدد چوب، بخشی از صنعت تولید فراورده های چوبی ایرلند در چند دهه اخیر است كه منجر به بازیافت زباله های چوبی چوب بری ها و دیگر صنایع مرتبط با چوب به میزان زیادی شده است. با فرض جداسازی موفق و آلوده نبودن این ضایعات، زباله ها چوبی از نظر تئوری می توانند همانند چوب نو كاربردهای بسیار پیدا كنند. در حال حاضر كاربردهای دورریز صنعت چوب در ایرلند عبارتند از:

1. ساخت تخته های چوبی

چهار كارخانه بزرگ تخته سازی در ایرلند وجود دارد كه OSB , MDF ، تخته سه لا و نئوپان تولید می كنند. این كارخانه ها بخشی از ضایعات چوب و غیره- را به عنوان بخشی از مواد اولیه خود به كار می گیرند. اگرچه اغلب، ضایعات با كیفیت و تمیز چوب از سوی این كارخانه ها پذیرفته می شوند ولی امكان بازیافت زباله های چوبی شهری نیز در این كارخانه ها وجود دارد.

2. تهیه مالچ و كود گیاهی

در ایرلند چندین شركت، ضایعات چوب را برای تهیه مالچ (ماده ای كه به عنوان پوشش خاك و برای مهار كردن شن های روان از آن استفاده می شود) و كود گیاهی به كار می گیرند. تهیه مالچ شامل ریز كردن زباله های چوبی به ذرات كوچك است به صورتی كه بتوانند به عنوان پوشش زمین و یا در تزیین فضای بیرونی خانه استفاده شوند. ارزش مالچ به ظاهر آن است چندین كارخانه مالچ های رنگی- تزئینی تولید می كنند. مالچ علاوه بر این، از رشد علف های هرز نیز جلوگیری می كند. ضایعات چوبی كه به طور مناسبی خرد ودانه بندی شده اند می توانند به عنوان پر كننده و منبع كربن در تولید كود گیاهی به كارگرفته شوند چندین كارخانه كودسازی در ایرلند، آماده پذیرش زباله های چوبی هستند.

3. به كارگیری دوباره زباله های چوبی

حداقل دو كارخانه در ایرلند وجود دارد كه در زمینه تعمیر طبق ها فعالیت می كنند. یكی از این شركت ها درصدی از طبق های چوبی جمع آوری شده را بازیافت می كند. طبق های چوبی از هم باز می شوند و با مواد نو برای ساخت طبق های جدید به كارگرفته می شوند. كارخانه دیگر تیرهای طبق هایی را كه به انگلستان صادر می شوند برای ساخت طبق های جدید بازیافت می كند.

4. چوب به عنوان سوخت

بسیاری از كارخانه ها از زباله های چوبی به عنوان سوخت استفاده می كنند. این مساله به ویژه در مورد كارخانه های فراوری چوب، چوب بری ها و ... صدق می كند. این كار نیاز آن ها را به مصرف برق و انبار كردن دورریز چوب كاهش می دهد. زباله های چوبی بدون آلودگی، سوخت های تمیز و كم گوگردی هستند. تعدادی از چوب بری های ایرلند برای خشك كردن الوارها در كوره نیز از سوزاندن ضایعات چوبی به عنوان منبع گرمایش استفاده می كنند.

لینک به دیدگاه

كاربردهای بالقوه و جدید زباله های چوبی

ضایعات چوب اصولا موادی نسبتا خنثی ولی آلی هستند كه به علت وضع قوانین احیای ضایعات حاصل از بسته بندی و تصویب قریب الوقوع قانون دفن زباله، ارزش بسیاری دارند. بازار این ضایعات هم اكنون در چندین بخش وجود دارد. با این وجود، زمینه افزایش سهم زباله های چوبی در این بازارها و همچنین گشودن بازارهای جدیدی فراروی چوب های بازیافتی وجود دارد. فرصت های موجود برای زباله های چوبی عبارتند از:

· ایجاد زمینه كاربرد بیشتر در ساخت تخته های نئوپان و mdf

· افزایش كاربرد در محوطه سازی و باغبانی به عنوان مالچ

· كاربرد به عنوان پركننده و منبع كربن در ساخت كود گیاهی

· وضع قوانینی برای افزایش به كارگیری تیرهای چوبی بازیافت و تعمیر شده

فن آوری های نوینی نیز برای تركیب زباله های چوبی و موادی غیر از چوب ارایه شده اند كه محصولات كامپوزیتی متنوعی تولید می كنند. بعضی از مواد كامپوزیتی ابتكاری كه در سطح بین المللی گسترش یافته اند عبارتند از:

1. كامپوزیت های پلاستیك و الیاف چوب

به كارگیری چوب بازیافت شده به عنوان پركننده و تقویت كننده در پلاستیك های گرمانرم، ابتكاری تازه است. گرمانرم هایی هم چون پلی اتیلن های سبك و سنگین ldpe) و hdpe)، پلی پروپیلن و پلی استیرن می توانند با چوب های باز یافتی تركیب شوند. پلی استر ترفالات (pet) كه معمولا برای ساخت بطری های نوشابه به كارگرفته می شود، برای این كار مناسب نیست چون دمای ذوب این پلیمر بالاتر از دمای تجزیه و كاهش ویژگی های چوب است.

به كارگیری الیاف چوب به عنوان پركننده و تقویت كتتده، هزینه مواد خام را كاهش داده و استحكام و صلبیت ماده را افزایش می دهد. ساخت محصول كامپوزیتی از مخلوط الیاف چوب بازیافتی و پلاستیك حدود 3/1 تا 6/1 ساخت محصول پلاستیكی خالص هزینه دارد.

با وجود این، مواد كامپوزیتی بدون مشكل نیستند. اما برای اكثر كاربردها این مساله مهم نیست. تركیب كردن چوب و پلاستیك نیز ممكن است كار دشواری باشد. ماده كامپوزیتی بازیافتی می تواند بارها و بارها بازیافت شود بدون این كه ویژگی های آن كاهش یابد. این ماده را می توان برای ساخت محصولاتی به كاربرد كه در حال حاضر تنها با پلاستیك ساخته می شوند. تجهیزات ساخت معمولی با اندكی تغییر یا حتی بدون تغییر می توانند برای ساخت این محصولات نیز به كار گرفته شوند. چندین گونه مصالح ساختمانی جدید از این نوع به طور موفقیت آمیزی به بازار آمریكا راه یافته اند، از جمله پوشش بام، تاقچه جلوی پنجره و چارچوب در. این صد در صد از مواد بازیافتی ساخته می شوند، در برابر عوامل آب و هوایی و آتش مقاومت بالایی دارند و نیازی به تعمیر و نگهداری ندارند.

2. كامپوزیت های چوب با زمینه غیر آلی

كامپوزیت های چوب با زمینه غیر آلی، كامپوزیت هایی هستند كه از یك ماده یا آمیزه معدنی به عنوان زمینه بهره می برند. سه نوع ماده ای كه بیشترین كاربرد را به عنوان زمینه این كامپوزیت ها دارند اكسید منیزیم، گچ و سیمان پرتلند هستند. اكسید منیزیم وگچ هر دو به رطوبت حساسند و محصولات ساخته شده از این مواد معمولا برای كاربرد های داخلی و خارجی به كارگرفته می شوند. تمام محصولات دارای زمینه غیر آلی، مقاومت بالایی در برابر آتش، حشرات و دیگر آفات دارند.

تخته ساختمانی با زمینه سیمانی، از مخلوط 50/50 چوب یا دیگر الیاف سلولزی و سیمان پرتلند ساخته می شود. این ماده به طرز شگفت انگیزی سبك است، به راحتی میخ در آن فرو می رود و اره می شود و از نظر نصب دارای ویژگی های بسیار خوبی است. علاوه بر آن تخته های زمینه سیمانی نسبت به رطوبت، پوسیدگی و حملات حشرات موذی بسیار مقاوم هستند. برای ساخت بلوك های ساختمانی سبك و لوح های شیروانی نیز چوب می تواند به عنوان اگریگیت در سیمان استفاده شود.

كامپوزیت های چوب با زمینه سیمانی در گستره وسیعی از ساختمان ها استفاده می شوند. در فیلیپین، تخته های سیمانی معمولا به صورت دستی و توسط كارگر ساخته می شوند و در ساخت خانه های ارزان قیمت به كار می روند. در ژاپن این قطعات به صورت خودكار تولید می شوند و در ساخت خانه های گران بها كاربرد دارند.

تنوع روش های ساخت این قطعات، امكان به كارگیری چوب بازیافتی را فراهم می سازد. می توان با كارگرانی كم تجربه، سرمایه كم و ابزارهای بسیار ابتدایی، تخته های سیمانی بسیار با كیفیتی را در مقیاس كوچك تولید كرد و در صورت رشد بازار این محصول، فن آوری های پیشرفته تر را به كارگرفت و توان تولیدی را افزایش داد. نیروی كار نیز می تواند به صورت همزمان با به كارگیری تدریجی فن آوری های پیچیده، آموزش داده شود.

3.تولید كاغذ و خمیر كاغذ

گفته می شود در گذشته 78 درصد از منابع اولیه كارخانه تولید كاغذ و خمیر كاغذ از چوب های بازیافتی شهری تامین می شود، اما هم اكنون این مقدار به 33 درصد كاهش یافته است. مشكل اصلی به كارگیری این مواد، وجود آلودگی در آن ها، نیاز به مواد خام با اندازه مشخص، اختلاط نا مناسب ذرات چوب درختان و چوب های بازیافتی و در نهایت عدم یكنواختی چوب های بازیافتی است.

4. دیگر كاربردها

تراشه های چوبی كم ارزش تر برای پوشاندن موقت جاده ها و راه ها در چراگاه های حیوانات، مزارع و دیگر مناطقی كه در شرایط بارانی، گل و لای در آنها مشكل ساز می شود، به طور موفقیت آمیزی به كارگرفته می شوند. همچنین از این مواد برای پوشاندن میدان اسب دوانی، كف گاو داری ها و ... نیز استفاده می شود.

موانع بازیافت چوب و زباله های چوبی به طور كلی عبارتند از:

 

  • محدودیت به كارگیری زباله های چوبی آلوده

بسیاری از تیرهای به دست آمده از ساخت و ساز و یا تخریب ساختمان ها، برای ساخت نئوپان با محوطه سازی مناسب نیستند چرا كه دارای آلودگی هایی همانند رنگ، روغن، جلا، چسب ، كاغذ دیواری، مواد عایق ساز و ... هستند. این مساله در مورد چوب های به دست آمده از مبلمان نیز صادق است.

زباله های چوبی آلوده برای استفاده به عنوان سوخت دیگ های بخار نیز مناسب نیستند چرا كه امكان دارد هنگام سوختن این آلاینده ها، مواد سمی منتشر شود.

 

  • دشواری جداسازی زباله های چوب

یك مانع اصلی در بازیافت چوب از زباله های شهری، جداسازی چوب از دیگر زباله ها و ضایعات شهری است. مثلا چوب حاصل از تخریب یك ساختمان به سختی از دیگر ضایعات جدا می شود و با فلزات، سیمان و مواد دیگر همراه است.

 

  • پایین بودن سطح آگاهی عمومی

دلیل اصلی افزایش میزان زباله ها و عدم تمایل مردم به بازیافت، نا آگاهی عموم نسبت به مسایل زیست محیطی است. مساله دفن زباله و عدم توجه به بازیافت آنها در بخش های صنعتی وتجاری بسیار حادتر است. متاسفانه هنوز صنایع متوجه نفع اقتصادی و زیست محیطی حاصل از بازیافت ضایعات نیستند.

 

  • سادگی و ارزانی دفن زباله

دفن زباله به عنوان نخستین و كم دردسرترین راه حل رفع مشكل تجمع زباله ها محسوب می شود. طی چند سال گذشته، موضوع دفن زباله ها به سرعت افزایش داشته است. این روش در ایرلند در مقایسه با سایر كشورهای اروپایی بسیار ارزان تر است.

لینک به دیدگاه

كامپوزیت ها به علت ویژگی های منحصر به فردشان دوام محیطی زیادی دارند و در طبیعت باقی می مانند. صنایع كامپوزیت ضایعات مختلفی تولید می كنند كه در صورت عدم توجه، می توانند به مشكلی اساسی تبدیل شوند. صنایع تولید كامپوزیت در ایالات متحده، سالانه حدود 5/5 میلیون تن ضایعات بدون ضرر و حدود 7/0 میلیون تن ضایعات خطرناك دارند كه هزینه مستقیم حمل و نقل و انهدام این ضایعات سالانه 50 میلیون دلار تخمین زده می شود.

ضایعات كامپوزیتی به روش های گوناگون ایجاد می شوند از جمله تكه كامپوزیت های ناشی از برش لبه قطعات كامپوزیت قالبگیری شده، پودر ناشی از ماشین كاری قطعات و كامپوزیت های پیش آغشته پخت شده در صنعت هوافضا، این پیش آغشته ها، الیاف شیشه، كربن یا كولار بافته یا تك جهته ی آغشته به رزین اپوكسی هستند كه به شكل مورد نظر شكل داده شده و سپس تحت فشار و حرارت پخت می شوند. به علت نسبت وزن و استحكام عالی، پیش آغشته ها در صنعت هوا فضا بسیار به كار گرفته می شوند. بهای این مواد برای الیاف كولار حدود 60 دلار در متر مربع و برای الیاف كربن حدود 75 دلار در متر مربع است.

به كار گیری ضایعات كامپوزیت های پیشرفته و مواد پیش آغشته با توجه به توان بالقوه آنها برای بازیافت الیاف تقویت كننده ای همچون كولار، كربن یا شیشه برای تولید مجدد كامپوزیت ها و همچنین عمر تقریباً نامحدود ضایعات دفن شده در طبیعت (كه ممكن است مشكل ساز شود) امروزه از اهمیت بسزایی برخوردار است. به طور كلی بازیافت كامپوزیت ها به چهار صورت انجام می شود. این چهار روش عبارتند از :

1. بازیابی محصول به شكل اولیه آن.

2. تبدیل قطعات مصرف شده به محصولات جدیدی كه ویژگی های فیزیكی و شیمیایی متفاوتی دارند.

3. روش هایی از قبیل پیرولیز و هیدرولیز كه ضایعات را به سوخت یا مواد شیمیایی پایه تبدیل می كنند.

4. تبدیل ضایعات به انرژی از طریق سوزاندن.

یكی از روش های تبدیل ضایعات به محصولات جدید، آسیاب كردن و به كار گیری آن ها در محصولات جدید است. به كارگیری مواد كامپوزیتی آسیاب شده به عنوان افزودنی در تولید سایر مواد می تواند با دو هدف انجام شود. نخستین كاربرد به عنوان پر كننده است. چون مواد كامپوزیتی پخت شده نسبتاً خنثی هستند، مواد آسیاب شده به عنوان جایگزینی برای پر كننده های معمولی همانند كربنات كلسیم یا سیلیس به كار گرفته شوند.چون این پر كننده ها بهای كمی دارند و این هزینه فرآوری كامپوزیت است كه رقم بالایی را تشكیل می دهد، پودر كردن مواد كامپوزیتی برای كاربرد به عنوان پركننده از نظر اقتصادی مقرون به صرفه نیست.هدف دوم افزودن مواد كامپوزیتی آسیاب شده به عنوان تقویت كننده است. كارایی مواد كامپوزیتی بازیافتی به عنوان تقویت كننده در افزایش استحكام اجزای قالب گیری شده از اپوكسی در یك طرح پژوهشی مورد توجه قرار گرفته است.

از آنجایی كه قیمت تقویت كننده های معمولی به نوعی مانع به كارگیری آنهاست گسترش كاربرد مواد كامپوزیتی بازیافتی به عنوان تقویت كننده ی رزین های پلاستیكی كه در حال حاضر از تقویت كننده استفاده نمی كنند (همانند افزودنی های تیسكوتروپ برای چسب ها و درزگیرها)،ضایعات كامپوزیت را به ماده ای خام با ارزش افزوده تبدیل می كند.

در این طرح پژوهشی الیاف كولار و كربن مورد ارزیابی قرار گرفته و كاربرد مواد كامپوزیتی آسیاب شده به عنوان افزودنی ارزان قیمت برای قالب گیری فشاری قطعات از اپوكسی و فوم پلی اورتان سخت بررسی شده است.

هدف مرحله اول این طرح، تحقیق در مورد تجهیزات كاهش اندازه مواد كامپوزیتی ضایعاتی برای پودر كردن آنها بود. چون بعضی از مواد كامپوزیتی جمع آوری شده از برش لبه های قطعات برای بازیافت، تا 120 سانتی متر طول و 60 سانتی متر عرض داشتند اولین مرحله خردایش، برش مواد كامپوزیتی به تكه هایی با سطح كوچك تر از 5 میلی متر مربع بود. مرحله دوم خردایش، كاهش اندازه این مواد كامپوزیتی به الیافی با طول كمتر از 2 میلی متر بود.

پس از خردایش مواد پیش آغشته ضایعاتی پخت شده یا ضایعات لبه ای، تركیب هایی با هر دو نوع الیاف (كولار و كربن) با طول های گوناگون و درصدهای مختلف تهیه شد و بر روی آنها آزمایش استحكام انجام شد.

نتایج قطعات اپوكسی ساخته شده از روش قالب گیری فشاری نشان دادند كه افزودن یك درصد كولار با طول الیاف كمتر از 5/0 میلی متر، استحكام نمونه را در مقایسه با اپوكسی بدون الیاف، 16 درصد افزایش می دهد. افزودن یك درصد كربن با طول كمتر از 5/0 میلی متر نیز 20 درصد به استحكام نمونه ها اضافه كرد.

این طرح نشان داد كه با افزودن كامپوزیت های پیشرفته بازیافتی استحكام هر دو سیستم پلاستیكی (اپوكسی و پلی اورتان) افزایش یافته است. علاوه بر این، آزمایش ها نشان از توان بالقوه ی ایجاد ارزش افزوده در فرآوری كامپوزیت های بازیافتی دارند. ضایعات كامپوزیتی همچنین می توانند در تقویت بتن و بهبود ویژگی های آن كاربرد داشته باشند. اگرچه بتن نرمی و مقاومت كششی كمی دارد ولی پر كاربردترین ماده ساختمانی در دنیاست. علت اصلی رفتار ضعیف بتن در كشش، چقرمگی پایین و وجود ترك های ریز در آن است. لذا بهبود چقرمگی بتن و كاهش اندازه و مقدار ترك ها به بهبود عملكرد آن منجر خواهد شد. یك روش موثر برای افزایش چقرمگی بتن، اضافه كردن مقدار كمی (معمولاً 5/0 تا 2 درصد حجمی) از الیاف كوتاه به مخلوط بتن در زمان اختلاط است. در بتن تقویت شده با الیاف، هنگام شكست، الیاف پلی روی ترك ها ایجاد می كند كه در مقابل رشد ترك و باز شدن آن مقاومت می كند. پس از مطالعات و بررسی های زیاد، گزارش شده است كه تقویت بتن با الیاف به صورت قابل ملاحظه ای ویژگی های كششی آن را افزایش می دهد.

پژوهشی در موسسه كامپوزیت ایران انجام شد كه در آن از ضایعات مواد كامپوزیتی برای رسیدن به این هدف استفاده شده است. در این پژوهش ابتدا مواد ضایعاتی حاصل از برشكاری و ماشینكاری قطعات كامپوزیتی در كارخانجات مختلف همانند نوریستاپلاستیك (نیپكو) و سدید صبا نیرو به پودر تبدیل شده و با درصدهای وزنی مختلف با مخلوط بتن تركیب شدند. پس از اختلاط، نمونه های استاندارد كشش، فشار و خمش ساخته شد و مورد آزمایش قرار گرفتند.

نمونه های استاندارد برای آزمایش كشش، سیلندرهای بتنی با قطر 15 سانتی متر و طول 30 سانتی متر و نمونه های استاندارد برای آزمایش فشار، مكعب هایی با طول ضلع 15 سانتی متر و نمونه خمش، دال بتنی با طول و عرض 80 سانتی متر و ضخامت 8 سانتی متر بودند. اندازه پودرهای مورد استفاده با گذراندن از الك های مختلف به دست آمد. اندازه پودرهای شركت نیپكو در محدوده 53 میكرون قرار داشت و قطر نزدیك به 50 درصد از ذرات قطعات سدید صبا نیرو بین 75 و 100 میكرون، 40 درصد از آنها بین 53 و 75 میكرون و درصد كمی از آنها نیز بین 40 و 53 میكرون بود.

آزمایش های متعددی كه روی نمونه های گوناگون با درصدهای وزنی مختلف پودر ضایعات انجام شد نشان دادند كه مخلوط كردن 2 تا 3 درصد وزنی از این ضایعات (نسبت به اجزای دانه دزشت) با تركیب بتن، باعث افزایش مقاومت كششی و فشاری بتن از 12 تا 15 درصد می شود.

لینک به دیدگاه

PET_bottle.jpg

پلاستیك ها به طور كلی موادی با مقاومت بالا هستند كه با اسید، باز و مواد شیمیایی معمول به سختی واكنش می دهند. این مواد كاملاً در برابر میكرو ارگانیزمها مقاوم بوده و در نتیجه زیست تخریب پذیر نیستند. لذا دورریز ضایعات پلاستیكی با فرایندهای عملیاتی مواد جامد و مایعات معمول امكان پذیر نمی باشد. چنانچه مواد پلاستیكی به شیوه های معمول سوزانده شوند، گازهای سمی تولید می كنند. لذا جمع آوری و سیستم جداسازی مناسب ضایعات مواد پلاستیكی و فرآیندهای بازیافت در مورد آنها به كار برده نمی شود.

یكی از پرمصرف ترین پلاستیكها، پلی (اتیلن- ترفتالات) با نام اختصاری PET است. پلی (اتیلن- ترفتالات) در زمینه های مختلف چون الیاف، فیلمها، غشاها، بطری های نوشیدنی، فیلم برای قالبگیری فشاری و صنایع بسته بندی فیلمهای رادیوگرافی و نوارهای ویدیویی مورد استفاده قرار می گیرد. یكی از فراوان ترین انواع ضایعات PET بطری های نوشیدنی است و بازیافت ضایعات بطری این پلیمر اهمیت زیادی پیدا كرده است. شایان ذكر است كه بازیافت PET یكی از موفق ترین نمونه های بازیافت پلیمرها بوده و انواع بازیافتهای مكانیكی، فیزیكی و شیمیایی برای این پلیمر مورد استفاده قرار می گیرند.

بازیافت مكانیكی

این روش به نوعی مرحلۀ آماده سازی برای بازیافتهای فیزیكی و شیمیایی میباشد. بطریهای نوشیدنی PET شامل چندین نوع ماده هستند كه عبارتند از: PET، پلی اتیلن با دانسیته بالا (HDPE)، آلومینیوم، كاغذ، فیلم پلاستیكی و چسب كه همگی قبل از به كارگیری PETباید جدا شوند چرا كه آلاینده ها بزرگترین عامل نزول خواص فیزیكی و شیمیایی PET بازیافتی در حین فرایند میباشند. از انواع آلاینده ها میتوان به موارد زیر اشاره كرد:

1- آلاینده های تولیدكننده اسید

2- آب

3- آلاینده های رنگی

4- استالدهید

الف- فرآیندهای مكانیكی

دو روش در این مرحله از بازیافت PET توسعه یافته است. در روش اول، بطریها تكه تكه شده ، به واحد فرایند- جایی كه به قطعات كوچك خرد میشوند- منتقل می گردند. براده ها در حجم و سرعت بالا به HDPE، PET، آلومینیوم، كاغذ و باقیمانده به صورت چسب جدا میشوند. در روش دوم، كل بطریها در فرم اولیه به واحد فرایند منتقل شده و در آنجا برچسب و كاپ پایه طی یك فرایند مكانیكی جدا و بخش PET از بطریها به صورت جداگانه شسته و خرد میشوند.

حسن روش اول این است كه نیازمند هزینۀ كمتری جهت انتقال بطریهای خرد شده است و امكان تاسیس واحدهای فرایندی با حجم كاری بالا را فراهم میكند كه منجر به كاهش هزینه ها می گردد. در مقایسه، روش دوم دارای این حسن است كه هر مرحله با دقت و نظارت بیشتری انجام می گیرد تا PET بازیافتی خالصتری به دست آید.

ب- جداسازی بعد از گرانول سازی

گرانولها علاوه بر PET ممكن است حاوی HDPE از كاپ پایه، آلومینیوم از درپوش و حلقه بخش گردن بطری، برچسبهای كاغذ یا فیلمهای پلاستیكی (PP)، چسب برای چسباندن برچسب و بعضی مواقع پوششی از PVC باشند.جداسازی تمامی این آلاینده ها در گرانولها الزامی است. به طور كلی یك فرآیند چند مرحله ای انجام می گیرد كه شامل شستشو با آب یای ك حلال مناسب، جداسازی استیل با آهنربا، جداسازی آلومینیوم از طریق دستگاه الكترواستاتیك و روش شناوری برای جداسازی پلاستیكهایی كه دانسیته متفاوتی از PET دارند میباشد.

ج- جداسازی بطریهای PVC

فلسهای PET بازیافت شده باید عاری از PVC باشند چرا كه در فرایندهای بعدی مشكل آفرین خواهند بود. به طور مثال، در فرایند بازیافت فیزیكی كه نیازمند حرارت بالا است، این حرارت منجرب ه تخریب و تجزیه PVC باقیمانده در مخلوط شده و در نتیجه باعث افت خواص و تیره شدن موضعی قطعات می گردد.جداسازی PVC در اروپا اهمیت بالایی دارد چرا كه بطریهای PVC به مقدار زیادی در محصولاتی كه حاوی نوشیدنی های كربناتی هستند به كار می روند.

د- جداسازی برچسب

ه- شستشوی گرانولها

گرانولها برای خارج سازی چسبها، گرد و خاك، شیره شیرین و دیگر بقایایی كه قابلیت آلوده كردن براده ها را دارند، باید شسته شوند. محیط شستشو معمولاً آب داغ (85 c ◦- 71) است تا اتیلن وینیل استات (EVA) یا دیگر چسبها مشابه حل شوند. این چسبها در دمای بالامیتوانند تركیباتی اسیدی تولید كنند كه منجر به گسست ملكولهای PET میشود، بنابراین باید حتماً شسته شوند. افزودنی هایی مثل سود سوزآور، پاك كننده ها، امولسی فایرها و یا مواد خاص دیگری به آب شستشو اضافه میشوند تا از رسوب مجدد EVA روی گرانولها جلوگیری به عمل آورند. آب شستشو به طور معمول سیركوله میشود تا محصولات ناشی از ضایعات آب و مواد شیمیایی افزودنی مورداستفاده به حداقل برسند. شستشو در تانك همزن دار و یا خط انتقال صورت می گیرد. امروزه در یك روش مدرن از ازت مایع استفاده میشود تا آلاینده های سطحی و چسب از بین بروند.

و- خرد كردن و تمیز كردن در حالت سرد

خرد كردن بطریهای PET در دمای زیر c ◦ 130-، پولكهای شكننده ای در ابعاد in 16/3-8/1 ایجاد می كند كه عاری از هرگونه باكتری هستند.

ز- جداسازی HDPE

براده های HDPE از PET از طریق روش اختلاف دانسیته جداسازی میشوند. مخلوطی از گرانولها در آب ریخته شده و در یك تانك شناوری قرار می گیرند. گرانولهای سبك HDPE به صورت دائمی روی سطح مایع شناور می مانند و گرانولهای PET سنگین تر در انتهای تانك جمع آوری می شوند.

ح- استفاده از حلالها برای خارج سازی آلاینده ها

ضایعات PET ممكن است با قسمتهایی از بطری كه از مواد دیگر ساخته شده اند و یا موادی كه از انواع بطریهای دیگری كه به صورت اتفاقی در چرخه بازیافت وارد شده اند آلوده شوند. همچنین بطریها ممكن است با مایعات و محتویات داخل آنها آلوده شده باشند، لذا حلالهایی برای خالص سازی گرانولهای PET استفاده می شوند تا ناخالصیهای موجود را حل كرده و از بین ببرند.

ط- خشك كردن گرانولها

بازیافت فیزیكی

بعد از اتمام بازیافت مكانیكی، گرانولهای RPET (پلی اتیلن ترفتالات بازیافت شده) به تنهایی و یا به صورت تركیبی با PET خالص اولیه و یا آلیاژی از پلیمرهای دیگر برای تولید قطعاتی كه عموماً خواص و كیفیت بالایی ندارند مورد استفاده قرار می گیرند. عمده ترین ایراد این روش بازیافت، افت خواص محصول در طی هر سیكل از فرایند میباشد كه این مسئله به دلیل كاهش جرم ملكولی رزین بازیافتی است كه با گسستن زنجیرها از طریق واكنشهای هیدرولیز توسط آب و یا ناخالصیهای اسیدی باقی مانده و یا تخریب در اثر گرما رخ می دهد. لذا روش بازیافت فیزیكی كمتر مورد توجه قرار گرفته است.

بازیافت شیمیایی

بین روشهای دیگر بازیافت پلیمرها، بازیافت شیمیایی اكثر پلیمرهایی كه از پلیمریزاسیون تراكمی به دست آمده اند و حساس به پاره شدن زنجیرۀ پلیمری هستند بسیار موردتوجه میباشد.

پلی آمیدها، پلی اوره تان ها، پلی استرها جزء این گروه پلیمرها می باشند. PET یكی از پلیمرهایی است كه به روش شیمیایی بازیافت میشود و میتوان گفت كه بازیافت PET همزمان با تولید آن در مقیاس صنعتی عرضه گردید. به صورتی كه از این روش برای از بین بردن ضایعات چرخه تولید PET استفاده شد. گستردگی محصولات به دست آمده از این روش یكی از دلایل بازیافت شیمیایی پلی اتیلن ترفتالات است.

روشهای تخریب شیمیایی ضایعات PET باتوجه به دلایل عملی به گروههای زیر تقسیم میشوند:

I- متانولیز methanolysis

II- گلیكولیز glycolysis

III- هیدرولیز hydrolysis

IV- آمونولیز ammonolysis

V- آمینولیز aminolysis

VI- روشهای دیگر

تاكنون عمدتاً متانولیز و گلیكولیز در مقیاس صنعتی استفاده میشود. البته در سالهای اخیر تولید محصولات میانی الیگومری بیشتر موردتوجه قرار گرفته است و گلیكولیز اهمیت بیشتری یافته است.

متانولیز

در این روش PET توسط متانول در دماهای بالا و تحت شرایط فشاری بالا تخریب می گردد. محصولات اصلی متانولیز PET عبارتند از: دی متیل ترفتالات (DMT) و اتیل گلیكول (EG) كه مواد اولیه تولید همین پلیمر نیز محسوب می گردند.

امكان قرار دادن واحد متانولیز PET در خط تولید آن یكی از مزیت های این روش است در این صورت كلیه ضایعات PET در چرخه تولید قابل بازیافت می شوند.

كلیه روشهای مختلف متانولیز شرایط واكنش مشابهی دارند، به عنوان مثال میتوان به فشار 4-2 مگاپاسكال و دمای 280-180 سانتیگراد اشاره داشت.

باید در نظر داشت كه واكنش متانولیز تنها در حضور كاتالیزور به صورت مؤثر پیش می رود. كاتالیزورهایی كه مورد استفاده قرار می گیرند عبارتند از: استات كبالت، نمكهای منگنز چون استات و فسفات منگنز، فسفات كلسیم، اكسیدها و هیدروكسیدهای فلزات قلیایی و قلیایی خاكی، سیلیكات سدیم و اكسید قلع كه استات روی بیشترین مصرف را به خود اختصاص می دهد. در پایان واكنش، كاتالیزور باید حتما غیرفعال گردد، در غیر اینصورت در بخشهای بعدی فرایند، واكنش ترانس استریفیكاسیون DMT با EGامكان پذیر می گردد كه باعث كاهش مقدار DMT خواهد شد. در انتها، بعد از رسوب دادن DMT حاصله از مخلوط واكنش آن را سانتریفیوژ كرده و بلورینه می كنند.

متانولیز PET در غیاب كاتالیزور شامل سه مرحله است: مرحله اول شامل تخریب زنجیرها و كوتاه شدن طول زنجیر به یك سوم طول اولیه میباشد. در مرحله دوم زنجیرها به الیگومرها تبدیل میشوند و مرحله سوم تبدیل الیگومرها به مونومرها كه تنها در حضور كاتالیست انجام می گیرد و چنانچه كاتالیزور وجود نداشته باشد، درصد تولید DMT پایین است و درصد PET باقیمانده بالا.

گلیكولیز

یكی از روشهای مهم بازیافت شیمیایی ضایعات PET، گلیكولیز است. این فرایند بیشتر در مقیاس صنعتی انجام میشود. درصورت انتخاب شرایط اولیه مناسب گلیكولیز جزئی PET نتیجه فرآیند، الیگومرهای كوچك میباشند كه طول زنجیرهای آنها به شرایط عملیاتی بستگی دارد. این خاصیت در تهیه رزینهای پلی استر مطلوب میباشد، اما مشكلاتی را بوجود می آورد. به دلیل واپلیمریزاسیون جزئی واكنش، امكان حذف مواد رنگزانیست و استفاده مجدد از محصولات آن در تولید PET باید با اختلاط مواد اولیه خالص همراه باشد. درغیر اینصورت PET به دست آمده شفافیت لازم را نخواهد داشت. محصولات این روش در تولید رزین های پلی استر غیراشباع (UPR)، اسفنجهای پلی یورتان (PU) و پلی ایزوسیانورات ها كاربرد یافته اند.

نوع و مقدار گلایكول های مصرفی در این روش، بر ویژگیهای محصولات نهایی آن تأثیر چشمگیری دارند. گلایكولهای رایجی كه در این روش مورد استفاده قرار می گیرند عبارتند از: اتیلن گلایكول (EG)، 1،4- بوتان دی ال، نئوپنتیل گلایكول (NPG)، پروپیلن گلایكول (PG) و دی اتیلن گلایكول (DEG). در بین گلیكولهای مذكور بیشتر DEG, EG, PG در واپلیمریزاسیون PET مورد بررسی قرار گرفته اند. بررسی ها نشان می دهندكه در بین این سه گلیكول، EG بهترین عملكرد را در گلیكولیز PET دارد و DEG ضعیف ترین عملكرد را از خود نشان می دهد.

از طرفی نسبت گلیكول به PET بر روی خواص نهایی محصول بسیار مؤثر میباشد. تحقیقات نشان می دهند كه با افزایش نسبت گلیكول به PET تعادل بین مونومر و الیگومر در واكنش، سریعتر اتفاق می افتد و محصول نهایی دارای درصد كمتری از الیگومرهایی با جرم ملكولی بالا میباشد.

اما نسبت بالای PET به گلیكول كه جهت دستیابی به الیگومرهایی با جرم ملكولی بالاترمناسب است میتواند مشكلاتی در امر اختلاط ایجاد كند. لذا برای رفع مشكل از محملی مثل زایلن استفاده می كنند. زایلن باعث افزایش سرعت واكنش می گردد چراكه PET و EG در زایلن حتی در دمای بالا حل نمی شوند ولی محصولات گلیكولیز حل می شوند لذا با انتقال محصولات از فاز واكنش (قطرات معلق گلیكول و PET) به محمل زایلن، واكنش از تعادل خارج می شود و واكنش بیشتر پیش می رود. از طرف دیگر جداسازی محصولات گلیكولیز با استفاده از زایلن آسان تر است.

منبع: نشریه PET

لینک به دیدگاه
  • 5 ماه بعد...

اثر پلیمرهای ضایعاتی بازیافتی، قیر طبیعی و برش HVS بر خواص پس مانده تقطیر در خلاء

مؤلف/مؤلفان: علی اکبر یوسفی, ; انوشیروان کاظم نژاد لیلی, ; یحیی رسول زاده, ; سید باقر مرتضوی, ; علی خوانین, ;

 

 

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

لینک به دیدگاه
  • 8 ماه بعد...

بازیافت مواد PVC که قبلا مورد استفاده قرار گرفته¬اند نیاز به شناخت مواد پسماند با دقت زیاد دارد. تحلیل مواد پسماند مخصوصا از نظر پایداری گرمایی و وزن مولکولی پیش از فرایند شدن دوباره، اهمیت بسیاری دارد. پایدارسازی مضاعف PVC بازیافت شده می¬تواند با پرکننده هایی مانند تالک تا 10% وزنی انجام شود، این عمل منجر به تغییر خواص مکانیکی نمی¬شود.

مقدمه

امروزه PVC با ظرفیت تولید سالانه بیش از 30 میلیون، رتبه دوم تولید در دنیا را بین گرمانرم¬ها پس از پلی¬اتیلن دارد. توانایی این ماده برای آمیخته شدن با تعداد زیادی از افزودنی¬ها و ارائه بازه وسیعی از محصولات منعطف و نرم عاملی اصلی این محبوبیت است که کاربردهای خاصی را برای PVC فراهم می¬کند. در کنار خواص خوب فیزیکی، شیمیایی و هوازدگی ، به دلیل قیمت کم و فرایندپذیری این ماده با روش¬های مختلف مانند کلندرکاری، اکستروژن، قالب¬گیری تزریقی و فناوری نرماسل ، PVC به ماده-ای فراگیر در جهان تبدیل شده است. از PVC برای کاربردهایی مانند لوله¬ها، پروفیل¬ها، کف¬پوش¬ها، عایق¬های کابل، ورق¬های سقفی، ورق¬های بسته¬بندی، بطری¬ها و محصولات پرشکی استفاده می¬شود.

در انتهای کاربری این وسائل مقادیر زیادی از مواد دور ریختنی انباشته می¬شود. اما در سالیان اخیر به دلیل مشکلات زیست¬محیطی ناشی از رشد سریع پسماندهای پلاستیکی استفاده مجدد از پسماندهای PVC اهمیت زیادی پیدا کرده است. دفن کردن پسماندهای جامد شهری اولین رتبه را در بین روش-های مختلف داراست به گونه¬ای که در امریکا 80% از پسماندها دفن می¬شوند. ادامه یافتن سرعت کنونی برای دفن زباله¬ها می¬تواند در آینده¬ای نزدیک ظرفیت دفن زباله¬ها را اتمام بخشد. در این زمینه کشورهای اروپایی نیز با مشکل مشابهی مواجه¬اند زیرا یافتن مکان¬های مناسب و در دسترس برای آنها محدود شده است. به همین دلیل دفن کردن زباله¬ها آخرین گزینه¬ی انتخابی است.

یکی دیگر از راه¬های مرتب کردن پسماندهای شهری و بازیابی انرژی سوزاندن است. اما بحث¬های زیست¬محیطی مانند آزاد شدن مواد سمی از تجهیزات نامناسب و یا شرایط سوزاندن نامناسب، منجر به مقاومت¬هایی از طرف عموم برای به کار گرفتن این روش شده است. به خصوص سوزاندن PVC به دلیل داشتن مقدار زیادی از کلر در این بسپار مشکلات زیادی را موجب می¬شود چه مقادیر زیادی کلرید هیدروژن در طول تجزیه گرمایی آزاد می¬شود. همچنین در حین سوختن PVC، امکان شکل¬گیری دی-اکسین¬های سمی و فوران نیز وجود دارد.

فعالیت¬های بازیافت می¬تواند به صورت جدا کردن مواد شیمیایی از پسماندها باشد. عملیات بازیافت شیمیایی بر پایه یک اندیشه مبنی بر تبدیل بسپارها به زنجیرهای کوچک شیمیایی برای استفاده مجدد در بسپارش یا دیگر فرایندهای شیمیایی شکل گرفته است. در حال حاضر چهار فناوری فرایند برای بازیابی شیمیایی وجود دارند که عبارتند از: مولکول¬شکنی ، تبدیل شدن به گاز، تبدیل شدن به هیدروژن و تف-کافت . در ضمن برخی پروژه¬های تجاری برای این برنامه¬ها در مقیاس¬های بزرگ وجود دارد و مطالعات جالبی در این زمینه ها انجام شده است.

بازیافت مواد پسماند پس از مصرف، در صنعت پلاستیک برای سالیان زیادی مورد استفاده بوده است و علت این فعالیت¬ها گسترش دیدگاه¬های جدید برای بازیافت پسماندها بوده است. مشکل اصلی در بازیافت پلاستیک¬های مصرف شده مربوط به وجود بسپارهای مختلف در مواد پسماند است. یک مطالعه آماری که توسط سامانه اطلاعات بازیافت پلاستیک¬های اروپای غربی انجام شده است نشان می¬دهد حدود 4/7% از 9 میلیون تن پسماندهای جامد شهری، پلاستیک¬ها هستند.

شناسایی پسماندهای PVC

انواع مختلفی از PVC در دسترس هستند که دارای کاربردهایی چون ورق¬های منعطف، لوله¬های تحت فشار، بطری¬های شفاف و محصولات پزشکی هستند. برای این محصولات سامانه¬های پایدارکننده و افزودنی¬های مختلفی به کار می¬رود تا خواص مورد نظر برای آن کاربرد خاص حاصل شود. علاوه بر آن در طول فرایند شدن در دمای زیاد و در طول سراسر عمر کاری محصول، بسپار ممکن است تخریب شود. در نتیجه شناسایی جهت حصول اطلاعاتی از خواص پسماند PVC، مانند پایداری باقی¬مانده، وزن مولکولی و مقدار افزودنی¬های آن در هریک از قسمت¬های PVC ضروری است.

 

پایداری گرمایی

عیب اصلی PVC پایداری گرمایی نسبتا محدود آن است به همین دلیل نیاز به افزودن پایدارکننده¬های گرمایی به این بسپار برای جلوگیری از واکلرینه شدن و تغییر رنگ در حین فرایند و کاربرد وجود دارد. با در نظر گرفتن اهمیت نسبی بسپارها، تخریب گرمایی و نوری-شیمیایی PVC برای مدت¬های طولانی مورد مطالعه قرار گرفت و در این زمینه موارد زیادی به چاپ رسیده است. حذف کلرید هیدروژن در دماهای کم (در حدود 100 درجه) یا تحت نور یکی از دیدگاه¬های اساسی برای تخریب PVC است. در مرحله اول این واکنش منجر به شکل¬گیری یک پیوند دوگانه در نتیجه کنده شدن تعدادی مولکول HCl در اثر واکنشی مانند باز شدن سریع زیپ می¬شود و در طی آن ریسه¬هایی از پلی¬ان تشکیل می¬شود (شکل 2). این ریسه¬ها با طول میانگین 6-14 پیوند دوگانه مزدوج منجر به زرد، قهوه¬ای و نهایتا سیاه شدن بسپار می¬شوند.

برای جدا سازی ترکیبات فلزی از این ترکیبات ابتدا نمونه PVC در سیکلوهگزان حل می¬شود و محلول حاصله برای استخراج مایع-مایع به کار می¬رود. برای این فرایند اسید نیتریک حاوی آب به آن افزوده می¬شود و پس از جدایی فازی کاتیون¬های مختلف وارد فاز آبی می¬شود.

اندازه¬گیری فلزات نیز می¬تواند از طریق سوانگاری (کروماتوگرافی) لایه¬ نازک با استفاده از محلول آلی PVC در THF انجام شود. امروزه طیف¬سنجی فروسرخ یکی از روش¬های مناسب به دلیل امکان شناسایی پرسرعت برای این کاربرد است.

وزن مولکولی

برای کاربردها و فرایندهای مختلف انواع مختلفی از PVC با مقادیر K بین 55 تا 80 پیشنهاد می¬شود. مقدار K یک واحد سنتی است که از طریق آن تولید کنندگان وزن مولکولی محصول خود را بیان می¬کنند. این اطلاعات برای تصمیم گیری حول فناوری فرایند کردن و استفاده برای بازیافت ضروری است. هم-چنین در اثر حرارت، نور و اکسیژن، زنجیرهای PVC می¬توانند تخریب و یا حتی پخت شوند که منجر به تغییر وزن مولکولی و توزیع وزن مولکولی می¬شود. از آنجا که بین وزن مولکولی، فرایندپذیری و خواص فیزیکی مکانیکی PVC رابطه وجود دارد، بررسی تغییرات وزن مولکولی در حین فرایند شدن و یا استفاده ضروری است. آسان¬ترین راه برای اندازه¬گیری وزن مولکولی انجام اندازه¬گیری از طریق محلول PVC است. PVC معمولا در سیکلوهگزان حل می¬شود و مطابق با استاندارد DIN 53726 در دمای 25 درجه گرانروی¬اش اندازه¬گیری می¬شود. امروزه برای اندازه¬گیری وزن مولکولی روش GPC نیز روش متداولی است.

پایدارسازی PVC استفاده شده

محصولات PVC در همه مراحل عمر کاریشان اعم از تولید، نگه¬داری، فراوری، انتقال و استفاده نهایی مستعد تخریب می¬باشند. چند عامل که ممکن است به بسپار ضربه وارد کنند گرما، نور، اکسیژن و تنش مکانیکی هستند. در نتیجه سامانه پایدارکننده در طول عمر کاری قطعه PVC مصرف می¬شود. در شکل 6 مثالی برای این مورد نشان داده شده است.

در این نمودار دیده می شود زمان آغازش تخریب در پسماند پس از تولید، طولانی¬تر از همین زمان در PVC مستهلک است. هم¬چنین مطالعات دیگری روی تغییر خواص PVC سخت در شرایط جوی نشان از کاهش بازدهی پایدارکننده دارد. بنابراین پسماندهای PVC به دلیل محدود شدن پایداری گرمایی مشکلات زیادی را ایجاد می¬کنند و به همین دلیل در اکثر موارد نیاز به افزودن پایدارکننده جدید دارند.

بر پایه تحقیقاتی که در بالا به آنها اشاره شد دیدگاه¬های مختلفی برای بازیافت PVC وجود دارد. برای پروفیل¬های پنجره تا 9 بار فرایند اکسترود شدن، تکرار شده است و خواص مانند استحکام ضربه، مدول دمای نرم شدن (وایکات)، پایداری گرمایی و ... برای چارچوب¬های مستهلک 20 تا 25 سال کار کرده اندازه¬گیری شده است. در این بررسی¬ها نشان داده شده است PVC بازیافت شده برای فرایند مجدد مناسب است. ضربات حرارتی وارده بر مواد بطری¬های PVC در حین فرایند بازیافت در دمای 160 تا 180 درجه به وسیله طیف¬سنجی IR و UV و هم¬چنین DSC مورد بررسی قرار گرفته است. در این نمونه¬های بطری طبق اندازه¬گیری¬های انجام شده اندکی تحت تاثیر این دماها قرار می¬گیرند و در اثر تجزیه محصولاتی را تولید کرده، تغییر رنگ داده، مواد فرارشان را از دست داده و در هوا پراکسید ایجاد می¬کنند. اما از انجا که این تجزیه¬ها پس از اقامت 30 دقیقه¬ای رخ می¬دهد که 6 برابر زمان واقعی فرایند است مواد اصلاح شده بازیافت¬پذیر هستند و می¬توانند در تولید اجزای پنجره، پروفیل، لوله و حتی بطری به کار روند.

بررسی¬های انجام شده روی خواص مکانیکی PVC بازیافت شده از مواد بطری¬ها نشان می¬دهد که میزان قابل توجهی استحکام و ضربه¬پذیری کاهش می¬یابد. دلیل اصلی برای آن، حضور ناخالصی¬ها و مخصوصا PET تصور می¬شود که حتی حضور کمتر از 5/0% هم منجر به کاهش زیادی در این خواص می¬شود. هم¬چنین با مطالعه گشتاور رئومتر نشان داده می¬شود مواد بازیافتی در مقایسه با مواد خالص PVC استفاده نشده برای مصرف بطری تخریب سریع¬تری دارند. بازیافت چندگانه بطری¬های حاوی 2/0% پلی-اتیلن، سرعت تخریب به دلیل حضور ناخالصی¬های PE افزایش خواهد یافت. پایدارسازی مجدد با افزودن مواد جدید بطری¬ها، به طور تعجب¬آوری موجب جلوگیری از تخریب حتی به میزان اندک مواد جدید (30%) پس از 15 مرحله بازیافت می¬شود. مواد بازیافت شده PVC از بطری¬ها می¬توانند به طور موفقیت¬آمیزی در فرمول¬بندی¬های اسفنج PVC پایدار شده با کلسیم-روی برای تولید پروفیل¬هایی با کیفیت پایدار مورد استفاده قرار گیرند. افزودن مقدار بطری¬های بازیافت شده اثر مشخصی روی زمان ژل شدن، رئولوژی مذاب یا مشخصه رسوب روی دای/قالب ندارد و موجب بهبود پایداری گرمایی می-شود. این آمیزه¬های اسفنج می¬توانند برای تولید پروفیل¬هایی با سطح نهایی مناسب و چگالی کم اکسترود شوند. تا 100% از بطری¬های PVC بازیافت¬شده اثری روی چگالی، ساختار سلول¬ها یا خواص ضربه اسفنج¬های پروفیلی هم¬اکسترود شده ندارند. PVC های بازیافتی می¬توانند در لایه میانی لوله¬هایی با چگالی در حدود 5/0 g/cm3 به صورت اسفنج به کار روند.

برای استفاده مجدد ازPVC بازیافت¬شده در عایق¬های کابل ضروری است مس و PVC از کابل جداسازی شوند. PVC می¬تواند، برای استفاده مجدد در عایق¬های سیم و کابل حل و جداسازی شود. گزارش شده است کابل¬هایی با استفاده از 100% PVC بازیافت شده، در آزمون¬های ابتدایی با موفقیت قبول می¬شوند. کابل¬هایی که 50% از PVC بازیافتی تشکیل شده¬اند می¬توانند در تولید قطعات خودرو به کار روند.

دیگر دیدگاه¬ها برای استفاده از بسته¬بندی¬ها و یا بطری¬های PVC بازیافتی، در مغزی پروفیل¬ها در فرایند هم¬اکسترودسازی در حال گسترش است. این محصولات دارای چگالی، ساختار اسفنج، رنگ و سطح نهایی مورد قبولی هستند. استفاده از بطری¬های بازیافتی تا 100% نیز اثری روی خواص ضربه پروفیل¬های اسفنجی ندارند. جعبه¬های فروشگاهی بازیافتی دارای خواص ضربه بهبودیافته¬ای هستند، که احتمالا به دلیل استفاده زیاد از اصلاح¬کننده¬های ضربه¬پذیری به کار رفته در فرمول¬بندی¬های آنهاست. همچنین بازیابی و استفاده مجدد از پسماندهای منسوجات پوشش داده شده با PVC نیز به صورت استخراج انتخابی PVC در محلول آبی اتیل¬متیل¬کتون شرح داده شده است. این روش که به نام روش تورم نامیده می¬شود روشی آسان است که کمترین ضربه را به محیط¬زیست وارد می کند.

قابل استفاده بودن مخلوط¬های ورق¬های PVC که از ورق¬های دیواری وینیلی بدست می¬آیند نیز مورد بررسی قرار گرفته¬اند. مواد زیادی می¬توانند از طریق پرس گرمایی برای فرایند کردن ورق¬هایی با کاربرد عایق¬سازی با ورق¬های PVC به عنوان لایه رویی به کار روند.

 

بازیابی شیمیایی

در کنار بازیافت مواد PVC تلاش¬هایی نیز برای تولید محصولاتی با وزن مولکولی کم از PVC، با روش های شیمیایی و یا اصلاحات گرمایی انجام شده است. اکثر روش های پیشنهاد شده از روش ساده واهیدروکلرینه شدن PVC در اثر گرما یا بستر قلیایی استفاده می کنند.

اکسترود کردن تخریب¬گر روشی است که بر پایه تخریب PVC در اکسترودر تحت دما و انرژی مکانیکی در حضور اکسیژن، بخار و یا یاریگرها انجام می شود. محصول اصلی تخریب HCl است که می تواند در سنتز تکپار وینیل کلرید مورد استفاده قرار گیرد در حالی که بسپار باقی مانده هنوز کاملا بدون کلر نیست و گرانروی مذاب بالایی برای استفاده مستقیم دارد.

روش دیگر تخریب PVC از طریق اکسید شدن است که به این طریق مولکول اکسیژن در محلول آبی قلیایی در دمای بین 150 تا 260 درجه با فشار اکسیژن 1-10 MPa انجام می شود. محصول اصلی این روش اگزالیک اسید (Oxalic acid) و دی¬اکسیدکربن است. تولید شدن این محصولات به شرایط واکنش و غلظت قلیایی بستگی دارد.

از کلر برای تولید اسید هیدروکلریک خالص یا نمک و هیدروکربن¬ها به شکل انرژی و یا مواد اولیه برای صنایع پتروشیمی استفاده می¬شود.

در حال حاضر یک کارخانه آزمایشی برای بازیابی شیمیایی PVC در فرانسه فعال است. فرایند آن بر پایه حمام کف به وسیله گاز است. پسماندهای PVC با اکسیژن، بخار و شن مطابق با فرمول زیر تبدیل می¬شوند. HCl بدست آمده و مخلوط مونوکسید کربن و هیدروژن برای تولید PVC جدید به کار می-رود

لینک به دیدگاه
  • 3 ماه بعد...

Recycling

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

Trouble Shooting

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

Trade Names

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

 

لینک به دیدگاه
  • 5 ماه بعد...

سلام به همه مهندسای خوش هوش!!

 

دنبال چندتا منبع برای تحقیق درباره پلیمرهای بازیافتی میگردیم (منابع فارسی باشن بهتره)

 

خواهشاً راهنمایی کنید

 

تشکر:icon_gol:

لینک به دیدگاه
  • 1 ماه بعد...

سلام:icon_gol:

 

بازیافت مواد کامپوزیتی

 

نوشتار حاضر، گزارش نهایی یک پروژه تحقیقاتی در زمینه بازیافت مواد کامپوزیتی است. هدف کلی این برنامه پژوهشی، افزایش کاربرد کامپوزیت های پلیمری گرما سخت، از طریق توسعه فن آوری بازیافت مواد دور ریز بوده است. برای انجام این پروژه دو روش به کار گرفته شد:

- روش کار در دانشگاه برونل به کار گیری مجدد کامپوزیت های گرما سخت خرد شده به عنوان پر کننده درپلیمرها و فن آوری مربوطه بود. یک فن آوری با فرآیندهایی که به تولید محصولاتی با ارزش افزوده بالا منجر می شود. این فرآیندها به ویژه برای بازیافت قراضه های تقریبا تمیز و غیر آلوده کامپوزیتی مناسب هستند.

- در دانشگاه ناتینگهام کار بر روش های حرارتی بستر سیال متمرکز شده بود که انرژی و الیاف را به شکلی مناسب برای تهیه محصولات با ارزش بازیافت می کنند. این فرآیند برای قراضه های آلوده و مخلوط با سایر مواد، حاصل از قطعات صنایعی همچون صنعت خودرو مناسب است.

- این گزارش نتایج کارهای انجام شده در دانشگاه ناتینگهام را بیشتر مورد بررسی قرار می دهد. در این دانشگاه یک فرآیند بستر سیال به کار گرفته شد. فرآیندی که بای بازیافت ماده تقویت کننده و انرژی از طریق سوزاندن زمینه پلیمری مواد کامپوزیتی مناسب است. سپس الیاف بازیافتی مشخصه سازی شده و کاربرد آنها درجاهایی که ارزش افزوده بالایی دارند نشان داده شده است.

- هدف اصلی این مطالعه، کامپوزیت های گرما سختی بود که درحجم بالا به کارگرفته می شوند. کامپوزیت هایی با زمینه پلی استر، و فنلیک که با الیاف شیشه تقویت شده و با مواد معدنی پر شده اند. کامپوزیت های الیاف کربن نیز مورد مطالعه قرار گرفته اند.

 

فرآیند بستر سیال

به کارگیری بستر سیال برای بازیافت الیاف و شیشه و انرژی از مواد کامپوزیتی، بر مبنای یک کار قبلی در دانشگاه ناتینگهام انجام شد که درآن فرآیندهای گوناگون احتراق به عنوان روش بازیابی انرژی از کامپوزیتها مورد مطالعه قرار گرفته بودند. زمینه پلیمری کامپوزیت هنگام ورود به بستر سیال دما بالا تجزیه شده و این امر منجر به آزاد شدن الیاف و پرکننده و خروج آنها از بستر به وسیله جریان گاز می شود. یک بستر سیال دراندازه های آزمایشگاهی و به قطر 315 میلی متر ساخته شده و هوای سیال ساز به صورت الکتریکی پیش گرم شد تا بستر در دمایی بیش از 750 درجه سانتی گراد کار کند. الیاف و پرکننده ها پس از ترک بستر سیال به وسیله چرخانه از جریان گاز جدا شدند.

پژوهشهای نخستین روی یک نمونه صنعتی پایه پلی استری انجام شد که به روش قالب گیری ورقه ای ساخته شده بود. نتایج نشان دادند که استحکام الیاف شیشه در طول فرایند با افزایش دما کاهش می یابد. با این وجود حداقل دمایی برای تجزیه پلیمر و آزاد شدن الیاف مورد نیاز بود. به این ترتیب دمای بهینه فرایند تعیین شد.

 

در دمای 450 درجه سانتی گراد، سوختن کامل نمی شد و به محفظه ای برای احتراق ثانویه نیاز بود که در آن، گازهای بستر سیال، پس از جدا شدن از الیاف و پرکننده ها بسوزند. پس از این محفظه، یک مبدل گرمایی قرارداده شد که در آن از سوزاندن پلیمر انرژی به دست آید.

 

بهینه سازی دستگاه بازیافت الیاف

سیستم جریان گردبادی الیاف و پرکننده نصب شده، نمی توانست الیاف را به طور کامل از پرکننده جدا کند و برای دستیابی به الیافی با کیفیت بالاتر، به سیستم جداساز بهتری نیاز بود. به همین علت، یک توری چرخان روی مجرای بستر سیال نصب شد. با عبور گازهای خروجی بستر سیال از توری، الیاف در سوراخ های توری گیر می کنند.

با چرخش توری، الیاف از جریان گاز خروجی جدا شده و داخل یک جریان هوای مخالف قرار می گیرند که الیاف را از توری گذرانده و وارد مجرای جمع کننده می کند. ذرات پرکننده روی شبکه توری جمع نمی شوند. این توری چرخان قادراست الیاف شیشه را با خلوص 80 در صد جمع آوری کند.

 

آماده سازی مواد برای بازیافت

قراضه های کامپوزیتی از داخل یک قیف و به وسیله یک ماردون به درون بستر سیال تغذیه می شوند. موثرترین روش آماده سازی، به کار گیری آسیاب چکشی برای خرد کردن ضایعات است، تا حدی که از یک توری با شبکه های 5 تا 10 میلی متری عبور کنند. نتایج نشان دادند که با کوچک تر شدن ابعاد مواد ورودی، روند فرایند بستر سیال سریع تر می شود و مواد باقی مانده درکف بستر در هر مرحله، کاهش می یابد. با این وجود درچنین شرایطی متوسط طول الیاف بازیافتی کوتاه تر است. علاوه بر قطعات SMC ، دیگر ضایعات کامپوزیتی تقویت شده با الیاف شیشه نیز از روش بستر سیال بازیافت شدند، از جمله قطعه ای از وینیل استر/ شیشه با پرکننده سیلیس. هر دوی این کامپوزیت ها با روشی مشابه به روش ذکرشده برای قطعات SMC فرآوری شدند، اگر چه تجزیه رزین وینیل اسر بسیار کند تر از پلی استر انجام شد. یک صفحه فنلیک/ شیشه نیز بازیافت شد. رزین فنلیک زمان بیشتری برای تجزیه نیاز داشت و قطعات باقی مانده از الیاف شیشه با سختی به رشته های جداگانه تبدیل می شدند.

 

بازیافت قطعات خودرو

هدف اصلی این پروژه، نمایش امکان بازیافت قطعات کامپوزیتی کهنه و اسقاطی از طریق بستر سیال بود، به ویژه ضایعات صنعت خودرو که در صورت ورود کامپوزیت به صنعت خودرو حجم زیادی خواهند داشت. این ضایعات اغلب به مواد دیگر چسبیده اند و قطعه انتخاب شده برای این آزمایش نیز درصندوق عقب یک خودرو- سازه ای ساندویچی متشکل از دو لایه پلی استر تقویت شده با شیشه و یک مغزی از فوم پلی اورتان – بود. این قطعه رنگ شده بود و تعدادی قطعه فلزی داخل آن قرار داشت. این قطع ابتدا با برش و سپس آسیاب چکشی به قطعاتی کوچک تر از 10 میلی متر خرد شد. سپس تمام محصولات آسیاب شده به درون بستر سیال تغذیه شد و دردمای 450 درجه سانتی گراد فراری شد. خلوص محصول به دست آمده 80 درصد بود. پس از آزمایش مقدار کمی زغال (ناشی از فوم پلی اورتان) و تعدادی قطعه فلزی در بستر سیال باقی مانده بود.

 

بازیافت کامپوزیت های الیاف کربن

چندین آزمایش نیز برای تحقیق در زمینه فرایند بازیافت الیاف کربن ازمواد کامپوزیتی انجام شد. ماده مورد آزمایش، قطعه ای اپوکسی- الیاف کربن بود که به روش پیچش الیاف ساخته شده و با آسیاب چکشی به قطعاتی کوچک تر از 10 میلی متر رد شده بود. آزمایش های بستر سیال تا دمای 5 درجه سانتی گراد انجام شدند و نتایج نشان دادند که تا این دما، اپوکسی از الیاف جدا شد ولی اکسیداسیون زیادی در سطح رخ نداد. الیاف کربن بازیافتی با میکروسکوپ الکترونی روبشی (SEM) بررسی شدند. این الیاف در شرایط مناسب قرار داشتند.

 

مشخصه سازی الیاف شیشه بازیافتیالیاف شیشه بازیافتی به شکل تک رشته های کوتاه بودند. استحکام کششی، مدول یانگ و توزیع طول آنها مورد بررسی قرار گرفت. مدول این الیاف تغییری نداشت ولی کاهش محسوس در استحکام آنها مشاهده شد که دلیل آن دمای بالای بستر سیال بود. استحکام الیاف بازیافتی در دمای 450 درجه سانتی گراد، نصف استحکام الیاف شیشه اولیه بود. این کاهش استحکام در مقالات نیز گزارش شده است. آزمایش های کنترل شده در کوره آزمایشگاهی ، نشان دادند که این اثر به علت افزایش دمای فرایند است و به نظر میرسد کار مکانیکی در بستر سیال ، تاثیر محسوسی بر استحکام ندارد

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

اندازه گیری توزیع طول الیاف بازیافتی بسیار دشوار بود. پس از چندین مرحل تحقیق و بررسی، روش پردازش تصویری با به کار گیری چندین نرم افزار دقیق مورد استفاده قرار گرفت. به این ترتیب میانگین طول الیاف بازیافتی 5-3 میلی متر گزارش شد.

بررسی تصویرهای میکروسکوپی الیاف نیز نشان دهنده کیفیت خوب الیاف و آلودگی سطحی بسیار کم بود. به این ترتیب فرایند بستر سیال روشی مناسب برای جداکردن الیاف از زمینه های پلیمری است.

 

به کار گیری مجدد الیاف شیشه بازیافتی

الیاف شیشه بازیافت شده تک رشته های کوتاهی بودند که سفتی آنها برابر سفتی الیاف شیشه اولیه اما استحکام آنها کم تر بود. بر پایه شکل و اندازه آنها، امکان به کار گیری این الیاف درکاربردهای مورد بررسی قرار گرفت که استحکام الیاف درآنها به اندازه سفتی مهم نبود. دو کاربرد با جزئیاتی که درپی خواهد آمد مورد بررسی قرار گرفتند. در هر دوی این کاربردها الیاف بازیافتی مستقیما به جای الیاف نو به کار گرفته شدند. بنابر این می توان گفت الیاف بازیافتی این توان بالقوه را دارند که به صورت موادی ارزشمند مورد توجه قرار گیرند

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

 

1. تهیه پارچه سوزنی

پارچه سوزنی الیاف شیشه کربرد های بسیاری ، در صنعت کامپوزیت و چه در دیگر صنایع دارد. این نوع پارچه ها به روش های گوناگون تهیه می شوند و متداول ترین روش، فرایندی تر مشابه روش شبیه به صورت تک رشته هایی درون یک مایع پراکنده شده و سپس روی یک پارچه توری یا الک خوابانده می شود تا بافت مورد نظر به دست آید. از آنجائی که در بسیاری از کاربردها استحکام پارچه ویژگی زیاد مهمی نیست، این فرایند، فرایندی ایده آل به ویژه برای به کارگیری دوباره الیاف شیشه بازیافتی است.

 

پارچه های تهیه شده با نسبت های گوناگون الیاف بازیافتی، از روش های متفاوتی ارزیابی شدند. به عنوان مثال مناسب بودن بافت سطحی این پارچه ها برای فراهم کردن سطح پرداخت نهایی خوب هم در آزمایشگاه (اندازه گیری زبری سطح) و هم بصورت صنعتی (به کار گیری به عنوان پوشش یک یا چند لایی) آزمایش شد و در هر دو آزمایش ، پارچه نو عمل کرد. آزمایش های محیطی نیز به این صورت انجام شد که پارچه به عنوان بافت پوششی یک یا چند لایه به کار گرفته شد و سپس قطعه درمعرض محیط فرساینده مناسبی قرار گرفت و مجددا مشاهده شد که کارایی پارچه تهیه شده از الیاف بازیافتی، تفاوتی با پارچه های نو نداشت. استحکام پارچه سوزنی بازیافتی، به علت کاهش استحکام تک تک الیاف، عمدتا کم تر از پارچه سوزنی نو بود، اگر چه طول کوتاه تر الیاف نیز تاثیر گذار بود.

 

2. قالب گیری ترکیبات گرما سخت

ساخت ترکیبات گرم سخت به روش قالب گیری نیز فرصت مناسبی برای به کار گیری مجدد الیاف شیشه بازیافتی است. این مواد معمولا رکاربردهای نیازمند استحکام زیاد به کارگرفته نمی شوند و فرایند ترکیب سازی آنها با کمی اصلاح، می تواند برای الیاف بازیافتی تغییر داده شود

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
آزمایش های انجام شده روی یک ترکیب قالب گیری خمیری (DMC) درآزمایشگاه نشان دادند که جایگزینی الیاف شیشه بازیافتی به جای الیاف معمولی تا 50 درصد تاثیر قابل ملاحظه ای بر ویژگی های مکانیکی ماده-استحکام کششی، مدول و استحکام ضربه ندارد.

به دنبال این آزمایش ها، یک قطعه آزمایشی توسط یکی از شرکتهای همکار در پروژه ساخته و به کار گرفته شد. برای ساخت این قطعه با کاربرد الکتریکی، 17 کیلوگرم ترکیب خمیری شکل تهیه شد که در آن 50 در صد الیاف شیشه با الیاف بازیافتی جایگزین شده بود. فرایند ترکیب سازی وعملیات قالب گیری تحت تاثیر این جایگزینی قرار نرگفت و ترکیب تولید شده از نظر ظاهری تفاوتی با سایر ترکیبات نداشت. ویژگی های مکانیکی و الکتریکی قطعه DMC تولید شده با الیاف بازیافتی درمحدوده قابل قبولی قرار داشت.

 

تحلیل اقتصادی

به منظور ارزیابی چشم انداز احتمالی توسعه بیشتر فرایند بستر سیال و تعیین حوزه هایی که اصلاح آنها می تواند به بیشتر عملی شد این فرایند منجر شود، یک برآورد اقتصادی ازاین فرایند انجام شد. برای انجام این تحلیل ابتدا یک کارخانه بازیافت د رمقیاس واقعی طراحی شده و تجهیزات مورد نیاز ، اندازه تجهیزات و شرایط کار آنها (دما، فشار، سرعت، جریان سیال و...) مشخص شد.

نتایج نشان دادند که برای سر به سر شدن هزینه های این کارخانه، توان بازیافت آن باید 10000 تن در سال باشد. برای این که کارخانه پس از 10 سال، سالانه 3 درصد سود داشته باشد، توان بازیافت آن باید 15000 تن در سال باشد.

تغییر و بهبود فرایند بستر سیال ممکن است به افزایش توان تولید و عملی تر شدن چنین طرح هایی منجر شود. تحلیل هزینه های مشابهی برای کارخانه بازیافت الیاف کربن شیشه ارزش بیشتری دارد، تاسیس چنین کارخانه ای با توان تولید چند صد تن الیاف در سال امکان پذیر خواهد بود.

منبع : فصل نامه كامپوزيت

 

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

 

[TABLE]

[TR]

[TD] منبع:

[/TD]

[TD]

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

[/TD]

[/TR]

[/TABLE]

لینک به دیدگاه

تولید الیاف مصنوعی با پلیمرهای بازیافتی

در سال 1385 با توجه به نيازهاي واحدهاي توليد الياف مصنوعي (پلي استر) به پرك صنعتي (pet) ، شركت پارس پرک با بررسي و تحقيقات مداوم، تصميم به طراحي خط بازيافت و شستشوي pet گرفت.

امير مسعود قاسمي، مديرعامل شرکت یاد شده، گفت و گو را اینگونه آغاز می کند:

 

قاسمي: با ياري خداوند و پشتكار مهندسين، تحقيقات از خط هاي شستشوي خارجي مشغول به كار در داخل كشور و همچنين ماشين آلات شستشوي سنتي و آسياب هايي كه توسط كارگاه هاي ريخته گري و تراشكاري در داخل كشور ساخته شده بود آغاز گرديد. در حدود 9 ماه متوالي اين كار ادامه پيدا كرد ولي به دليل اينكه مشابه سازي از دستگاههاي خارجي براي اولين بار در ايران هزينه بر بود و مقدار برق مصرفي و آب مصرفي اين دستگاه ها بسيار بالا بود، مهندسين به فكر ساخت ماشين آلاتي افتادند كه با تجاربي كه در آن 9 ماه تحقيق به دست آورده بودند، عملي شد. در اوايل سال 1386 اين شركت به طراحي نهايي اين ماشين آلات دست پيدا كرد و توانست اين ماشين آلات را براي توليد آزمايشی آماده سازي كند. با عنايت خداوند در توليد آزمايشي با مشكلات عمده اي مواجه نشديم و توانستيم با انجام تغييرات جزیي به توليد نهايي و كيفيتي بالاتر از نمونه هاي خارجي دست پيدا كنيم.

در مرداد ماه سال 1386 با بررسي هاي مهندسين و كارشناسان شركت پيروز الياف دليجان در مورد ماشين آلات و نظر موافق آنها در اين باره و نظر آقاي مجتبي قاسمي مديريت عامل آن شركت و اهميت ايشان به استفاده از نمونه هاي داخلي و خريد از داخل كشور موفق به عقد قرارداد خط توليدي با ظرفيت دو برابر نمونه هاي خارجي و قيمتي تقريباً يك ششم نمونه هاي خارجي شديم. در ارديبهشت ماه سال 1387 از اين ماشين الات بهره برداري به عمل آمد و تا كنون بدون هيچ عيبي مشغول به كار مي باشد.

 

بسپار- لطفا کمی بیشتر در خصوص موارد فنی این ماشین آلات و کارکرد آنها و ویژگی های احتمالی آنها توضیح دهید.

قاسمي: اين شركت سازنده تمامي ماشين آلات شستشو و همچنين سازنده تمامي پركن هاي صنعتي با توزين ديجيتال و معمولي، تمامي كوره هاي پخت مواد پليمري براي توليد عايق هاي رطوبتي و همچنين ساخت خط توليد عايق رطوبتي (ايزوگام) و ساخت ميكسرهاي استوانه اي افقي و عمودي (مايعات ، جامدات) و طراحي قسمتي از تقطير و بسته بندي خط بازيافت روغن سوخته مي باشد.

ويژگي هايي كه اين ماشين الات نسبت به نمونه هاي خارجي دارند اين است كه چيدمان خط توليد بسيار ساده و لوازمي كه در اين خط به كار رفته از نظر باز و بسته كردن و سرويس ماشين الات بسيار ساده است و نيازي به متخصصين خارجي ندارد.

از نظر گرم كردن آب داخل خط در مقايسه با رقبا از سرعتي دو برابر خارجي ها برخوردار مي باشد. از نظر مقدار توليد و ظرفيت خط در مقايسه با رقبا تقريباً دو برابر است و همچنين از نظر مقدار آب مصرفي خط توليد تقريباً يك دهم نمونه هاي خارجي مي باشد كه اين امر جزء بزرگترين برتري هاي اين ماشين آلات است.

خط شستشوي پت در ابتدا شامل جداسازي رنگ هاي بطري ها مي باشد زيرا كه اين مساله در توليد الياف مصنوعي اهميت بسزايي دارد و بعد از شستشوي سطحي، پرس فشار برای خرد شدن بطري ها مي باشد. بعد از آن قسمت خط شستشوي اصلي كه شامل جدا سازي نخال ها و شن و گل و خاك آن و همچنين درب و ليبل روي بطري ها و شستشو با مواد شيميايي است.

بعد از آن خط آبكشي شامل سانتريفيوژهاي استوانه اي و خشک كن عمودي و نوار نقاله جداسازي و بالابرهاي بادي جهت خشك كردن محصول و پركن ديجيتالي تمام اتوماتيك مي باشد. با توجه به اينكه صنعت بازيافت در كشور ما صنعتي جديد مي باشد، كشورهايي از قبيل چين، ايتاليا، كره جنوبي و ... با توجه به اين امتياز با تبليغات و سوء استفاده در حال انجام ساخت و راه اندازي اين ماشين آلات با قيمت هاي سرسام آور در كشور ما مي باشند. لذا اينجانب از مسئولين و صنعتگران خواهشمندم به تحقيق و بررسي در مورد خط هاي ساخت داخل و مزيت هاي آنها بپردازند تا با استعداد ها و نتايج خوبي كه در كشور ما توسط شركت هاي داخلي به دست آمده، آشنا شوند تا بتوانيم به دست خودمان ايراني زيبا بسازيم.

بسپار- آیا در مراحل طراحی و ساخت و تحویل به مشتریان با مشکلات خاص فنی یا اقتصادی مواجه بودید؟

قاسمی: مشكلاتي كه در اين زمينه وجود دارد، اين است كه متاسفانه كساني كه در زمينه بازيافت و جمع آوري زباله در كشور ما فعاليت دارند، از نظر توان مالي در شرايط خوبي نيستند و خواهشي كه از مسئولين داريم واگذار كردن امتيازات مالي و اهميت دادن به بازيافت كشور است كه مهمترين مساله در زمينه زيباسازي كشور بوده و می تواند درآمد بالایي برای كشور به جهت وجود مقدار بسيار بالايي از مواد بازيافتي دست نخورده، ایجاد کند.

اين صنعت در آينده به دليل نياز بسيار بالای كشور ما به الياف مصنوعي و واردات الياف مصنوعي از كشورهاي خارجي بسيار عالي مي باشد. بنابراين خواهشمنديم كه با خروج مواد بازيافتي كه در داخل كشور قابل بازيافت مي باشد از قبيل همين بطري ها برخورد شود و اجازه خروج داده نشود تا به ياري خداوند بتوانيم واردات الياف مصنوعي به كشورمان را قطع كنيم و خود بتوانيم حتي صادر كننده الياف با قيمت هاي بسيار مناسب به سایر نقاط دنيا باشيم.

لینک به دیدگاه

مثلث بازیافت (علائم و اعداد بازیافت بر روی پلاستیک های پلیمری)

 

recycle-diagram-Banner.jpg

چنانچه با دقت به بطری ها، ظروف و بسته بندی های پلاستیکی نگاه کنید متوجه وجود یک علامت مثلثی شکل (که با سه فلش انحنا دار ترسیم گردیده)، به همراه عددی داخل و یا حروفی در زیر آن خواهید شد. به راستی معنی هر کدام از این علامت ها چیست؟ کدام یک نشان دهنده بی خطر بودن برای سلامت انسانها است؟

پیش از پرداختن به تعاریف این نشانه های مثلثی شکل بهتر است به چند واقعیت توجه کرده و آنها را به خاطر سپرد:

١. اکثر پلاستیک های مورد استفاده در بسته بندی مواد از فرآورده های نفتی و ذغال سنگ تهیه شده و بنابراین قابل بازگشت به طبیعت نیستند. فرمول شیمیایی (زنجیره پلیمری) این پلاستیک ها تنها قابلیت شکسته شدن در برابر اشعه فرابنفش خورشید را دارد!! اما دانشمندان هنوز بطور دقیق نمی دانند که اثر گذاری خورشید در تبدیل پلاستیک به گرانول های میکروسکوپی چند قرن به طول می انجامد. به همین دلیل در برخی از نشریات طول عمر پلاستیک ها ۵٠٠ سال و در برخی دیگر ١٠٠٠ سال بیان شده است،که البته همه این ارقام فقط حاوی یک پیغام هستند: "پلاستیک ها برای مدت بسیار طولانی در طبیعت باقی می مانند. پس تا حد امکان باید از آنها استفاده کمتری شده و یا با استفاده مجدد از آنها ورودشان را به طبیعت به تاخیر انداخت".

 

٢. کلیه پلاستیک ها می توانند بازیافت شوند، به شرط این که ما آنها را به پایگاه های بازیافت تحویل دهیم! آمارها نشان می دهند که تنها ١٠% از بطری های پلاستیکی تولید شده بازیافت می شوند و ۹٠% دیگر بر روی زمین یا در اقیانوسها باقی می مانند.

 

٣. مطالعات نشان داده اند که بازیافت تنها یک عدد بطری پلاستیکی- در مقایسه با تولید آن- به اندازه روشن ماندن یک لامپ ۶٠ وات به مدت ۶ ساعت باعث صرفه جویی در مصرف انرژی می گردد.

۴. سوزاندن پلاستیک ها منجر به ورود حجم قابل توجهی از گازهای گلخانه ای به جو زمین شده و در نتیجه خطر سوراخ شدن لایه ازن و گرم شدن زمین را دو چندان می نماید.

 

 

 

انواع پلاستیک:

 

PET 1 – پلی اتیلن ترفتالات

 

plasticRecycle-01.png

کاربردهای بسته بندی: بطری نوشیدنی ها، بطری آب، بطری دهان شویه ها، ظرف کره بادام زمینی، ظرف سس ها، بطری آبمیوه، بطری روغن های مایع

موارد استفاده پس از بازیافت: تولید کیسه خرید، نخ، مبلمان، فرش، قاب سازی، تسمه، کفش های ورزشی، الیاف پلی استر، چمدان،کاپشن، کیسه خواب، قطعات خودرو

 

رتبه خطر: برخی از متخصصین معتقدند که بسته به چگونگی استفاده و درجه حرارتی که برای تهیه این نوع پلاستیک ها بکار می رود ممکن است در کار غدد درون ریز ایجاد اختلال کند. پس برای اطمینان بیشتر، فقط یک بار از بطری های آب یا نوشیدنی استفاده شده و از قرار دادن آن ها در فریزر و یا ریختن مایعات داغ درون آنها خودداری شود.

 

 

2 HDPE – پلی اتیلن سنگین

 

plasticRecycle-02.png

کاربردهای بسته بندی: بطری های مات شیر، آبمیوه، روغن های خوراکی، شیشه پاک کن، مایع سفیدکننده، محلول های ضدعفونی کننده و شوینده، شامپو،روغن موتور، کیسه زباله یا خرید، و بسته بندی ماست و کره و ...

موارد استفاده پس از بازیافت: تولید بطری شوینده های لباس، بطری روغن، خودکار، مخازن زباله و بازیافت، کفپوش، لوله،تخته، نیمکت، میز و صندلی مسافرتی، حصار، و صندوق های پست

 

رتبه خطر: بی خطر

 

3 PVC – پلی وینیل کلراید

 

plasticRecycle-03.png

کاربردهای بسته بندی: بطری های شیشه پاک کن، روغن های خوراکی ، محلول های ضدعفونی کننده و شوینده، شامپو، روکش سیم ها و کابل ها، وسایل پزشکی، لوله کشی، شلنگ های آب، پنجره ها

موارد استفاده پس از بازیافت: ساخت عرشه کشتی، قاب سازی، گلگیر خودرو، کابل، سرعت گیر، کفپوش، هشدار دهنده های جاده ای، و تشک

رتبه خطر: خطرناک به دلیل وجود کلرین. از تماس مواد غذایی گرم با این نوع پلاستیک و یا سوزاندن آن جداً خودداری شود.

 

 

4 LDPE - پلی اتیلن سبک

 

plasticRecycle-04.png

کاربردهای بسته بندی: بطری هایی که باید قابل فشرده شدن و انعطاف پذیر باشند، کیسه های نان، بسته بندی مواد غذایی یخ زده، روکش لباس ها، کیسه های خرید، مبلمان، کیسه جاروبرقی، و فرش

موارد استفاده پس از بازیافت: تولید سطل زباله، مخازن کمپوست، قاب سازی و کفپوش

رتبه خطر: بی خطر

 

 

5 PP – پلی پروپیلن

 

plasticRecycle-05.png

کاربردهای بسته بندی: بطری های حاوی محلول های غلیظ، ظرف ماست، بطری سس گوجه فرنگی، درب پلاستیکی بطری ها، نی نوشیدنی، و بطری شربت های دارویی

موارد استفاده پس از بازیافت: این نوع پلاستیک به ندرت بازیافت می شود. چنانچه برخی از مراکز بازیافت اقدام به این کار کنند می توان از آن جهت ساخت چراغ های چشمک زن، کابل های باطری، باطری خودرو، یخ شکن، جارو دستی، برس مو، پالت، و سطل زباله بهره برد.

رتبه خطر: بی خطر، بویژه در مجاورت با مواد غذایی داغ

 

6 PS – پلی استایرن

 

plasticRecycle-06.png

کاربردهای بسته بندی: ظروف یکبار مصرف، شانه تخم مرغ، بسته بندی انواع گوشت، بطری های حاوی قرص ها و کپسول ها، و کاور سی دی

موارد استفاده پس از بازیافت: تولید عایق حرارتی، کلید پریز، شانه تخم مرغ، دریچه کولر، خط کش، بسته بندی از جنس استایروفوم. بازیافت این نوع پلاستیک به سختی انجام می گیرد.

رتبه خطر: خطرناک، این نوع پلاستیک در مجاورت با غذای داغ آن را به شدت سمی می نماید.

 

7 OTHER – پلاستیک ترکیبی از انواع پلاستیک

 

plasticRecycle-07.png

 

کاربردهای بسته بندی: بطری های آب ١٠ و ٢٠ لیتری، ابزارهای ضد گلوله، عینک های آفتابی، دی وی دی ها، قطعات کامپیوتر، علائم ترافیکی، نایلون

موارد استفاده پس از بازیافت: تولید صفحات و تخته های پلاستیکی و محصولات سفارشی

رتبه خطر: نتایج برخی از تحقیقات بیانگر احتمال خطرناک بودن این نوع پلاستیک برای سیستم هورمونی بدن می باشد.

 

 

علائم بازیافت نخستین بار در سال ١۹۷٠ میلادی توسط گری اندرسون،دانشجوی سال آخر دانشگاه کالیفرنیای جنوبی در لس آنجلس طراحی گردید و سپس در کنفرانس بین المللی طراحی به عنوان قسمتی از یک مسابقه ملی میان دبیرستان ها و کالج های آمریکا ارائه شد. مسابقه مذکور در پاسخ به رشد روزافزون آگاهی مصرف کنندگان و حامیان محیط زیست و به مناسبت اولین روز جهانی زمین برگزار گردیده بود.

 

هر یک از سه فلش موجود در نماد بازیافت نمایانگر یک مرحله از فرایندی سه مرحله ای است که یک حلقه بسته (حلقه بازیافت) می باشد.

مرحله اول نشان دهنده جمع آوری مواد برای بازیافت می باشد. این مرحله توسط شما زمانی که مواد قابل بازیافت را جمع آوری و سپس تحویل غرفه های بازیافت می دهید انجام می گیرد. سپس مواد جمع آوری شده شسته و برای فروش به کارخانه های تولید کننده مواد و وسایل بازیافتی تفکیک می گردد.

فلش دوم در نماد بازیافت نشان دهنده فرآیند ساخت است.مواد قابل بازیافت به محصولات جدید برای مصارف خرده فروشی و یا عمده فروشی تبدیل می گردند.

مرحله سوم و نهایی خرید واقعی و استفاده از محصولات ساخته شده از مواد بازیافت شده می باشد.

 

منبع: parsethylene-kish.com

 

لینک به دیدگاه
  • 4 هفته بعد...

برگردان: مهندس تینا حقیقت نیا

پلی‌اتیلن ترفتالات یا به اختصار PET نوعی پلاستیک است که بسیار پرمصرف بوده و به راحتی قابل بازیافت است. بیشتر PET تولید شده به عنوان "پلی استر" در صنعت نساجی استفاده می‌شود. اما در این مقاله به مصرف نوع خالص‌تر PET در بسته‌بندی‌ها می‌پردازیم. از میان انواع بسته‌بندی‌ها، از PET بیشتر در تولید بطری‌های نوشیدنی استفاده می‌شود. "نقطه‌ای" که در ته این ظروف وجود دارد، اثر قالب‌گیری پلاستیک را نشان می‌دهد. از نظر شیمیایی، PET بسپاری گرمانرم با واحد تکراری C10H8O4است که طی واکنش بسپارش تولید می‌شود.

 

خواص و کاربردهای PET

PET کاربردهای بسیار گسترده و متنوعی دارد و در تولید بسیاری از محصولات پلاستیکی استفاده می‌شود. از آن‌جایی که PET بسپاری گرمانرم است؛ در دماهای بین 75oC و 255oC که به ترتیب دمای انتقال شیشه‌ای و دمای ذوب آن هستند، بسیار منعطف شده و به راحتی می‌توان آن را به شکل دلخواه قالب‌گیری کرد. از دیگر مزایای PET نفوذپذیری بسیار کم آن است که آن را گزینه مناسبی برای ساخت بطری‌های نوشیدنی ساخته است. از دیگر کاربردهای PET می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

 

• بسته‌بندی مواد غذایی (با قابلیت موج‌پزي (microwave))

• فیلم‌های نازک

• سلول‌های خورشیدی

• عایق‌های حرارتی

• نوار چسب

• نوارهای مغناطیسی

• پلی‌استر و دیگر تولیدات مرتبط با نساجی

 

بازیافت PET

بازیافت بسپارهای گرمانرم مانند PET معمولا آسان است. زیرا زنجیر‌های بسپار در دمای به نسبت كم شکسته شده و در نتیجه زنجیر‌ها در طول فرایند بازیافت تخریب نمی‌شوند. به همین علت می‌توان PET را تا زمانی که کاملا غیرقابل مصرف شود چندین بار بازیافت نمود. البته آلودگی، مشکلی است که می‌تواند باعث کم شدن تعداد دفعات بازیافت شود.

 

فرایند بازیافت در هر کارخانه ممکن است متفاوت باشد اما به صورت کلی شامل مراحل زیر است:

 

• بطری‌ها یا به صورت دستی یا با دستگاه‌های خودکار آشغال‌زدایی شده و به مرحله بعدی فرستاده می‌شوند.

• داخل و بیرون بطری‌ها شسته می‌شود تا هیچ مایع یا آلودگی‌ای باقی نماند.

• با استفاده از اشعه فروسرخ پی می‌برند که چه بسپارهایی در ساختار بطری‌ها وجود دارد.

• ممکن است بطری‌ها را بر اساس رنگشان هم تفکیک کنند: بی رنگ، آبی، سبز و یا رنگ‌های ترکیبی دیگر که در این صورت محصول با کیفیت‌تر خواهد بود.

• بطری‌ها را به شکل پَرَک، تکه تکه کرده و دوباره می‌شویند. البته می‌توان این مرحله را انجام نداد و مستقیما بطری‌ها را ذوب و سپس شکل‌دهی کرد.

• پلاستیک‌های خُرد شده را ذوب کرده و به شکل دانه در می‌آورند.

 

بیشتر بطری‌های پلاستیکی ترکیبی از چند نوع بسپار است که معمولا از ترکیب PET با PP یا PVC به دست می‌آید. روش‌های گوناگونی برای جداسازی ترکیبات پلاستیکی از هم وجود دارد. برای جدا کردن PET از PP، از روش "شناور شدن" استفاده می‌شود. مبنای استفاده از این روش، چگالی بیشتر (PET (1.43-1.45 g/cm3 نسبت به (PP (0.93-0.95 g/cm3 است. در نتیجه زمانی که تکه‌های پلاستیکی را داخل تانک آب می‌ریزند، پرک‌های PET به ته ظرف رفته اما پرک‌های PP روی آب شناور می‌شوند.

 

جدا کردن PET از PVC کاری مشکل است. زیرا این دو بسپار هم از نظر شکل ظاهری و هم از نظر چگالی بسیار مشابه یکدیگرند. اما این جداسازی بسیار ضروری است؛ چه اگر اندکی PVC به همراه PET وارد چرخه ذوب و شکل‌دهی شود، باعث تخریب مذاب می‌شود. برای جداسازی می‌توان از پرتو فروسرخ نزديك یا (NIR (Near Infrared Radiation استفاده کرد. البته از این روش نمی‌توان در جداسازی قطعات پلاستیکی که رنگ‌های تیره دارند استفاده کرد؛ زیرا پرتو فروسرخ را جذب کرده و تشخیص غیر ممکن می‌شود.

 

برای اطمینان از جداسازی کامل انواع مختلف پلاستیک‌ها در فرایند بازیافت؛ شماره‌ای به هر نوع بسپار اختصاص داده شده است که معمولا در انتهای قطعات پلاستیکی درج شده است. شماره‌ای که نشانگر PET است، عدد"1" است.

 

در حدود 92% از مقامات محلی انگلستان طرح‌هایی برای جمع آوری بطری‌های پلاستیکی ارائه کرده‌اند که بطری‌ها یا مستقیما از خانه‌ها و یا مناطق مشخص شده‌ای جمع‌آوری می‌شوند. دستگاه‌های خودکاری که بدین منظور برای دریافت بطری‌ها طراحی شده‌اند(reverse vending machines) ؛ با استقبال مردم روبه رو شده و بازیافت را برایشان راحت‌تر ساخته است.

 

مزایای زیست محیطی بازیافت PET

PET ماده‌ای سودمند است که در چند دهه اخیر مصرف آن روندی رو به رشد داشته است. استفاده از PET در تولید بطری‌های آب، بازار این ماده را داغ‌تر کرده است به طوری که در انگلستان روزانه 15 میلیون بطری پلاستیکی استفاده می‌شود و به طور تخمینی می‌توان گفت که حدود 11% از زباله‌های خانگی، پلاستیک‌ها هستند که از این مقدار، 40% آن را بطری‌های پلاستیکی تشکیل می‌دهند.

 

مقدار انرژی در واحد حجم مورد نیاز برای تولید بطری‌های PET برابر با 5.4 MJ/Litre است که نسبت به تولید بطری‌های شیشه‌ای و آلومینیومی بسیار کمتر، اما از تولید بطری‌های PE (مورد استفاده در بطری‌های شیر) بیشتر است.

 

بازیافت PET مزایای زیادی دارد: کاهش وابستگی به منابع نفت و گاز، کاهش حجم زباله‌هایی که در زمین‌ها دفن می‌شود، کاهش تولید گازهای گلخانه‌ای که در جو زمین قرار می‌گیرند.

 

از PET بازیافت شده غالبا برای تولید محصولات زیر استفاده می‌شود:

 

• الیاف (فرش و موکت‌های ارزان قیمت، پارچه‌های کرکی)

• نوارهای مخصوص بسته بندی

• بسته بندی‌های غذایی و بطری‌ها

• ورق‌های پلاستیکی

 

 

مرجع:

G. Thomas., Recycling of polyethylene terephthalate (PET or PETE).

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

 

منبع : مجله بسپار

لینک به دیدگاه

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...