رفتن به مطلب

ارسال های توصیه شده

سندرم اورمی همولیتیک": HUS) Haemolytic-Uraemic Syndrome) :

علایم و عوارض این بیماری:

 

- آنمی همولیتیک (بیماری‌ای که در آن در اثر لیز شدن گلبولهای قرمز، فرد بیمار دچار نوعی کم‌خونی می‌شود.)

- نارسایی حاد کلیوی

- کاهش تعداد پلاکت‌ها

۱۰ درصد از افراد مبتلا به سندرم همولیتیک اورمیک، دچار شکل شدید سندرم می‌شوند و در کل ۳ تا ۵ درصد افراد مبتلا فوت می‌کنند.

در شرایط معمول، به جز همه‌گیری اخیر در اروپا، بیماری بیشتر اطفال را متعاقب یک دوره اسهال درگیر می‌کند و عامل عفونی مسئول، معمولا یک ای کولای با نژاد O157:H7 است. شکل کلاسیک بیماری، ۵ تا ۱۰ درصد موارد منجر به مرگ می‌شود و در باقی موارد معمولا بیمار بدون عوارض جانبی بهبود پیدا می‌کند، اما مواردی هم منجر به نارسایی مزمن کلیوی می گردد.

5v6sUjymU4kg8IORP2JMrd.jpg green_vegetables.jpg

سندرم همولیتیک اورمیک: HUS) Haemolytic-Uraemic Syndrome) جزو دسته بیماری‌های ترومبوتیک میکروآنژیوپاتیک است.

تابلوی روتین بیماری، کودکی است که به دنبال یک دوره اسهال خونی ناشی از سویه‌هایی از ای کولای که توانایی تولید سمی به نام «ورو توکسین» یا توکسین شبیه شیگا را دارند، دچار علایمی مثل کاهش حجم ادرار، خون در ادرار و آنمی همولیتیک میکروآنژیوپاتیک بشود. به این سویه‌ها در اصطلاح EHEC ( Enterohemorrhagic E. coli) گفته می‌شود.

اما در همه‌گیری اخیر در اروپا بیشتر بالغین جوان مبتلا به این بیماری و این سندرم شده‌اند و سویه ای‌کولای مسئول بیماری هم EHEC O104:H4 بوده است.

برای درمان این سندرم باید از آنتی‌بیوتیک مناسب و در صورت لزوم، دیالیز استفاده کرد. به هیچ عنوان نباید از پلاکت برای درمان بیمار استفاده شود، چون وضعیت را بدتر می‌کند.

به هر حال صرفنظر از منشأ و نحوه ی شیوع بیماری، این همه گیری هشداری برای بازگشت آن دسته از بیماری های عفونی به کشورهای توسعه یافته می باشد که تصور می شد اکنون دیگر محدود به کشورهای درحال توسعه و دارای فقر بهداشتی باشد!

لینک به دیدگاه

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...