رفتن به مطلب

كشتي با شال آليش ( گورش )ورزش بومي و پهلواني ايرانيان


MOJTABA 77

ارسال های توصیه شده

كشتي با شال آليش ( گورش )ورزش بومي و پهلواني ايرانيان

 

قدمت آن در ايران به زمان توران بر مي گردد كه معمولا در اعياد و جشن هاي ملي و مجالس عروسي برگزار مي شده است . اما آنچه بيشتر مورد توجه قرار مي گرفته اين است كه اقوام به خاطر مسائل گوناگون با يكديگر اختلاف پيدا مي كردند. لذا به منظور حل و فصل منازعات معمولا قوي ترين مردان ازدو طرف را انتخاب كرده و بين آنها مسابقه كشتي برگزار مي كردند. اگر پهلوان هر يك از اقوام برنده مسابقه آنها مي شد , به معناي پيروزي آن قوم بر قوم مقابل بود . اين رشته ورزشي در واقع متعلق به فرهنگ ايران بوده و با توجه به گستردگي امپراطوري ايران باستان در اكثر نقاط قاره آسيا گسترش يافته و با فرهنگ كشورهاي آسيايي خصوصا آسياي ميانه عجين شده و به مراسم سنتي و آداب ملي آنان تبديل گرديده است . اين كشتي از سال 1990 به صورت رسمي در بين كشور هاي اتحاد جماهير شوروي سابق با قوانين هر يك از كشورهاي عضو برگزار مي مي شود . از سال 1995 اولين دوره مسابقه هاي رسمي آن با قوانين متحد الشكل در كشور قرقيزستان برگزار و ادامه آن باعث برگزاري مسابقه ها در بين كشورهاي مختلف آسياي ميانه شد . 1-اولين دوره مسابقه هاي آسياي 21/9/2002 به ميزباني قرقيزستان 2- اولين دوره مسابقه هاي جهاني 22/9/2002 به ميزباني قرقيزستان 3- تورنمنت بين المللي مسكو 2003 به ميزباني روسيه 5- دومين دوره مسابقه هاي قهرماني آسيا 21 دسامبر 2003 تهران – ايران 6- دومين دوره مسابقه هاي قهرماني جهان 22 دسامبر 2003 به ميزباني ايران 7- برگزاري اولين كنگره جهاني 22 دسامبر 2003 تهران 9- برگزاري انتخابات هيات رئيسه فدراسيون جهاني 22 دسامبر 2003 تهران – ايران اين رشته ورزشي در 70 كشور جهان به صورت غير رسمي فعال بوده و سه قاره ( اروپا , آفريقا و آسيا ) داراي فدراسيون رسمي بوده و 36 كشور در قاره هاي مختلف به صورت رسمي فعاليت و داراي فدراسيون با انجمن مي باشند . چاپان نام لباس يا پوشش آليش است كه بايد قبل از مسابقه آن را تن كنند كه معمولا سبز و آبي رنگ بوده و از كمربند قرمز رنگ استفاده مي شود و استفاده از تي شرت سفيد در زير چاپان الزامي است و خانم ها حتما بايد روسري سفيد رنگ يا هد بند سفيد رنگ استفاده نمايند اين پوشش خاص باعث شد اين رشته ي ورزشي را متعلق به مسلمانان بدانند . آليش رشته اي است كه در آن قدرت , سرعت و چابكي حائز اهميت بوده و از كمربند به عنوان تكيه گاه با مركز ثقل استفاده مي شود كه ورزشكار از آن به عنوان بهترين عامل جهت اجراي فن استفاده مي نمايد . كشتي آليش در واقع همان كشتي كمر به صورت سر پا و با استفاده از كمربند است .مقر فدراسيون جهاني و دبير خانه اين فدراسيون در تهران مي باشد .

آليش در جمهوري اسلامي ايران : آليش از رشته هاي سنتي و بومي مناطق شمال و شمال شرق كشور بوده و از قدمت ديرينه اي بر خوردار ميباشد اين رشته ورزشي به نام اعياد و جشن هاي ملي و مذهبي ومراسم ازدواج در استانهاي مازندران , گلستان و شمال خراسان برگزار مي شود . آليش يا كشتي با كمربند با استفاده از كمربند و در زمين هاي خاكي و ماسه اي و چمن برگزار شده و تماس هر يك از نقاط بدن كشتي گير با زمين، باعث باخت آنها مي شود . فدراسيون ورزشهاي همگاني به منظور ارج نهادن به ورزش هاي سنتي و بومي و محلي، رشته ورزشي گورش را تحت پوشش خود در آورد . با توجه به شباهت بسيار نزديك گورش با آليش باعث گرديد تيم جمهوري اسلامي ايران به تورنمنت هاي مختلف اعزام شود , از سال 1993 تيم گورش جمهوري اسلامي ايران در فدراسيون آسيايي آليش انجمن آليش – ايران را فدراسيون ورزشهاي همگاني تاسيس و از سال 1381 به صورت رسمي آغاز به كار كرد

koshtialish2.jpg

 

koshtialish3.jpg

لینک به دیدگاه

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...