رفتن به مطلب

...خانه خورشید ... خانه زنان معتاد


ارسال های توصیه شده

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
اولین مرکز گذری کاهش آسیب اعتیاد زنان است که فعالیت خود را از بهمن 1385 در ناحیه 4 منطقه 12 شهرداری تهران (دروازه غار) آغاز کرده است. مرکز در این مدت بیش از

600 مددجوی زن و کودکان آنها را تحت پوشش قرار داده و در حال حاضر روزانه به بیش از 100 زن مصرف کننده مواد مخدر خدمات متادون درمانی ارائه می کند و به فرزندان و خانواده های آنان خدمات اجتماعی رایگان مانند انجام مشاوره روانشناسی، خدمات مددکاری، پزشکی، دندان پزشکی، روانپزشکی، زنان، آموزشی و... ارائه می کند. همه روزه بیش از 50 نفر نیز برای دریافت خدمات مرکز گذری به این مکان مراجعه می کنند.

مرکز روزانه پذیرای حدود 15 کودک چند ماهه تا 16 ساله است و از زمان تاسیس تا کنون، چند کودک مبتلا به مواد، برای قرار گرفتن در درمان، از خدمات این مرکز بهره مند شده و سلامتی خود را باز یافته اند.

خانه خورشید با هدف کاهش آسیب های فردی و اجتماعی ناشی از اعتیاد و بیماری های همراه در بین زنان مصرف کننده مواد مخدر، فعالیت خود را آغاز کرد و به مرور وارد حوزه های پیشگیری، حرفه آموزی و اشتغال زایی شده و به محل خوبی برای مطالعه جامعه شناسان و متخصصان علوم رفتاری تبدیل گردیده است.

 

لینک به دیدگاه

مصاحبه مدیران ملودی با خانم ارشد مدیر مرکز زنان خانه خورشید

این مصاحبه در مرکز خانه خورشید توسط من و نسرین و آرزو در حالی انجام شد که خانم ارشد واقعا در گیر کارهای مرکز بودند ولی با چهره ای خندان و مثل همیشه با انرژی کنار ما قرار گرفتند .

وقتی کنار خانم ارشد قرار می گیری نا خود آگاه انرژی مثبتت چند برابر می شود .

در ابتدای صحبت، درباره مرکز زنان سرزمین خورشید از خانم ارشد پرسیدیم.

خانم ارشد اینگونه پاسخ داد:

بخش اعظم کارهای ما از خدمات مردم است .اما انگ و برچسب اعتیاد زنان باعث می شود ما نتوانیم از خیرین بیشتر کمک بگیریم.

زنانی که اعتیاد دارند مجبورند هر کاری انجام دهند تا خرج اعتیاد خود را به دست آورند.

کارهایی که گاهی در شان زن ها نیست.

خیلی مردم فکر می کنند که این زن ها خودشان انتخاب کرده اند و ما نباید کمکی بکنیم اینها باید بمیرند.

من به این ها می گویم که این زن ها نمی میرند می مانند و فرزندان ما را بیمار می کنند .

تجربه آفریقا نشان داده است که hivدر مردم نمی ماند این ویروس فارق از تحصیلات ، پول، شخصیت و.... به ما حمله می کند و ما را بیمار می کند .

من این جا هستم برای اینکه به سلامت جامعه کمک کنم

اما گاهی خیرین می گویند برو به بچه های یتیم کمک کن این ها باید بمیرند چرا به این ها کمک می کنی؟

بسیاری از زنانی که در این منطقه هستند ته خط هستند و اعتیاد دارند و مجبورند برای تامین مخارج خود از هر کاری کمک بگیرند و گاهی نیز مجبور به ارتباطات نا مشروع می شوند.

لینک به دیدگاه

ما مرکزکاهش آسیب اعتیاد هستیم اعتیاد نوک قله است.تخریب روی این زنان سالهای قبل اتفاق افتاده است گاهی این زنان در کودکی مورد آزار های بیشماری قرار گرفته اند که اثرش تا کنون باقی مانده است.

 

خیلی از این ها در خانواده اعتیاد زندگی کرده اند، خانواده آشفته داشته اند، در خانواده طلاق بزرگ شده اند و......

 

اغلب اینها در سن کم ازدواجهای اجباری داشته اند که منجر به طلاق شده اند .

مردها معمولا توسط هم جنسان خود معتاد می شوند اما خانم ها تقریبا توسط

غیر هم جنس دچار اعتیاد می شوند.(همسر، دوست پسر ، برادر ، پدر)

 

و باپیش زمینه ای که از تلخی های گذشته دارند در این وضعیت باقی می مانند.

تخریبی که به خانم ها می خورد بسیار بیشتر از آقایان است .آنها مادر ، همسر ،و... هستند و این باعث می شود آسیب زیادی به دیگران وارد کنند.

 

و تازه در کنار همه این ها انگ و برچسب جامعه ، تحقیر و طرد شدگی را هم دارند.و این باعث می شود آسیب های زیادی به همه بزنند و کار مرکز ما کاهش آسیب است.

 

معمولا کسانی می توانند ترک کنند که انگیزه داشته باشند مثلا اگر در یک خانواده هستند، ترک کنند می توانند ازدواج خوبی داشته باشند ،می توانند درس بخوانند ، کار کنند و در کل جایگاهی پیدا کنند.

 

اما در این جا اکثر خانم ها شناسنامه ندارند ، در جامعه هویت ندارند،خیلی ها تجربه خود زنی ، زندان ،طلاق و... دارند.

 

اینها اکثرا سواد ندارند ، مهاجر هستند ،کارتن خواب هستند.

حالا اگه به این ها بگی ترک کنند خوب پس چه کار کنند؟

در خیلی از کشور ها تشخیص این بود که اگر افرادی هستند که نمی توانند ترک کنند حداقل به دیگران آسیب نزنند.

و خودشان هم آسیب کمتری ببینند.

لینک به دیدگاه

من نگاه انسانی و حقوق بشری به انسان ها دارم و به نظرم اگر این ها می خواهند مواد مصرف کنند حداقل به دیگران ایدز و هپاتیت را منتقل نکنند.

اینها به جای اینکه برای مواد پول بدهند و بخواهند برای تهیه پول مواد هر کاری انجام دهند ما در این مرکز به آنها متادون می دهیم و برای متادون پولی دریافت نمی کنیم.

 

متادون جایگزین مواد مخدر است در لابراتوار ساخته می شود ...شناخته شده است ، عوارض آن معین است، با این متادون می توانیم بازی کنیم میزان آن را کم و زیاد کنیم تا خودش به این نتیجه برسد که الان حالش خوب است.

متادون حالت خماری ندارد.کمک می کند درد نکشد ،و خیلی از این خانم ها می گویند با خوردن متادون به عقل می آیند و مثلا بعد از دو هفته که متادون می خوره و این جا می آید تغییرات را می بینی خودش بسیار تمییز تر است ، فرزندش بسیار مرتب تر است و....

 

در مصاحبه اول 30 مرتبه بالا و پایین میشه و هر حرفی را چند مرتبه تکرار می کنه و کاملا خمار است در عرض یک هفته همین آدم تمییز تر میشه ، دیگه حالت چرت و خماری نداره و به قول خودشان عاقل تر است.

 

در کشور های اروپایی متادون را با کارت شناسایی ، اثر انگشت و... می دهند مثلا کنار دستگاه می ایستد کارت می زند متادون می گیرد و سپس به سراغ کار و زندگیش می رود.

 

عواقب این دارو شناخته شده است .اضطراب مصرف را ندارد.لزومی ندارد به هر قیمتی پول آن را به دست بیاورد.دست به جرم و جنایت نمی زند.

 

امکان دسترسی دولت ها به متادون زیاد است . حتی قبل از انقلاب هم شربت تریاک در دارو خانه ها بود و هر داروخانه می دانست چه آدم هایی با چه مشخصاتی این دارو را دریافت می کنند.

لینک به دیدگاه

اگر الان آمار بخواهند DIC ها راحت می توانند آمار دهند که چه تعدادی دارند ، چقدر از این ها روی درمان هستند و...

کمک می کنیم به دولت ها تا درباره آمار ها اطلاعات بدست بیاوند،بدانند چرا آمار بالا رفته یا پایین آمده ، چه بهبودی هایی اتفاق افتاده، و در کل امکان دسترسی دولت ها زیاد است .

حتی زمانی که بخواهند آزمایش hiv بگیرند این ها را داریم، برای آزمایش هپاتیت این ها در دسترس هستند،راحت می توانیم این ها را واکسینه کنیم ، می توانیم برایشان شناسنامه بگیریم و...

اینها جامعه در دسترس هستند و دولت می تواند در برنامه ریزی ها و سیاست گذاری ها آمار این ها را از ما بگیرد.

ما الان می توانیم بگوییم آمار چقدر است ، سن مصرف مواد چه سنی است، مصرف کدام مواد بیشتر است و..

مثلا از ستاد زنگ می زنند و از ما می پرسند آخرین مواد بازار چیه ؟اسم آن چیه/نرخ آن چه قدر است؟

خانم های اینجا وقتی می بینند ما اینهه به این ها خدمت میکنیم به راحتی اطلاعات در اختیار ما می گذارند و به ما اطمینان می کنند .

DICباید آموزش بدهد ، سرنگ و کاندوم در اختیار آنها قرار دهد . ما ناهار هم داریم. وآموزش،آموزش،آموزش

افرادی که در اینجا شاغل هستند شامل: مدیر، مددکار، روان شناس ، دکتر و... هستند ما هرکاری بتوانیم انجام می دهیم اما گاهی این ها مشاوره هایی می خواهند یا نیاز به خدماتی دارند که در توان ما نیست و مثلا آنها را می فرستیم بیمارستان روزبه باید پول بدهند تا بستری شوند اینها نه پول دارند، نه بیمه با هزار مصیبت پول جور می کنیم با مددکار آنجا ارتباط می گیریم از هزینه ها کم می کندولی در بیمارستان خوب ،آزمایش های مختلفی باید انجام دهد پس مشکلات به این جا ختم نمی شود این ها احتیاج به حمایت های همه جانبه دارند من خودم بارها گفته ام این ها باید کارت داشته باشند که وقتی این ها را جایی می فرستیم مثلا وقتی حامله است ایدز هم دارد خدمات رایگان دریافت کند. من امکاناتم رایگان است پول هم در اختیار آنها قرار میدهم ولی امکانات همه جانبه تر می خواهند این ها اکثرا نیاز به روانپزشک دارند که ما در این مرکز نداریم البته در دورانی این امکان را داشتم ماهی یکبار به صورت داوطلب روانپزشکی بود که به من کمک می کرد اما دارو را من می خریدم اما این جزو وظایف مرکز های DIC نیست.

 

با تشکر از خانم ارشد

این مصاحبه ادامه دارد......gol2.gif

 

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

لینک به دیدگاه

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...