رفتن به مطلب

رادار ( تاپیک جامع )


ارسال های توصیه شده

اثرات سطح بر تصوير رادار :

ميزان روشني ( درخشندگي ) تصوير به ميزان پراکندگي(scattering) سيگنال هاي ميکرويو در برخورد با سطح بستگي دارد . پراکنش سيگنال به پارامترهايي از قبيل مشخصات رادار (فرکانس قطبيدگي هندسه ديد و…) وهمچنين خصوصيات سطح (پستي وبلندي نوع پوشش و…) وابسته است . به طور کلي مي توانيم عوامل بالا را در سه عامل اصلي زير خلاصه کنيم :

صيقلي بودن سطح

هنسه ديد و رابطه آن باسطح

درصد رطوبت وخصوصيات الکتريکي سطح

صيقلي بودن سطح مهمترين عامل تعيين کننده روشنايي تصويرمي باشد . سطوح صاف موجب بازتابش آيينه اي(A) در فعل وانفعال سيگنال رادار با سطح مي گردند . درنتيجه اين نوع بازتابش مقدار اندکي ازسيگنال هاي بازتابيده شده به سمت رادار باز ميگردند . بنابرين سطوح صاف با درجه تيره گي بيشتر در تصوير ظاهر خواهند گشت . سطوح ناصاف سيگنال هاي رادار راتقريبا به صورت يکنواخت بازتاب مي دهند . و درنتيجه بخش عمده اي از اين سيگنال ها به سمت راداربازميگردند . بنابرين سطوح ناصاف با درجه روشنايي بيشتر در تصوير مشاهده مي شوند . به اين نوع انعکاس بازتابش پخشيده(B)گفته مي شود . احتمال وقوع انعکاس زاويه اي © در نواحي که از سطوح عمود برهم تشکيل شده وجود دارد. به بيان ساده تر سيگنال هاي بازتابيده شده از سطح اول پس از برخورد به سطح دوم به سمت رادار بازتاب داده ميشود .اين نوع انعکاس به طور معمول در مناطق شهري (ساختمان ها خيابان ها پل ها و… ) اتفاق مي افتد . صخره ها کوه ها ونيزار رودخانه ها نيز سيگنال رادار را اينگونه بازتاب مي دهند .

d7faf949h1s1hfog00dn.jpg

لینک به دیدگاه

زاويه تابش :(incidence angle) :

 

نیز در نحوه شکل گيري تصوير همچنين صيقلي بودن سطوح نقش ايفا مي کند . با در نظر گرفتن سطح وطول موج ثابت با افزيش زاويه تابش سيگنال هاي کمتري به سوي رادار بازميگردند ودر نتيجه درجه تيره گي افزيش مي يابد .به بيان ديگر با افزيش زاويه تابش سطوح صيقلي تر از مقدار واقعي خود در تصوير ظاهرمي شوند .

به طور کلي تغيير در هندسه ديد در بهبود نقشه هاي جغرافيايي وهمچنين برطرف کردن اختلال هايي از قبيل سيه دارشدن و کاهش عمق تصويرموثر مي باشد .

وجود رطوبت در خصوصيات الکتريکي وحجم اجسام موثر مي باشد . تغيير در خواص الکتريکي در جذب ارسال وهمچنين نحوه شکل گيري تصوير موثر مي باشد . بنابراين درصد رطوبت اجسام در فعل وانفعال سيگنال رادارومتعاقبا تصوير موثر مي باشد . معمولا با افزيش رطوبت جسم سيگنال هاي بيشتري توسط جسم بازتابيده مي شود . براي مثال علفزارهاي وسيع در هنگامي که مرطوب هستند در تصوير رادار روشنتر ظاهر مي شوند .

لینک به دیدگاه

دقت تفکيک (spatial resolution) :

 

به ميزان توانايي رادار جهت تفکيک اشياء مختلف از همديگر دقت تفکيک گفته مي شود . بر خلاف سيستم هاي نوري افزيش دقت تفکيک در رادار بر اساس خصوصيات امواج ميکرويو وهمچنين تاثيرات هندسي انجام مي پذيرد . دررادارهايي که از يک آنتن جهت ارسال امواج استفاده مي کنند يک پالس موج ارسال گشته و با دريافت پژواک آن توسط گيرنده تصوير تشکيل مي شود .

دقت تفکيک را مي توان در دو راستا بررسي کرد . در جهت سمت ناحيه تصوير که دقت سمت (azimuth resolution) ناميده مي شود ودر جهت برد که آن را دقت برد (range resolution) مي ناميم .

دقت برد به طول پالس رادار (P) بستگي دارد . در صورتي که عمل تفکيک با طول بيشتر از نصف پالس صورت گيرد اهداف از يکديگر قابل تشخيص اند . براي مثال در شکل اهداف 1و2 در تصوير به صورت يک جسم مشخص شده در حاليکه هدف هاي 3و4 به راحتي از هم تفکيک شده اند . با افزيش زاويه تابش (افزيش برد )شاهد کاهش دقت برد مي باشيم .

دقت سمت به پهناي ستون امواج رادار يا پهناي زاويه اي (beam width) (A) و همچنين برد مايل(slant range) وابسته است . با افزيش پهناي زاويه اي مي توانيم شاهد دقت سمت باشيم . در تصوير زیر اهداف 1و2 که در محدوده نزديک قرار دارند توسط رادار به راحتي قابل تشخيص اند درحاليکه هدف هاي 3و4 که در محدوده دور قرار گرفته اند قابل تشخيص نمي باشند . همچنين با افزيش طول آنتن رادار مي توان دقت سمت را افزيش داد

oju2obwiksu3sx919tjc.jpg

لینک به دیدگاه

رادار دهانه ترکيبي (synthetic aperture radar):

همانطور که در قسمت قبل گفته شد جهت بالابردن دقت سمت مي توانيم طول آنتن رادار را افزيش دهيم . اگرچه در اين افزيش طول ما با محدوديت هايي مواجه هستيم . در رادرهاي هوايي طول آنتن رادار بين 1 تا 2 متر در نظر گرفته مي شود . در ماهواره ها ما مي توانيم اين محدوده را بين 10 تا 15 متر در نظر بگيريم . با تغييراتي در چگونگي حرکت سکوي رادار وثبت و پردازش سيگنال هاي بازتابيده شده مي توان بر محدوديت اندازه غلبه کرد . بدين طريق که ما با تغيير در نحوه رفتار رادار به صورت مجازي طول آنتن رادار را افزيش داده يم .

 

ابتداشيءهدف (A)سيگنال هاي ميکرويو را به صورت پالس دريافت کرده . پژواک هاي هر پالس توسط رادار ثبت مي شوند . سکوي رادار در مسير مستقيم به طور پيوسته در حال حرکت است . در طول زماني که شيء هدف در معرض پالس هاي رادار قرار داردعمل ثبت سيگنال هاي بازتابيده شده از شيءتوسط رادار انجام مي پذيرد .

زمان چنداني طول نمي کشد تا طول آنتن ترکيبي (B) مشخص گردد .

با افزيش پهناي زاويه اي وهمچنين کاهش سرعت سکو مي توانيم دقت سمت را در محدوده دور افزيش دهيم .در نتيجه شاهد ثابت ماندن دقت تفکيک درراستاي سمت مي باشيم .به تکنولوژي فوق که جهت افزيش دقت برد صورت مي پذيرد رادار دهانه ترکيبي يا SAR گفته مي شود .اين روش در اکثررادارهاي هوايي وفضايي استفاده مي شود .

لینک به دیدگاه

خصوصيات تصوير رادار :

 

در تصاوير رادار با نوعي اختلال مواجه هستيم که به نويز اسپيکل(speckle) معروف است .اين اختلال که باعث ظاهرشدن دانه هاي ريزودرشت (بافت فلفل نمکي) در تصوير مي شود زاييده ساختار بهم ريخته سطح و همچنين تداخل سيگنال هي بازتابيده مي باشد . به عنوان نمونه يک سطح هموار مانند علفزار(شکل زیر) را در نظر مي گيريم . بدون در نظر گرفتن اثر اين اختلال پيکسلهاي تصوير با درجه روشنايي يکسان مشاهده مي شوند . حال آنکه در تصوير حقيقي به علت تداخل سيگنال هاي پراکنده شده پيکسل ها داري درجات روشنايي متفاوت مي باشند .

در واقع نويز اسپيکل کيفيت تصاوير راکاهش داده ودر نتيجه درتحليل تصاويربا مشکل مواجه مي شويم .حال براي کاهش اين اثر ميتوان دو روش را بکار برد :

 

ديد چندگانه (multi-looking processing):

 

در اين روش هر پرتو رادار به چندين زيرپرتو (اشعه) تقسيم شده و هر اشعه وظيفه پوشش دادن يک ناحيه را بر عهده دارد . با ثبت تصاوير تشکيل شده توسط هر اشعه ومعدل گيري از آنها جهت تشکيل تصوير نهايي مي توان نويز اسپيکل را کاهش داد .

 

ف%ي#%ل#%ت#%ر#%ي%ن#%گ #(spatial f#i#l%#t#e%#r#i##n%#g) :

 

پس از پايان يافتن مرحله اول وتشکيل تصوير اوليه ف#%ي#%#ل%ت%#ر%کردن تصوير آغاز مي شود . دراين روش با حرکت دادن يک پنجره متشکل از تعدادي پيکسل ( معمولا 55 یا 33 ) در طي سطر وستون تصوير از پيکسل هايي که هر پنجره پوشش مي دهد معدل گيري (درجه روشنايي پيکسل هاي موجود در هر پنجره اندازه گيري شده وپيکسلي با درجه روشنايي واحد جايگزين پنجره مربوطه مي گردد) انجام مي شود .

بايستي توجه داشته باشيم که کاهش نويز اسپيکل باعث کاهش وضوح تصوير مي گردد . همانطور که درتصاوير زير مشاهده مي شود تصوير زيرين نسبت به تصوير ديگر داري وضوح کمتري است . در نتيجه براي ايجاد تصاوير با جزئيات دقيق نمي توان از اين روش استفاده کرد . زماني که سطح هدف را وسيع در نظر بگيريم کاهش نويز اسپيکل مي تواند مثمر ثمر باشد .

گاه نياز به استفاده از اندازه گيريهاي دقيق جهت مقايسه مشاهدات وبدست آوردن نتايج لازم مي باشد . در نتيجه بايستي دقت ابزار اندازه گيري افزيش پيدا کند . اين فعل توسط فرآيندي به نام کاليبراسيون (calibrasion) انجام پذير است . ازآنجاييکه عمل اندازه گيري از اعمال اصلي رادار مي باشد در نتيجه کاليبراسيون بسيار مهم مي باشد . کاليبراسيون تلاش مي کند تا اختلاف ميان مقدار انرژي سيگنال بازتابيده با مقدار اندازه گيري شده توسط رادار کاهش يابد . در نتيجه کاليبراسيون دقيق ما شاهد تصاويري با دقت اندازه گيري يکسان توسط رادار خواهيم بود .

در کاليبراسيون نسبي سعي بر افزيش دقت سيستم رادار است . در حاليکه در کاليبراسيون مطلق با نصب دستگاه هايي بر روي زمين انرژي سيگنال هاي بازتابيده شده از سطح اندازه گيري شده و پس از تقويت به سوي رادار فرستاده مي شوند. رادار مي تواند با استفاده از اين مقادير به مقدار حقيقي انرژي دست پيدا کند ، ودر نتيجه استنباط دقيق تري ازسطح حاصل داشته باشد

u6udyu7zesqlljw951g6.jpg

 

 

fqz9tzrx8zr1orel6luc.jpg

 

l22kac10hvux9xc5lky9.jpg

 

adwvzuznr8dx0ijy4e5u.jpg

لینک به دیدگاه

کاربردهاي پيشرفته :

علا وه بر کسب واستفاده درست از اطلاعات کابرد هاي خاص رادار به شرح زير مي باشد :

نخست تکنولوژي تصوير سه بعدي (stereo image) مي باشد . در اين روش با پوشش دادن ناحيه تصوير با زواياي تابش متفاوت وهمچنين بهره گيري ازجهت هاي ديد متفاوت يا مخالف و انطباق تصاوير ايجادشده مي توان يک تصوير سه بعدي از ناحيه تصوير ايجاد کرد .در نتيجه اختلال هايي از قبيل سيه دارشدن بعضي نواحي برطرف گرديده وزمينه براي تحليل دقيقتر تصاوير فراهم مي گردد . اين تکنولوژي در تحليل تصاوير مناطق جنگلي و جغرافيايي وهمچنين نقشه برداري از اراضي کاربرد دارد .

از ديگر پيشرفت هاي حاصل شده مي توان به قطبش سنجي (polqrimetry) اشاره کرد . در اين روش امکان دريافت و ارسال سيگنال هاي ميکرويو به صورت ترکيبي از قطبيدگي افقي و عمودي وجود دارد . در نتيجه ما مي توانيم چهار ترکيب HH VV VH HV را براي دريافت يا ارسال امواج در نظر بگيريم . بدين طريق با ايجاد تصاويري با ويژ گي هاي مختلف نتايج لازم جهت دستيابي به تصوير دقيقتر حاصل مي گردد .

لینک به دیدگاه

رادار یکجا :

 

رادار یکجا راداریست که آنتن گیرنده و فرستادنده اش در یکجا باشند و اغلب اوقات آنتن گیرنده و فرستانده در این نوع رادار یکی هستند. معادلهٔ رادار یکجا اصولی ترین معادله برای شناختن اغلب سامانه‌های رادار است.

55mpk4a75ue3v2xi87ap.png

Pr نیرویی است(در واتس) که آنتن گیرنده پس از فرستان موج پس میگرد.

 

  • Gt بهره تقویت آنتن فرستانده هست.
  • Ar مساحت موثر آنتن گیرنده است و با مساحت فیزیکی بدنی آنتن فرق دارد.
  • σ در انگلیسی radar cross section می‌گویند و پراگندگی نیروی برگشت از هدف تقسیم بر بر نیروی فرستاده بر هدف است.
  • R_t دوری هدف است که در متر سنجیده می‌شود.

لینک به دیدگاه

واژه شناسي :

 

  • محدوده نزديک (Near range): بخشي از نوارتصوير که به خط ندير نزديک است .
  • محدوده دور(far range) : بخشي از نوار تصوير که در فاصله دور نسبت به خط ندير قرار دارد .
  • برد ميل (slant range): خط شعاعي که از رادار به هريک از اهداف مي توان نظير کرد .
  • برد زميني (ground range ) : تصوير برد ميل در سطح زمين .
  • زاويه تابش(incidence angle) : زاويه بين پرتورادار و سطح زمين .
  • زاويه ديد(look angle) : زاويه بين خط عمود وپرتو رادار.

لینک به دیدگاه
  • 4 ماه بعد...

عالی بود و جالب ممنون

اما من می خوام یکم ساده تر با دید کاربردی تر و به عنوان کسی که با رادار مستقیما کار کرده مواردی رو بگم

ابتدا صرفا به بحث غیر نظامی و استفاده از رادار تو کنترل ترافیک هوایی می پردازیم

بطور کلی رادارهای کنترل ترافیک هوایی به دو دسته تقسیم میشن

1.SSR(secondary surveillance radar)

2. PSR primary surveillance radar

 

سر فرصت باقیشو میگم

 

لینک به دیدگاه

اصول کار این رادار همین مطالبی است که تو همین تاپیک نوشته شده

در این نوع رادار فرستنده و گیرنده هم فرکانس هستند و فرستنده و گیرنده در یک بلوک قرار میگیرند که به آن interrogator میگویند در این سیستم ابتدا روشن میشود و پالس قوی را ارسال میکند حدود 2 میکرو ثانیه سپس فرستنده خاموش شده مدتی فرستنده و گیرنده خاموش است حدود 2 میکرو ثانیه و پس از ان گیرنده روشن میشود طول مدت روشن بودن گیرنده برد رادار را تعیین میکند از انجا که سرعت حرکت امواج الکترومغناطیس رادار برابر سرعت نور میباشد مدت زمان روشن بودن گیرنده فرصتی است تا امواج از انتن جدا شده به هدف بخورد و باز گردد

مثلا اگر طول مدت روشن بودن گیرنده

سرم شلوغه نمیتونم تمرکز کنم یه وقت دیگه مینویسم:icon_pf (34):

لینک به دیدگاه

مثلا اگر طول مدت روشن بودن گیرنده رو 16 میکرو ثانیه در نظر بگیریم با حتساب مدت روشن بودن فرستنده 2 میکرو ثانیه و مدت خاموش بودن رادار 2 میکرو ثانیه داریم

2+2+16=20 میکرو ثانیه

20 میکروثانیه تقسیم بر 2 میشود 10 میکرو ثانیه (رفت و برگشت موج)

10 میکرو ثانیه

که ضربدر سرعت موج یعنی 300000 کیلومتر در ثانیه میباشد و برد رادار ما 3 کیلومتر میشود

حال اگر بخواهیم برد رادار را افزایش دهیم کافی است طول مدت روشن بودن گیرنده را زیاد کنیم

لینک به دیدگاه

  • همانطور که در فرمول ملاحظه

میکنید R با توان 4 در مخرج کسر قرار دارد و این یعنی کاهش صعودی توان موج در هنگام برخورد به هدف و هنگام بازتاب از هدف نیز مشابه همین فرمول در جریان است و کاهش صعودی توان موج برگشتی که به انتن رادار میرسد قابل ملاحظه میباشد و این مطلب باعث محدودیت در افزایش برد این نوع رادار میباشد

55mpk4a75ue3v2xi87ap.png

  • با توجه به مطلب 1 باید رادار ما فرستنده بسیار قوی با وات بالا باشد در حالیکه گیرنده رادار یک سنسور بسیا حساس میباشد که باید موج برگشتی با توان بسیار پایین را گرفته و جهت پردازش به پردازشگر بفرستد پس با توجه به همسان بودن فرکانسهای گیرنده و فرستنده باید در زمان روشن بودن فرستنده ، گیرنده رادار حتما خاموش باشد و این مطلب علت خاموش بودن کامل رادار پس از فاز فرستنده را کاملا توجیه میکند که از این خاصیت برای از کار انداختن رادارهای دشمن در زمان جنگ استفاده میکنند
  • وجود منطقه کور در اطراف رادار : با توجه به زمان خاموش بودن گیرنده در زمان روشن بودن فرستنده و زمان سوییچ کردن فرستنده به گیرنده پالسهای برگشتی که در این مدت به سمت انتن می ایند دریافت نمیشود و ما همواره یه حلقه کور در اطارف رادار داریم
  • نشان دادن موانع ثابت اطراف رادار: همواره موانع اطارف رادار همچون کوهها و ساختمانها در این نوع رادار دیده میشود و قسمت بزرگی از صفحه رادار را سفید میکند که جهت رفع این نقیصه ما از سیستم حذف موانع ثابت استفاده میکنیمMTI (movement target indicator) در این سیستم موج اول بازگشتی را 180 درجه اختلاف فاز داده و با موج بعدی جمع میکنیم حال اگر موج دوم دقیقا همفاز با موج اول باشد حذف میشود ولی اگر اختلاف فاز وجود داشته باشد این موج به سمت پردازشگر ارسال میگردد
  • وجود MTI در رادار باعث بوجود امدن نقاط کور جدید میشود که به سرعت کور و حلقه کور معروفند
  • حلقه کور: اگر هواپیما فاصله دقیقی اطراف رادار در یک دایره پرواز کند توسط mti حذف شده و دیده نمیشود
  • سرعت کور: اگر فرکانس رادار را داشته باشیم میتوانیم سرعت کو رادار را محاسبه کنیم و با سرعتی پرواز کنیم که موج برگشتی ما بصورت همفاز به گیرنده برسد و توسط mti حذف شود
  • اثر پدیده های هواشناسی ابرهای کومولونیمبوس و طوفانهای شدید روی این نوع رادار اثر میگذارد
  • عدم امکان ارسال دیتا روی این نوع رادار
  • عدم امکان محاسبه ارتفاع هواپیما

لینک به دیدگاه

مزایای

PSR primary surveillance radar

مهمترین مزیت این سیستم مستقل بودن ان از سیستمهای هواپیما میباشد و استفاده همزمان ان با رادار های وابسته باعث می شود تا در صورت اشکال در سیستم رادار ثانویه(وابسته) اطلاعات موقعیت هواپیما از روی صفحه رادار پاک نشود و همچنان هدف تحت نظارت باشد.

لینک به دیدگاه

در این سیستم ما دیگر از هواپیما مستقل نیستیم و درون هواپیما سیستمی به نام ترانسپوندر کار گذاشته می شود که به محض دریافت سیگنال رادار سیگنال دیگری را با فرکانس دیگری برای گیرنده رادار میفرستد حال چون گیرنده و فرستنده این نوع رادار با فرکانسهای مختلف کار میکنده بطور همزمان میتوانیم فرستنده و گیرنده را روشن نگه داریم و مسئله نقاط کور حذف میشود همچنینین بدلیل عدم نیاز به mti در این سیستم بحث سرعت کور وحلقه کور نیز منتفی میباشد از همه مهمتر بدلیل اینکه موج بازگشتی قوی می باشد امکان افزایش برد رادار نیز به سهولت در دسترس است همچنین از انجا که این نوع رادار از پالسهای دیجیتال استفاده میکند و رنج فرکانسی بالای نیز دارد امکان ارسال دیتا بر روی ان وجود دارد همچنین ارتفاع هواپیما نیز از طریق ارتفاع سنجهای مخصوص گرفته شده و برای ایستگاه زمینی ارسال میگردد

همچنین بحث زاویه تابش امواج رادار که در رادار اولیه محدودیت ایجاد میکرد در این نوع رادار منتفی است

شکل ظاهری انتن این نوع رادار حالت استوانه ای دارد و کوچکتر و کمهزینه تر است در حالیکه شکل رادارهای اولیه بشقابی بوده و مکانیک بسیار پیچیده ای را جهت چرخش انتن طلب میکند بدلیل سطح گسترده انتن های اولیه در هنگام وقوع طوفانهای شدید امکان استفاده محدود میشود

و.............................

 

اما یک ایراد وجود دارد و ان اینکه اگر خلبان ترانسپوندر هواپیما را خاموش کند تارگت از روی صفحه رادار حذف میشود پس کماکان در بحث دفاعی نیاز به رادارهای اولیه داریم

اینایی که نوشتم کپی پیست نیستن اگه اشکالی دارن بگین اصلاح کنم

لینک به دیدگاه

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...