Neutron 60966 اشتراک گذاری ارسال شده در 24 تیر، ۱۳۹۰ دوره صفویه از سده پانزده میلادی به بعد با تثبیت و تحکیم قدرت های دولت مرکزی در کشور های اروپایی، طبقه فئودال حاکم بر جامعه برای جلو گیری از بحران های داخلی، متوجه سرزمین های خارج از اروپا شد و و وقتی دریانوردان اروپای غربی در خلال سده پانزده میلادی بر فن اقیانوس پیمایی مسلط شدند دوره اکتشاف جغرافیایی، به منظور دست یابی به منابع طبیعی و بازار در قاره های دیگر آغاز شد. ایرانیان برنج زیاد می خوردند ایرانی ها برنج را به هزار قسم درست می کنند، برنج غذایی است سالم و آن را عالی در یافته ام. در مهمانی ها برنج غذای اصلی است. دلاواله پیترو - روزنه ای به تاریخ ایران در سده های گذشته- قریب، دکتر ژان. صفحه 186 ایرانیان خیلی اختراع نمی کنند ولی خیلی خوب تقلید می کنند ایرانیان خیلی مخترع نیستند، لیکن چنان فهم و شعور دقیقی دارند که وقتی چیزی را بخواهند بی درنگ تقلید میکنند. به این ترتیب همه چیز دارند، چه مردان دانشمند و چه مردان اهل فن و همچنین می کوشند تا آنچه شما داری فراگیرند تا دیگر به مشا نیازی نداشته باشند. دو پرونس، پا سیفیک (1570 - 1653)- همان کتاب صفحه 154 ایرانیان به ستاره شناسی باور دارند ایرانیان بی اندازه مایل به دانستن آینده هستند و به این جهت ستاره شناسان و طالع بینان را شخصیت های خیلی مهم می دانند و با منجمین به منزله هاتفان غیب مشورت می کنند. تاورنیه، ژان باتیست. سفرنامه تاورنیه - صفحه 615 ایرانی ها بد دهان اند ایرانیان بسیار بد دهان هستند و حرف های رکیک و دشنام بسیار دارند. دو مرد هنگام گلاویز شدن، با زبان به جان هم می افتند. اما هرگز از دهانشان کلامی کفر آمیز علیه خدا مانند ما اروپاییان خارج نمی شود. همان، صفحه 616 ایرانیان تجمل گرا هستند در ایران هزینه زیادی صرف تجمل گرایی می شود. چنانکه در سفر نامه خود مکرر ذکر کرده ام بزرگان همه، دستگاه عریض و طویلی دارند. یراق اسب ها همه طلا و نقره و نوکر زیاد داشتن از ضروریات اشراف است. همان، صفحه 617 ایرانیان به دید بازدید اهمیت می دهند ایرانیان عادت دارند در تمام عید ها رسمی با هم دید و بازدید کنند. اول بزرگان در منزل می نشینند و زیر دستان به دیدن آنها می روند. سپس آنها سوار اسب شده به بازدید زیر دستان می روند. همان، صفحه 618 ایرانیان به راحتی دیگران را در غذای خود شریک میکنند ایرانیان مردمی شرافتمند و هرکس بر ایشان هنگام غذا وارد شود با خوش رویی به وی خوراک می دهند، بر عکس اخلاق فرانسویان که زمان خوردن در را به روی خود میبندند. روزنه ای به تاریخ ایران... . صفحه 188 ایرانیان بسیار به شعر اهمیت می دهند شعر آنچنان اهمیتی نزد ایرانیان دارد که می توانم بگویم هیچ ملتی از این جهت به پای آنان نمی رسد. سفرنامه الئاریوس (بخش اول)- صفحه 307 ایرانیان اهل تعارف اند هنگام گفتگو کلمات مودبانه و متواضعانه ای به کار می برند، برای مثال هنگامی که را به درون خانه خود دعوت می کنند میگویند : «خانه ما ار منور فرمودید»، «قربان شما»، «چشمم کف پایت» و ... . ایرانیان بیش از فرانسوی ها میدانند که چگونه الفاظ را بیارایند و خوش آمد گویند، ولی این تعارفات اکثرا توخالی و پوچ است!. سفرنامه الئاریوس، صفحه 189 ایرانیان آزادی دگر اندیشان و خارجیان را محترم می شمارند با ایرانیان بذله گو و خوش طبع که اصول فلسفی و ریاضی ما را دارند، نه علم و فلسفه دینی مارا، می توان در ملا عام و بدون حراس از قاضی راجع به دین و مذهب مباحثه کرد، ولی نمی توان اعتماد آنان را جلب کرد. مسیحیان و خارجیان علاوه بر آنکه آزادند تا درباره کیش و آیین صحبت کنند میتوانند لباس ایرانی بپوشند و شمشیر ببندند. روزنه ای به تاریخ ایران... . صفحه 30 ایرانیان با ادب و نزاکت سخن می گویند آیین سخن گفتن ایرانیان بسی دل نشین و مهر آمیز و مردمی است. در وقت پذیرایی به کسی که به دیدارش آمده با گشاده رویی و لبخندی نوازشگر خوشامد گویی هایی از این دست را بر زبان می آوردند: صفا آوردی، خوش آمدی، جای شما خالی بود و ... . یکی از نزاکت هایی که در زبانشان وجود دارد این است که همیشه در حرف زدن چه از دیگران باشد چه از خودشان، سوم شخص به کار می برند. باز هم تکرار می کنم، ایرانیان یقینا مهربان ترین مردم جهان هستند. گیرا ترین روش ها جذاب ترین هنجارها، لطیف ترین خلق و خوش ها را دارند. شاردن، ژان- سفرنامه شوالیه شاردن، ج 2، ص 771 ایرانیان تحمل مرارت برای پژوهش را درک نمی کنند ایرانی ها نمی توانند بپذیرند که کسی زحمت دو هزار فرسنگ را با آن همه خطرات و ناراحتی ها تحمل کند تنها برای آنکه ببیند مردم در ایران چگونه هستند و آنجا چه می گذرد. شارن، ژان - روزنه ای به تاریخ ایران... . صفحه 151 در ایران حکومت مطلقه با هیچ مانعی رو برو نیست شاه صفوی در اعمال قانون از حقوقی کاملا نا محدود و مستقل بر خوردار است. در اروپا قدرت دولت یا با توافق رسمی و شناخته شده یعنی توسط قانون اساسی محدود می شود یا با موانعی غیر متعارف و در عین حال غیر قابل غلبه بر سر راه آن وجود دارد. پادشاه صفوی به هر کاری مجاز است و هیچ مانعی بر سر راه سلطنت خود نمی شناسد. عقد قراردادها، اعلان جمگ و صلح، وضعیت مالیاتی و حتا اختیار جان و مال هر فرد همه در دست شاه کشور است. کمپفر انگلبرت - سفرنامه کمپفر به یاران، ص 13 ایرانیان برای رهبران خود تقدسی فطری قائل اند شاه صفوی قدرتی از نوع دیگر هم دارد که خاص خود اوست، یعنی نوعی تقدس آمیخته به احترام، نه از آن گونه که ما در اروپا برای شاهان قائلیم، بلکه تقدسی فطری است که از زمان تولد شاه همراه اوست. این تصور چنان در مردم رسوخ یافته که بسیاری از بیماران شفای خود را بیشتر در آب لگن دستشویی شاه می جویند تا در داروی دواخانه. همان، ص 14 و 15 در ایران تنها قانون اراده شاه است سلطنت مطلقه ایران، خودکامه ترین پادشاهی است که ممکن است وجود داشته باشد. مال و جان تمام اتباع در هر شرایط و در هر مقامی در اختیار اوست. لبرون، کورنی - روزنه ای به تاریخ ایران... . ص 73 منبع: باشگاه دانشجویان پیام نور. 17 لینک به دیدگاه
Neutron 60966 مالک اشتراک گذاری ارسال شده در 24 تیر، ۱۳۹۰ دوره قاجاریه ایرانیان از یک استبداد به استبدادی دیگر پناه می برند در تمام کشور های اسلامی، هیچکس از چگونگی اداره دولت و فرمانروایی کشور آگاه نیست و نمیدانند که دانستن این امور چه اندازه از آنان دفع شر می کند و چه قدر هم استفاده دارد. در میان مردم کشور های اسلامی نه فقط کوششی در جهت آزادی ملت ها نشده، بلکه حتی تلاشی هم به عمل نیامده تا حد و مرزی برای اقتدار سلاطین بگذارند تا سدی در برابر ستم ها و تجاوزات آنها باشد. [دقیقا همین طور است، چنانکه ویل دورانت در کتاب درآمدی بر تاریخ تمدن می نویسد: « کشورهایمان چون از تجمع ما پدید آمده اند، همان هستند که ما هستیم، قوانین و احکامشان بر مبنای طبایع ما، و اعمالشان کردار زشت و زیبای ماست در مقیاسی بس بزرگتر.»] و هرگاه ستم ستم سبب بروز شورش شده، در اثر نا آگاهی مردم نسبت به چگونگی اداره دولت و حقوق خود، نتیجه این شده که پس از بر اندازی یک ستمگر، ستمگر دیگری را بر خود مسلط کرده اند. [ به روشنی چنین چیزی را من در دوره خودم و تاریخ نزدیک به خودم نگریسته ام. فراز و نشیب های حکومتی در جامعه سنتی ایران عبارت است از: استبداد، فتنه و آشوب - سرنگونی یک دولت استبدادی سبب تغییر نظام استبدادی نمی شود چون نه بدیلی برای این نظام متصور است، نه ضابطه ای برای انتقال قدرت وجود دارد. چنین حادثه هایی که بر اثر فتنه و آشوب و شورش داخلی یا خارجی پیش می آید سبب هرج و مرج و غارت می شود.] تاریخ ایران پس از یورش اعراب به این روزگار بر همین منوال است و تغییری در وضع این کشور پدید نیامده است، بنابراین آبادانی کشور کاملا بستگی به منش و صفات شخص پادشاه دارد. اگر چه از دوهزار سال پیش تا به این روزگار، هیچ کشوری به اندازه ایران دستخوش حوادث و دگرگونی های ویرانگر نبوده، اما شاید هیچ کشوری به مانند ایران نباشد که تغییر در اوضاع آن این قدر کم باشد. شکل دستگاه پادشاهی و شکل دولت و اداره کشور، تجمل پرستی، عادات و رسوم در شهر ها، مردم وحشی کوهستان ها و روش مقابله با دشمن از دیرباز تا کنون فرقی نکرده و یکسان مانده است. ملکم، سرجان. تاریخ ایران - جلد 2، صفحه 315 و 316 ایرانیان در ساخت مصنوعات استعداد و مهارت دارند ولی از حمایت حکومت ها برخوردار نمی شوند ایرانیان در ساختن ابزار صنعتی، از هیچ یک از ملل شرق کمتر نیستند. کار در صنعت آهن و فولاد را خوب پیش می برند. توپ ریختن و تولید جنگ افزارهای دیگر نیز میان ایشان متداول است و در این راه اگر حکومتی می داشتند که آنها را به دانش و کسب مهارت های فنی در صنایع جدید ترغیب می کرد به زودی با صنعت کاران اروپایی کوس رقابت و برابری می زدند. بدین دلیل که در کنده کاری، منبت کاری، و مطلا کاری کمتر ملتی بیش از ایشان حذاقت دارد. همچنین مینا کاری را در غایت نفاست انجام می دهند. همان، ص 271 ایرانیان چون به جاه و مقام می رسند اسراف کار و حریص می شوند چون ناپایداری جاه و مقام بر وزیران، بزرگان و فرمانروایان کشور آشکار است، همیشه در خرج اسراف می کنند. خانه های مجلل، باغها با حوض های فواره دار و باغچه های آراسته می سازند. بر بهترین اسب ها رکاب می زنند، لباس های فاخر می پوشند، فرش هاس نفیس در خانه ها می گسترانند و زن های متععد می گیرند. همان، ص 290 [ به راستی که این چنین است.] ایرانیان متملق زور گوها هستند ایرانیان بی شرمانه تملق زورگو را می گویند و همیشه می گویند: «دستی را که نمی توانی ببری، ببوس» به چشم آنان حق معنایی ندارد. حق با زور است و یا حق با کسی است که با زور پیروز شده. ژوپر. آمده، مسافرت در ارمنستان و ایران. بنیاد فرهنگی ایران، صفحه 247 [ امروزه نیز تملق گویی در مناسبات اجتماعی ایرانیان قابل مشاهده است. شماری در گفتار خود گاهی اغراق می کنند و روحیه تملق در برابر صاحب قدرت به قوت خود باقی است. هر چند به نظر من فرهنگ ایرانی از تملق و چاپلوسی ارزیابی منفی دارد] ایرانیان دقیق و موشکاف اند ایرانیان در دانش ها، هنرها و به طور کلی در هرکاری که تعمق می کنند، کامیاب اند. با اندکی تامل در کاری خبره می شوند و فریب دادن آنان بسیار دشوار است.همان، ص 242 ایرانیان قسم دروغ می خوردند دروغ، بیماری و عیب ملی ایرانیان است و سوگند شاهد بزرگ این مدعاست. سخن راست را چه احتیاج به سوگند؟ به جان تو، به جان خودم، به مرگ بچه ام، به مرگ تو، به ارواح خاک پدرم، به این نان و نمک، به پیغمبر، به قرآن، به خدا و ... از جمله اصطلاحات رایج در سوگندهایشان است. موریه، جیمز جوستی نین - کتاب سرگذشت حاجی بابای اصفهان، ص 257 گفتم بد نیست کمی هم راجع به نظر بیگانگان نسبت به چهره های ایرانیان بگوییم. زبان فارسی شیرین ترین زبان دنیاست کلماتی مانند عسل از دهان آنان بیرون می آید، زیرا زبان فارسی شیرین ترین زبان دنیاست. سولتیکف، الکسیس - مسافرت به ایران در ایران ارتقا طبقاتی امر ممکنی است هیچ کشوری مثل ایران نیست که در آن هرکس بتواند با کسب شرایط ترقی از طبقه ی پایین به مقام بلند برسد. جای بسی شگفتی است که چگونه در ایران، میرزا بنویسی ساده و دون پایه می تواند به آسانی خود را در ردیف اشراف وارد سازد و در این راه هم هیچ کس نتواند مانع ترقی او شود. اما همین اشخاص پس از احراز مقامات مالی هرگز نمی توانند رفتار گرایی و سجایای اولیه خود را ترک کنند. سفرنامه اوژن فلاندن به ایران. چاپ سوم صفحه 336 ایرانیان «آری» می گویند ولی چون «نه» عمی می کنند یکی از ایرانیان از من خواهش کرده بود که به حاکم فارس سفارش کنم تا دستور دهد خزانه داری طلب او را بدهد. حاکم فارس با اینکه نهایت احترام را برای من قائل بود و بهترین پذیرایی ها را از من کرد، چون با او در این باره صحبت کردم، اول به حرف هایم گوش داد و آنگاه که دانست به صرفه اش نیست، سعی کرد تا به هر شیوه از زیر بار خواهش من شانه خالی کند. لذا هر دفعه امروز و فردا می کرد و هر روز می گفت: «فردا...». ایرانیان این قبیل کارها را به روز دیگر موکول می کنند و فورا کلمه فردا را بر زبان می آورند. همان326. [ من اسم این کار رو میذارم رودرواسی، ایرانی ها بیشتر اوقات از آوردن کلمه «نه» خودداری می کنند در صورتی که خودشان می دانند که این نگفتن «نه» جز زیان چیز دیگری برایشان ندارد] ایرانیان علاقه شخصی را برای تحصیل علم و قبول مخاطرات کافی نمی دانند ایرانیان هرگز باور ندارند که ممکن است علاقه شخصی انسان در راه تحصیل علم و صنعت تا این حد باشد که به خاطر آن رنج سفرهای دور و خطرناک را به جان بخرد و تن به مشقت دهد. آنها می گفتند خارجی ها درصدد یافتن غنایم و گنج ها هستند. اول سنگ نبشته را می خوانند بعد گنج ها را که در ویرانه های تخت جمشید یا جاهای دیگر است پیدا می کنند. ایرانیان به همین دلیل است که سنگ نبشته ها را «گنج نامه» می نامند. همان 259 ایرانیان مهربان اند بیان سپاسگزاری قلبی ام به خاطر مهربانی ها و الطافی که در خلال اقامت موقتم در این کشور از بالاترین مقامات تا پایین ترین طبقات ایرانی دیده ام، وظیفه بسیار دلپذیری است. برخورد های انان که در سینه ی من احساس حق شناسی را چون شعله ای بر افروخته است، گرانبهاترین گوهری استکه خاور زمین می توانست به من ارزانی دارد. دوبد، کلمنت اگوستوس. سفرنامه لرستان و خوزستان. ص 126 ایرانی دروغ گو است ایرانی اگر هر کلمه را به طور موکد تکرار می کند، به راستگویی چندان پایبند نیست و از هنگامی که سعدی گفت: «دروغ مصلحت آمیز به از راست فتنه انگیز» هر دروغ و دغلی را مصلحت آمیز می شمارند. از طرف دیگر اصراری ندارد که مخاطب گفته های او را باور کند یا نکند و هرگاه مچش را بگیرند با لبخندی به دروغ بودن گفته خود معترف می شود. پولاک، یاکوب. سفرنامه پولاک (ایران و ایرانیان)- انشارات خوارزمی. ص46 ایرانی ناسزا گو است نفرین و ناسزا از مشخصات ایرانیان است. معمولا هدف ناسزا، خود شخص نیست، بلکه خانواده او بخصوص پدر، مادر و یا قبور گذشتگان وی است زیرا بر حسب مفهومی که زندگی خانوادگی دارد، فحش به خانواده بسی ناگوارتر از دشنام به خود مخاطب است. رایج ترین آنها عبارت است از «پدر سوخته» و «پدر سگ». اغلب فحش هایی که برای زنان به کار می رود چندان رکیک است که به ترجمه آنها مجاز نیستم و این کلمات قبیح را اغلب از دهان کودکان خردسال می توان شنید که بر معنای آنها نیز وافق نیستند و به تقلید از بزرگترها به کار می برند. همان ص22 [برای ما ایرانیان تحقیر جنسی یکی از بدترین انواع ناسزاگویی هاست که به فحش ناموسی معروف است.] ایرانی به خانواده پایبند است ایرانی درک نمی کند که چگونه می شود دور از خانواده به سر برد یا از کار و سرنوشت آنها غافل ماند. بدین علت بود که روزی صدر اعظم از من پرسید آیا در اروپا هیچ خویشاوندی ندارم. پس از آنکه به پرسش او پاسخ مثبت دادم با ریشخند از من جویا شد که« پس نکند با قجران خویش و قومی!»همان، ص 159 ایرانی خواب آلوده و سست است افتخارات ملت ایران که یکی از جالب توجه ترین ملل عالم است بیشتر، از عظمت گذشته او ناشی می شود و مادامی که گرفتار عوارض کهولت نشده باشد کاملا شایستگی آن را دارد بار دیگر که در تاریخ و فرهنگ جهان بشری نقش بسزا را بعهده بگیرد. همان ص 9 و 10. هرگاه به منابع و امکاناتی که ایرانیان در اختیار دارند می اندیشم و قبل از همه، نژاد نیرومند و بیدار آن ملت را در نظر می آورم الزاما به این نتیجه می رسم که بار دیگر از خواب آلودگی و سستی فعلی نجات خواهند یافت و تجدید حیات خواهند کرد. زمانی کشوری دچار زوال می شود که اهالی آن به فساد گرفتار شده باشند. چنین مطلبی در مورد ایران مصداق ندارد و به هیمن دلیل آینده ای خوش برای آنان قابل پیش بینی است.همان ص 331. [ حدود 150 سال از پیش بینی پولاک سپری شده است. اما هنوز ایرانی از سستی و رخوت خارج نشده و آنچنان که باید در این مدت نتوانسته است از لحاظ علمی و فرهنگی جایگاه در خور خود را بیابد.] ایرانیان با کم آبی مبارزه کرده اند ایرانیان از مدت ها پیش تیز هوشی خود را به کار انداختند تا به شیوه هیا گوناگون کمبود برف و باران را جبران کنند. رایج ترین تمهیداتی را که برای آبیاری مصنوعی مزارع به کار گرفته اند، از این قرار اند: قنات ها، تقسیم و انشعاب رودها، سدها و بندها و چاه ها. همان ص 345 صاحب منصبان ایرانی بر اساس اعمال نفوذ، رشوه و روابط تعیین می شوند سرباز ایرانی نیرومند، خوش اندام و قانع است. سختی های بسیار را از قبیل تشنگی، گرسنگی، سرما و بی خوابی و پیاده روی ممتد تحمل میکند. از آن گذشته فطرتا جسور است. خلاصه تر بگویم در این مملکت مصالح خوب برای تشکیل یک سپاه عالی وجود دارد. اما صاحب منصبان از هیچ یک از فنون نظامی مطلع نیستند. یک پسر بچه شانزده ساله از مدرسه بیرون می آید و بر اثر اعمال نفوذ، رشوه دادن، خریدن و یا ملاحظات خانوادگی به منصب سرتیپی می رسد! کار مهم این صاحب منصبان این است که مزد سربازان را به جیب بزنند و وجوهی را که باید صرف خوراک و پوشاک سربازان شود بالا بکشند. همان ص 46[ امروزه هم در مسائل مختلف رشوه دادن، ملاحظات خانوادگی و پارتی بازی به روشنی دیده می شود] ایرانی در پذیرایی از مهمان دست و دل باز است هیچ چیز برای یک ایرانی غم انگیزتر از آن نیست که ناگزیر باشد غذای خود را در تنهایی بخورد. این مطلب حتی در مورد طبقات کم درآمد هم مصداق دارد. ایرانی در خرج برای پذیرایی از مهمان اسراف می کند، چنانکه گاه مقدار غذایی که برای صد نفر کفایت می کند، در برابر معدودی مهمان می گذراد. همان، ص82 [ محمد حسین ادیب در کتاب جامعه شناسی ایران می گوید: ایرانیان نوعا در پذیرایی از مهمان از قدرت خرید واقعی خود، بیشتر هزینه می کنند و گونه ای اغراق در توانایی قدرت خرید در این موضوع مشاهده می شود. در واقع ایرانی می کوشد جایگاه طبقاتی خود را پنهان سازد و آن را در طیف های بالاتری نشان دهد. اغراق در نمایش تمکن باعث کاهش سطح رفت و آمد فامیلی می شود. نظر به اینکه رفت و آمد های فامیلی مهمترین تفریح جامعه شهرنشین ایران است.] ایرانی به گذشته نگاه می کند نه به آینده اگر در ایران با صد نفر از فهمیده ترین و برجسته ترین افراد صحبت نمایید، می بینید که هیچکس در فکر اصلاح کشور نیست و حتی در مخیله کسی خطور نمی کند که درآینده می توان این وضع را تغییر داد و همان طور که همه چیز دنیا عوض می شود، زندگی اجتماعی و سیاسی ایران هم باید عوض گردد. ولی در عوض تمام صحبت های آنان مربوط به گذشته است. هر لحظه دم از بزرگان و پهلوانان گذشته می زنند و به وجود آنها افتخار می کنند و به همین ترتیت همواره فکر آنها معطوف به گذشته است. شاید هم حق با آنان باشد، چرا که ما هیچ چیزی را در زندگی خود پیدا نمی کنیم که مبدا ان مشرق زمین نباشد و هر پیشرفتی که نصیب بشر شده از مشرق زمین گرفته شده است. منتها ما پس از اینکه افکار و علوم را از آنها اقتباس کردیم، به نوبه خویش در آنها دخل و تصرف کردیم و تغییراتی به وجود اوریدم که به کمال یا رفع نواقص آنها شد. گوبینو، ژوزف آرتوردو. سه سال در ایران. انتشارات کتابسرا، ص 161 ایرانی راحت طلب، مهمان دوست، مطیع پدر و مادر مهربان با خدمه، درستکار در کسب، بخشنده و اهل تسامح است ایرانی راحت طلبانه، می خواهد همه چیز را دلپسند خود سازد. میهمان دوست است، به ویژه نسبت به بیگانگان با نظر خوش نگاه می کنند. فضیلت های خانوادگی اش زیاد است. نسبت به فرزندانش با گذشت و مهربان است. در مقام پسر، احترام بسیاری برای پدر و مادر قائل است. عشق و علاقه وافری به مادر دارد. هرگز نمی گذراد او گرسنه بماند و خواسته های مادرش برای او به منزله قانون است. با مادر بزرگ با احترام رفتار می کند. بردگان سیاه و لله ها خیلی محترم هستند. ایرانیان نسبت به خدمتکاران خود بسیار مهربان اند و چه بسا خدمتکاران ، ارباب را «پدر» خطاب می کنند. من هرگز ایرانی را ندیده ام که به اسب و برده اش بی محبت باشد و اگر فقیر شد نخست پیراهن خود را می فروشد سپس برده اش را. البته با آنکه در غالب ادوار تاریخ ایران برده داری تاریخی وجود داشته است، ولی همچون یونان و روم در دوران باستان و و بردگان سیاه در آمریکا در دوران جدید برده داری تولیدی به هیچ وجه دیده نمی شود. به طور کلی بازرگانان ایرانی از نظر اخلاقی در مقایسه با اروپا وضع نا مساعدی ندارد. درستکاری در معاملات و رعایت انصاف از طرف کسبه و بازرگانان ایرانی، نسبت به همه حتا با خارجیان، مغایر با اظهارات و نوشته های محققان و نویسندگان انگلیسی می باشد.[ البته امروزه تمامی آن ویژگی های پسندیده، آن هم در مقایسه با دوره انحطاط قاجاریه، جای خود را به تقلب، دغلکاری، بی ادبی، خشونت و عدم احساس مسولیت داده] ایرانیان نسبت به تهیدستان بدون تظاهر بخشنده هستند. رویهمرفته در ایام عادی کسی از گرسنگی نمی میرد. «مسامحه» صفت ایرانیان است. فردا پاسخ همه خواسته هاست و فردا یعنی تاخیر بی نهایت. شکنجه، تنبیه غیر عادی و دردناک جزء اصول قضایی آنان است. زندان انفرادی و مجازات های دراز مدت ندارند. به ندرت کسی را بیش از یک سال در زندان نگاه می دارند. معمول است که در سال نو با عفو ملوکانه زندانیان را به طور جمعی آزاد می کنند. ایرانیان خود را پاکیزه نگاه یم دارند و خودشان و لباسشان را زود به زود می شویند. و ظاهر خود را به بهترین وضع می آرایند و همه حیوانات را دوست می دارند. دکتر ویلز، ایران در یک قرن پیش (سفر نامه دکتر ویلز). انشارات اقبال، ص 354 تا 358 ایرانیان به سنن و آداب دیرین خود پایبند اند ایرانیان ذاتا به سنن و آداب و رسوم دیرینه خود دلبستگی تام دارند و در تمام انقلاب هایی که بر اثر تهاجم های خارجیان در این سرزمین روی داده، ایرانیان همیشه کوشیده اند که از سنتها و از عادات نیاکان خود دست نکشد. ایرانیان نه تنها به آداب و رسوم فاتحان اعتنایی نکرده بلکه آنها را هم به آداب و رسوم خود آشنا و آموخته ساخته و در بعد در خود تحلیل برده است. المانی، هانری. سفرنامه از خرسان تا بختیاری. [ ایرانیان هیچگاه به تقلید بی چون و چرا از دیگران نپرداخته اند و هرچه را که از دیگران ستانده اند با دانش و بیشن خود در آمیخته اند و تعالی بخشیده اند و مهر هویت فرهنگی خویش را بر آن نقش کرده اند. شاید امروزه کمی در این امر سستی شده اما همیشه در درازنای تاریخ همه آفریده های فرهنگ ایران، چه پیش و چه پس از اسلام، در تمامی زمینه ها به روشنی و به گونه خیره کننده، هویت ایرانی خود را بیان می دارد. هنر برخورد آگاهانه با فرهنگ های دیگر و بهره جستن از آنها به دور از غرض شدن و از دست دادن هویت از ویژگی های تابناک فرهنگ ایرانی است. ایرانی از فرهنگ تقلید و تسلیم دور بوده و همیشه حرفی برای گفتن داشته است.] ایرانیان برای باز کردن سر صحبت از آب و هوا سخن می گویند ایرانیانی که به دیدن ما می امدند، راست و دو زانو روی قالی می نشستند و با گفتن از وضع هواسر صحبت را باز می کردند و چندان از سرما و گرما می گفتند که خسته می شدیم.سفرنامه یوشیدا ماساهارو. انتشارات آستان قدس رضوی ایرانیان در رابطه با اقلیت ها آزاد اندیش و بزرگ منش اند به رغم تعصبات شدید مذهبی که بین کشورهیا اسلامی است، ایرانیان درباره پیروان مذاهب دیگر بسیار آزاد اندیش و بزرگ منش اند، برای مثال ترکمن های سنی، که از قبایلی هستند که همیشه با ایرانیان بد رفتاری می کنند، همه ساله برای رفتن به مکه از این کشور می گذرند، بی آنکه با کوچکترین آزار یا ناراحتی روبرو شوند. اورسل، ارنست. سفرنامه اورسل، انشارات زوار ایرانی فرهنگ خود را حفظ می کند ملت ایران چون کهنسال است و ریشه های مستحکمی در سده ها و اعصار گذشته دارد، ملتی پابرجا و پر جاذبه است. به همان سادگی که نیاکان این ملت، مهاجران مقتدر یونانی، مقدونی و گرجی را مجذوب خود نمودند، هر عنصر خارجی دیگر را نیز در خود مستحیل کرده و همسان خود می گردانند. سلسله ای که هم اکنون در ایران سلطنت می کند، اگه چه از ریشه و تبار ترکمن است اما آنها ترکمن بودن خود را فرامش کرده اند. همچنین تعداد زیاد لهستانی که به ایران پناهنده شده اند، زبان و دین این مملکت را به جای زبان و دین خود پذیرفته اند و کودکان خود را کاملا ایرانی بار آورده اند. همان کتاب ص 270 [ هگل فلسوف بزرگ آلمانی معتقد است که « تکامل با تاریخ ایران آغاز می گردد» ملت ایران بارها در تاریخ نشان داده است که چگونه ملتی مغلوب می تواند از راه صلح بر غالب پیروز گردد. به راستی فرهنگ و تمدن درخشان ایران از دوران باستان الگوی آموزش و فراگیری همزیستی مداراجویانه ی آیین ها بوده و این حقیقتی یست که اندیشمندان جهان به آن گواهی داده اند. آرنولد توین بی مورخ نامی انگلیسی در کتاب تاریخ تمدن (ترجمه یعقوب آزند) می گوید: « نه تمدن چین و نه تمدن ارتدوکس شرقی روسیه، هیچکدام فرمانروایان مغولی چین و فرمانروایان مغولی روسیه را تحت تاثیر قرار ندادند، اما فرمانروایان مغولی ایران جذب اسلام گردیدند و هیمن مساله یک پیروزی فرهنگی برای تمدن اقوام مغلوب اسکان یافته بر فاتحین نظامی و خانه به دوش محسوب می شد.»] انحطاط و فساد چون لایه ای ضخیم روی ایران کشیده شده است آیا ایران دوباره زنده خواهد شد؟ آیا جنبش بیداری نوین ایران که توسط روشنفکران و اندیشمندان این قوم با استعداد رهبری می شود، ریشه خواهد دوانید؟ آیا کوشش های آنها به نتیجه خواد رسید و این کشور حیاتی تازه خواد یافت؟ آینده به این پرسش ها پاسخ خواهد داد. گروته، هوگو. سفرنامه گروته، نشر مرکز [ این پرسشِ ابتدای سده بیستم همچنان پس از گذشت یکصد سال از آن تاریخ همچنان در ابتدای سده بیست و یکم پابرجاست، در حالی که بر صورت مساله ها افزوده شده است. آیا ایران دوباره زنده خواد شد؟ ایران به کجا می رود؟ نوجوانان و جوانانش تا چه اندازه آمادگی بر دوش کشیدن بار فردا را خواهند داشت؟ وقتی چاه های نفت تمام شود و معادن تهی، آیا بایستی به فقر قجری باز گردیم؟ برای این چالش ها چه چاره ای اندیشیده شده است؟] زمانی که مردم ایران به اصول تمدن و فرهنگ آشنا بودند اروپاییان در توحش و بربریت می زیسته اند نباید فراموش کرد که ایران در گذشته مشعلدار تمدن و فرهنگ گیتی به شمار می رفته و زمان داریوش و خشایارشا آواز کوس عظمت آن از آفاق تا آفاق می رسیده است. در آن زمان که ایرانیان به اصول تمدن و فرهنگ آشنا بودند، اروپاییان فرسنگ ها با تمدن فاصله داشته و شاید هم در توحش و بربریت می زیسته اند. تمدن ایران به قدری نیرومند است که هنوز هم در کلیه شئون و مظاهر زندگی کنونی مردم این کشور آثارش آشکار است. سفرنامه ویلسن. انشارات وحید. ص 91 ایرانیان تنبل اند تعطیلات بی شمار، خوابیدن نیمروز به ویژه در تابستان، تعداد نوکران غیر ضروری و بالاتر از همه دودلی و تعلل را به عنوان یک عادت جبلی می توان عوامل فرضی در ایجاد تنبلی ایرانیان دانست. میلسپو آرتور چستر. ماموریت آمریکایی ها در ایران. انتشارات پیام ایرانیان فاقد پشتکار و وجدان کار اند دو خصلت اجتماعی که به عقیده ناظرین خارجی و حتی خود ایرانیان به ندرت در جامعه ایران یافت میشود عبارت اند از: پشتکار و وجدان کار. ایرانیان در فرهنگشان برای این دو خصلت ارزش فراوانی قائل ند اما متاسفانه کسانی که دارای این خصوصیت باشند اندک هستند. حقیقت این است که کم کاری، غیر فعال بودن و امروز و فردا کردن ایرانیان خیلی تاثر بر انگیز است.همان. ص 13 ایرانیان برای وقت ارزش قائل نیستند دهقان ساعت 9 یا 10 به مزرعه می رود. تاجر بازار در حالی که پا روی پا انداخته در پیشخوان دکانش با بیحالی منتظر مشتری می نشیند و تقریبا در منزل هر ایرانی با اشخاصی مواجه می شویم که با وضع آراسته بیکار نشسته است. در قهوه خانه ها و کاروانسراها، در کنار خیابانها و جاده ها، گروه گروه از مردم ایران لم داده، صحبت می کنند، قلیان می کشند و یا ورق بازی می کنند. ایرانیان هرکاری را که داشته باشند عجله ای در انجام آن ندارند، اگر کنفرانسی قرار است در ساعت 4 بعد از ظهر شروع شود، کنفرانس کار خود را در ساعت 5 و نیم بعد از شهر شروع می کنند. همان ص 94 اکثر آمریکایی ها و اروپایی ها که مدتی در ایران زیسته اند علاقه مندند در این کشور بمانند آیا تمدن صنعتی غرب باعث خوشبختی و آسایش تبعه خود گردیده است؟ روان شناسان دائما به مردمی که از مظاهر تمدن صنعتی غرب بهره مند هستند، توصیه می کنند تا زندگانی آرامتری برای خود برگزینند و تجربه نیز نشان داده که اکثر آمریکایی ها و اروپایی هایی که مدتی در ایران زیسته اند، علاقه مندند در این کشور بمانند و از فقدان شرایطی که ما آن را آسایش مدرن و لوکس نام نهاده ایم، چندان هم ناراضی نستند. بسیار مظاهر تمدن غربی، وقتی با معیارهای عقلانی سنجیده می شود، در شمار چیزهای پوچ و بی معنی در می آیند، مثل آدامس که عرضه آن در ایران به هیچ وجه مورد استقبال مردم واقع نشد. همان، ص 277 [ اکنون هم بسیاری از ما ایرانیان به ویژه سالخوردگان در سخن با میلسپو آمریکایی همراهی می کنیم. بسیار شنیده می شود که کجاست آن سکوت و آرامش و آن برخوردهای دلپذیر انسانی؟ کجاست آن کوچه های آرام؟ کجاست آن شور و شادی که در گذشته بوده و الان نیست؟] ایرانیان بی مصرف، فاقد قابلیت های عملی و بدون انرژی و پشتکار اند ایرانیان در مجموع قومی بی مصرف، فاقد قابلیت های عملی و بی بهره از انرژی و پشتکاراند و حتی الامکان نباید به گفتار و کردار آنها دل بست. ژنرال دنسترویل توصیف جالبی از شخصیت ایرانی ارائه می دهد و می گوید: « با آنکه ایرانیان از کودکی با پند و ادرزهای حکیمانه ی سعدی و دیگر متفکران ایرانی بزرگ شده اند- و ناگفته نماند که در کلام آنها نیز برای هر مشکل و مساله ای پاسخی هست- هیچگاه در اندیشه به کاربردن این مواعط نیستند و صرفا به نقل قول اکتفا می کنند.» مابرلی، جیمز فردریک. عملیات در ایران. ص35 منبع: باشگاه دانشجویان دانشگاه پیام نور. 11 لینک به دیدگاه
Neutron 60966 مالک اشتراک گذاری ارسال شده در 24 تیر، ۱۳۹۰ دوره پهلوی پیروزی های نظامی و انقلاب های مسلکی بر سر ایران فرود می آیند، ولی بی آنکه در آن نفوذ کنند، خود در آن غرق می شوند. ایران به دلخواه خود یا به عبارت دیگر بر حسب نبوغ خود، شکل مذهب، فرهنگ و هنر یا حکومتی را که باعث جاودانی و پیشرفت حیات اوست، قالب ریزی می کند. پایداری شگفت ملت ایران در برابر آن همه مصائب مرگ بار طی چند هزار سال تاریخ، دکتر هرتسفلد [ متخصص آثار باستانی ایران که چندین بار از سوی موزه شیکاگو برای کاوش آثار باستانی به ایران فرستاده شد.] را متعجب ساخته، همچنان که دیروز « کنت دوگوبینو » را به شگفتی انداخته بود و اکنون هم مرا به نوبه خود به تحسین واداشته است.پرنو، موریس. در زیر آسمان ایران. صفحه 99 بیکاری ورزش مورد پسند ایرانیان است در تابستان تهرانی ها به شمیرانات هجوم می برند. کسانی که موفق به یافتن خانه ای در شمیران نمی شوند، در باغ ها یا در زیر چادر سکنا می کنند. در شیمرانات می بینی کنار هر جویبار را چادر نشینان غیر حقیقی اشغال کرده و به ورزش مورد پسند خود یعنی بیکاری مشغول اند. ایرانیان با این راحت طلبی و ول نشستن، هنر بیکاری را به درجه کمال رسانیده اند که غربی ها حتی از رسیدن به گرد آن و حتی از درک آن عاجزاند! همان ص 15 ایران آکنده از ناسازگاری هاست ( 1926 میلادی) مردم ایران بین قرون وسطا و قرن بیستم زندگی می کنند. مثلا چاپارخانه بین شهرها بی سر و سامان است و بی اندازه کند. بر عکس در تهران از رادیو، صدای زنگ ساعت « بیگ بن » را می توان شنید و خبرها در همان زمان که در لندن پخش می شود در تهران به شما می رسند. نیز در حالی که یک شتر، هر چه تیزرو باشد، سی روزه کالایی را از تهران به مشهد می رساند، برای خود شما بیش از شش ساعت لازم نیست تا همین فاصله را با هماپیما طی کنید. ایران از جمله کشور های نادری است که در آن بی شک هرگز مرحله بینابین ترقی، یعنی منزلگاه قرن نوزدهم، شناخته نخواهد شد. سکویل وست، ویتا. مسافر تهران، نشر و پژوهش فرزان روز. ص 96 ایرانی متمایل به اندیشه ورزی و باریک بینی در موضوعت فلسفی است ( 1935 میلادی ) ایران فوق العاده سریع الانتقال، سریع الادراک و باهوش است. این سرعت انتقال و تیز فهمی در مراحل اولیه زندگانی و روزگار کودکی در او آشکار می شود. قوای فکری ایرانی چنان است که پیوسته او را به اندیشه ورزی و باریک بینی در موضوعات فلسفی بیشتر از امور پوچ و بیهوده متمایل می گرداند. راس، دنیس. ایران و ایرانیان، ص 15 ایرانیان مردمی از خود راضی و خیال پردازند ( 1933 میلادی ) پس از چند ماه اقامت در ایران متوجه شدم مردمش از خود راضی هستند و برای توجیه غرورشان حقایق را تحریف می کنند و از بیان واقعیت هایی که پیشرفت آینده شان به آن بستگی تام دارد سرباز می زنند. در چهلستون اصفهان از مجسمه ای کنار حوض عکس می گرفتم که مردی ایرانی با لحن بسیار ظریف فرانسوی پرسید : « از زیبا ترین مجسمه جهان عکس می گیرید، نه؟» - «راستش نه، قشنگ و جالب است، ولی بدون شک زیبا ترین نیست. چه چیزی سبب شدن که این طور فکر کنید؟» - «این نظر همه خارجی هاست» - «شاید درست نفهمیدید، یا آنها بی اطلاع بودند یا خواسته اند بسیار مودبانه رفتار کنند.» - «مسلم است که آثار هنری ما از هر کشور دیگری بهتر است» بسیاری از ایرانیان چنین فکر می کردند، ولی افراد دیگری هم بودند که دید منصفانه تری دارند. اگر بناست ما هم منصف باشیم باید این را بپذیریم که ملت های اروپای شرقی و خاورمیانه باید به طریقی وضعیت خود را در برابر موفقیت های مشهود و بی شمار ما در عرصه صنایع و زمینه وسایل رفاهی و سرگرمی و نیز در عرصه علم و فرهنگ که کمتر آشکار است، توجیه کنند. این مساله تا این حد برای ما درک شدنی است که آنان از آنجا که مدت هزاران سال است در ارزیابی ارزش ها و سنت های خود ناتوان بوده اند، امروز نی توانند بدون زیاده روی و اغراق، احساس احترام و اعتماد به خود را حفظ کنند. هاکس، مریت. ایران: افسانه و واقعیت. ص 17 ایرانیان بسیار مهمان نواز و مودب اند وقتی از کنار یک خانواده ایرانی که مشغول صرف ناهار بودند می گذشتم، با مهمان نوازی خاص ایرانیان از من خواستند با آنها هم غذا شوم، ولی من توضیح دادم که باید سریع تر به بازدید ادامه دهم و متواضعانه عذر خواستم. برخورد مودبانه داشتن در ایران شیوه زیبایی است که زندگی را لذت بخش می سازد. ای کاش مردم دنیای غرب نیز می توانستند از چنین برخوردی استقبال کنند. همان ص47 شعر در زندگی ایرانیان نقش مهمی را ایفا می کند یک ایرانی از من پرسید: « کدام یک از شاعران شما بیش از همه زندگی مردم تان را دگرگون کرده است؟» او نمی توانست بفهمد که شهر در زندگی مردم ما نقش چندانی نداشته است. بسیاری از مردم ایران به افکار دینی، شعر و ادبیات کهن علاقه مندند و این امر در اروپا نادر است. نقل قول هایی از نویسندگان کلاسیک نظم و نثر هنوز در گفتار آنها رایج است؛ گروهی از مغازه داران ممکن است هنگام صرف چای، وقت خود را بی جهت از دیدگاه عملی، صرف تمجید نظریه ای یا بحث درباره عقاید و سبک شاعری قدیمی کنند. در شیراز کفاشی بود که هر روز به دیدار دوستانش در چایخانه ای در کنار دروازه قرآن می رفت. آنها اشعاری را از روی کتاب یا از بر می خواندند. یک ایرانی پر استعداد و بسیار سفرکرده می گفت: «وقتی ما ایرانیان از نقل گفتار فردوسی دست برداریم، زندگی ایران به آخر خواد رسید.» همان، ص 40 و 89 [شاید شاهنامه بیش از هر کتاب فارسی در این هزار سال خوانده شده باشد و مردم پارسی زبان با داستان های آن آشنایی بیشتری دارند. شاهنامه زبان غالب گویندگان و نویسندگان ایرانی را در این هزار سال باز کرده است. فرهنگ ملی ما فرهنگی است که با گذشته پیوستگی دل انگیز دارد.] ایرانی نمی داند که در زندگی چه چیزهایی از او دریغ می شود !!! بسیاری از ایرانیان می گفتند از بخت خود راضی هستند، زیرا بهتر از آن را نمی شناسند. در یکی از مسافرت هایم هنگامی که زنی روستایی به نام فاطمه به خوراک، پوشاک، قلم و کاغذ و چهره بی چین و چروک من چشم می دوخت می فهمیدم که چقدر شاد و خوش وقت می شد اگر می توانست بسیاری از آنچه را که زندگی از او دریغ کرده بود داشته باشد. فاطمه فکر می کرد که من از نظر سنی باید به جای دختر او باشم، در حالی که من به جای مادر او بودم! و به زودی او فرسوده خواهد شد. همان ص 110 [ فاطمه ها هنوز هم به شوند سختی و دشواری کار در روستاها و سرزمین های عشایری و حتی در شهر های ما دچار پیری و فرسودگی زودرس می شوند.] زن ایرانی وراج، سخن چین و پوچ است در ایران مسائل و مشکلات بسیار است، چون این کشور از خوابی گران بی می خیزد و مردم بی شماری مایل اند از آنچه در حال اتفاق افتادن است سخن بگویند، اما بیشتر زنان به وراجی و سخن چینی درباره همسایگان و گفتگو از لباس ها و خدمه خود قناعت می کنند، به خصوص بیشتر صحبتشان درباره لباس است. از چهره زیبای گلگونشان چیزی به جز پوچی نمی تراود. مردان، زنانی را می بینند که یک روز تمام در حمام می گذرانند و در آنجا به اندازه سه روز مطالب زشت و عاشقانه در ذهن خود انبار می کنند. این زنان کم کم جذبه جوانی و زیبایی از نظر جسمی را از دست می دهند و به افرادی بدقیافه و تن پرور بدل می شوند.همان ص203 در ایران جریان پیشرفت باید از بالا آغاز شود در هیچ نقطه ای از ایران مطبوعات آزاد دیده نمی شود. آزادی سیاسی وجود ندارد و مردم نمی توانند در هیچ یک از انجمن هایی که کمترین رنگ سیاسی دارد یکدیگر را ملاقات کنند. هیچکس تا اعتماد کامل به فرد خارجی نداشته باشد با او بحث سیاسی نمی کند. اما اگر مست یا در خلوت باشد آنچه را که به فکرش می رسد، بازگو می کند. مطبوعات همیشه مدیحه سرای شاه اند. استنباط همیشگی روزنامه نگاران چنان است که گویا در ایران هیچ عیب و نقصی وجود ندارد. در مقاله ای ادعا شده بود که جاده ها عاری از خطر است، در حالی که این یک دروغ است. به طور مکرر به ایرانیان گفته ام که اروپاییان به خاطر آنکه مردم روستا الاغ سوار می شوند و یا بخاطر گدایان و لباس های خاص محلی، آنان را سرزنش نمی کنند، بلکه زمانی به سرزنش آنان می پردازند که در مورد قلمرو خود صداقت نداشته باشند و اصرار ورزند که حقایق را غیر از آنچه هست، جلوه دهند. همان، ص 229 یهودیان نسبت به ایرانیان وفادار بوده اند ( 1953 میلادی ) شکیبایی و مهربانی که کوروش بزرگ و برخی از جانشینانش نسبت به یهودیان نشان دادند، جای شگفتی نمی گذارد که چرا آنان از ایرانیان به نیکی یاد کرده اند و روزگاری دراز را بدانان وفادار مانده اند. به هنگام فتح بابل در سال 539 پیش از میلاد، کوروش با رهاندن یهودیان از اسارت با آنان همدردی کرد. در تورات چنین آمده است که: «این پروردگار شماست که از کوروش می گوید، او چوپان من است و در زمین آن کند که من می خواهم.»[ بی تردید یکی از مهم ترین شوند های پایدار ماندن جامعه ایرانی، با همه نابسامانی ها، ناهمگونی و ناسازگاری ها و چیرگی نظام تیره ای و قومی بر تعاملات مدنی به ویژه در هزار سال اخیر، پای بندی به منطق سازگاری و مدارای نژادی و زبانی بوده است. بدین ترتیب جامعه ی ما با بهره جویی از این مانداک (:میراث) گران بها که ریشه در فرهنگ گذشته ما دارد، تا امروز توانسته است موجودیت خود را بپاید. ] ایرانی فرد گراست و به مشارکت و همکاری گرایش ندارد ( همزمان با دوران آغازین محمد رضا شاه پهلوی ) ویژگی هایی که من در اینجا ذکر می کنم نباید نژادی، ثابت و تغییر ناپذیر تلقی شوند. علت آنها تاریخی و اقلیمی است. از لحاظ تاریخی، ناامنی، حکومت استبدادی، و فقدان هرگونه دگرگونی بر ایرانیان تاثیر گذارده است. از نقطه نظر محیط، زندگی بر اساس اقتصاد کشاورزی با پیوه های ابتدایی، با تشکیلات قرون وسطایی و فئودالی، با واحد های کشت که هرکدام از دیگری مجزاست و بخش عمده آن در مرز خشکی؟! قرار دارد، عملا در حال رکود مانده است. بدین سان ایرانی به نحو برجسته ای فرد گرا شده و در مغزش فقط زندگی بی ثبات خود را گنجانده است، بدون توجه به جامعه ای که در آن زندگی می کند و همیشه به آن بد گمان بوده و از آن می ترسیده است. گرایش او به مشارکت و همکاری با دوستانش محدود است و تقریبا از هرگونه استعداد سازمان دهی و قابلیت رهبری بی بهره است. میلسپو، آرتور چستر. آمریکایی ها در ایران. ص 106 به رغم همه بلایا، روح کهنسال ایران فنا ناپذیر است برای ما تصور این نکته دشوار است که چگونه عمر تمدن ایرانی پس از چنین فاجعه هایی به سر نیامد. پاسخ این مشکل را دو تن از مشهور ترین بزرگان شعر فارسی به ما می دهند و این دو سعدی و حافظ اند. شاعر نخستین، معاصر با اشغال مغولان و دومین مقارن با یورش تیمور است. در آن هنگام که جهان هرچه در آن بود فرو می ریخت، سعدی در باغ های شیراز از وصف گل و بلبل غافل نبود و هیمن خود دال بر این است که فرهنگ ایران جاودانه است و هرگز نمی میرد. همان، ص111 میشل فوکو نویسنده و متفکر فرانسوی دوبار از 25 شهریور تا 2 مهر 1357 و از 18 تا 24 آبان 1357 خورشیدی به ایران سفر کرد و در این سفر ها در تهران و قم و آبادان، با برخی از رهبران ملی و مذهبی دیدار کرد. 13 لینک به دیدگاه
Astraea 25351 اشتراک گذاری ارسال شده در 25 تیر، ۱۳۹۰ خیلی جالب بود..بیشتر مواردش هم درسته...حتی پسرفت هم داشته ایم.... کتاب سه سال در ایران کنت دوگوبینو رو که خوندم ،اون هم رفتارهای ایرانی رو وصف کرده بود که کمی اغراق و خودبزرگ بینی نویسنده رو داشت اما بیشتر حرفاش درست بود... یه مسئله ای که کنت در کنار نکات منفی در مورد ایرانیا گفته بود:اعتماد بسیار بالای کسبه و تجار و بازرگانان به همدیگه بود و خیلی از این رفتار که از هم رسید نمیگرفتن خوشش امده بود و تعجب کرده بود...برا منم جالب بود...اما حالا همین اعتماد و مردانگی و جوانمردی هم از بین رفته 7 لینک به دیدگاه
AFARIN 7196 اشتراک گذاری ارسال شده در 26 تیر، ۱۳۹۰ مرسي سفرنامه ها از اونجايي كه نويسندگانش مواجب بگير نبودن كه فقط به به و چه چه كنن -هرچند نميشه گفت كاملاً عاري از حب و بغض هستن- ولي منابع تقريباً بيطرفي هستن براي مطالعه تاريخ و فرهنگ هر دوره خاص 8 لینک به دیدگاه
Neutron 60966 مالک اشتراک گذاری ارسال شده در 26 تیر، ۱۳۹۰ مرسي سفرنامه ها از اونجايي كه نويسندگانش مواجب بگير نبودن كه فقط به به و چه چه كنن -هرچند نميشه گفت كاملاً عاري از حب و بغض هستن- ولي منابع تقريباً بيطرفي هستن براي مطالعه تاريخ و فرهنگ هر دوره خاص بله آفرین عزیز. خیلی از عادت های بدمون رو میتونیم توی تاریخ ریشه یابی کنیم. این تاپیک هم از آن جهت زده ام که کمابیش بتوانیم خوب و بد را در هر دوره ی تاریخی ببنیم. آخه اکثر تاپیک های تاریخی ما در جهت منافع و غرور ملی مان زده می شود. شاید این پست ها قدمی باشد در جهت طیف دیدن تاریخچه زندگیمان. 6 لینک به دیدگاه
Ehsan 112346 اشتراک گذاری ارسال شده در 26 تیر، ۱۳۹۰ برای سلسله عظیم ولایت مطلقه هیچ دیدگاهی وجود ندارد؟ 8 لینک به دیدگاه
Neutron 60966 مالک اشتراک گذاری ارسال شده در 26 تیر، ۱۳۹۰ برای سلسله عظیم ولایت مطلقه هیچ دیدگاهی وجود ندارد؟ ان شاالله تاریخ نویسان مینویسند و نسل های بعدی میخوانند. 8 لینک به دیدگاه
Fo.Roo.GH 24356 اشتراک گذاری ارسال شده در 27 تیر، ۱۳۹۰ ان شاالله تاریخ نویسان مینویسند و نسل های بعدی میخوانند. بگید اسم ماها رو تو اون تاریخ ننویسن...بی نام و نشان بمونیم بهتره 4 لینک به دیدگاه
Neutron 60966 مالک اشتراک گذاری ارسال شده در 2 شهریور، ۱۳۹۰ گرچه منبعش یک ایمبل سرگردان است، اما خواندنش خالی از لطف نیست: این نوشتار به قلم يك خبرنگار هلندي است كه پش از شش سال زندگي در ايران به تعجب خود ا نحوه تنظيم مناسبات در زندگي ايرانيان مي پردازد : هنوز پس از شش سال سکونت در این کلانشهر، نمیدانم تهرانیها از کجا پول در میآورند. بسیاری افراد در نگاه اول به نظر میآید که هیچ درآمدی ندارند یا درآمدشان ۳۰۰ یورو بیشتر نیست. ۳۰۰ یورو نسبت به پولی که برای زندگی در تهران لازم است، انعامی بیش نیست. با علم بر اینکه تورم در ایران بالاتر از ۲۵ درصد است، نظام همگانی پرداخت هزینه خرید خانه با اقساط وجود ندارد و کمکهزینههایی که دولت به بیکاران میدهد، در حداقل قرار دارد، این پدیده که ساکنان تهران باز هم دستشان به دهانشان میرسد، یک راز عجیب است. البته چنین نتیجه باید گرفت که وضع زندگی تهرانیها دشوار است. با همه دشواریها مردم باز هم پول برای خرج کردن دارند. این احتمالاً به خلاقیت بیانتهای آنان در به دست آوردن سود برمیگردد. کسی که در ایران میخواهد سود کند، باید ۲۴ ساعت در فکر پول باشد. تهرانیها هم به صحبت زیاد در مورد پول علاقه وافری دارند؛ چه در جشنها، چه در تشیع جنازه، در فروشگاهها، در سونا یا در تاکسی؛ فرقی ندارد. این عادت بدی به حساب نمیآید؛ بلکه جزئی است از بازی زندگی. تبادل افکار در مورد روشهای جدید درآمد همیشه ممکن است امکانات جدیدی را پیش پای فرد قرار بدهد. فکر کردن به پول در ایران یک نیاز تلخ است، چرا که دولت هرچند هم مهربان باشد باز این تکتک خود افراد هستند که باید آب خود را از گلیم بالا بکشند. در کشور بستهای مانند ایران با تعداد فراوانی قوانین دولتی که آزادی فردی را محدود میکند (برای نمونه قوانین لباس، قوانین الکل) فرد میتواند با پول یک تکه از آزادی را در بازار سیاه برای خود بخرد. بازار سیاهی که همهی چیزهای ممنوع در آن یافت میشود. با پول میتوانی فرزندت را برای تحصیل به خارج بفرستی؛ خانه بزرگتری بخری تا دیوارهای باز هم بلندترش دنیای بیرون را پس بزند؛ و هر وقت به هنگام کار اشتباهی گیر افتادی، بتوانی با خرج كردن راحت تر آن را رفع كني. نمایندگان طبقه متوسط ایران، به ویژه شهرنشینان کلانشهر تهران، از همان نوجوانی کار بر روی ساختن یک وضعیت مطمئن مالی را آغاز میکنند. سنتهای ایرانی طی سدههای متمادی یک طرح نبوغآمیز مالی برای زندگی و آینده افراد ترتیب داده است. روش آنها مانند هلند، ایجاد یک حساب بانکی پسانداز برای کودک نیست؛ بلکه سیستمی است که طبق آن باید فرزندان و نوههای شخص هم دارای مسکن شوند. پرداخت بهای خانه با اقساط به سبکی که در اروپا وجود دارد، یعنی با بهرههای نسبتاً پایین و قسطهایی که چندین دهه طول میکشد، در ایران وجود ندارد اما داماد و عروس جوان روی این حساب میکنند که خانواده داماد خانه را برایشان خواهد خرید و خانواده عروس وسایل خانه را. برای رسیدن به چنین لحظهای یک عمر سرمایهگذاری هوشمندانه پشت سر گذاشته شده است. به تازگی یک بانوی جوان از دوستان من با پزشکی ازدواج کرد. با اینکه والدین او بایستی هزینههای خرید خانه را متقبل میشدند؛ ولی پدر عروس هم چندین قطعه زمین مختلف را که طی سالها خریداری کرده بود، فروخت تا بتواند هزینه وسایل منزل دخترش را بپردازد (تلویزیونهای بزرگ و مبلهای مجلل). بر طبق سنت، او از همان زمان تولد دخترش چند قطعه زمین خریده بود.. قیمت این زمینها به شدت بالا رفته بود. یکی از زبانزدهای ایرانیان این است که بهای خانه و زمین در ایران هیچوقت پایین نمیرود. هر خانوادهای که بتواند در مسکن سرمایهگذاری کند، حتماً این کار را برای روز مبادا هم که شده، انجام میدهد. اما برای رسیدن به اطمینان مالی در ایران به چیزی بیش از خانه و زمین نیاز داری. بیشتر از ۸۰ درصد اقتصاد ایران در دست دولت است و ۲۰ درصد بقیه اکثراً در دست بازاریان و فعالان اقتصادی طبقه متوسط. یکی از راههای موفقت در ایران این است که از طرقی به دفاتر نمایندگی وارد شوی و حق فروش یک مارک یا محصول را در ایران نمایندگی کنی. دفترهای نمایندگی در تمام اشکال و انواع و با اینکه محبوب هستند، در تمام درجات مختلف موفقیت در ایران یافت میشوند. شخصی هست که حق انحصاری فروش آسانسورهای اوتیس را گرفته و تاجر دیگری فروشنده انحصاری متههای ماشینی مارک بوش است. زندگی ایران، یک زندگی پر از ریسک است. ایران کشوری است که در آن دولت، یکشبه بهرهها را نصف میکند با همه آثار پیشبینیناپذیر. شاید برای همین هم هست که ایرانیها سرمایهگذاران خطرپذیری هستند. طرز نگرش مردم به سرمایهگذاری هم با کشورهای دیگر فرق دارد. وقتی میگویم که قسط خرید مسکن در هلند کمی بالای ۵.۵ درصد است، دوستان ایرانیام با تعجب میپرسند که پس چرا من درجا ۱۰ خانه نمیخرم؟ در ایران برای خرید مسکن تنها می شود وامهای کوتاهمدت گرفت؛ با بهرههایی بسیار بالاتر از ۳۰ درصد. پسانداز در ایران، کار ابلهان است. تورم همیشگی باعث میشود که ارزش پول پایین بیاید؛ بنابراین باید با پول کار کنی. بیشتر ایرانیها معتقدند که دم غنیمت است. برای همین هم بیشتر پول به دست آمده را با همان سرعت خرج اجناس لوکس میکنند تا وجهه بالاتری به دست بیاورند. هر کس دشت خوبی داشته سریعاً یک ماشین گرانقیمت یا کیف و لباس گران میخرد؛ چرا که همسایهها باید ببینند که وضع ایشان خوب است. در مهمانیها و عروسیها هم همه با علاقه، وضع مالی دیگران را بررسی میکنند. کسانی که پول دارند، حتی اگر این پول را از طریق تماس با حکومت به دست آورده باشند، به چشم افراد موفق دیده میشوند. یکی از پرسشهای استاندارد به هنگام غیبت از همسایه جدید یا داماد و شوهر جدید دخترخاله این است که: پولداره؟ در مورد هر تازهوارد به محفل بستگان ایشان هم که هنوز نردههای زیادی را از نردبان اجتماع باید بالا برود گفته میشود: «انشاءالله زود پولدار میشه» چرا که همه در ایران لزوم رسیدن به رفاه را درک میکنند. حتی از آن هم فراتر، تلاش برای دستیابی به این رفاه، برای ایرانی یک نوع سبک زندگی شده است. جالب اینجاست که در ایران پولدار شدن به هر قیمتی نوعی زرنگی به حساب می آید و انسانهای سالم و بی پول بی عرضه تلقی می شوند. در ایران استاندارد قیمت وجود ندارد یعنی ممکن است برای خرید یک کالا از دو مغازه دو قیمت متفاوت بپردازید یا اینکه کرایه ماشین را در هر بار استفاده از مسافرکشها متفاوت پرداخت کنی همیشه میشود دعوای بین مسافرکشها و مسافران را بر سر قیمت مشاهده کرد. بزرگترین درآمد دولت ایران بعد منابع زیر زمینی کسب درآمد از مردم میباشد در ایران دولت سیم کارت گوشی همراه ، خط تلفن ، معافیت سربازی و ... میفروشد. دولت مرزها را بسته و اجازه ورود کالاهای ارزان را نمیدهد تا خود دولت به میزان بالاتر آن را به مردم بفروشد. 4 لینک به دیدگاه
ارسال های توصیه شده