رفتن به مطلب

دعوت به همکاری برای تهیه مجله شهرسازی


ارسال های توصیه شده

سلام به همگی

اگه یادتون باشه چندماه پیش قرار بود یه انجمن مجله داشته باشه و یه سری مطالب هم جمع آوری شد که در نهایت مجله ای تهیه نشد.

طبق تصمیماتی که گرفته شده، تالار شهرسازی به تنهایی میخاد مجله تخصصی تهیه کنه.

موضوع اولین شماره مجله هم اقلیم هستش .

و تا قبل از پایان تابستان مجله باید آماده شدهباشه.

خب همین جا از همه دعوت میشه مطالب و مقالات و خلاصه هر ایده و نظر و پیشنهادی که دارید تو این تاپیک مطرح کنید...

تمام نظرات با ارزشند و بررسی خواهند شد.

با سپــــــــــــــــاس فراوان از همکاری شما

مدیریت تالار شهرسازی :icon_gol:

  • Like 21
لینک به دیدگاه
پس از بررسی ها ی بسیار این موضوع انتخاب شد:ws37:

من دوست نداشتم موضوع رو:hanghead:

خوب حالا میشه راجع به اینکه مجله شامل چه چیزهایی قراره باشه یکم توضیح بدی؟:w02:

  • Like 5
لینک به دیدگاه

این لیست قسمتای مختلفه

در مورد بخش های مختلفش هم نظر بدین.

 

مقالات

پروژه

آموزش

اخبار

عکس

معرفی شهرساز

معرفی شهر یا فضای شهر

معرفی کتاب

مصاحبه

مباحث کنکور ارشد

  • Like 7
لینک به دیدگاه
این لیست قسمتای مختلفه

در مورد بخش های مختلفش هم نظر بدین.

 

مقالات

پروژه

آموزش

اخبار

عکس

معرفی شهرساز

معرفی شهر یا فضای شهر

معرفی کتاب

مصاحبه

مباحث کنکور ارشد

قسمت مقالات باید همسو با عنوان مجله باشه دیگه؟ بعد آموزش و پروژه چطور؟!!

مصاحبه-معرفی کتاب-معرفی شهر و فضای شهری-شهرساز-اخبار مشخصه

اما راجع به اونهای دیگه یکم توضیح میدی:girl_blush2:

موضوع عکس هم اقلیمه؟

  • Like 6
لینک به دیدگاه

خب مصاحبه که با یکی از رتبه های برتر کنکور قراره انجام بشه.

معرفی کتاب و عکس و ...دقیقا مشخص نشده که درمورد اقلیم هست یا نه.

یه کتاب خوب به طور مختصر معرفی میشه.

اچندتا خبر مهم و خاص شهرسازی درمورد پروژه های شهری گذاشته میشه.

یه شهرساز هم معرفی میشه:ws3:معلومه دیگه.

اینا چیزایی که تو بحثای قبلی بهش اشار شده.

نظراتتون رو بگید حتما:a030:

  • Like 5
لینک به دیدگاه

سلام بر همگی بعد از یه وقفه چند روزه خدمت می رسم

به نظر من چون موضوع اقلیم هست برای معرفی شهرسازها پاتریک گدس رو معرفی کنیم

.

.

.

در ضمن مینایی همدانتون هم خیلی قشنگ بود

  • Like 5
لینک به دیدگاه
سلام بر همگی بعد از یه وقفه چند روزه خدمت می رسم

به نظر من چون موضوع اقلیم هست برای معرفی شهرسازها پاتریک گدس رو معرفی کنیم

.

.

.

در ضمن مینایی همدانتون هم خیلی قشنگ بود

خداروشکر یکی یه نظر سازنده داد:ws3:

خوب گدس هم خوفه

همدانم که بهلهههههههههههههههه:ws3:

  • Like 5
لینک به دیدگاه

به نظرم معرفی کتاب و عکس هم متناسب با موضوع باشه بهتره.

 

مصاحبه رو من قبلاً با رتبه 6 کنکور ارشد برنامه ریزی پارسال انجام دادم و آماده هستش.

 

پروژه هم به نظرم یکی از کارهای بچه ها باشه در زمینه موضوع مجله. مثلاً یکی از همین پروژه های درسی که فرضاً مطالعات وضع اقلیم یه شهر یا محله رو انجام داده به طور مختصر بذاره.

 

در مورد اخبار، اگه بشه خبرهای روز دنیا در مورد شهرسازی رو ترجمه کرد و گذاشت بهتره. من منابع خوبی در این زمینه نمی شناسم، دوستانی که میشناسن می تونن راهنمایی کنن :a030:

 

واسه آموزش نمیدونم چقدر مقدور باشه و جواب بده، مثلاً قسمتی از آموزش یه نرم افزار یا یه موضوعی گذاشته بشه و انتهای اون گفته بشه مثلاً آموزش کامل در تالار شهرسازی انجمن نواندیشان در فلان لینک

 

یه پیشنهادی هم به ذهنم رسید.

الان مثلاً موضوع اقلیم هستش، یه موضوع میزگرد یا کافه دیزاین با موضوع اقلیم تو انجام بشه و جمع بندیش تو مجله آورده بشه و باز گفته بشه بحث درباره این موضوع در فلان تاپیک هستش و برای شرکت در بحث های بیشتر مثلاً کافه دیزاین به فلان لینک مراجعه کنید.

چون مجله الکترونیکی هستش و لینک رو راحت میشه ارائه میداد و یکی از اهداف مجله هم معرفی بیشتر تالار شهرسازی و فعالیت های این تالار هستش.

  • Like 6
لینک به دیدگاه
این لیست قسمتای مختلفه

در مورد بخش های مختلفش هم نظر بدین.

 

مقالات

پروژه

آموزش

اخبار

عکس

معرفی شهرساز

معرفی شهر یا فضای شهر

معرفی کتاب

مصاحبه

مباحث کنکور ارشد

ببینین به نظر من وقتی موضوع اقلیم شده، باید تا اونجایی که میشه همه موارد در اون راستا باشن(حالا غیر از مصاحبه و مباحث ارشد).

از همین الان خواهشاً اعلام آمادگی کنین. و از همین الان هر باید تقسیم وظیفه نمود. اگه ابوذر مسئول مجله میشه خودش هم بیاد دیگر مسئولیت ها رو تقسیم کنه. اعضاءهیئت علمی و اینا رو مشخص کنیم.

برای مثال پروژه خواهشاً یکی مسئول کار روی این پروژه ی عظیم بشه(چون یک کار اقلیمی فوق العاده س) البته این کار رو یکی باید انجام بده که زبان انگلیسیش بدک نباشه:

Nieuwland, Amersfoort, Netherlands

خوشبختانه مطلب در موردش خیلی زیاده.

 

 

  • Like 5
لینک به دیدگاه
  • 2 هفته بعد...

سلام ،اگه راجع به سرفصل های دروس مهمم بنویسید جالب میشه،مثلا طرح های شهرسازی ضمنا معرفی سایت های شهرسازی هم خیلی خوبه

  • Like 6
لینک به دیدگاه
  • 3 هفته بعد...
  • 3 هفته بعد...

دکتر اسماعیل عاشوری

استاد گروه عمران ‌دانشکده فنی دانشگاه سمنان

 

پیش کلام:

بی تردید اولین سکونت گاهها در کنار رودخانه ها به وجود آمدند. علت آن را بایستی در نیاز انسان به آب دانست. آب جهت شرب و کشاورزی و صید و حتی حمل و نقل برای انسانهای اولیه ‌از نیازهای حیاتی یه شمار می رفت. اگر سابقه تاریخی‌ مکان گزینی تمامی روستاهها و شهر های باستانی جهان‌ مورد بررسی قرار گیرد، در وحله نخست‌ «آب» و در مرحله بعد «اقلیم مناسب» (دمای متناسب، باران کافی..) و دوری از بعضی حوادث غیر مترقبه (زلزله، سیل‌، توفان، حرکت‌ و لغزش زمین‌ و جابجایی‌ گسل ها) در شکل گیری آنها دخالت داشته است.

این حالت در گذشته عامل غالب و مسلط در شکل گیری و مکان گزینی سکونت گاهها بوده است؛ و انسان اولیه ناگزیر از استفاده از عوامل‌ طبیعی در این خصوص بوده و به نوعی با بحرانهای ناشی از این عوامل نیز کنار می آمده ‌است.

اما امروزه عوامل طبیعی در برابر اراده انسان به ظاهر رنگ باخته است. و به همین جهت دیگر استقرار شهر ها و سکونت گاهها ‌تابع عواملی چون آب و هوا و غیره نیست. چراکه رودها همگی از طریق سدها مهار و چشمه ها خشک شده اند. در واقع ‌تمامی بنیادها و نظامهای مکان گزینی سکونت گاهها تغییر یافته اند. چرا که ‌ظاهرا آب شرب از طریق شبکه آب رسانی و اگر کشاورزی باشد آب آن از طریق چاههای ‌عمیق و نیمه عمیق در هر کجایی که انسان اراده کند ،حفر می شود. پس در این زمان مکان‌گزینی سکونت گاههای جدید،حرفهای تازه‌ خود را با عوامل موثر دیگری می زند. به همین جهت برنامه ریزان ‌شهری و روستایی و مهندسین شهر ساز با توجه به آموخته های خود به جای بهره گیری از عناصر اقلیمی از تهویه مطبوع (کولر، فن کوئل، شوفاژ...) و آب شرب را از شبکه لوله کشی آشپزخانه ها تامین می کنند. و به جای پراکنده شدن سکونت گاهها در امتداد یک چشمه و یا رود و یا در مسیر یک راه ارتباطی، با توجه به سیاستگذاری تصویب گران قانون کاربری اراضی، آسمانخراش ها و برج ها چون قارچ های سمی از زمین می رویند.

متاسفانه متخصصان و شهر سازان بدون ایجاد یک رابطه منطقی بین عوامل اصلی تاثیر گزار (عناصر اقلیمی) و دیگر عوامل محیطی، دخمه ها و سوراخ هایی به نام سکونتگاه و یا شهرکهایی ساخته اند که به حق اشد مجازات را برای ساکنانش به ارمغان آورده اند. چرا که ‌از نظر تعریف، مسکن غیر از این است که فعلا در آن سکونت داریم. چراکه اگر پایان خرداد ماه در یک کلاس درس‌ یا خانه رو به آفتاب برای مدت کوتاه برق برود و کولر ها از کار بیفتند، چه کسی قادر به ماندن در آن کلاس ‌یا خانه ‌است.

مگر کلاس یا خانه در شرایط طبیعی سکونتگاه نیست؟ آیا مجموعه سکونت گاهها در یک منطقه را با توجه به قوانین حاکم‌؛ روستا، شهر، شهرک نمی‌نامیم؟ آیا نباید برای هر منطقه آب و هوایی بنای مخصوص آن اقلیم را طراحی نمود؟ مگر می شود که هم برای آذربایجان و هم برای گیلان و هم برای‌یزد فرم بنا و مصالح یکسان مثلا همه را از بتن آرمه و یا پنجره های بزرگ انتخاب نمود؟ متاسفانه می‌بینیم که شهرک هایی که در جای جای ایران با تفاوتهای اقلیمی شدید وجود دارند، از نقشه های تیپ و شکل و هیبت یکسانی استفاده می شود.

پس موجودیت یک سکونتگاه به امکانات داده شده بستگی دارد. در حالیکه در خانه های گلی روستاهای دور افتاده ‌در شرایط گرمای طاقت فرسای زمان فوق الذکر زندگی روال عادی خود را طی می کند‌و کسی از گرما نمی نالد. در روستاهای سنرد، کهک، دولت آباد، ریکان ‌گرمسار و بساری از روستا های جنوب دامغان، شاهرود، کاشان، قم‌، اصفهان، یزد چرا مردم در تابستان و زمستان به راحتی در خانه های گلی با پی نزدیک به یک متر زندگی راحتی دارند و ما در شهر ها، نگران قطع برق و ... هستیم. چرا آن روستاییان یک قرن قبل در مکان گزینی سکونتگاهها در روستا ها و شهر ها مورفولژی بنا و مصالح و جهت گیری سکونت گاهها در ارتباط با گرادیان فشار جو، گرما و سرما، بارش و غیره را مد نظر قرار می دادند و برای هر یک چاره ای منطقی می‌اندیشیدند، اما امروزه در گرو تراکم خریدن و عوارض و مالیات دادن ماتم گرفته ایم.

در زیر به تاثیر متقابل بعضی از‌عناصر آب و هوایی بر مکان گزینی سکونت گاهها (از جمله تاثیر تشعشع خورشید) اشاره می شود.

تشعشع:

آز آنجایی که‌ امواج گرمایشی‌ ناشی از امواج تابشی‌ خورشید می باشد،هر دو عامل را در ارتباط با هم به بحث می کشیم‌.

امواج تابشی خورشید نقش مهمی در اقلیم آسایش از خود نشان می دهد. عوامل موثر در تابش نظیر زاویه تابش (پستی و بلندی زمین، عرض جغرافیایی)، جنس و بافت زمین (هدایت گرمایشی)، آلبدو، رنگ زمین می تواند به عنوان عوامل موثر بر انتخاب مکان خاص برای احداث مجتمع و شهرکهای ‌انسانی مد نظر قرار گیرند.

چون در عرض های مختلف و مناطق گوناگون تفاوت هایی در کیفیت و کمیت امواج تابشی و در نتیجه میزان گرما ملاحظه می‌شود، این موضوع‌ مورد ملاحظه مهندسان شهرساز قرار گیرد که در این خصوص انتخاب محل پنجره و تعداد‌ آنها و نور گیرها و جهت و سمت و سوی ساختمان و ضخامت دیوارها و همچنین انتخاب نوع سقف (گنبدی، تخت، استوانه ای، مخروطی یا تیر چوبی...) و انتخاب نوع مصالح می تواند در اقلیم آسایشی ساکنان موثر افتد.

وجود پی های ضخیم و سقف های خشتی استوانه ای و گنبدی شکل در بخش های ایران مرکزی مانند شهرهای جنوب البرز تا اصفهان و یزد و کرمان به همین دلیل بوده است. و حتی مردم این مناطق معتقدند که باید خانه ها رو به قبله باشد. چرا که در خانه های شرقی غربی، تابش مستقیم آفتاب شدید در صبح و عصر آزار دهنده است و خانه های با سقف گنبدی از تشعشع مستقیم خورشید در طول روز در امان است. و حتی چنان با اقلیم منطقه سازگاری دارد که بارانهای سیل آسای مناطق خشک در کمتر از چند ثانیه از بام خارج می شود.

حتی پیشینیان برای جلوگیری از هرم گرما و تابش مستقیم‌ خورشید، ‌علاوه بر اینکه پی ضخیم خانه ها را از خشت خام و یا از گل چینه درست می کردند‌ و در ابتدای درب اصلی خانه ایوان ایجاد می کردند، در حالیکه در مناطق سرد آذر بایجان و بارانی گیلان خانه ها به شکل و طرح متفاوت و مصالح‌ مختلف‌ساخته می شد. در حالیکه در حال حاضر دانشگاههای این سه منطقه یک شکل و با یک مصالح ‌ساختمانی‌ ساخته شده است.

چرا امروزه ‌در تمامی مناطق ایران برای جلوگیری از نفوذ باران از قیر و گونی استفاده می شود؟ چه کسی این نسخه را برای مردم پیچیده‌ است؟ بازدید از سکونتگاههای مناطق مختلف ایران مرکزی نشان می دهد که منازلی که سقف آن قیر و گونی شده اند، قیر ها بر اثر ‌تشعشع خورشید از ناودان ها سرازیر شده اند. و حتی ایزوگام ها نیزبر اثر امواج تابشی تابستان‌ به شدت در هم پیچیده شده است. در حالیکه در طول تاریخ بهترین مصالح برای این منظور کاهگل شناخته شده و اجداد ما بی چون و چرا آن را به کار می‌بستند.

:icon_pf (44):امیدوارم تونسته باشم کمکی بهتون بکنم. خسته نباشید

  • Like 9
لینک به دیدگاه
  • 3 ماه بعد...

دوستان عزیز لطفا انرژی تون رو صرف تقویت بخش مورد علاقه تون توی تالار کنید.

بحث مجله،قبلا در گفتگوی مدیران با هم منتفی است.

پیشنهاداتون رو اینجا مطرح کنید:

[h=3]دفتر ناظر ارشد تالار مهندسی شهرسازي[/h]ممنون از توجه تان. :icon_gol:

این تاپیک هم بسته میشه.

  • Like 5
لینک به دیدگاه
مهمان
این موضوع برای عدم ارسال قفل گردیده است.
×
×
  • اضافه کردن...